Skip to main content

Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips 

even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.

Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date

 

. Bovendien zijn er poortjes van drie verschillende vervoerders, dus dat vertraagt ook.

Twee, Keolis en Arriva gebruiken allebei de Blauwnet poortjes.


De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.


Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.

https://treinposities.nl/foto/130771

 


De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.

 

Natuurlijk steekt NS geen hoop geld in een wervingscampagne om niemand aan te nemen. Dat is ook niet wat beweerd wordt. De vraag wordt gesteld of NS nog wel zo veel personeel wil werven om de oorspronkelijke dienstregeling weer te kunnen invoeren. Dit mede gezien de te realiseren kostenbesparing.

Blijkbaar valt het resultaat van de wervingscampagne nu tegen en is de (verwachte) uitstroom groter dan men heeft kunnen of willen voorzien, dan zit er sowieso niets anders op dan de dienstregeling af te slanken.

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.


.

 

Dus je denkt dat NS nu een hoop geld steekt in een wervingscampagne om vervolgens niemand aan te nemen? Wat een onzin weer.

Er zijn verdacht veel klachten van sollicitanten die melden dat het leeuwendeel van de aanmelders al meteen schriftelijk wordt afgewezen. Het kan dus zijn dat NS alleen werft om degenen die met pensioen gaan (deels) te vervangen. Simpel: als er komend jaar 1000 mensen met pensioen gaan en je neemt 500 mensen nieuw aan dan slank je nog steeds af 

De schijn ophouden met vakatures om de indruk te wekken dat het goed gaat met het bedrijf is heel gebruikelijk in het bedrijfsleven. Men adverteert dan permanent met vakatures zonder vrijwel iemand aan te nemen. 

De vraag blijft voor mij wat bij NS op dit moment leidend is: het geldtekort of het personeelstekort.


.

 

 

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 


.

 

 

Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 

En dat baseer je op ….. ?????  Graag een goede onderbouwing en niet een Tamzin duim verhaal.

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt en uit het onderwijs zijn er ook genoeg instromers die bij de NS zijn gaan werken. Ook uit de techniek is er ruime instroom omdat de lichamelijke zwaarte minder is dan in de metaal en techniek, daar zijn vele mensen die naar fysiek lichter werk zoeken die bij de NS aan de slag zijn gegaan.

Dat er gestaakt wordt is misschien negatief over de arbeidsvoorwaarden maar laat wel zien dat hier de mensen opstaan voor hun voorwaarden, wat je in veel branches niet meer kan zeggen. 

 

Ben benieuwd naar je onderbouwing.


Het beeld van het werkklimaat dat rond de stakingen, zoals op dit forum, is geschapen nodigt niet uit. Zou mijzelf meerdere keren bedenken alvorens te solliciteren. Dat er dus veel moeite gedaan moet worden om zelfs maar de huidige dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren is evident.

Het is uit andere sectoren (zorg, onderwijs, politie, metaalindustrie, etc) bekend dat sollicitanten sectoren gaan mijden als er vaak gestaakt wordt. Geeft negatieve publiciteit. 

 

Hetgeen in de openbaarheid is gebracht doet geloven dat er sprake is van een diepe vertrouwenscrisis met al zijn narigheden. Dat poets je niet zomaar weg.

Het prachtige promotiemateriaal is (lang) voor de stakingsperikelen bedacht en geproduceerd. Door de samenloop van omstandigheden komt de boodschap nu niet meer geloofwaardig over en schept argwaan.

Het is waarschijnlijk niet meer zo dat men gewoon machinist of conducteur wil worden zoals de slogan, aangevuld met beelden die bovendien sterk contrasteren met de huidige realiteit, wil doen overkomen.

https://www.adformatie.nl/campagnes/ns-start-campagne-om-machinisten-en-conducteurs-te-werven


.

 

 

 

 

De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt 

Klopt, de metaalindustrie heeft daarom ook een slechte reputatie bij potentiële sollicitanten .


