beantwoord

Te korte treinen op trajecten Utrecht centraal - Den haag/Rotterdam cebtraal

• 31 maart 2020
  • 7 reacties
  • 322 Bekeken

Beste NS, 

Ik heb speciaal vanwege de coronadienstregeling een account aangemaakt om een melding te maken van iets wat ik als ongelofelijk storend en als zijnde gevaarlijk ervaar.

Vele mensen werken thuis maar ik kan dat niet. Ik werk aan de TU delft waar ik praktisch microbiologisch onderzoek doe maar ik woon in utrecht en dus reis ik elke dag heen en weer. In normale omstandigheden heb ik alle lof voor de ns, echter is jullie coronadienstregeling in het westen van het land echt gevaarlijk voor de publieke gezondheid wegens de inzet van alleen sprinter stoptreinen die ook nog eens korter lijken dan de sprinters die normaliter rijden.

Ik pak de trein van 0609 of 0639 vanaf Utrecht centraal richting den haag centraal. Deze trein is sochtends al aan de te volle kant. Maar op de terugweg is het helemaal bizar. Vanuit delft mik ik op de trein van 1550 om zo via den haag naar Utrecht te reizen. Op den haag centraal moet ik overstappen op een sprinter richting den Bosch waarbij ik in Utrecht uitstap. Normaliter is dit al een enorm druk traject en ik reis al buiten de spits, toch is de trein veel te vol waarbij mensen tot heden in het gangpad moeten blijven staan. 

Ik vraag mij nu hardop af hoezo de ns op deze normaal al drukke trajecten ten eerste minder treinen inzet, en tweede de treinen die nog rijden ook nog eens inkort. Wat hier gebeurd is ontzettend schrikbarend, hier is niet goed over nagedacht en het is nu simpelweg gevaarlijk voor mij om naar mijn werk te gaan.

Ik snap dat het voor iedereen een onvoorziene moeilijke tijd is maar de keuze om treinen minder te laten rijden en in te korten is ontzettend gevaarlijk. Ten slotte was het alleen aangekondigd dat de de intercity treinen zouden vervallen op het voor mij relevante traject, maar niet dat de nog rijdende stoptreinen ook nog eens zouden worden ingekort.

Ik hoop dat de ns de dienstregeling reviseerd zodat wij die door werken ook veilig kunnen forenzen. Dit geld ook voor uw conducteurs, dit is voor hen net zo onprettig als voor mij. 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 31 maart 2020, 20:41

Goedenavond Vroege_vogel. Welkom bij de NS Community.

We zijn gezien de situatie zeer alert op meldingen als deze. Ik heb dit zojuist kenbaar gemaakt bij de verantwoordelijke afdeling. Hopelijk kan dit mede door jouw melding spoedig verbeterd worden.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS vraagt om treinen alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Op grond van het feit dat ca. 15% van het aantal reizigers in de week vanaf 16 maart  nog gebruik maakte van de trein is besloten om de huidige basisdienstregeling in te voeren. Op sommige trajecten blijkt het nu toch drukker dan verwacht.

Uw melding helpt de NS om hier actie op te nemen.

Als u elke keer dat u met drukte te maken heeft dit meldt via Twitter of via de drukte melder, dan kunnen deze signalen sneller opgepikt worden.

Badge +3

Vorige week een ‘viertje’ sprinter in de (middag)spits van Den Haag naar Utrecht, dat is natuurlijk geen goed idee!

Dat schijnt nu een ‘zesje’ geworden te zijn, maar biedt natuurlijk ook geen soelaas voor mensen die 1,5 meter afstand moeten houden (de zorgmedewerkers en andere vitale beroepen). Het lijkt er op dat er nog altijd (te) veel mensen graag om 18:00 thuis bij hun gezin willen zijn, vitaal beroep of niet…

Laat dan inderdaad de volle lengte rijden, omdat er toch al zo weinig rijdt! Maar goed, Thalys stopt er ook al mee (alleen nog één keer per dag naar Brussel).

Voor de rest, volle respect voor uw werk als microbioloog! :ok_hand: Vergoeding voor overnachten in Delft niet aan de orde?

Voor de rest, volle respect voor uw werk als microbioloog! :ok_hand: Vergoeding voor overnachten in Delft niet aan de orde?

Hotels zijn veelal dicht volgens mij en of er nog veel B&B’s open zijn vraag ik mij ook af. Dus dat overnachten lijkt mij ook wel een dingetje. Nu de maatregelen met in ieder geval 3 weken zijn verlengd denk ik dat er toch ook eens gekeken moet worden of mensen die nu 1,5 uur met de trein moeten inderdaad niet beter dichtbij hun werkplek kunnen overnachten. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat medewerkers in het AMC of VUMC een overnachtingshotel in de buurt aangeboden krijgen. Lijkt mij sowieso niet prettig als je met momenteel zo’n zwaar beroep ook nog eens een uur achter het stuur moet of 1,5 uur in de trein. Ik snap dat het voor eventuele man/vrouw kinderen ook niet fijn zal zijn maar voor een beperkte periode zou het misschien een goede oplossing kunnen zijn.

