beantwoord

Storm. Aangepaste dienstregeling geen businzet

• 18 januari 2018
  • 33 reacties
  • 955 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Waarom wordt er door de NS geen bussen in gezet bij een dergelijke grote verstoring. Storm al geruime tijd gaan liggen, maar nog steeds geen treinen of inzet van alternatief door inzet bussen. Belachelijk gewoon!
icon

Beste antwoord door Denice NS 18 januari 2018, 18:50

Welkom op het Forum, Loqax

Ik snap dat jullie natuurlijk graag naar huis willen. Over eventuele businzet kan ik op dit moment nog niks zeggen. Ook bij ons is daar nog niks concreets over bekend maar we proberen er alles aan te doen om iedereen op zijn/haar bestemming te kunnen krijgen! Mocht ik in de loop van de avond meer nieuws hebben zal ik dit posten. Ook op deze pagina zetten we de laatste updates.
Bekijk origineel

33 reacties

Waarom wordt er door de NS geen bussen in gezet bij een dergelijke grote verstoring. Storm al geruime tijd gaan liggen, maar nog steeds geen treinen of inzet van alternatief door inzet bussen. Belachelijk gewoon!

Ik zou zeggen ga logistiek studeren. Busvervoer valt niet te regelen door NS, want dan zouden ze zo'n beetje alle bussen in Nederland moeten gaan huren die dan ook nog naar de stations moeten reizen en daarmee weer allerlei problemen op de weg verzorgen. Er reizen per dag ca een miljoen mensen met de trein. Als die per bus zou moeten vervoeren zijn dit 20.000 bussen. Dat kan dus niet. Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is.
Reputatie 7
Badge +3
@stree001
NS is in dit soort situaties erg afhankelijk van ProRail. En hoewel de storm rond 13.00 uur grotendeels voorbij was kwam ProRail pas vele uren later in actie om baanvakken te gaan inspecteren. Niet zo handig te meer daar het toen al snel donker werd en dan duurt het allemaal nog langer.

Daarnaast blijkt bij slechte weersomstandigheden ook steeds weer het nadeel van de grote kwetsbaarheid van elektrische exploitatie met bovenleiding. Die kwetsbaarheid is ook een van de redenen waarom bijv. de Amerikaanse spoorwegen tot op de dag van vandaag vrijwel uitsluitend met dieseltreinen rijden.

De terechte vraag die U aan NS stelt is waarom er in de nasleep van dit soort grote storingen geen pendelvervoer wordt ingericht op baanvakken waar wel gereden kan worden. NS heeft in het verleden zelfs een keer een hele zondag lang een test gedaan met overal in Nederland alleen maar pendeldiensten maar met de resultaten van die proef is nooit iets gedaan.
Reputatie 7
Badge +3
Er is vast wel een draaiboek. Men wist minimaal een dag van tevoren al dat het problematisch zou worden. Maar alles uit de kast trekken kost teveel geld. En niemand durft daar dan een beslissing over te nemen. Een uur of 6 wachten met bussen scheelt de NS een hoop geld.
Het probleem zijn al die draaiboeken die er toe leiden dat iedereen zich achter de regels verschuilt en niemand een beslissing durft te nemen of durft te improviseren. Dat is ook de reden dat problemen vroeger toen dergelijke draaiboeken niet bestonden veel sneller werden opgelost.

Hetzelfde zie je ook bij oefeningen met rampenplannen. De hele oefening verloopt keurig volgens het draaiboek, de "slachtoffers" zijn echter overleden omdat het door alle bureaucratie uren duurt voor de hulp op gang komt.
Dat vraag ik me dus ook al een paar uur af. Zoals het nu uitzien moet ik vannacht op station Tilburg blijven. Waarom rijden er geen bussen van en naar de grote stations? De storm is het land uit...... ik zou graag vannacht in Heerlen in mijn eigen bed liggen ?
Welkom op het Forum, Loqax

