Steeds weer een gok of het treinpersoneel in een goede bui is...

Toch vreemd, treinen die in principe geen schade leiden om 30 seconden van de vertrekkende minuut te wachten zodat reizigers van een andere trein de overstap net kunnen halen. Niet waar? Vooral als een paar stations verder (Geldermalsen) een “pauze” van 5 minuten is ingecalculeerd in de dienstregeling, vind ik.

Met mijn bijna dagelijkse reis van Breda naar Utrecht Vaartsche Rijn presteer ik het steeds weer om samen met mijn medereizigers van dezelfde Intercity te rennen van perron 1 (aankomst ongeveer .18-22 of .48-52) naar perron 4a of 4b: De sprinter richting Den Haag (vertrek .22 of .52). Ondertussen weet ik waar ik in Breda in moet stappen om gunstig uit te komen voor het uitstappen in Den Bosch, net voor de horde aan mensenmassa’s.

Dit is IEDERE dag hetzelfde verhaal, IEDER half uur. Dan zou je zeggen, goh, dat weet het treinpersoneel wel, die wachten wel even voor de rennende overstappers. Maar dat is niet zo. Het is dus letterlijk een gok of je vandaag met lief wachtend treinpersoneel/materieel te maken hebt of een trein die zoals gisteren op de .22ste minuut al aan het rijden is.

Natuurlijk is het zo dat om .58 of .28 een trein naar Utrecht Centraal gaat, dus klagen er vast weinig. Voor mensen die een station tussen Houten en Utrecht moeten hebben, zou het wel fijn zijn als hier wat vaker dan 20% van de tijd rekening mee gehouden (lijkt) te worden.

5 reacties

Rennende mensen op het perron vervelend EN gevaarlijk, je zou toch mogen verwachten dat het personeel met elkaar overlegt, en bij een late aankomst even elkaar inseint.
ik had zojuist ook weer iets bizars, internationale IC direct Breda- Rotterdam had 5 min vertraging, precies de tijd van overstap naar de IC direct die van Rotterdam naar amsterdam gaat. Overstap zelfde perron maar weer nul communicatie tussen treinpersoneel, ik rende gelukkig snel genoeg maar voor minstens 20 mensen werd de deur dichtgegooid voor ze. Een man sprong tussen de deur en wringde zich erin.
NS als jullie zo bezig blijven met jullie niet bestaande communicatie gaan deze dingen eens goed fout en dan? Wat dan?
Reputatie 7
Badge +2
@Unleash
Als U in de reisplanner kijkt zult u vinden dat de intercity uit Roosendaal overdag in Den Bosch helemaal geen aansluiting geeft op de sprinter naar Utrecht. Verder is er natuurlijk geen "pauze" van 5 minuten in Geldermalsen, de trein moet daar worden ingehaald door de intercity en als de sprinter te laat vertrekt uit Den Bosch loopt de intercity bij Geldermalsen ook vertraging op.

Er is echter een tweede, nog belangrijkere reden om op tijd te vertrekken in Den Bosch en zijn dat aansluitingen in Geldermalsen richting Tiel en Leerdam. Dat zijn extreem krappe aansluitingen waarbij het zeker in de spits om serieuze aantallen reizigers gaat. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat reizigers die geplande aansluitingen missen omdat de conducteur in Den Bosch gaat staan wachten op reizigers van een niet-geplande aansluiting.

Dat alles gezegd hebbende, is het natuurlijk wel zo dat de aansluitingen vanuit de richting Tilburg op de sprinter naar Geldermalsen belabberd zijn. Dat is echter de prijs van het NS beleid om iedere 10 minuten een intercity te laten rijden, daar worden sprinterreizigers overal de dupe van.
Reputatie 7
Badge +2
bosschebol schreef:

Rennende mensen op het perron vervelend EN gevaarlijk, je zou toch mogen verwachten dat het personeel met elkaar overlegt, en bij een late aankomst even elkaar inseint.

Het betreft bij @Unleash een overstap die officieel helemaal niet gegeven wordt.
Hallo Unleash en welkom bij de NS Community.

Ik heb je reis geprobeerd op te zoeken in onze reisplanner maar, zoals Tamzin al aangeeft, is het niet een reis die wordt aangegeven in onze Reisplanner. Dat komt waarschijnlijk doordat de overstaptijd te kort is om deze daadwerkelijk te halen. Daar komt nog bij dat wachten op een andere trein helaas niet mogelijk is. Wanneer we wachten betekent dit ook dat andere treinen vertraagd zullen zijn. Daarnaast zitten er natuurlijk ook reizigers in die trein die elders weer willen overstappen.
Tamzin schreef:

bosschebol schreef:

Het betreft bij @Unleash een overstap die officieel helemaal niet gegeven wordt.

ik stip het probleem aan dat een horde mensenmassa het perron over rent en dit gevaren met zich meebrengt, zeker wanneer er niet gecommuniceerd wordt. Dat dit “officieel” niet als overstap gegeven wordt is bijzaak

Reageer