Goedenavond Vroege_vogel. Welkom bij de NS Community.

We zijn gezien de situatie zeer alert op meldingen als deze. Ik heb dit zojuist kenbaar gemaakt bij de verantwoordelijke afdeling. Hopelijk kan dit mede door jouw melding spoedig verbeterd worden.

Beste NS,

Ik wou graag een update geven omtrent mijn eerder gemelde situatie rondom de aangepaste corona dienstregeling. ( https://community.ns.nl/dienstregeling-59/te-korte-treinen-op-trajecten-utrecht-centraal-den-haag-rotterdam-cebtraal-64524 ) 

Ten eerste wil ik lof uitspreken voor het snelle handelen van de NS door de corona dienstregeling zo snel te reviseren. Er reiden nu meer treinen tussen Utrecht en Delft waarbij zelfs een intercity optie kan worden aangeboden met een korte overstap op leiden centraal.

Vanochtend nam ik de trein van 0626 vertrekkende vanaf spoor 8 uit Utrecht centraal richting leiden centraal. Op leiden centraal werd een overstap van 7 minuten aangeraden op de intercity richting Vlissingen van 0715 waarbij ik in Delft kan uitstappen.
Op leiden centraal echter kon de overstap op de intercity richting Vlissingen niet gemaakt worden wegens het feit dat die simpelweg niet reed. Dit stond wel op de borden op het station maar wordt niet in de NS app gemeld, waarbij wij als reizigers geadviseerd worden juist die app te gebuiken voor het plannen van onze reis. Verder stonden er meerdere mensen op deze reisoptie te wachten en die, net zoals ik, met z'n allen vervolgens de korte sprinter naar den haag centraal moesten nemen van 0719. Hier ontstaat dus exact dezelfde situatie die ik voorheen heb beschreven waarbij te veel mensen in een te kleine trein zitten. Ten slotte moest ik op den haag centraal vervolgens de overstap nog maken op een stoptrein van den haag centraal naar Delft vertrekkende om 0754 om vervolgens om 0810 in Delft eindelijk aan te komen. 

Dit reisschema betekend dat ik en mijn normale uren moet werken, maar wel een vermeerdere 50% extra reistijd heb per week. Ookal duurden de corona gerelateerde restricties niet voor eeuwig, voor de komende tijd is dit een zeer zwaar schema om te ondervinden. 
Hier ben ik niet tevreden mee en het is ook geen verbetering voor velen. Ik wil nogmaals benadrukken dat de NS corona dienstregeling echt anders moet omdat het nu simpelweg onverantwoord is. Vanwege mijn microbiologisch onderzoek weet ik genoeg over hoe virale verspreiding werkt om te durven stellen dat deze dienstregeling zeker gaat bijdragen aan het onnodig ziekmaken van wat nu aangemerkt wordt als personeel uit cruciale beroepen. Groepsimmuniteit opbouwen betekend niet dat men er naar moet streven mensen uit deze cruciale beroepsectoren die nog moeten reizen voor werk onnodig bloot te stellen aan deze verhoogde kans om ziek te worden. Juist deze mensen zijn het hardst nodig komende tijd en het is daarom ook van fundamenteel belang dat wij die nog doorwerken nog veilig kunnen reizen. 

Ik vind dit een voortzetting van een kwalijke situatie die ik al eerder op dit forum had gemeld. Ik hoop dat dit spoedig wordt verbeterd. We moeten het met z'n allen doen en ik verzoek de NS bij deze nogmaals om te kijken naar de corona dienstregeling. Ten slotte, wil ik de NS oproepen beter op de stations te communiceren wat betreft uitgevallen treinen en verandere reisroutes. 

Reputatie 7
Badge +3

@Vroege_vogel er waren wat problemen met de NS reisplanner en er werd geadviseerd om de 9292 planner te gebruiken.

In de huidige basisdienstregeling zouden geen intercity's rijden, als jij die wel in jouw planner te zien krijg, denk ik dat de problemen met de NS planner niet zijn opgelost. Voor de volgende reis kun je beste nu de 9292 planner gebruiken.

Wil je als je Twitter hebt jouw te volle trein met vermelding van traject en tijd daar aangeven, zodat er actie opgenomen kan worden? Hier mag ook, maar Twitter zou sneller gelezen kunnen worden door NS medewerkers.

Badge

Inmiddels heeft ook 9292 te kampen met problemen en wordt er nu verwezen naar de rijdendetreinen app om de reis te plannen.  De systemen hebben problemen met het vertalen van de vele uitgevallen treinen die ze aangeleverd krijgen.

Er wordt nog steeds geprobeerd om dit opgelost te krijgen.

Reageer