Structurele vertraging en missen overstap Eindhoven

• 19 januari 2017
  • 16 reacties
  • 561 Bekeken

Dagelijks reis ik vanaf Helmond naar Tilburg. Echter omdat de trein vanaf Venlo naar Eindhoven bijna altijd een 2 minuten vertraging of meer heeft mis ik de overstap op de intercity naar Tilburg. Vaak zie ik de trein naar Tilburg nog net weg rijden als we het Peron binnen komen rijden vanaf Helmond. Hiermee is de dienstregeling vreselijk irritant geworden.

16 reacties

Goedemorgen Ndegooijer, welkom op het NS Serviceforum. Leuk dat je hier je vraagt komt stellen.

Ik begrijp dat het niet prettig is om telkens je overstap te missen. Hoe laat vertrekt deze trein vanuit Venlo?
Reputatie 3
Badge
Dit is een allerwegen bekend probleem.

Dienstregeling Venlo-Eindhoven lijkt te krap gepland, en wordt bovendien nog gehinderd als de trein uit Heerlen te laat is, en de Venlonaar daarop moet wachten voordat hij kan binnenlopen in Eindhoven, waarna de aansluiting richting Breda al weg is.

Zou beter moeten kunnen zodra de knip in Breda van de lijn Eindhoven-Den Haag wordt opgeheven, want dan kan die trein - hopelijk - een paar minuten later uit Eindhoven vertrekken.
Dank je wel voor je toevoeging IskOV.

Het is inderdaad een krappe overstap van twee minuten. Zonder vertraging is het gemakkelijk te halen natuurlijk met een oversteek naar de andere zijde van het perron. Gelukkig gaat er 7 minuten later weer een trein naar Tilburg op Eindhoven. Het blijft natuurlijk vervelend om de overstap te missen. Ik ga hier sowieso intern een melding over doorzetten.
Reputatie 4
Het is inderdaad een krappe overstap van twee minuten. Zonder vertraging is het gemakkelijk te halen natuurlijk met een oversteek naar de andere zijde van het perron.
U bent bekent met het concept dat een trein moet rijden als het vertrektijd is?
De deuren zijn dus dicht voor de vertrektijd.

Een overstaptijd van 1 minuut is helemaal niet gemakkelijk te halen, zoals uit de praktijk blijkt.
Reputatie 2
De discussie betreffende de slechte overstap in Eindhoven wordt ook in dit forumitem besproken:

Venlo Breda een ramp »
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/venlo-breda-ramp-30187/index2.html
Wanneer een trein op tijd rijdt kun je een cross-over overstap van twee minuten halen. Bij een lichte vertraging kan het echter al een lastig verhaal worden, dat kan ik niet ontkennen.
Ik ben de afgelopen 2 werkweken 6x van Helmond naar Tilburg gereisd in de avondspits om half vijf, 5 uur of half 6. Dat is met de intercity die uit Venlo komt (voor de duidelijkheid).
Ik heb deze 2 weken 6 uit 6 keer géén normale overstap gehad. De overstaptijd blijkt keer op keer niet haalbaar. We vertrekken op tijd uit Helmond, maar mogen Eindhoven niet in en staan tot 7 minuten te wachten op het rangeerterrein, meestal zonder informatie.

Ook voor de sprinter die 7 minuten later vertrekt heb ik dus met mijn collega's meerder malen moeten rennen. Bovendien, is dit een stoptrein, beste Wouter ! Ik doe daarmee ruim 20 minuten langer over mijn reis naar Tilburg. Van 33 minuten die de NS aangeeft op de reisplanner naar 50 minuten reistijd.

Daarnaast ontvangen we in de trein geen informatie over op welk perron we binnenkomen en waar de evt. vertrekkende trein staat, niet op de info-borden en niet van de conducteur.

Wanneer denkt de NS dat dit weer een normale reis gaat worden?
Of kunnen de collega's op het spoor aangespoord worden om de intercity naar Tilburg vast te houden zodat iedereen mee kan.

Zegt u het maar. De situatie is compleet belachelijk.
Het is altijd een grote overweging om een trein te laten wachten maar ik snap je punt. De dienstregeling staat al vast voor dit jaar josine, de kans dat dit snel zal gaan veranderen is erg klein. Wel zal ik je klacht doorgeven zodat deze kan worden meegenomen voor de volgende dienstregeling. Indien je reisinformatie wilt inwinnen terwijl je al aan het reizen bent kan je het beste even in onze reisplanner kijken als die mogelijk er is.
Dit is een allerwegen bekend probleem.

Dienstregeling Venlo-Eindhoven lijkt te krap gepland, en wordt bovendien nog gehinderd als de trein uit Heerlen te laat is, en de Venlonaar daarop moet wachten voordat hij kan binnenlopen in Eindhoven, waarna de aansluiting richting Breda al weg is.

Zou beter moeten kunnen zodra de knip in Breda van de lijn Eindhoven-Den Haag wordt opgeheven, want dan kan die trein - hopelijk - een paar minuten later uit Eindhoven vertrekken.