Ik snap dat jullie natuurlijk graag naar huis willen. Over eventuele businzet kan ik op dit moment nog niks zeggen. Ook bij ons is daar nog niks concreets over bekend maar we proberen er alles aan te doen om iedereen op zijn/haar bestemming te kunnen krijgen! Mocht ik in de loop van de avond meer nieuws hebben zal ik dit posten. Ook op deze pagina zetten we de laatste updates.
Dank voor de reactie. Ik zie nu op de reisplannen dat er tot Eindhoven wel gereden gaat worden? Klopt dat?
Een enkele trein rijdt momenteel. De Reisplanner is nog niet volledig betrouwbaar. Tot dusver bij ons bekend gaat de eerstvolgende trein naar Eindhoven (vanaf Tilburg) om 19.38 uur.
Wanneer vertrekt de eerste trein van Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal? Wanneer vertrekt de volgende trein van Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal?
Badge +3
Busvervoer valt niet te regelen door NS, want dan zouden ze zo'n beetje alle bussen in Nederland moeten gaan huren die dan ook nog naar de stations moeten reizen en daarmee weer allerlei problemen op de weg verzorgen. Er reizen per dag ca een miljoen mensen met de trein. Als die per bus zou moeten vervoeren zijn dit 20.000 bussen. Dat kan dus niet. Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is.
Geen 20.000 bussen maar 20.000 ritten, vooropgesteld dat ze allemaal 100% bezet zijn en iedereen per se met een NS bus wil.

Maar zoals ik in een ander topic al zei, het zou NS sieren als ze in ieder geval iets zouden regelen voor gestrande reizigers op stations waarvan nu al zeker is dat er vandaag geen treinen meer gaan rijden, naar een station dat wel bediend wordt.
Een enkele trein rijdt momenteel. De Reisplanner is nog niet volledig betrouwbaar. Tot dusver bij ons bekend gaat de eerstvolgende trein naar Eindhoven (vanaf Tilburg) om 19.38 uur.

?dat is mooi, al een stukje in de richting ?
Welkom op het Forum, patrick12345.

Het komende half uur in elk geval nog niet. Hoe de dienstregeling daarna er uit gaan zien heb ik nog geen zicht op. Ik zal rond 20.00 uur even weer kijken.
Ook het komende uur geen goed nieuws, patrick12345 😞
Beste,

Rijden er al weer treinen tussen Breda en Rotterdam?
Alvast bedankt!
Welkom op het Serviceforum, LisaBarendse

Om 22.09 uur staat een trein (Intercity Direct) gepland vanaf Breda die ook stopt in Rotterdam (momenteel heeft deze enkele minuten vertraging). Deze trein vertrekt vanaf spoor 6.
Ik stel vast dat de service- en informatieverlening tijdens en na de storm bij NS ernstig te kort is geschoten, met name na 15.00 uur toen de storm was geluwd. Nauwelijks een poging van de NS om op trajecten -zonder schade- een stoptrein in te zetten. De RET in Rotterdam denkt daar anders over; "niet lullen maar poetsen". De Metro tussen Den Haag en Rotterdam heeft heel de dag gereden.Tussen Pijnacker en Rotterdam-Melanchtonweg was echter een storing, maar daar werden bussen ingezet. Met een vertraging van een uur was ik in Rotterdam en kon ik gewoon thuis eten. Bedankt RET !!!
Vanmorgen moest ik van Hoofddorp naar Leiden via Sloterdijk. Waarom worden reizigers niet begeleid (b.v. via omroepberichten..) Niet iedereen weet welke weg je moet volgen om (3 kwartier langer!) onderweg te zijn.
@Tamzin
Ik heb er begrip voor dat gisteren in de loop van de ochtend is besloten om het treinverkeer stil te leggen. Maar omreden dat ProRail vanaf 13.00 uur niet van hun stoel wilden komen om baanvakken te inspecteren, hebben honderden cq. duizenden reizigers tot laat in de avond staan wachten. Deze oorzaak werd gisteren en tot heden "onder de pet gehouden". Dat is een kwalijke zaak en dat bedoel ik met slechte informatievoorziening van de NS. De slechte prestatie van ProRail valt niet uit te leggen en klinkt niet lekker in het Journaal. Want daar komen de kamervragen en boetes al weer aan !!:@
Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees dat het te maken heeft met het oerwoed aan interne regels, procedures en protocollen binnen ProRail. Men weet dat altijd wel weer een regel op te duiken om het treinverkeer stil te leggen, een kenmerk dat je wel vaker ziet bij papieren tijgers.

