beantwoord

Te weinig materieel Utrecht - Deventer

• 19 december 2017
  • 9 reacties
  • 275 Bekeken

Waarom wordt tussen Utrecht en Deventer sinds vorige week de helft van de trein afgekoppeld in Amersfoort? (in ieder geval de trein van 7:36) Ook na Amersfoort is het nog druk. Voor de nieuwe dienstregeling reden de 2 treindelen in ieder geval door tot Deventer en dan was het altijd al goed vol. Nu past dit dus nooit en is het veel te druk. Conducteurs geven aan dat ze deze wijziging ook niet snappen en hopen dat dit verandert..
icon

Beste antwoord door Thomas NS 19 december 2017, 14:56

Hallo Taco en welkom op het NS Serviceforum.

Ik zie dat er 2x een ICM-4 wordt ingezet, maar deze in Amersfoort gewijzigd is naar 1x een ICM-4. Dat lijkt mij ook ontzettend krap, wetende dat er afgelopen jaar veel meldingen binnenkwamen over de drukte op dit traject. Het lijkt erop dat dit inderdaad sinds de nieuwe dienstregeling zo georganiseerd wordt, aangezien de eerste week van december de twee treindelen nog doorreden tot Deventer. Mijn inschatting is dat deze treindelen in de spits elders harder nodig zijn. Je kunt dit het beste doorgeven via de druktemelder in de NS app. Ik speel dit ook door: ik zie het namelijk voor het eerst, maar verwacht ook dat dit een chronisch probleem zal worden voor de reizigers op dit traject. Bedankt voor het doorspelen, ik hoop dat er nogmaals naar zal worden gekeken.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Ik zie dat er 2x een ICM-4 wordt ingezet, maar deze in Amersfoort gewijzigd is naar 1x een ICM-4. Dat lijkt mij ook ontzettend krap, wetende dat er afgelopen jaar veel meldingen binnenkwamen over de drukte op dit traject. Het lijkt erop dat dit inderdaad sinds de nieuwe dienstregeling zo georganiseerd wordt, aangezien de eerste week van december de twee treindelen nog doorreden tot Deventer. Mijn inschatting is dat deze treindelen in de spits elders harder nodig zijn. Je kunt dit het beste doorgeven via de druktemelder in de NS app. Ik speel dit ook door: ik zie het namelijk voor het eerst, maar verwacht ook dat dit een chronisch probleem zal worden voor de reizigers op dit traject. Bedankt voor het doorspelen, ik hoop dat er nogmaals naar zal worden gekeken.
Dat lijkt in de nieuwe dienstregeling inderdaad elke dinsdag, donderdag en vrijdag te gebeuren bij deze trein. Zo te zien gewoon een bezuiniging (geen tweede conducteur meer nodig), want het treinstel dat afgekoppeld werd bleef zowel vandaag als vorige week dinsdag tot 15:20 in Amersfoort staan.
Hallo,

Wat is er inmiddels met de melding gebeurd / wat heb je teruggekoppeld gekregen bij het doorgeven? Want we zijn inmiddels een maand verder en er is nog niks veranderd. Ik hoop voor de ns dat het argument dat de trein elders harder nodig is niet klopt.. Het lijkt me sterk dat jullie mensen op veel andere trajecten nog opgepropter vervoeren dan hier. Bovendien lees ik hier boven dat de trein gewoon in Amersfoort blijft staan.

Ik krijg het gevoel dat óf die druktemelder niet werkt óf de meldingen niet serieus genomen worden. Hoe lang verwacht de NS dat mensen dit door blijven geven?

Hallo taco,

Ik kan me voorstellen dat het onwaarschijnlijk lijkt dat het zo druk is tijdens de spitsuren, maar we hebben dan toch écht al ons materieel nodig om deze zo efficiënt mogelijk in te zetten. Het is inmiddels bekend dat het een druk traject is tijdens de spits. Onderaan de link van de druktemelder lees je ook wat er met de meldingen gebeurt per dag of week.. Ook lees je wat al tegen de drukte is gedaan.
Ik blijf hier helaas actief, want het is erg frustrerend als er niks met de feedback gebeurt. Ondanks dat conducteurs zelf aangeven dat de trein van 7.36 overal is en dat dit zeer onwenselijk is en zelfs omroepen met de vraag om melding te doen van drukte. Ook hier vragen jullie om melding te doen via de druktemelder. Er rijdt nu sinds december een te korte trein vanaf Amersfoort, nu 4 maanden later is duidelijk dat jullie hier toch niks mee doen. Denken jullie echt dat mensen dit lekker blijven doorgeven als er toch niks verandert?

Feiten:
- Het is te druk in de trein. Conducteurs geven zelf regelmatig aan dat deze situatie echt niet kan. Elke dag staan er mensen.
-Dit is al zo vanaf December, er verandert niks
- Voorheen kon er wel een langere trein rijden. Ook op andere dagen (in ieder geval woensdag) rijdt er een langere trein. Het kán dus wel.
-Zelfs buiten de spits rijden er op dit traject vaak langere treinen
- De trein wordt rond 7:50 afgekoppeld. Zoals ik hier lees wordt hij uitgerangeerd en dus niet elders gebruikt. Het argument dat hij na 8 uur elders harder nodig is, klopt dus niet. En lijkt me überhaupt onzin: feit is dat dit treinstel op dit traject nodig is en dat er op andere tijden ook gewoon 2 treindelen kunnen rijden en niet een mini treintje zoals nu in de spits.
- Dit levert een hoop gefrustreerde reizigers op

Conclusie: het is erg frustrerend dat er gevraagd wordt meldingen van drukte te doen en dat er vervolgens 0 mee gebeurt. Het lijkt pure onwil. Ik krijg de indruk dat het traject buiten de randstad vanaf Amersfoort minder boeit
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht ontbreekt er materieel. Het ICM kampt momenteel met erg veel defecten.
De trein is er wel maar wordt afgekoppeld..
Het kan natuurlijk zo zijn dat er genoeg plaats is tussen Amersfoort en en Deventer, maar dat de reizigers zich slecht spreiden - Mogelijk rijden de IC treinen uit Amsterdam CS en Schiphol half leeg tussen Amersfoort en Deventer en zit de IC uit Utrecht propvol. Ik kan me voorstellen dat het beleid van NS is om in zo´n geval de 4e trein ( die wel druk is) niet te verlengen ( en dan maar hopen dat de reizigers zich beter gaan verspreiden over deze 4 treinen ).
Bedankt voor de reactie Anton 🙂 Als dat beleid de reden is zou ik dat graag van de NS horen. Nu komt er geen reactie en lijkt het dat ze gewoon maling hebben aan de reiziger. Bovendien: het afkoppelen gebeurt nu ongeveer een half jaar en het is nog steeds bijna altijd staan, dus inmiddels is wel duidelijk dat die spreiding niet gaat gebeuren. Er gaat één rechtstreekse intercity tussen Utrecht en Apeldoorn/Deventer per uur, dus andere opties zijn minder aanlokkelijk

Reageer