En wanneer wordt de knip in Breda opgeheven ??
Reputatie 2
@Josine

Misschien dat schema je wat duidelijkheid verschaft, wat betreft perrons, als je met de sprinter reist:

Let op dat je niet uit stapt bij Helmond Brandevoort, maar gewoon in de trein blijft zitten.

In principe zou de intercity van Heerlen 3 minuten eerder binnen moeten komen.

---
Een andere variant is intercity naar Eindhoven nemen en overstappen op sprinter naar Tilburg Universiteit.

http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Helmond&vertrektype=treinstation&aankomst=Tilburg&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-01-23T17:00&type=vertrek&overstaptijd=5

-----
De snelste oplossing. Mits alles goed gaat blijft deze natuurlijk:
http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Helmond&vertrektype=treinstation&aankomst=Tilburg&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-01-23T17:00&type=vertrek&hash=-206881912
Reputatie 2
Bijbehorend plaatje van snelste oplossing van Helmond naar Tilburg:

Reputatie 2
@Josine

Mijn advies: gewoon de intercity nemen naar Eindhoven.

Indien geen wachttijd voor het station van zoveel minuten dan trein pakken aan de overkant.
Tenzij anders wordt aangegeven dan wel omgeroepen.

Anders uit de trein gaan en naar spoor 4 lopen. Daar vertrekt de sprinter naar Tilburg Universiteit.

Of anders een halfuurtje wachten op perron 5/6
Het probleem is ook de vertraging bij het binnenkomen in Eindhoven van de trein. Niet dat de ic richting Breda niet wacht. Als alle tijden aangepast zouden worden naar realistische tijden hoeft de trein niet met vertraging aan te komen. Ergste geval geef aan dat de trein 2 minuten later aan komt en dat je je overstap niet haalt. De NS app werkt zo namelijk ook niet. Stel je wil een reis plannen voor een afspraak en je rekent erop dat je de overstap haalt. Ben je uiteindelijk te laat op je afspraak omdat je je overstap niet haalt.

Ik snap verder heel goed dat de dienstregeling niet zomaar aan te passen is en dat het een ingewikkeld systeem is. Ik wil wel bij de NS bewust maken dat dit nu een knelpunt is die er eerst niet was.

ps: Vrijdag overstap nog wel gehaald. Vandaag (23 januarie) niet
Goedendag,

op vrijdag 28 jan 2017 hebben mijn collega en ik wederom de aansluiting in Eindhoven van 17.44 om vanuit Helmond naar Tilburg te komen niet gehaald. Dankuwel voor de adviezen om vervolgens de sprinter te nemen of een half uurtje te wachten. Ik vind dat onvoldoende aangezien de NS mij een andere mogelijkheid belooft, namelijk het traject in 33 minuten. Kan de NS dit niet waarmaken, dan dienen zij hier een oplossing voor te zoeken.

Het feit dat de NS buiten het forum niet met een officiële bevestiging komt van de verschillende klachten m.b.t. de nieuwe dienstregeling is klantonvriendelijk.

Ik begrijp dat er voor het traject Bergen op Zoom - Tilburg hetzelfde euvel aan de hand is en ik lees op het forum dat hier wél naar gekeken gaat worden. Doe dit ajb ook voor het traject Helmond - Tilburg.

Daarnaast heb ik nog geen antwoord gekregen op de knip in Breda waar 'Iskov' hierboven over schrijft. Is er sprake van het opheffen van 'de knip' in Breda voor het traject Eindhoven - Den Haag via Breda, zoja, wanneer gaat dit gebeuren?
Reputatie 2
Het probleem is ook de vertraging bij het binnenkomen in Eindhoven van de trein. Niet dat de ic richting Breda niet wacht. Als alle tijden aangepast zouden worden naar realistische tijden hoeft de trein niet met vertraging aan te komen. Ergste geval geef aan dat de trein 2 minuten later aan komt en dat je je overstap niet haalt. De NS app werkt zo namelijk ook niet. Stel je wil een reis plannen voor een afspraak en je rekent erop dat je de overstap haalt. Ben je uiteindelijk te laat op je afspraak omdat je je overstap niet haalt.

Ik snap verder heel goed dat de dienstregeling niet zomaar aan te passen is en dat het een ingewikkeld systeem is. Ik wil wel bij de NS bewust maken dat dit nu een knelpunt is die er eerst niet was.

ps: Vrijdag overstap nog wel gehaald. Vandaag (23 januarie) niet

Schrale troost: de overstap in de avond gaat per 10 dec 2017 de helft korter worden. Dan ben je in de ochtend en de avond tenminste in "balans".
Deze overstap is idd een ramp. Ook vanuit Breda of tilburg naar Venlo wordt door mij wekelijks gemist door structurele vertraging naar Eindhoven. Mijn ns abonnement heb ik 2x terug kunnen vragen door de vertraging. Triest.

Over een stuk waar ns aangeeft maar 50 minuten over te doen doe ik 9 van de 10 keer anderhalf uur over.

Reageer