beantwoord

Steeds meer verstoringen Utrecht - Leiden?

• 30 januari 2017
  • 6 reacties
  • 147 Bekeken

Ik de indruk dat reizen van Lammenschans naar Leiden CS intussen meer op toeval berust dan op een dienstregeling.
Afgelopen maand is hij bijna geen enkele keer op tijd geweest, en er vallen om de haverklap treinen tussenuit ("de sprinter naar Leiden CS rijdt wegens een eerdere verstoring NIET"). Of de hele zaak ligt weer eens plat door die spoorbrug bij Alphen, die elke week wel een keer kapot gaat. Ik snap wel dat het doordat het om een enkel spoort gaat een stuk lastiger is, maar ik heb het gevoel dat ik die dienst gewoon niet meer kan vertrouwen als ik op tijd op mijn werk wil komen.
Overigens is de trein van Leiden CS naar den Haag bijna net zo'n kansspel geworden.

En afgelopen vrijdagavond ging ik naar Groningen. Lekker ononderbroken, in één keer van Utrecht naar Groningen.
Dacht ik.
In Zwolle ging het mis: "deze trein rijdt om personele redenen niet verder." U kunt gebruikmaken van de trein op spoor 28 (oid)."
Jazeker. En dat is dan zo'n minuscuul treintje waar de inhoud van een lange intercity ingepropt moet worden zodat ze er met de armen en benen uithangen.

"Om personele redenen" klinkt ook zo lekker vaag. Alsof de machinist geen zin meer had en in Zwolle een biertje is gaan drinken.
Ik reken het geen enkele NS'er persoonlijk aan hoor. Die doen ongetwijfeld hun best. Maar er is toch iets met de organisatie gebeurd waardoor dit soort irritante dingen steeds meer lijken te gebeuren. Defecte treinen, sein- en/of wisselstoringen, personele redenen, of gewoon zonder enige opgaaf van redenen.

Toen ik met van die ape- of hondekoppen naar school ging heb ik in al die zes jaar nooit een kapotte trein, sein, of wissel meegemaakt, laat staan een "personeel probleem".

Wat is het probleem?
Draait het sein- en wisselsysteem (of de treinen zelf) op Windows?
Of is het personeel misschien opstandig omdat ze aldoor onzinnige mededelingen moeten omroepen? ("Dames en heren! Deze trein is zojuist OP TIJD vertrokken!")

Of ligt het aan de reizigers? Kan ik me ook voorstellen hoor, ik verbaas me elke dag weer om die koeiige blikken waarmee ze samendrommen om met de deur de trein in te vallen in plaats van even plaats te maken en te wachten tot iedereen is uitgestapt :@

Sorrie, maar ik moest het even kwijt vandaag na de zoveelste niet-rijdende trein.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 30 januari 2017, 19:32

Goedenavond Luthien, en welkom op het forum.

Heel vervelend om te horen dat je de laatste tijd zoveel tegen verstoringen en vertragingen aanloopt. Ik kan me goed voorstellen dat de frustratie dan hoog oploopt en dat je die hier uit.
Ik zal in ieder geval een signaal doorgeven, dat de trein tussen Lammenschans en Leiden erg vaak uitvalt. Nou wordt dat intern natuurlijk sowieso bijgehouden, maar het kan geen kwaad om het nog een keer aan te kaarten. Heb je het idee dat de problemen zijn ontstaan bij de invoering van de nieuwe dienstregeling op 12 december, of had je daarvoor ook al veel problemen?

Ik kan niet van elk probleem precies nagaan wat de oorzaak was, maar ik kan je wel vertellen dat we zeker proberen om veel voorkomende vertragingen of verstoringen aan te pakken. Als het aan de seinen of wissels ligt, zal het in overleg met Prorail moeten. Al het personeel doet zijn uiterste best, maar het kan natuurlijk voorkomen dat een machinist ziek wordt tijdens zijn werk of door een andere vertraging niet op tijd bij een volgende trein kan zijn die hij moet besturen.

