Ik moest wel grinniken vanochtend, toen ik mijn reis aan het plannen was. Bij het checken of er een storing was op mijn reis van Eindhoven naar Rotterdam viel mijn oog op de ‘stiptheidsmeter’ van dit traject. Een fijne dienst die de NS aanbiedt, zodat je een gevoel krijgt voor de prestaties van de dienstverlening. Op dit traject staat er echter geen cijfer, maar prijkt er een groot vraagteken.
Toen ik veertig minuten later midden in de te verwachten storing zat had ik de tijd om mij verder te verdiepen in dit stiptheidscijfer. Wat blijkt? Klik je op dat vraagteken, dan wordt er nog even uitgelegd wat het betekent wanneer er geen stiptheidsinformatie beschikbaar is. Nou, dat kan bijvoorbeeld wanneer er een internationale rit in het spel is, of wanneer er minder dan acht treinen op het traject gereden zijn gemeten. Of is er hier misschien ook een andere verklaring mogelijk?
Na een lange werkdag had ik ook op de terugweg door uitgevallen treinen meer dan voldoende tijd om mij in deze steeds groeiende frustratie te verdiepen. Niet verstandig, ik weet het, maar als iemand die minimaal twee keer per werkweek op dit traject reist begint dit me steeds hoger te zitten. Ik heb mijn reishistorie en Excel er eventjes bij gepakt, en ik heb goed nieuws: ik kan dit vraagtekentje voor jullie invullen!
Ik heb sinds begin januari 34 keer op dit traject gereisd, meestal rond 7u14 of 7u44 heen en om 17u41 of 18u11 terug. Van die 34 keer was de trein precies 16 keer op tijd. Waarbij ik alles tot 5 minuten later als 'op tijd' markeer. Jullie mogen dus met dikke rode cijfers ‘47%’ bij stiptheid invullen. Dat is een schandalig laag percentage, dat er voor zorgt dat mijn vriendin, mijn teamgenoten en mijn werkgever mij steeds onbetrouwbaarder gaan vinden. Laten we het dan ook niet verder hebben over de invloed die dit heeft op mijn werk/privé-balans.
Tot zo ver de feiten. Aangezien ik zo vriendelijk ben geweest om jullie stiptheids-huiswerk voor jullie te doen zullen jullie mij hopelijk de ruimte geven om ook nog een gevoel te uiten. Ik kan me namelijk niet aan het gevoel dat onttrekken dat deze 47% helemaal geen verrassing voor jullie is, en dat dit ‘onbekende stiptheidscijfer’ een voorbeeld is voor het pokerspel dat jullie op dit traject aan het spelen zijn.
Ik snap dat er af en toe dingen misgaan, en ben al jarenlang klant bij jullie. Was tot voort kort ook enthousiast - natuurlijk kan er af en toe een stukje overmacht optreden en ik doe niet moeilijk wanneer dat af en toe tot (serieuze) vertraging lijdt. Dat gevoel is rap aan het verdwijnen. Ik koop iets bij jullie, en jullie leveren structureel niet. Zonder goede verklaring. Heb nou potjandorie eens de ballen om open kaart te spelen, en aan te geven dat de combinatie van de nieuwe dienstregeling en jullie wanbeleid op materieel op dit traject dagelijks honderden reizigers dupeert. Dat jullie niet eens in de buurt komen van de prestaties die je als reiziger verwachten mag. Los het probleem op en compenseer tot die tijd op voorhand, in plaats van met een af en toe een kopje koffie en met veel gedoe de helft van je reiskosten terug achteraf.