De belabberde (of in dit geval vrijwel afwezige) informatievoorziening valt NS wel aan te rekenen. Ook vanmorgen ging het weer mis: vanmorgen konden er geen treinen rijden tussen Eindhoven en Weert. Dat was de touringcarbedrijven voor het vervangend gisteravond al medegedeeld maar de reizigers niet.
Het zit mij niet lekker dat deze info over ProRail niet openbaar wordt gemaakt. De NS leest mee met deze blog en lijkt mij dat ze afdeling mediarelaties nu kunnen bellen om een persbericht voor te bereiden. Zo niet dan kan AD en Telegraaf in dit gat springen en lastige vragen stellen.

Om herhaling te voorkomen is het ook beter om het aan de orde te stellen, dan kunnen ze maatregelen nemen voor de volgende storm. En ik ben die zoetsappige excuus berichtjes en mailtjes van NS ook wel zat. Zeg maar gewoon waar het op staat. Waarom zou je ProRail in dit verband sparen en de oorzaak verzwijgen.
[quote=hlubbers]. Belachelijk gewoon!

Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is.

Inderdaad!! Mooie reactie. Denk dat als je in die situatie met een paar bussen komt aanzetten, dat er dan oorlog uitbreekt. De ieder voor zich mentaliteit en oerinstincten komen dan ineens naar boven, want iedereen wil natuurlijk mee. Dat sommige reizigers nog steeds denken dat NS bij een volledige meltdown zoals gisteren, zo maar ineens over duizenden bussen inclusief chauffeur kan beschikken (en die dan ook nog eens naar alle stations in NL kan loodsen), is op z'n zachts gezegd een beetje naïef.....:D
De discussie gaat de verkeerde kant op. Natuurlijk kun je al het personenvervoer op alle stations niet vervangen door bussen. Wat wel kan is na de storm z.s.m. pendeltreinen laten rijden waar dat mogelijk is. De reden waarom dat niet is gebeurd, is dat ProRail om 13.00 uur "na de storm" niet van hun stoel kwam om trajecten te controleren op obstakels of defecte bovenleidingen. Die controle hebben ze pas tegen de avond, in het donker, in gang gezet. Redenen ontbreken en persvoorlichting van NS heeft daar in het Journaal geen woord over gezegd.
Reputatie 3
[quote=johan228]. Belachelijk gewoon!

Daar komt nog bij dat je chaotische taferelen met gewonden gaat veroorzaken als je bijvoorbeeld bij Utrecht met 3, 10 of 20 bussen komt aanzetten. Ik denk dat enig realisme op zijn plaats is.

Inderdaad!! Mooie reactie. Denk dat als je in die situatie met een paar bussen komt aanzetten, dat er dan oorlog uitbreekt. De ieder voor zich mentaliteit en oerinstincten komen dan ineens naar boven, want iedereen wil natuurlijk mee. Dat sommige reizigers nog steeds denken dat NS bij een volledige meltdown zoals gisteren, zo maar ineens over duizenden bussen inclusief chauffeur kan beschikken (en die dan ook nog eens naar alle stations in NL kan loodsen), is op z'n zachts gezegd een beetje naïef.....:D

Waar het om gaat is het totale onvoorbereid zijn van NS. Er is geen plan of draaiboek en het duurt eindeloos voor dat er komt.

Het treinverkeer ging gisteren volgens mij ergens tussen 11 en 12 plat. Al vrij snel werd volgens mij duidelijk dat het lang zou gaan duren. Dan snap ik niet dat NS 's avonds in het 8 uur journaal NS nog steeds niet wist of er bussen zouden gaan rijden of niet. Kort daarna werd daar wel toe besloten, maar dat besluit had ook om 2 uur al genomen kunnen worden en dat had gestrande klanten veel onnodige wachttijd gescheeld.

Kennelijk is er geen draaiboek wat te doen als het gehele treinverkeer plat gaat. Is er geen beleid in welke situaties er wel en in welke er geen busvervoer of andere alternatieven worden ingezet. Zijn er geen (of te weinig) afspraken met busvervoerders om bij grote calamiteiten snel een alternatief te bieden. En ontbreekt er ook beleid en uitvoeringsafspraken voor het opvangen van gestrande reizigers.

