beantwoord

Stroomproblemen hilversum.

• 16 juli 2018
  • 7 reacties
  • 267 Bekeken

Kan iemand mij uitleggen waarom in verband met stroom problemen er geen intercity stopt op Hilversum en er wel twee intercity trein tegelijk stapvoets door het station kunnen rijden?

Ik snap dat het optrekken veel stroom kost, maar is dat verschil echt zo groot tussenvan 0-50 en van 5 tot 50?

Dit gaf vanochtend namelijk heel verbaasde gezichten van reizigers die de trein van 8:09 verwachten en de trein stapvoets voorbij zijn rijden. Geen enkele omroep, alleen tegenstrijdige info. De app geeft aan dat de trein rijdt, het perronbord dat de trein niet rijd.
Met goede communicatie zouden een hoop frustraties voorkomen zijn.
icon

Beste antwoord door Edwin 16 juli 2018, 09:44

Kan iemand mij uitleggen waarom in verband met stroom problemen er geen intercity stopt op Hilversum en er wel twee intercity trein tegelijk stapvoets door het station kunnen rijden?

Ik snap dat het optrekken veel stroom kost, maar is dat verschil echt zo groot tussenvan 0-50 en van 5 tot 50?

Dat verschil is inderdaad echt groot. Vergelijk het met het duwen van een auto. Om het ding in beweging te krijgen, heb je enorm veel kracht en inspanning nodig, maar als ie dan rolt, hou je 'm met minder inspanning toch aan het rollen. Een intercity met 7 bakken trekt tijdens het optrekken zo'n 1000 Ampère van de bovenleiding. Doordat er vanwege die brand veel minder capaciteit op de bovenleiding staat, is er niet heel veel voor nodig om het onderstation wat nog wél werkt, zodanig te belasten dat ook die het begeeft. Door alleen korte sprinters te laten stoppen in Hilversum, belast je de bovenleiding een stuk minder (er is nogal een verschil tussen het duwen van een Suzuki Alto en een Range Rover). Met uitzondering van een aantal intercitytreinen die te lang zijn, stoppen die wel in Naarden Bussum.
Bekijk origineel

7 reacties

En tot overmaat van ramp is er als 'vervanging' van de IC een kleinere sprinter dan normaal gepland.....
Deze storing is al het hele weekend bekend, is het dan echt niet mogelijk om in de planning te zorgen voor huis een langere trein?

Badge +3
Deze storing is al het hele weekend bekend, is het dan echt niet mogelijk om in de planning te zorgen voor huis een langere trein?
In het storingsbericht op de website staat vermeld dat de sprinters juist vanwege de bovenleidingsproblemen in een kleinere samenstelling rijden.

Deze storing is al het hele weekend bekend, is het dan echt niet mogelijk om in de planning te zorgen voor huis een langere trein?In het storingsbericht op de website staat vermeld dat de sprinters juist vanwege de bovenleidingsproblemen in een kleinere samenstelling rijden.

Dat verklaart de kortere trein. Misschien handig als dit ook bij de storingsinformatie in de app gezet wordt. Of een keer omgeroepen wordt, veel reizigers kunnen begrip voor de situatie hebben, maar nu is er vooral veel frustratie omdat er geen, tegenstrijdige of onjuiste informatie is.
Volgende foutieve informatie.

De ice berlijn uit Amsterdam rijdt niet, advies van de omroep: neem de extra intercity die stopt op Hilversum. Er wordt juist omgeroepen dat de trein wel stopt op Hilversum.

Alleen dat doet hij niet! Tenminste volgens het bord bij op het perron en de reisplanner.

Kort daarna wordt de Ice Berlijn nog gewoon aangekondigd. Maar die rijdt dus niet
Reputatie 7
Badge

Dat verschil is inderdaad echt groot. Vergelijk het met het duwen van een auto. Om het ding in beweging te krijgen, heb je enorm veel kracht en inspanning nodig, maar als ie dan rolt, hou je 'm met minder inspanning toch aan het rollen. Een intercity met 7 bakken trekt tijdens het optrekken zo'n 1000 Ampère van de bovenleiding. Doordat er vanwege die brand veel minder capaciteit op de bovenleiding staat, is er niet heel veel voor nodig om het onderstation wat nog wél werkt, zodanig te belasten dat ook die het begeeft. Door alleen korte sprinters te laten stoppen in Hilversum, belast je de bovenleiding een stuk minder (er is nogal een verschil tussen het duwen van een Suzuki Alto en een Range Rover). Met uitzondering van een aantal intercitytreinen die te lang zijn, stoppen die wel in Naarden Bussum.

Dank je voor de heldere uitleg
Reputatie 7
Badge
Voor het geval er nog wat twijfel zou bestaan of dit misschien één of ander smoesje is, bijgevoegd plaatje is de bovenleidingspanning op het moment dat de intercity met 40 km/u over spoor 5 in Hilversum reed, geen andere trein op Hilversum in beweging (normale spanning zit ergens tussen 1500 en 1800 Volt).

Reageer