Ik heb vaak het idee dat dat soort dingen gewoon werkgeverspropaganda zijn. Voor een werkgever zijn stakers, werknemers die opkomen voor hun rechten, namelijk een hogere kostenpost. Daarom heeft men de wereld ingeslingerd dat er 'minder sollicitanten zijn voor sectoren waarin veel wordt gestaakt’ en 'met staken bereik je niets en je dupeert enkel de consument’ of wat dacht je van 'vakbonden zijn alleen nog voor ouderen en niet meer van deze tijd’. Gevolgen: in steeds meer sectoren zie je immer versoberingen van loon en secundaire voorwaarden. Je ziet daar veel geklaag over op social media want dat 'we’ er op achteruit gaan is een feit. Maar als er dan een keer wél een sector is waarin nog wordt gestaakt voor meer loon en betere rechten dan spreekt men er schande van. Hoezo dom? Als iedereen hetzelfde riedeltje telkens blijft verspreiden dan zullen de versoberingen gewoon blijven doorgaan.


@Cvis21 , probeer het over een tijdje gewoon nog een keer als je echt graag bij het spoor wil komen werken. Ik heb ooit op mijn 18e (Randstad deed toen nog de recruiting) ook gesolliciteerd en werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Uiteindelijk met wat volharding is het me toch gelukt. 


De metaalindustire is nml. zelf ook een sector waar veel gestaakt wordt 

Klopt, de metaalindustrie heeft daarom ook een slechte reputatie bij potentiële sollicitanten .

Het is een feit dat in de metaal en techniek veel van de salarissen gewoon laag zijn in NL, dat is de reden dat er geen interesse meer is in de metaal en techniek

Daarnaast is het aantal scholen welke nog opleidingen hebben richtng deze branch gedicimeerd in de afgelopen decenia waardoor er ook geen geschoolde mensen zijn voor de branche.

Dat is hetgeen de uitstroom en zeer beperkte instroom veroorzaakt in de metaal en techniek, niet het staken.

 

Maar nu je onderbouwing voor de rest wat je verkondigt, graag met feiten en geen Tamzin verhaaltjes die gebasseerd zijn op je duim.


Zelfs treinen zelf worden nu ingezet om personeel te werven.

https://treinposities.nl/foto/130771

 

“Wordt dit jouw nieuwe werkplek ?”

Ha, neen. Er staat duidelijk een grote 2 op en de conducteurs zitten in de eersteklasse.


Wat de NS allemaal aan de hand heeft weet ik niet. Laatst stond op de NS website met vacatures dat ze 29 machinisten en 28 HC's nodig hadden….(kunnen bijna allemaal in deeltijd, 24-36 uur). Als je maar zo weinig extra personeel nodig hebt om weer 100% van alle ritten te kunnen doen en iedereen zijn vrije dagen te geven…..de uitstroom te compenseren….. Dan kan je met zo een enorm aantal extra personeelsleden misschien net 3 of 4 treinen een dag laten rijden (als er geen zieken zijn)

 


“Wordt dit jouw nieuwe werkplek ?”

Ha, neen. Er staat duidelijk een grote 2 op en de conducteurs zitten in de eersteklasse.

Als een HC in de 1e klas zit dan is er tenminste een HC en die kan een trein dan laten vertrekken. Beter dan helemaal geen HC en dus ook geen trein. Ik las zojuist dit verhaal op Twitter. https://twitter.com/ikkuh1981/status/1579192406083219457

En nee, ik praat hiermee niet goed dat (een deel van) de HC's in de 1e klas of onbemande cabine zit en niet controleert voor dat daar weer allerlei commentaal over komt. 


Wat de NS allemaal aan de hand heeft weet ik niet. Laatst stond op de NS website met vacatures dat ze 29 machinisten en 28 HC's nodig hadden….(kunnen bijna allemaal in deeltijd, 24-36 uur). Als je maar zo weinig extra personeel nodig hebt om weer 100% van alle ritten te kunnen doen en iedereen zijn vrije dagen te geven…..de uitstroom te compenseren….. Dan kan je met zo een enorm aantal extra personeelsleden misschien net 3 of 4 treinen een dag laten rijden (als er geen zieken zijn)

 

Volgens mij staat er op de WerkenbijNS per standplaats een vacature voor machinist of conducteur. Dan kunnen er best per standplaats meerdere machinisten of conducteurs gezocht worden, het heeft dan niet zoveel zin om voor elke standplaats meerdere dezelfde vacatures op de site te zetten. 