Het ontbreken van die afspraken in combinatie met de enorme bureaucratie die NS kennelijk is, zorgt ervoor dat de besluitvorming uren duurde. Dat de communicatie vanuit NS urenlang was: "we weten het nog niet en we mogen niets". Volgens mij duurde dat minimaal tot 's avonds een uur of 8, meer dan een hele werkdag na het optreden van het incident. Dat moet gewoon beter kunnen als je zaken goed voorbereid en vervolgens lager in de organisatie mensen mandaat geeft om binnen de randvoorwaarden van de draaiboeken en procedures eigen keuzes te maken. NS scoort op dat vlak bijzonder slecht. Dat is me al vaker opgevallen bij kleinere incidenten.

Zelfs als NS 's middags om twee uur had gecommuniceerd: beste klant, ga er maar van uit dat we de hele rest van de dag plat liggen. We gaan jullie geen enkel alternatief bieden, je zult zelf thuis moeten zien te komen of een alternatieve slaapplek moeten regelen. Zelfs dat was een beter scenario geweest dan nu gebeurde.
Dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Je zou verwachten dat zodra de wind is gaan liggen dit het eerste is wat je probeert te doen. Kijken op welke trajecten treinverkeer mogelijk is.
Ben benieuwd wat de NS hier over kan zeggen.
Reputatie 2
[quote=Arie_H][quote=johan228]. Belachelijk gewoon!
Waar het om gaat is het totale onvoorbereid zijn van NS. Er is geen plan of draaiboek en het duurt eindeloos voor dat er komt.

Het treinverkeer ging gisteren volgens mij ergens tussen 11 en 12 plat. Al vrij snel werd volgens mij duidelijk dat het lang zou gaan duren. Dan snap ik niet dat NS 's avonds in het 8 uur journaal NS nog steeds niet wist of er bussen zouden gaan rijden of niet. Kort daarna werd daar wel toe besloten, maar dat besluit had ook om 2 uur al genomen kunnen worden en dat had gestrande klanten veel onnodige wachttijd gescheeld.

Kennelijk is er geen draaiboek wat te doen als het gehele treinverkeer plat gaat. Is er geen beleid in welke situaties er wel en in welke er geen busvervoer of andere alternatieven worden ingezet. Zijn er geen (of te weinig) afspraken met busvervoerders om bij grote calamiteiten snel een alternatief te bieden. En ontbreekt er ook beleid en uitvoeringsafspraken voor het opvangen van gestrande reizigers.

Het ontbreken van die afspraken in combinatie met de enorme bureaucratie die NS kennelijk is, zorgt ervoor dat de besluitvorming uren duurde. Dat de communicatie vanuit NS urenlang was: "we weten het nog niet en we mogen niets". Volgens mij duurde dat minimaal tot 's avonds een uur of 8, meer dan een hele werkdag na het optreden van het incident. Dat moet gewoon beter kunnen als je zaken goed voorbereid en vervolgens lager in de organisatie mensen mandaat geeft om binnen de randvoorwaarden van de draaiboeken en procedures eigen keuzes te maken. NS scoort op dat vlak bijzonder slecht. Dat is me al vaker opgevallen bij kleinere incidenten.

Zelfs als NS 's middags om twee uur had gecommuniceerd: beste klant, ga er maar van uit dat we de hele rest van de dag plat liggen. We gaan jullie geen enkel alternatief bieden, je zult zelf thuis moeten zien te komen of een alternatieve slaapplek moeten regelen. Zelfs dat was een beter scenario geweest dan nu gebeurde.

Er is vast wel een draaiboek. Men wist minimaal een dag van tevoren al dat het problematisch zou worden. Maar alles uit de kast trekken kost teveel geld. En niemand durft daar dan een beslissing over te nemen. Een uur of 6 wachten met bussen scheelt de NS een hoop geld.
Johan228 -is hierboven- benieuwd wat de NS over deze discussie heeft te zeggen en ik natuurlijk ook.
Moderator gisteren was "Denice NS" die alert reageerde op vragen.
Het blijft nu verdacht stil.

Reageer