beantwoord

Structurele vertraging serie 7400 in de ochtendspits

• 4 februari 2019
  • 20 reacties
  • 656 Bekeken

Het valt mij de laatste tijd op dat de serie 7400 (Uitgeest-Rhenen) in de spits eigenlijk standaard vertraagd vertrekt vanaf Wormerveer. Dit komt altijd doordat er op de intercity richting Maastricht gewacht moet worden. Deze is sinds 27 december niet meer op tijd vanaf station Castricum vertrokken.

Nou is die enkele minuut nog wel te overzien en twee minuten ook wel, maar met meer vertraging heeft de sprinter Rhenen er toch al aardig last van. Wat is de oorzaak van al deze vertraging? Te veel drukte? Als ik het zo zie wordt er met 10-12 delen gereden, dus qua materieelinzet zit het al aan het maximum.

De vertrektijden vanaf station Zaandijk Zaanse Schans van de sprinter richting Rhenen van respectievelijk 7:48 en 8:18
icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 maart 2019, 20:32

Update: Ik heb meer informatie gekregen! Jouw constatering heeft tot een heus onderzoek geleid, waaruit het volgende als conclusie is gekomen:

De treinen 7427 en 7429 vertrekken inderdaad met een lage punctualiteit uit Wormerveer richting Zaandam. Dit komt doordat het vertrekmoment wordt bepaalt door het voorbijrijden van respectievelijk trein 827 en 829. Deze treinen vertrekken met vertraging uit Alkmaar, doordat er materieel wordt bijgeplaatst in Alkmaar. Blijkbaar kost dit bijplaatsen meer tijd dan de tijd die daar voor staat. Daar komt bij dat deze treinen van de serie 800 de drukste van de dag zijn, waardoor er extra tijd verloren gaat in het stationnement te Castricum. De treinen doen het niet slechter dan vorige dienstregeling.

Momenteel is er nog geen volledige oplossing om dit aan te pakken, maar heeft het vooral tot suggestie geleid om een vervolgonderzoek uit te voeren, namelijk om te bekijken waarom het bijplaatsen in Alkmaar zoveel meer tijd kost dan gepland.

In hoeverre dit onderzoek ook werkelijk uitgevoerd wordt en wat de status daarvan is heb ik nog geen informatie over, maar daar heb ik wel naar gevraagd. In de hoop dat ik daar nog een verdere reactie op krijg laat ik dit topic vooralsnog dus even open staan. 🙂
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wellicht wordt er bij de IC naar Maastricht in Alkmaar een stel bijgekoppeld en veroorzaakt dat de vertraging.
Goedemiddag Kaasplankje. Ik zie inderdaad dat deze treinen de laatste maanden structureel met vertraging vertrekken. Ik durf zo snel niet te zeggen wat hier de oorzaak van is. Ik ga hier achteraan! Zodra ik meer weet laat ik dat weten.
Update: Helaas heb ik nog geen inhoudelijke update. De betreffende collega die mij hier mee zou kunnen helpen is momenteel helaas ziek, dus het zal iets langer kunnen duren voordat ik meer informatie kan geven.
Update: Ook deze week heb ik nog geen verdere informatie te geven. Ik zal om een update vragen of er al enige inzage is over hoe lang het nog duurt.
Update: Ik heb een reactie gekregen op mijn updateverzoek, maar helaas kon er niet aangegeven worden wanneer ik meer informatie kon verwachten. Helaas heb ik ook deze week nog niets nieuws te vermelden dus.
Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuws. Ik heb nogmaals om een update gevraagd.
Bedankt voor de moeite tot nu toe! Hopen dat er snel reactie komt.
Update: Ik heb meer informatie gekregen! Jouw constatering heeft tot een heus onderzoek geleid, waaruit het volgende als conclusie is gekomen:

De treinen 7427 en 7429 vertrekken inderdaad met een lage punctualiteit uit Wormerveer richting Zaandam. Dit komt doordat het vertrekmoment wordt bepaalt door het voorbijrijden van respectievelijk trein 827 en 829. Deze treinen vertrekken met vertraging uit Alkmaar, doordat er materieel wordt bijgeplaatst in Alkmaar. Blijkbaar kost dit bijplaatsen meer tijd dan de tijd die daar voor staat. Daar komt bij dat deze treinen van de serie 800 de drukste van de dag zijn, waardoor er extra tijd verloren gaat in het stationnement te Castricum. De treinen doen het niet slechter dan vorige dienstregeling.