En er staat bij de vacatures voor machinist of conducteur geen uiterste datum waarvoor je moet reageren, het lijken me dus doorlopende vacatures. Bij diverse andere vacatures staat wel een datum.


1 vacature is nu in ieder geval vervuld.

https://nieuws.ns.nl/wouter-koolmees-aangesteld-als-president-directeur-ns/


Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 


Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

Mensen die zich "terdege hebben voorbereid" hebben nogal eens de neiging ingestudeerde antwoorden te geven waar een recruiter meteen doorheen prikt. Je moet uiteraard weten bij welke bedrijf en op welke functie je solliciteert maar te veel voorbereiding voor een sollicitatie kan contraproductief werken.


Voorbereiding laat toch alleen maar zien dat je gemotiveerd ben?


Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 

Op welke functie had je gesolliciteerd en hoe zag die voorbereiding op dat gesprek eruit?

 


Vandaag mijn eerste gesprek gehad met de recruiter van de NS. Had me terdege voorbereid ,maar voelde al vanaf het begin van het gesprek dat het geen positieve uitkomst zou hebben.

Wat dus ook bleek werd afgewezen op het feit dat mijn motivatie te algemeen was.

 

Het zij zo, maar ga als recruiter aub het gesprek in met een positieve grondhouding.

 

 

Op welke functie had je gesolliciteerd en hoe zag die voorbereiding op dat gesprek eruit?

 

Hallo Edwin,

Ik had voor mezelf een notitie gemaakt waarin mijn beeld van de functie stond, mijn motivatie en de plus en min punten van de functie. Precies zo als werd geadviseerd door recruitment. Vervolgens had ik al mijn eerdere werkervaringen gekoppeld aan de compensaties van de functie.

Ook had ik hier in meegenomen de info die ik via LinkedIn en diverse forums had gevonden.

Maar op de argumenten van de recruiter dat ik met mijn motivatie en compensaties ook voor een andere baan dan specifiek conducteur kon solliciteren had ik geen voldoende weerwoord.

 

Vind de argumentatie vreemd, er zijn inderdaad heel veel banen die zouden kunnen aansluiten op mijn competenties. Maar ik solliciteer op deze functie als conducteur.

Kreeg de indruk dat je alleen werd aangenomen als het je droombaan is zoals je vroeger als klein kind had toen je piloot wilden worden.

Mijn droombanen heb ik gehad als bankmanager en hotelmanager in Thailand. 

 


 

Nu wilde ik gewoon een leuke , nuttige en relevante baan hebben die bijdraagt aan de maatschappij.

Maar het is wat het is en ik kan er niks meer aan veranderen.

 

 

 

 


Bekend argument. Ze willen van je weten waarom je, van alle banen die je zou kunnen gaan doen, precies conducteur wilt worden. Zelfde als machinist (waarom machinist reizigers, goederen kun je ook doen).

Als je het nog eens zou willen proberen, kun je ook eens kijken of je met een conducteur een dag mee kunt lopen (bij conducteurs is dat vaak wel te regelen, machinisten niet) om te kijken of jouw beeld klopt. Dat scheelt ook al een heel eind met je motivatie 😉


Bedankt voor je antwoord, wat was jouw argumentie om machinist bij ns reizigers te worden?


Bedankt voor je antwoord, wat was jouw argumentie om machinist bij ns reizigers te worden?

Ik kwam van de lijnbus af en had daarvoor touringcar gereden. Mijn motivatie was dat ik dat werk heel leuk vond, maar van het meest directe klantcontact af wilde, echter niet helemaal weg. Dat (en nog wat andere dingen uiteraard) gaf de doorslag wel. Nu had ik wel de mazzel dat ik een gesprek had met een teammanager machinisten die wist waar ze het over had.

 

Als je aan een recruiter nu laat zien dat je actief contact hebt gezocht met mensen die het door jou gewenste werk uitvoeren (en in het geval van een conducteur hebt geprobeerd om een dag mee te lopen of ook echt gedaan hebt) dat dat een heel eind scheelt.

Het werk van een HC bestaat uit heel wat meer dan alleen maar kaartcontrole (overige gebruikers hier: ik wil hier geen discussies in dit draadje over de trefkans) en dat zie je gauw genoeg als je met ze praat en meeloopt.

 

 


Reageer