beantwoord

Storm. Aangepaste dienstregeling geen businzet

• 18 januari 2018
  • 33 reacties
  • 973 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Kwam dit online bericht tegen van het AD onder de kop:
Medewerkers ProRail liggen eindelijk in bed na dag en nacht doorwerken

https://www.ad.nl/binnenland/medewerkers-prorail-liggen-eindelijk-in-bed-na-dag-en-nacht-doorwerken~a9be63bd/

De trage reactie gisteren lag kennelijk aan de daadkracht van de directie ProRail en niet aan de medewerkers, die heel de nacht hebben doorgewerkt om alles weer op de rails te krijgen. Complimenten mijne heren !!
de communicatie van de ns naar de passengiers was gisteren inderdaad heel slecht: ikzelf moest van Leiden naar Schiedam, rond 17:45 stond op de app dat er treinen zouden rijden naar Vlissingen/Roosendaal (17:45, 18:15); bij aankomst op het station (5 minuten later) bleek er opeens niets te rijden...

Dan maar proberen een bus te pakken (lijn 43 richting Den Haag); ongeveer een half staan wachten maar kwam niks; stond 1 man met geel ns hesje maar die had niks te doen en kon ook geen info geven

Stond op het punt om maar naar huis te gaan fietsen (35 km) maar tot mijn verbazing stond, bij aankomst in de hal, er een trein op het bord (18:45) richting Roosendaal.

Buiten stonden nog honderden mensen te wachten op bussen maar er gingen dus weer treinen rijden, dat is dus niet doorgegeven aan al die mensen die bij de bushaltes stonden.

De trein was verre van vol en reed op normale snelheid richting mijn eindbestemming alsof er niets aan de hand was.
Ik snap dat jullie graag meer achtergrondinformatie willen over de gehele situatie van gisteren, maar ik vrees dat ik niet veel meer informatie heb dan wat er hier al is gezegd. Over het vrijgeven van sporen zijn wij afhankelijk van ProRail. Hoe laat exact ProRail is begonnen met schouwen en opruimen durf ik niet te zeggen, maar om aan te nemen dat ze niets hebben uitgevoerd of te lang hebben stilgezeten vind ik zacht gezegd oneerlijk en is ook simpelweg niet waar. Neem bijvoorbeeld deze Tweet van ProRail, waarin een overzicht wordt gegeven van de stremmingen om 13:20. Hun hele feed staat vervolgens vol met foto's en video's van het schouwen en opruimen. Bij hun update om 17:30 kun je vervolgens zien dat er nog steeds overal stremmingen waren. Pendeltreinen inzetten is dus gewoon heel lang niet mogelijk geweest. Zodra het mogelijk was zijn er op sommige trajecten weer treinen gaan rijden. Vanaf (uit mijn hoofd) ongeveer 19:00 waren er bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Leiden reizigers onderweg.

Wat betreft de bussen wil ik hlubbers even quoten:
Waarom wordt er door de NS geen bussen in gezet bij een dergelijke grote verstoring. Storm al geruime tijd gaan liggen, maar nog steeds geen treinen of inzet van alternatief door inzet bussen. Belachelijk gewoon!Ik zou zeggen ga logistiek studeren. Busvervoer valt niet te regelen door NS, want dan zouden ze zo'n beetje alle bussen in Nederland moeten gaan huren die dan ook nog naar de stations moeten reizen en daarmee weer allerlei problemen op de weg verzorgen. Er reizen per dag ca een miljoen mensen met de trein. Als die per bus zou moeten vervoeren zijn dit 20.000 bussen. Dat kan dus niet. Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is. Het is simpelweg onmogelijk om voor alle reizigers die op dat moment gestrand zijn busvervoer te organiseren. En je kunt het in zo'n situatie niet maken om maar op de helft van de locaties bussen in te zetten, dat levert alleen maar meer problemen op.

Het enige waar ik niet omheen kan, en ook betreur, is de informatievoorziening. Die had inderdaad beter gekund (zoals altijd) en dat zal ook meegenomen worden in de evaluatie van de gehele calamiteit. Ik hoop echter dat jullie kunnen begrijpen dat het ook voor ons personeel een absurd ongewoon hectische dag was. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan (zoals ook te lezen in het artikel waar stree001 naar verwijst) en dan kan er helaas hier en daar wat inschieten.
Nogmaals, geen misverstand over het feit dat deze storm een vorm van overmacht betreft. Ik begon te twijfelen aan de adequate aanpak "na de storm", na het bericht op dit forum (van @Tamzin) dat ProRail pas tegen de avond in actie kwam. Ik ben van mening dat iedere reiziger recht heeft op een open uitleg m.b.t. de aanpak na 13.00 uur (einde storm). Ik bedoel met name de reizigers die uren lijdzaam en hongerig hebben staan wachten op een trein/bus en niet de mogelijkheid hadden om een kennis met een auto te bellen voor een lift.

@Stijn NS: Je verwijst naar mededelingen van ProRail in een tweet op hun website. Dat was niet mijn keuze om informatie te verkrijgen. Ik heb meerdere malen op de NS site/reisplanner/teletekst gekeken maar berichtgeving daar bleef ongewijzigd.

