Station woerden afgelopen dagen 9x overgeslagen

  • 29 August 2020
  • 58 reacties
  • 1650 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur**
  • 45 reacties

De 2000 (Den Haag - Gouda - Utrecht) serie stopt sinds donderdag tot en met zondag richting Utrecht ook op Woerden. Ik zag alleen net een trein die daar had moeten stoppen vol het station voorbij rijden, dus ik dacht laat ik is kijken of dat afgelopen 3 dagen vaker is gebeurd. In totaal heeft deze trein 9x het station overgeslagen, terwijl hij daar wel had moeten stoppen. In 3 dagen tijd is dit belachelijk veel, terwijl deze trein gewoon in het reisadvies voor dit weekend gegeven wordt. Dit lijkt een structureel probleem te blijven, dus wordt het niet is tijd hier wat aan te doen?


58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij ons op werk werd ons juist verteld dat je niet altijd dingen op de zelfde maniet moest blijven doen simpel omdat dat al altijd al zo ging.

Reputatie 7
Badge

Tja…..ik heb 'm intern uitgezet inderdaad.

 

Tegelijkertijd ben ik het wel eens met de stelling dat het de verantwoordelijkheid van de machinist is om te weten waar je stoppen moet, laat dat duidelijk zijn.

Daarbij merk ik meteen aan dat ook ik wel eens verrast ben met een extra stop.

Dat was dan een stop op RAI vanwege de Huishoudbeurs, een stop op Bijlmer vanwege één of ander spelletje met een bal of een extra stop vanwege werkzaamheden.

 

Vwb de stop op Almere Buiten, daar zijn we het allemaal wel over eens dat dat belachelijk vaak voorkwam. Dit soort stops worden er voor een paar dagen in gefrutseld en verder niet gecommuniceerd. Een algemeen bericht kan helpen, maar ook dan gaat het zeker nog wel eens voorkomen dat er doorgereden wordt, mede om de reden die ik eerder aangaf, nl dat je die trein op de heenweg gereden hebt en over de IC sporen doorreed.

Aangezien we tegenwoordig vrij vaak door wissels geleid worden vanwege roestrijden of een storing in het spoor waar je normaal gesproken rijdt, is het ook niet vanzelfsprekend dat als je langs het perron komt, je dient te stoppen.

 

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

iMark zal het vast al wel weten (en zijn post vat ik dan ook sarcastisch op 🙂 ), maar voor de meelezers: exact het systeem dat iMark omschrijft bestaat uiteraard en iedere NS machinist heeft daar ook de beschikking over. Helaas is het gebruik ervan (nog) niet verplicht, dus niet iedere machinist maakt er gebruik van.

Extra functionaliteit die er ook in zit is het geven van een rijadvies op basis van de actuele snelheid en GPS positie. Zo weet de machinist ten alle tijden op de seconde nauwkeurig of de trein te laat is en er dus doorgereden moet worden, of dat de trein op tijd of te vroeg is en er dus uitgerold kan worden om te voorkomen dat de trein te vroeg aankomt.

 

Het betreffende systeem zal in deze situatie uiteraard de stop op Woerden hebben getoond en ook een rijadvies hebben afgegeven op basis van de stop.

Reputatie 7
Badge +3

Het komt wel vaker voor dat bij zulke stops die er normaal niet zijn een machinist vergeet te stoppen, maar 9 keer in 3 dagen is wel veel. Reizigers wordt geadviseerd voor iedere reis de reisplanner te checken, want er kunnen opeens werkzaamheden zijn. Is zo'n advies voor machinisten er niet? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat ontkent toch ook niemand? Er wordt hier alleen maar geconstateerd dat het niet foutloos is, reizigers er last van kunnen hebben, en er worden suggesties gedaan om zulke fouten in de toekomst te voorkomen. Dan zijn “zo is nu eenmaal de werkwijze” en “9 treinen niet gestopt, gelukkig zijn er heel veel dus wel gestopt de afgelopen dagen” wel erg flauwe dooddoeners. 

Reputatie 7
Badge +3

De machinist kan het zien op zijn analoge dienstkaartje, op zijn digitale dienstkaartje, in de servicecoach, in de tijdtafel op de tablet en desnoods nog gewoon in de NS App of op de CTA bak. Verder kan hij/zij het nog horen als de Hoofdconducteur het omroept en berijdt de trein bij Woerden nog een afwijkende route.

En toch gaat het nog mis ...

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

En daarom worden er suggesties gedaan om sommige fouten te voorkomen, een ander benadering dan “We doen het al 180 jaar zo”.

