Suggestie: Hoevelaken en Stroe (Sprinter)

Ik zie dat er vanuit Amersfoort een sprinter richting de Kippenlijn gaat en ze stoppen ook in Hoevelaken. Vanuit Hoevelaken gezien is het vooral niet te komen als je richting Apeldoorn en Twente gaat. Opvallend is dat er vanuit Apeldoorn wel een sprinter naar Almelo of Enschede gaat, maar dat hij niet vanuit Amersfoort vertrekt. Structueel gezien lijkt mij ook niet handig over nagedacht. Hoe kun je dan van Hoevelaken richting Apeldoorn komen? Misschien dat de Sprinters vanuit Amersfoort kunnen vertrekken ipv Apeldoorn zodat Hoevelaken beter bediend kan worden en misschien dat de nieuwe station Stroe er ook erbij kan komen zodat de mensen in Stroe ook met de sprinter kunnen reizen? Nu is het echt niet handig.

12 reacties

Reputatie 7
Op Hoevelaken stoppen alleen treinen van de Valleilijn, aangezien het hun consessie is. Een trein van ons mag er niet eens stoppen, wij hebben alleen het HRN daar en moeten dus doorrijden 😉
Badge +3
Station Hoevelaken behoort zowel tot de concessie Hoofdrailnet als tot de concessie Valleilijn. NS zou er dus prima mogen stoppen. NS heeft echter formeel ontheffing aangevraagd om er niet te hoeven stoppen. Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft hierover positief geadviseerd. Zie paragraaf 5.1.2 van de bijlage bij de adviesaanvraag voor 2011 voor NS' ontheffingsaanvraag en dit advies van het LOCOV voor de reactie daarop.

Er is dus juist goed over nagedacht en ik verwacht niet dat er snel een stoptrein Apeldoorn-Amersfoort komt, juist vanwege de argumenten waarop NS ontheffing verleend is (samengevat: "uit vervoerskundig/logistiek en bedrijfseconomisch opzicht niet haalbaar"). De weinige reizigers van Hoevelaken naar Apeldoorn kunnen reizen via Amersfoort.
Reputatie 6
Badge +1
Ik verwacht ook niet dat een dergelijke sprinter er snel komt. De businesscase voor station Stroe is gewoon niet te maken (te weinig reizigers). Bovendien wordt het lastig om op zo'n lang traject een sprinter in te passen tussen alle IC's en goederentreinen.
Reputatie 7
Badge +3
De capaciteit is met 2-4 reizigerstreinen per uur en een handjevol goederentreinen per dag niet het grootste probleem, zeker niet met maar 2 of 3 tussenstations. Het is meer dat er geen reizigers zijn. Hoevelaken en Voorthuizen zijn helemaal op Amersfoort gericht (Valleilijn) en Stroe is met 1500 inwoners meer geschikt voor een buurtbusje.

Daarnaast is er traditioneel weinig sociaal en economisch verkeer tussen Amersfoort en Apeldoorn omdat de Veluwe altijd een natuurlijke barriere is geweest.
Reputatie 6
Jammer voor Stroe, ooit had het een station, hoofdzakelijk voor militairen van Harskamp maar ook voor gebruik door dorpsbewoners. Ik meen trouwens weleens gelezen te hebben dat er in de afgelopen jaren plannen zijn/waren voor het in gebruik nemen van een stoptreindienst Barneveld-Apeldoorn, met dan een heropening van Stroe en Assel.
Er zijn meer dorpjes met erg weinig inwoners, maar nog wel een station, soms nog kleiner dan Stroe, bijvoorbeeld Stavoren. Te denken valt verder aan stations als Hollandse Rading, kleine stations aan de Zeeuwse lijn, of een halte als Soestdijk.
Waarom zijn die eigenlijk nog niet opgeheven en worden ze niet per bus bediend - wat in de lijn der verwachting zou liggen gezien aantal inwoners. Niet dat ik dat propageer, integendeel - maar waarom het ene kleine dorp aan een spoorlijn wel stationsloos en het andere niet. Wat heb je aan een station Krabbendijke als er daar in de daluren niemand of slechts een enkele ziel in stapt en na en voor schooltijd alleen wat groepjes scholieren. De scholieren lijken me beter gebaat bij een op hun school gerichte directe busverbinding, zoals je ook in het buitenland ziet.
Verder is het mijns inziens ook vreemd dat er soms wat grotere dorpen langs een spoorlijn liggen waar geen station meer is (bijvoorbeeld Udenhout, tussen Tilburg en Den Bosch). Om naar Den Bosch te komen ben je 45-60 minuten omslachtig onderweg per OV. Met de trein zou het nog geen 10 minuten zijn.
Reputatie 2
@Tamzin die opmerking van weinig inwoners in Hoevelaken werd al in 1860 gemaakt.
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3Ampeg21%3A18591860%3A0000612

Dus wat betreft niets nieuws onder de zon.
Reputatie 6
Badge
Als jullie toch eens wisten hoeveel 50k+ plaatsen helemaal geen treinstation hebben. Jullie leven zal veranderen.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Ik maakte een opmerking over te weinig inwoners in Stroe en niet in Hoevelaken. Het punt bij Hoevelaken is meer dat het helemaal niets met Apeldoorn heeft.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Dat er grotere plaatsen zonder station zijn is vooral ook te danken aan het naoorlogse beleid van NS om zoveel lijnen te sluiten. Vandaar dat dat NS-monopolie ook zo'n slecht idee was.
Reputatie 2
Hoe kun je dan van Hoevelaken richting Apeldoorn komen?Met de rechtstreekse buslijn (lijn 102). Die stopt ook bij het station in Hoevelaken.

Ideaal is het natuurlijk niet (per trein omreizen via Amersfoort is sneller, zelfs vanaf Barneveld!). Wat mij betreft is het idealer als bij Barneveld Noord er perrons aan het hoofdrailnet komen en de treinen tot Deventer er gaan stoppen (de IC's van/naar Enschede rijden er dan overdag nog wel langs zonder te stoppen). De regio en de provincie Gelderland zeuren daar al jaren over. Voor Hoevelaken-Apeldoorn zou je dan op Barneveld Noord kunnen overstappen, net zoals voor Barneveld, Voorthuizen, Lunteren en Ede.
Reputatie 7
Badge +3
Dat klinkt in ieder geval reëler dan aparte sprinters. Dan nog vraag ik me af hoeveel reizigers er zullen zijn omdat de beide kanten van de Veluwe vanoudsher weinig contact met elkaar hebben.
Badge +3
Het is met dit soort verbindingen die nooit bestaan hebben een beetje een kip-ei-verhaal. Omdat er nooit een overstapmogelijkheid geweest is in Barneveld Noord is er geen vervoersbehoefte. Maar omdat er nooit vervoersbehoefte is geweest, is er geen overstapmogelijkheid gebouwd.

Het lijkt me geen gek idee om bepaalde treinen richting Apeldoorn ook in Barneveld Noord te laten stoppen. Dan wordt het transferium (wanneer het heropend is na de bouw van de Harselaartunnel) ook interessant wanneer je naar het oosten wilt reizen.

Reageer