Momenteel is er nog geen volledige oplossing om dit aan te pakken, maar heeft het vooral tot suggestie geleid om een vervolgonderzoek uit te voeren, namelijk om te bekijken waarom het bijplaatsen in Alkmaar zoveel meer tijd kost dan gepland.

In hoeverre dit onderzoek ook werkelijk uitgevoerd wordt en wat de status daarvan is heb ik nog geen informatie over, maar daar heb ik wel naar gevraagd. In de hoop dat ik daar nog een verdere reactie op krijg laat ik dit topic vooralsnog dus even open staan. 🙂
Reputatie 4
Is het een idee om de 827 en 829 1 minuut eerder uit Schagen te laten vertrekken? Nu staat daar 2 minuten stationnement gepland, dat zou naar 1 kunnen. Dit geeft extra tijd om in Alkmaar bij te plaatsen.
Badge
Is het een idee om de 827 en 829 1 minuut eerder uit Schagen te laten vertrekken? Nu staat daar 2 minuten stationnement gepland, dat zou naar 1 kunnen. Dit geeft extra tijd om in Alkmaar bij te plaatsen.
Dit wil de NS juist liever niet omdat je dan 2 treinen hebt die niet op hetzelfde tijdstip vertrekken als de andere treinen vanaf dat station en dat geeft dan weer verwarring. Daarnaast verwacht ik dat je het in- en uitstappen op Schagen in de spits niet gaat redden in 1 minuut en daardoor altijd vertraging hebt vanaf Schagen als je die tijd beperkt.

Als je hier al iets in wilt gaan doen zul je de treinen vroeger moeten laten vertrekken vanaf Den Helder. Maar of dat dan weer mogelijk is ????
Reputatie 4
Ok, voor consistentie kan dat met de andere 9 ook natuurlijk. Wat betreft de lengte van het stationnement: voor de 3000 serie staat 0 minuten...
Er valt ook nog wel wat te schuiven met aankomst- en vertrektijden:
3000 richting Hdr: Sgn .05/.06 Ana .13/.14 Hdrz .20/.21 Hdr .25
3000 richting Amr: Hdr .03 Hdrz .07/.07 Ana .13/.15 Sgn .21/.22
800 richting Amr: Hdr .16 Hdrz .20/.21 Ana .27/.28 Sgn .34/.36
Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn vraag omtrent het vervolgonderzoek. Hopelijk kan ik hier spoedig meer over zeggen.
Update: Ook deze week heb ik nog geen verdere informatie over het vervolgonderzoek.
Update: Ik kan in ieder geval aangeven dat er inderdaad een vervolgonderzoek is gestart, onder andere is er ook een suggestie doorgestuurd om de 800 een minuut eerder te laten vertrekken vanaf Sgn. In hoeverre dat voldoende is, is nog de vraag, dit en eventuele andere oplossing worden nog onderzocht.

Zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen!
Interessant en mooi dat dit zo wordt opgepakt! Als er wijzigingen komen, worden deze dan tussentijds doorgevoerd of is het wachten op de dienstregeling van 2020? En nogmaals bedankt voor de inzet @Stijn NS !
Als er in de huidige dienstregeling een kleine aanpassing kan worden doorgevoerd waarmee dit probleem kan worden opgelost dan ga ik ervan uit dat het ook in de huidige dienstregeling zal worden veranderd. Mocht dit toch niet kunnen dan zal ik het uiteraard aangeven!
Update: Ik heb helaas nog geen verdere terugkoppeling ontvangen, ik heb nogmaals een reminder verstuurd.
Update: Ook deze week heb ik nog geen verdere informatie.
Update: Helaas heb ik nog steeds geen verdere informatie gekregen over het vervolgonderzoek en mijn contactpersoon hiervoor is momenteel voor langere tijd afwezig. Ik probeer of ik in contact kan komen met iemand anders, maar ik vrees dat ik het zal moeten laten bij wat ik tot nu toe heb aan kunnen geven.
Update: Helaas heeft mijn andere poging ook niets opgeleverd, dus zal ik het laten bij wat ik tot dusver heb aangegeven. De structurele vertraging is opgemerkt en er wordt aan gewerkt om dit op te lossen.

Reageer