Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.
De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.
Het management is compleet onzichtbaar, mevrouw Bouma helemaal voorop. Ik begin mij zelfs al te ergeren aan de vrolijke spotjes over o.a. de App momenteel op TV. Een bedrijf dat zo zwaar in de ellende zit moet geen reclame maken om reizigers te lokken lijkt mij.
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)…
En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.
Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd?
Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.
Welke bank leent geld aan een bedrijf waar in verhouding tot de inkomsten structureel te veel wordt uitgegeven zonder saneringsplan?
Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.
Ja, die paar managers dat zal aantikken? En dan nog duurdere kaartjes bij de huidige dienstverlening? Van dat soort maatregelen zal de bank diep onder de indruk zijn.
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)…
En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.
Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd?
Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.
Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)…
En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.
Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd?
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)…
En aandeelhouders kunnen hun ongenoegen uiten over hoe het er aan toe gaat binnen het bedrijf aan de Raad van Bestuur en een signaal afgeven.
En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.
Maar het management van de NS is de laatste jaren de hele feeling met de werkvloer verloren, ze zouden er goed aan doen om eens een weekje mee te gaan draaien op verschillende functies binnen het bedrijf en dan ook vooral op de plekken waar de personeelsproblemen het hoogst zijn of de onrust het grootst is.
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)…
(zie ander topic)
Gezien vanuit een willekeurige reiziger… (je neemt de trein niet voor de lol, maar wilt wel krijgen waar je voor betaalt, al zijn het er maar 2 per uur tussen Den Haag en Utrecht.
Graag meer controle (met name 1e klas), zet de hark maar klaar om alle ‘boetes’ binnen te hengelen!
Desnoods meer V&S, voor het geval je ‘vriendelijk verzocht wordt’ om een trein te verlaten wegens geen geldig vervoerbewijs en zo… Dat is veel te mild en lost niets op, en neem je gewoon de volgende zonder controle, toch>
Oh, oprotten naar de 2e klas dan maar!? Wist niet eens dat die bestond (ook al sprak iemand anders ons er wel op aan, maar die hebben we uitgelachen. Sorry!)…
Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.
Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.
Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.
De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.
De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.
Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.
Tja iMark, dit is de erfenis van Van Rintel. Zij heeft de NS compleet naar de afgrond geleidt en heeft het hazepad gekozen om vervolgens straks er bij de KLM een puinhoop van te maken. Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats. Medewerkers die je daarna ook niet meer terug zult zien keren aangezien het een keer ophoudt met wat je over je heen laat komen.
Overigens kon de NS heel goed vooruit plannen qua benodigd personeel alleen zijn ze daar na het begin van corona totaal mee gestopt.
De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.
Het is net of heel Nederland heeft zitten slapen. De uitstroom van personeel dat met pensioen gaat was al twintig jaar geleden te voorzien. Maar bedrijven als NS hebben zich rijk gerekend door te sturen op onderbezetting en overwerk. Dat poetst de bedrijfsresultaten tijdelijk leuk op. Maar uiteindelijk keert de wal het schip en moet er gesneden worden in de dienstverlening omdat er structureel te weinig personeel is. Het personeel dat er nog wel is zal steeds minder gemotiveerd zijn als er nooit verlof opgenomen kan worden.
NS is zeker niet het enige bedrijf dat enorme problemen heeft door slechte planning. Maar springt natuurlijk wel het meest in het oog omdat er veel dagelijkse reizigers zijn die de verpaupering op het spoor dagelijks zien verergeren.
Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.
Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?
@Tamzin Wat ben jij toch echt zielig zeg dat je uit alles waar het om draait dit stukje wilt aanhalen, maar geen probleem hoor. Toen ik begon bij de NS was het nml. wel mogelijk om een vrije dag te krijgen op de dag dat je het zelf wilde, niet altijd maar meestal wel en anders was er wel wat te regelen.
Inmiddels is dat helemaal omgeslagen en is het bijna onmogelijk om een vrije dag te krijgen.
Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel
Dat personeelstekort is ook een wat onduidelijk verhaal. In het advies van het Locov over de dienstregeling 2023 blijkt dat er per 11 december 13% (telling Locov) minder treinen gaan rijden vergeleken met de dienstregeling 2022. Dat betekent dat er ook minder personeel nodig is.
Het Locov geeft daarbij aan dat het niet duidelijk is hoeverre de inkrimping is ingegeven door het personeelstekort en hoeverre door de daling van het aantal reizigers met 20%. NS stelt namelijk nergens dat de inkrimping tijdelijk is tot er weer voldoende personeel beschikbaar is. Het Locov verdenkt NS er min of meer van onder het mom van personeelstekort de dienstregeling permanent te willen inkrimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten. Als dat inderdaad zo is heeft dat uiteraard invloed op de werving want dan heb je ook blijvend minder personeel nodig.
Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.
Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?
@Tamzin : je bent nu een beetje aan het doorzeuren. Jeroen geeft alleen aan dat bij andere banen het vaak gemakkelijker is om vrij te nemen. Hij betrekt dat in deze niet op zich zelf. Misschien kunnen jullie je conflict beter in de private mail uitvechten??
Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.
Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?
Je hebt helemaal gelijk, bij de NS hebben ze "geweldige” recruiters die vanaf een briefje kunnen bepalen hoe gemotiveerd jij bent. Ze zijn daar alleen vergeten dat niet iedereen even goed is in het schrijven van een motivatiebrief als sollicitatie. En tegenwoordig is het toch zeer eenvoudig om een eerste kennismaking te doen via een zoom of team meeting online, ff een kwartiertje een eerste indruk krijgen van iemand.
En ondanks dat ik het een mooie baan vond zou ik het op dit moment niemand aanraden om bij de NS te gaan werken. Er is simpelweg teveel onrust binnen het bedrijf en vanuit het management te weinig oog voor het fatsoenlijk omgaan met de medewerkers. Helaas ook recent weer gehoord hoe het er dan aan toegaat op 1 standplaats waar het management alle ramen aan het ingooien is en het er echt niet gezelliger en beter op wordt.
Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.