beantwoord

Stoptreinen voor intercity plakken, waarom ?

• 2 juli 2014
  • 4 reacties
  • 3344 Bekeken

Reputatie 1
Afglopen maandag checked ik in om 09:27 op station Rotterdam Centraal om naar Harderwijk te gaan. Intercity naar Leeuwarden en dan overstappen op Utrecht en in dit geval Amersfoort door vertraging.
Voorval deze keer:

De stoptrein Rotterdam Uitgeest heeft vertraging. De intercity vertrekt om 09:39. Mooi de intercity zit achter de stoptrein aan!
Bij Gouda of Gouda Goverwelle is er toch echt een mogelijkheid om de Intercity de stoptrein te laten passeren (zie www.sporenplan.nl). Maar nee hoor we kachelen vrolijk achter de stoptrein aan!
Zoals de machninist al had omgeroepen tot bij Woerden zitten we achter de stoptrein.

Prima! 17 minuten vertraging! Op Amersfoort aansluitende stoptrein misgelopen naar Zwolle. Door de vertraging ging in ieder geval de vertraagde intercity achter de stoptrein naar Zwolle aan.
En volgens www.sporenplan.nl zijn er toch echt opties om de intercity te laten passeren ergens... Paar maanden geleden meegemaakt tot aan Zwolle achter de stoptrein aan jakkeren met de Intercity.
Het is heel gezellig maar het schiet werkelijk voor geen meter op!

Ja je kan GTBV invullen. Maar is dit wat je de reiziger aan wil doen.

Dus waarom wordt er op Rotterdam centraal de stoptrein voor de intercity gestopt. Jammer dat de stoptreinreizigers vertraging heben. Maar nee dan plakken de intercity
achter de stoptrein. O.a. konden mensen de stoptrein op Gouda mislopen naar Alphen aan de Rijn.

Sorry voor mijn wat skeptische houding maar dit is nu al zo vaak gebeurd...
Nu reis ik al jaren met de trein dus als het antwoord is dat er geen ruimte is om intercity ergens een stoptrein te laten passeren, volgens mij is het eerder soms luiheid van de verkeersleiding van Pro Rail om de handen uit de mouw te steken. Heb dit ook vaker gehoord van machinisten en conducteurs dat een intercity achter een stoptrein wordt aangestuurd. Dan bellen ze met Pro Rail en thats its het is wat he is. Ja ik weet dat gros van het spoor in Nederland 2 sporig is! Maar bijvoorbeeld in dit geval is er bij Gouda en zeker Gouda Goverwelle een mogelijkheid om de intercity langs de stoptrein te leiden.
Had de machinisten kunnen doorplanken om de vertraging in te lopen!

Jammer!
icon

Beste antwoord door Loes 2 juli 2014, 22:45

Hoi roderick,

Het treinpersoneel is ook nooit blij met die gang van zaken nee. Ik baal er ook vaak van als je je best doet om vertraging eruit te halen, dat je om de haverklap achter stoptreinen aanhobbelt, of goederentreinen en dan plankt je machinist door, kom je voor de rooie terecht, omdat ze je nog niet verwacht hadden. Met als ultiem gevolg dat je als trein niet verder mag door de opgelopen vertraging. Ja, ook ik krijg dat dus niet verkocht aan reizigers, want ik snap er zelf ook de ballen van hoe soms beslissingen worden genomen.

Soms heb je treindienstleiders die meedenken, die verdienen echt een groot compliment. We hebben wel eens vertraging met o.a. de sprinter van Eindhoven naar Tilburg Universiteit. Die heeft officieel geen aansluiting meer in Tilburg op de intercity Roosendaal, maar toch proberen we die te halen. In Boxtel moeten wij altijd een kastje bedienen en in Oisterwijk komen we normaal binnen op spoor 3. Een goed meedenkende treindienstleider zet je in Boxtel al veilig door, dit kan echt 1 tot 2 minuten schelen, goed samenspel tussen machinist en hoofdconducteur levert ook tijdwinst op en als ik dan in Oisterwijk op spoor 2 wordt binnengenomen (hierdoor mis je bepaalde wissels waar de machinist ver van te voren moet afremmen), dan kunnen we gewoon 6 minuten vertraging eruit halen en op tijd in Tilburg komen voor die bewuste intercity :$
Bekijk origineel

4 reacties

Hoi roderick,

Het treinpersoneel is ook nooit blij met die gang van zaken nee. Ik baal er ook vaak van als je je best doet om vertraging eruit te halen, dat je om de haverklap achter stoptreinen aanhobbelt, of goederentreinen en dan plankt je machinist door, kom je voor de rooie terecht, omdat ze je nog niet verwacht hadden. Met als ultiem gevolg dat je als trein niet verder mag door de opgelopen vertraging. Ja, ook ik krijg dat dus niet verkocht aan reizigers, want ik snap er zelf ook de ballen van hoe soms beslissingen worden genomen.