Ik neem aan dat het incident zal worden geëvalueerd maar ben bang dat uw klanten niet worden geïnformeerd over de conclusies en aanbevelingen. Het zou de NS en ProRail sieren om dat nu maar eens wel te doen, om klanten wat meer vertrouwen te geven bij herhaling in de toekomst. Kan immers volgende week weer gebeuren.
Reputatie 4
Ik snap dat jullie graag meer achtergrondinformatie willen over de gehele situatie van gisteren, maar ik vrees dat ik niet veel meer informatie heb dan wat er hier al is gezegd. Over het vrijgeven van sporen zijn wij afhankelijk van ProRail. Hoe laat exact ProRail is begonnen met schouwen en opruimen durf ik niet te zeggen, maar om aan te nemen dat ze niets hebben uitgevoerd of te lang hebben stilgezeten vind ik zacht gezegd oneerlijk en is ook simpelweg niet waar. Neem bijvoorbeeld deze Tweet van ProRail, waarin een overzicht wordt gegeven van de stremmingen om 13:20. Hun hele feed staat vervolgens vol met foto's en video's van het schouwen en opruimen. Bij hun update om 17:30 kun je vervolgens zien dat er nog steeds overal stremmingen waren. Pendeltreinen inzetten is dus gewoon heel lang niet mogelijk geweest. Zodra het mogelijk was zijn er op sommige trajecten weer treinen gaan rijden. Vanaf (uit mijn hoofd) ongeveer 19:00 waren er bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Leiden reizigers onderweg.

Wat betreft de bussen wil ik hlubbers even quoten:
Waarom wordt er door de NS geen bussen in gezet bij een dergelijke grote verstoring. Storm al geruime tijd gaan liggen, maar nog steeds geen treinen of inzet van alternatief door inzet bussen. Belachelijk gewoon!Ik zou zeggen ga logistiek studeren. Busvervoer valt niet te regelen door NS, want dan zouden ze zo'n beetje alle bussen in Nederland moeten gaan huren die dan ook nog naar de stations moeten reizen en daarmee weer allerlei problemen op de weg verzorgen. Er reizen per dag ca een miljoen mensen met de trein. Als die per bus zou moeten vervoeren zijn dit 20.000 bussen. Dat kan dus niet. Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is. Het is simpelweg onmogelijk om voor alle reizigers die op dat moment gestrand zijn busvervoer te organiseren. En je kunt het in zo'n situatie niet maken om maar op de helft van de locaties bussen in te zetten, dat levert alleen maar meer problemen op.

Het enige waar ik niet omheen kan, en ook betreur, is de informatievoorziening. Die had inderdaad beter gekund (zoals altijd) en dat zal ook meegenomen worden in de evaluatie van de gehele calamiteit. Ik hoop echter dat jullie kunnen begrijpen dat het ook voor ons personeel een absurd ongewoon hectische dag was. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan (zoals ook te lezen in het artikel waar stree001 naar verwijst) en dan kan er helaas hier en daar wat inschieten.

Stijn, ik ben het in grote lijnen wel met je eens. In ieder geval ben ik helemaal met je eens dat de man of vrouw "in het veld" vrijwel nooit de oorzaak van het probleem is. Sterker nog, die zetten zich bijna allemaal voor 200% in om er het beste van te maken binnen de mogelijkheden die ze hebben en krijgen.

Het probleem is de manier waarop NS georganiseerd is en daar kan het merendeel van het personeel weinig aan veranderen. Het gaat naar mijn mening wel verder dan de informatievoorziening. In het 8 uur journaal vertelde iemand van NS dat er op dat moment nog vergaderd werd over de inzet van bussen. De besluitvorming over de aanpak duurde dus ook onnodig lang als je bedenkt dat de oorzaak van het incident 's ochtends tussen 11 en 12 optrad. En veel zaken kun je op onderdelen voorbereiden zodat je bij een crisis als deze sneller maatregelen in gang kunt zetten. Ik hoop dat die punten in de evaluatie ook worden meegenomen.
@stree001 De Tweets van ProRail heb ik voornamelijk gelinkt om aan te tonen dat ProRail gewoon hard aan het werk was om het probleem op te lossen. Uiteraard is dit niet bedoeld als primaire vorm van informatievoorziening naar de reizigers, vandaar dat ik ook aangaf dat de informatievoorziening beter had gekund. Onze website werd weliswaar regelmatig geüpdatet (voornamelijk deze nieuwspagina) maar het valt te bediscussiëren of de frequentie voldoende was. Ook voor ons bij de Klantenservice waren er dingen af en toe onduidelijk.

@Arie_H Voor mij is dit nu een beetje giswerk dus ik zou dit ook niet aannemen als realiteit, maar het is goed mogelijk dat er pas realistisch naar vervangend busvervoer gekeken kon worden op het moment dat er al op meerdere trajecten weer treinen reden. Wanneer werkelijk alles eruit ligt is het gewoon niet reëel om bussen in te zetten. Als het gaat om een tiental stations en een handvol trajecten veranderd dat echter.

Ik ga ervan uit dat de punten die jullie beide aansnijden inderdaad besproken worden bij de evaluatie, maar ik heb er voor de zekerheid een melding van gemaakt om hier aandacht aan te geven. Ik kan niet garanderen dat er daardoor (meer) aandacht besteed wordt aan deze punten, maar dat is alles wat ik voor jullie kan doen.

Wat betreft een terugkoppeling van deze evaluatie zou ik er inderdaad van uit gaan dat jullie als reizigers of klanten daar niet over geïnformeerd worden. Mogelijk dat er bij een situatie van dit formaat een uitzondering wordt gemaakt, maar over het algemeen zijn dit soort evaluaties puur voor intern gebruik.
Reputatie 1
Maar. ...positief...Door het plat leggen waren alle treinen op tijd!!!!
Cijfers worden dan niet meegenomen... ?
En toch heeft NS gisteren rond 13:00 uur al bussen ingezet tussen Den Haag en Rotterdam via Delft. Er waren zelfs zo weinig reizigers overgebleven dat iedereen ruim mee kon en er zelfs bussen te wachten stonden in Delft op passagiers. Ik ben benieuwd waarom ervoor is gekozen om op dit traject wel zo snel bussen in te zetten en op andere trajecten juist niet. Al hoor je mij natuurlijk niet klagen 🙂

Reageer