Ik kan je verder aanraden geld terug te vragen als je meer dan een half uur vertraging oploopt. Hoe dit precies werkt kan je hier vinden.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge
Ook ik maakte vorige week mee dat er vertraging was vanwege ''geen machinist''. En ook precies de IC Groningen. Te bizar voor woorden inderdaad.
Reputatie 1
Inderdaad, voornamelijk het traject Aphen-Leiden is vaak de klos.
En dat terwijl er superveel mensen van de Alphen, die echt steeds groter wordt naar Leiden moeten.
Vanaf Lammenschans kan je ook de bus 400 pakken, die je frequent in 10 minuten op Leiden Centraal brengt.
Reputatie 6
Niet alleen steeds meer verstoringen Utrecht - Leiden, maar steeds meer verstoringen overal (of het nu wel of niet door toedoen van NS is doet niet ter zake). Feit is dat ik als bijna dagelijkse treinreiziger geen dag meemaak of ik hoor, zie of lees wel over defecte treinen, defecte bovenleidingen, aanrijdingen, wisselstoringen enzovoorts. Er lijkt niet tegenaan te repareren of er is alweer iets kapot. Ik kan het mis hebben, maar naar mijn idee komt dit veel vaker voor in Nederland dan elders. Dat er een heel druk spoornetwerk is, doet niet ter zake. Aanrijdingen zijn moeilijk te voorkomen, maar het veelvuldig voorkomen van veel technische mankementen is wel mogelijk: kwaliteitsmaterialen gebruiken, oerdegelijke treinen bouwen enz. gebruiken. Vele keren in Zwitserland gereisd per trein maar slechts zeer zelden een verstoring meegemaakt, of het nu zomer of winter is, en dan nog had je er nauwelijks last van.
Reputatie 4
Het kan zijn dat er meer verstoringen zijn, maar je wordt in de tijd van internet en smartfoons letterlijk van elke scheet op de hoogte gehouden...Het valt dus meer op dat er veel incidenten zijn.

Overigens baal ik er ook stevig van, maar op de weg is het bijvoorbeeld zeker niet beter. Daar stikt het ook van de ongelukken, werkzaamheden en wat dies meer zij. En daar tik je meer geld voor af over het algemeen.
Reputatie 6
Misschien heeft dat ermee te maken. Opvallen doet het zeker. Feit is wel dat ik op het traject Eindhoven - Breda - Rotterdam afgelopen week al meerdere verstoringen heb meegemaakt en al 3x vertraging heb opgelopen. Terwijl ik dit tik zie ik nu toevallig weer dat er nu tussen Tilburg en Eindhoven minder treinen rijden door " meerdere verstoringen". Het geeft te denken. Het is allemaal drukker, jachtiger en voller geworden op het spoor. Heeft er vast ook mee te maken.
Goedenavond Luthien, en welkom op het forum.

Heel vervelend om te horen dat je de laatste tijd zoveel tegen verstoringen en vertragingen aanloopt. Ik kan me goed voorstellen dat de frustratie dan hoog oploopt en dat je die hier uit.
Ik zal in ieder geval een signaal doorgeven, dat de trein tussen Lammenschans en Leiden erg vaak uitvalt. Nou wordt dat intern natuurlijk sowieso bijgehouden, maar het kan geen kwaad om het nog een keer aan te kaarten. Heb je het idee dat de problemen zijn ontstaan bij de invoering van de nieuwe dienstregeling op 12 december, of had je daarvoor ook al veel problemen?

Ik kan niet van elk probleem precies nagaan wat de oorzaak was, maar ik kan je wel vertellen dat we zeker proberen om veel voorkomende vertragingen of verstoringen aan te pakken. Als het aan de seinen of wissels ligt, zal het in overleg met Prorail moeten. Al het personeel doet zijn uiterste best, maar het kan natuurlijk voorkomen dat een machinist ziek wordt tijdens zijn werk of door een andere vertraging niet op tijd bij een volgende trein kan zijn die hij moet besturen.

Ik kan je verder aanraden geld terug te vragen als je meer dan een half uur vertraging oploopt. Hoe dit precies werkt kan je hier vinden.

Reageer