Soms heb je treindienstleiders die meedenken, die verdienen echt een groot compliment. We hebben wel eens vertraging met o.a. de sprinter van Eindhoven naar Tilburg Universiteit. Die heeft officieel geen aansluiting meer in Tilburg op de intercity Roosendaal, maar toch proberen we die te halen. In Boxtel moeten wij altijd een kastje bedienen en in Oisterwijk komen we normaal binnen op spoor 3. Een goed meedenkende treindienstleider zet je in Boxtel al veilig door, dit kan echt 1 tot 2 minuten schelen, goed samenspel tussen machinist en hoofdconducteur levert ook tijdwinst op en als ik dan in Oisterwijk op spoor 2 wordt binnengenomen (hierdoor mis je bepaalde wissels waar de machinist ver van te voren moet afremmen), dan kunnen we gewoon 6 minuten vertraging eruit halen en op tijd in Tilburg komen voor die bewuste intercity :$
Reputatie 1
Bedankt voor je antwoord Loes!

Ik zie genoeg conducteurs en machinist die hun best doen om vertragingen eruit te lopen... Ook communicatie met de verkeersleiding die niet soepel verloopt. Komt deels ook soms door de drukte en twijfel soms ook of er genoeg personeel op een post zit om bijsturing te leveren.

Maar het voorbeeld van de intercity dat ik gaf. Ik reis al te lang met de trein en zit ook op OV fora dat ik weet dat sommige van die vertragingen niets aan is te doen... Maar genoeg bekruipt je het gevoel dat er meer gedaan kan worden. De intercities die van Amersfoort naar Zwolle achter de stopper aan gaan... Zijn toch volgens sporenplan.nl echt wel een aantal plaatsen waar even met wat werk de intercity er langs kan. Dan kan de machinist even gas bijgeven en de reizigers hun mogelijk aansluiting halen...

Als ik hem dan niet haal en het wordt uitgelegd via de omroep, prima dan is het zo. Maar nu zijn inderdaad de reizigers vaak te laat. Dan mag je een GTBV formulier invullen. Prima, maar das een lapmiddel...

Beste roderickklein,

Begrijpelijk dat het onprettig kan zijn als je Intercity achter een Stoptrein rijdt. Door een geringe vertraging kunnen dit soort situaties al voorkomen, waardoor je alleen maar meer reistijd kunt oplopen. Dan hebben wij ter compensatie de Geld Terug Bij Vertraging-regeling. Het blijft ontzettend lastig om, ondanks dat ons treinnetwerk enorm veel wissels bevat, altijd de Intercity vóór de Stoptrein te laten rijden als deze er eenmaal achter rijdt. Misschien is het interessant om deze video eens te bekijken. Wel wil ik benadrukken, en ook Loes geeft dit aan, dat we wel altijd ons uiterste best doen om de reis toch zo soepel mogelijk te laten verlopen en de vertraging zoveel mogelijk in te perken. Mocht je het vaker op eenzelfde traject merken, laat het ons dan vooral weten. Op die manier kunnen wij bepaalde trajecten beter in de gaten houden. Je topic is verplaatst naar "In de trein".

Groet,
Stephan
Reputatie 1
Beste Stephan,

Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd vind ik het Geld Terug bij Vertraging regeling inmiddels een soort lapmiddel geworden om beter te richten. Ik heb zo vaak reizigers gezien die ongeveer weten hoe de vork in de steel zit dan men dan hoort "GTBV formulier".

Jammer genoge ga je in dit geval niet inhoudeljk in op deze vraag. Het is meer een algemene uitleg... Volgens mij zouden jullie ook als NS scherper naar Pro Rail moeten zijn waarom er zich vertraging voor doen. Dat is mijn pakkie aan niet als reiziger. Maar in dit geval is de casus gewoon kristal helder. Iemand had op de verkeersleiding op de knop moeten drukken op Rotterdam Centraal.

Dit wat we nu zien heet volgens mij bij jullie in de wandelgangen het corridor model. Maar het wordt te letterlijk genomen. Het is bijna uitzondering helaas dan regel dat een vertraagde intercity ergens waar het mogelijk is langs een tragere stoptrein wordt gelaten. Te vaak meegemaakt en wat ik al zei NS personeel (conducteur en machinisten) heb ik vaker nieuwsgierig gevraagd. Dan is het antwoord dat ze bij Pro Rail iets proberen te regelen en dan gebeurd er niets...

Er zijn in mijn vorige posting en deze genoeg aanknopingspunten. Ik zal zeker niet de eerste zijn die dit ter attentie brengt van de N.S.
Te weinig bijsturing als het fout is gegaan....

Reageer