Reputatie 7
Badge +3

Ondertussen is dit topic intern al in de spotlights gezet om hier aandacht voor te vragen.

Da's goed om te lezen. Als dat eerder was gemeld had dat een hoop discussie kunnen voorkomen. Tot nu toe leek het erop dat er vanuit NS niks anders gebeurde dan de reacties “Zo doen we het nou eenmaal” en “mensen maken nou eenmaal fouten", m.a.w. “deal with it".

Hopelijk helpt de aandacht en stoppen de treinen vandaag allemaal netjes op Woerden :slight_smile:

Reputatie 7
Badge

Deventer had dit ook al aangegeven. Inderdaad, we kunnen alle stops die gemaakt moeten worden gewoon zien in de tablet en onze dienst apps. Volgens mij hebben we ook nergens het tegendeel beweerd. Waar ik me wél voor inzet, is dat naast deze apps, er gekeken wordt naar andere manieren om zo’n stop gewoon af te dwingen waar dat mogelijk is.

 

 

Reputatie 7
Badge

Hulpmiddelen zijn precies dat: Hulpmiddelen. Apparaten kunnen defect raken, verbindingen kunnen wegvallen.

Iedereen kan fouten maken, er zijn zelfs piloten die op het verkeerde vliegveld landen of op een taxibaan. Dan is het voorbijrijden van een extra ingelegde stop niet onvergeeflijk. Overdrijven is ook een vak apart.

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik zag, is dit ook alleen een stop op de route van Den Haag naar Utrecht, de andere kant op rij je gewoon voorbij over de ‘snelle’ sporen.

 

Je zou je wel kunnen afvragen waarom je langs het perronspoor geleid wordt (ander seinbeeld), maar aan de andere kant…….heb je 'm van Utrecht naar Den Haag gereden zonder te hoeven stoppen, is het niet 100% logisch dat op de terugweg wél te moeten.

Lijkt me handiger als je wél van zo'n belangrijke wijziging extra op de hoogte wordt gebracht, en niet alleen maar ergens op een kaartje tussen alle andere stops verstopt staat.

Eigenlijk is het heel simpel, de machinist rijdt de trein volgens de tijdtafel/dienstregeling. En daar staat het gewoon op. Extra waarschuwen hoort hier strikt officieel dus zeker niet bij, en gebeurt dus ook niet. 

Ga je machinisten structureel op de hoogte brengen, dan zal dit al gauw in de regelgeving moeten worden opgenomen, wie, wat en wanneer dit gebeurt.

Reputatie 7
Badge

Er had m.i. gekozen kunnen worden voor een stop-/doorschakeling in Woerden. Dan ga je sowieso even kijken of bellen wat er aan de hand is.

Badge

Er had m.i. gekozen kunnen worden voor een stop-/doorschakeling in Woerden. Dan ga je sowieso even kijken of bellen wat er aan de hand is.


Of je ziet dan je trein in de CTA bak staan :grin:

Reputatie 4

Je kan je er over verbazen @mrfreeze @Momo maar zo is nu eenmaal de werkwijze, al zo'n 180 jaar.

De functie van machinist is nu eenmaal erg zelfstandig, en naast een extra stop zijn er wel meer zaken waarvan een machinist kennis moet nemen, zoals wijzigingen in de regelgeving, snelheidsbeperkingen en ontwikkelingen in de techniek der treinen. Ook dat moet hij/zij zelfstandig en consequent in de gaten houden. Het is geen functie waarbij een manager continue over de schouder mee kijkt en voor alles en nog wat waarschuwt.

Wellicht moet die procedure dan maar eens herzien worden. Juist een situatie waarin een extra stop wordt gemaakt schreeuwt om extra aandacht.

In de luchtvaart bestaat er een zogeheten Notice to Airmen, waarin afwijkende situaties op vliegvelden worden gemeld aan piloten. Zou bij NS ook niet misstaan om dat in te voeren voor stations en aangepaste dienstregelingen.

Daarmee voorkom je in elk geval dat talloze reizigers onnodig worden gedupeerd door onoplettende machinisten.

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten

Beroepen welke totaal niet met elkaar te vergelijken zijn, overigens snap ik dan niet dat er nog zoveel wel goed gaat bij het spoor. De minimale incidenten, zoals nu in dit topic worden dan ook extreem onder een vergrootglas gelegd, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Zelfs de intellectuele staat van de machinist wordt er nu bij gehaald, en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Reputatie 4

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten

Beroepen welke totaal niet met elkaar te vergelijken zijn, overigens snap ik dan niet dat er nog zoveel wel goed gaat bij het spoor. De minimale incidenten, zoals nu in dit topic worden dan ook extreem onder een vergrootglas gelegd, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Zelfs de intellectuele staat van de machinist wordt er nu bij gehaald, en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Ik heb het helemaal niet over een vergelijking tussen piloot en machinist, het gaat mij om de interne berichtgeving bij afwijkende situaties.

