te weinig personeel? | NS Community

te weinig personeel?

  • 5 October 2022
  • 42 reacties
  • 1471 Bekeken

Beste NS telkens hoor ik in het nieuws verhalen over dat jullie te weinig personeel hebben, ik was super gemotiveerd toen in ging solliciteren voor de functie machinist. om vervolgens een berichtje terug te krijgen dat ik niet genoeg gemotiveerd zou zijn voor de functie... Ik vind dit een applaus waard dat jullie een echt goed gemotiveerde kandidaat hebben laten lopen door te zeggen dat ik niet gemotiveerd ben.

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel tja daar is natuurlijk echt wel wat aan te doen hier een paar tips 

even een kijkje nemen in de afdeling recruitment welke mensen daar eigenlijk niet bekwaam voor zijn en deze ander werk aan bieden.

Vervolgens is even de kandidaten uitnodigen voor gesprek en mondeling kijken of iemand gemotiveerd is zo binnen een korte tijd is jullie personeel weer up to date

 


42 reacties

Je hebt helemaal gelijk, bij de NS hebben ze "geweldige” recruiters die vanaf een briefje kunnen bepalen hoe gemotiveerd jij bent. Ze zijn daar alleen vergeten dat niet iedereen even goed is in het schrijven van een motivatiebrief als sollicitatie. En tegenwoordig is het toch zeer eenvoudig om een eerste kennismaking te doen via een zoom of team meeting online, ff een kwartiertje een eerste indruk krijgen van iemand.

 

En ondanks dat ik het een mooie baan vond zou ik het op dit moment niemand aanraden om bij de NS te gaan werken. Er is simpelweg teveel onrust binnen het bedrijf en vanuit het management te weinig oog voor het fatsoenlijk omgaan met de medewerkers.  Helaas ook recent weer gehoord hoe het er dan aan toegaat op 1 standplaats waar het management alle ramen aan het ingooien is en het er echt niet gezelliger en beter op wordt.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin : je bent nu een beetje aan het doorzeuren. Jeroen geeft alleen aan dat bij andere banen het vaak gemakkelijker is om vrij te nemen. Hij betrekt dat in deze niet op zich zelf. Misschien kunnen jullie je conflict beter in de private mail uitvechten??

Om vervolgens in het nieuws zielig te doen over te weinig personeel 

Dat personeelstekort is ook een wat onduidelijk verhaal. In het advies van het Locov over de dienstregeling 2023 blijkt dat er per 11 december 13% (telling Locov) minder treinen gaan rijden vergeleken met de dienstregeling 2022. Dat betekent dat er ook minder personeel nodig is.

Het Locov geeft daarbij aan dat het niet duidelijk is hoeverre de inkrimping is ingegeven door het personeelstekort en hoeverre door de daling van het aantal reizigers met 20%. NS stelt namelijk nergens dat de inkrimping tijdelijk is tot er weer voldoende personeel beschikbaar is. Het Locov verdenkt NS er min of meer van onder het mom van personeelstekort de dienstregeling permanent te willen inkrimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten. Als dat inderdaad zo is heeft dat uiteraard invloed op de werving want dan heb je ook blijvend minder personeel nodig.

Gezien de tekorten aan personeel bij veel bedrijven wens ik je snel een andere baan toe bij een bedrijf waar je gewaardeerd wordt en met plezier aan het werk kunt en daarnaast kunt genieten van je vrije tijd wanneer het jou uitkomt.

Dat je bij NS niet zo maar vrij kunt nemen als het jou uitkomt had je toch kunnen weten toen je daar ging solliciteren. Dus waarom ben je daar dan destijds gaan werken?

@Tamzin   Wat ben jij toch echt zielig zeg dat je uit alles waar het om draait dit stukje wilt aanhalen, maar geen probleem hoor.  Toen ik begon bij de NS was het nml. wel mogelijk om een vrije dag te krijgen op de dag dat je het zelf wilde, niet altijd maar meestal wel en anders was er wel wat te regelen.

Inmiddels is dat helemaal omgeslagen en is het bijna onmogelijk om een vrije dag te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Het is net of heel Nederland heeft zitten slapen. De uitstroom van personeel dat met pensioen gaat was al twintig jaar geleden te voorzien. Maar bedrijven als NS hebben zich rijk gerekend door te sturen op onderbezetting en overwerk. Dat poetst de bedrijfsresultaten tijdelijk leuk op. Maar uiteindelijk keert de wal het schip en moet er gesneden worden in de dienstverlening omdat er structureel te weinig personeel is. Het personeel dat er nog wel is zal steeds minder gemotiveerd zijn als er nooit verlof opgenomen kan worden.

NS is zeker niet het enige bedrijf dat enorme problemen heeft door slechte planning. Maar springt natuurlijk wel het meest in het oog omdat er veel dagelijkse reizigers zijn die de verpaupering op het spoor dagelijks zien verergeren.

Tja iMark, dit is de erfenis van Van Rintel. Zij heeft de NS compleet naar de afgrond geleidt en heeft het hazepad gekozen om vervolgens straks er bij de KLM een puinhoop van te maken. Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.  Medewerkers die je daarna ook niet meer terug zult zien keren aangezien het een keer ophoudt met wat je over je heen laat komen.

 

Overigens kon de NS heel goed vooruit plannen qua benodigd personeel alleen zijn ze daar na het begin van corona totaal mee gestopt.