Natuurlijk, een machinist hoort op zijn dienstkaartje te kijken, maar dat gaat dus blijkbaar regelmatig mis in situaties zoals MaVa heeft geconstateerd. Een extra intern bericht aan de machinisten die op dat traject dienst doen zou dus al veel hinder voor reizigers kunnen voorkomen.

Er zijn inderdaad gelukkig weinig incidenten bij het treinverkeer, maar er zijn op dit forum al talloze meldingen gemaakt van“doorrijdingen”, dus NS zou daar in de tussentijd al lang wat van geleerd moeten hebben.

en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Zegt dat wat over de selectie/opleiding of over de sollicitanten? Zeker is wel dat je er geen conclusie aan kunt verbinden over de intellectuele staat van de Nederlander.

In andere topics wordt gesproken over dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In dit topic vind ik dat NS die verantwoordelijkheid voor deze blunders ver van zich af probeert te schuiven.

 

Jammer.

Reputatie 7
Badge +3

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:

Reputatie 7
Badge

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:


Die heb ik even ergens anders onder de aandacht gebracht……..

Reputatie 7
Badge

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

Dat denk ik ook. Maar werkt dat wel bij stations die halte aan de vrije baan zijn?

 


Het kan beslist niet overal, dat klopt. In deze situatie echter is dat zeer zeker wel mogelijk, Bijlmer kan eveneens. Als het kan, vind ik dat je dat zeker niet onbenut moet laten, zeg er wel bij dat je dan ook de medewerking van Prorail moet hebben.

Reputatie 5

Wat hier eigenlijk lijkt te gebeuren is dat men zelfs intern niet meer kan volgen wat er allemaal gebeurt aan afwijkingen van de reguliere dienstregeling. Dat is ook logisch, reizigers kunnen dat ook niet. Er is iets serieus mis met de manier waarop het spoor gemanaged wordt. Maar het zal nog wel een aantal jaren en een culturele omslag in de bovenste regionen kosten voordat dat besef komt.

Reputatie 7
Badge +3

Een hele enkele keer een station voorbij rijden vind ik zeker niet onvergeeflijk.,Maar in dit geval ging het om 9 keer in 3 dagen (als het aantal keer wat TS gaf ook echt klopt). In die 3 dagen ging het om 82 treinen van de 2000 serie die er hadden moeten stoppen. Dan is zo'n 11% van die betreffende treinen er niet gestopt. Dat vind ik gewoon erg veel. Bij andere keren dat er een extra stop was waren er ook wel eens meldingen dat er doorgereden was, maar bij die keren had ik de indruk dat het aantal keer / percentage een stuk minder was. 

En ja, ik ben op de hoogte van diverse digitale hulpmiddelen, op Twitter vaak genoeg foto's gezien van bv een tablet waarop allerlei info te zien is voor de machinist. Vandaar eigenlijk ook mijn verbazing dat het ondanks dit toch nog relatief vaak mis gaat. Misschien dat NS in zulke gevallen kan onderzoeken of de betreffende machinisten het wel of niet gebruiken. En in geval van niet, waarom niet.

Reputatie 6

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

En daarom worden er suggesties gedaan om sommige fouten te voorkomen, een ander benadering dan “We doen het al 180 jaar zo”.


Volgens mij bestaat de NS nog niet eens 100 jaar. Pas in de jaren '20 (even uit mijn hoofd maar ik kan er een jaartje naast zitten) is de NS pas in 1924/1928 gevormd. Voor die tijd bestonden diverse maatschappijen, waaronder HSM, HIJSM, SS, enz. Vandaar dat Den Haag ook in feite twee centrale stations heeft: HS van de HIJSM die de “oude lijn” vanaf Amsterdam via Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam verzorgde, en het huidige CS, wat eigenlijk het Staatsspoor-station was (SS) voor de route Den HAag-Gouda-Utrecht (en voordien Rhijnspoor geheten).

Hoe dan ook, onmogelijk dat “de NS” zich beroep op dingen die ze al 180 jaar “zo doen", want de NS bestáát nog nauwelijks 100 jaar, laat stáán 180 jaar.

Reageer