De verlofachterstanden en het ziekteverzuim trekken NS in een eindeloze neerwaartse spiraal. NS moet nu eerst als de sodemieter mensen gaan werven en opleiden om de gaten te vullen en zelfs wat overcapaciteit te krijgen om de achterstanden weg te werken.

Jij gaat er daarbij vanuit dat NS terug zou willen naar de oorspronkelijke dienstregeling zoals gepland voor 2022. Ik ben daar niet zo zeker meer van, ik heb steeds meer de indruk dat NS het personeelstekort gaat oplossen door per 11 december de dienstregeling blijvend uit te dunnen en zo tevens een kostenverlaging doorvoert vanwege het gedaalde aantal reizigers.

Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.

De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Reputatie 7

Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

 

Badge +3

Gezien vanuit een willekeurige reiziger… (je neemt de trein niet voor de lol, maar wilt wel krijgen waar je voor betaalt, al zijn het er maar 2 per uur tussen Den Haag en Utrecht.

Graag meer controle (met name 1e klas), zet de hark maar klaar om alle ‘boetes’ binnen te hengelen!

Desnoods meer V&S, voor het geval je ‘vriendelijk verzocht wordt’ om een trein te verlaten wegens geen geldig vervoerbewijs en zo… Dat is veel te mild en lost niets op, en neem je gewoon de volgende zonder controle, toch> 🙄

Oh, oprotten naar de 2e klas dan maar!? Wist niet eens dat die bestond (ook al sprak iemand anders ons er wel op aan, maar die hebben we uitgelachen. Sorry!)… 🤣

Badge +3

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

(zie ander topic)

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En aandeelhouders kunnen hun ongenoegen uiten over hoe het er aan toe gaat binnen het bedrijf aan de Raad van Bestuur en een signaal afgeven. 

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Maar het management van de NS is de laatste jaren de hele feeling met de werkvloer verloren, ze zouden er goed aan doen om eens een weekje mee te gaan draaien op verschillende functies binnen het bedrijf en dan ook vooral op de plekken waar de personeelsproblemen het hoogst zijn of de onrust het grootst is.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.

Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.

Op dit moment slaat de paniek toe en heerst er grote onzekerheid. Denk niet dat het management nu ook maar enigszins weet waar het de komende jaren naar toe kan.

Het bestuur/management heeft verantwoording af te leggen aan de aandeelhouder(s)… 🤣

En dat kan ook nog zonder dat er direct staatsteun aan te pas hoeft te komen, simpelweg omdat een bedrijf ook geld kan lenen om tekorten tijdelijk op te lossen.

Geld lenen om tekorten tijdelijk op te lossen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe wordt dat geld dan ooit terugbetaald zonder dat er binnen het bedrijf structurele veranderingen worden doorgevoerd? 

Nou je weet wel, een lening bij een bank of een stukje krediet op de rekening. Bedrijven lenen ook wel eens geld bij hun bank.

Welke bank leent geld aan een bedrijf waar in verhouding tot de inkomsten structureel te veel wordt uitgegeven zonder saneringsplan?

 

Duurdere kaartjes en abonnementen en het niet vervangen van managers die weg gaan.

Ja, die paar managers dat zal aantikken? En dan nog duurdere kaartjes bij de huidige dienstverlening? Van dat soort maatregelen zal de bank diep onder de indruk zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas heeft het management wat er nu zit ook de ogen nog niet geopend en zijn ze hard bezig om wederom een grote groep NS medewerkers naar de uitgang te laten gaan op mijn oude standplaats.

De grote vraag is wat de daadwerkelijke agenda van het management is. Wil men het personeelsbestand wel weer aanvullen of wil men het bedrijf flink inkrimpen en komt vertrekkend personeel daarbij goed van pas. Het is op dit moment voor de buitenwacht erg onduidelijk waar het management de komende jaren naar toe wil en wat daarbij de eventuele relatie is met het aflopen van de huidige HRN-concessie.

Het management is compleet onzichtbaar, mevrouw Bouma helemaal voorop. Ik begin mij zelfs al te ergeren aan de vrolijke spotjes over o.a. de App momenteel op TV. Een bedrijf dat zo zwaar in de ellende zit moet geen reclame maken om reizigers te lokken lijkt mij.

@Henkpeetersen

Die reizigers proberen ze niet te lokken voor de gezelligheid maar omdat ze urgent op zoek zijn naar geld.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Die reizigers proberen ze niet te lokken voor de gezelligheid maar omdat ze urgent op zoek zijn naar geld.

Maar als je dan eenmaal in de trein bent als nieuwe reiziger en dan moet staan vanwege een tekorte trein en vervolgens bijvoorbeeld ook nog een overstap mist, dan heb je zo’n klant een onvergetelijke ervaring gegeven en zal die dus niet snel meer terugkeren.

 

Het zelfde is zo iets bij een foutje in E-tickets (geld kwijt). Een nieuwe klant haakt dan af. Een herintredende klant ziet gelijk weer alle nadelen van het OV en zal dus ook weer de auto in gaan.

 

NS is momenteel gewoon niet in staat om extra reizigers op een correcte manier te vervoeren.

 

Deze foto van Zwolle gisteren als voorbeeld.

 

 

En als je dit als directie naar buiten brengt moet je al helemaal geen extra reizigers zoeken.

 

 

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

Reputatie 7
Badge +1

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

Het gaat niet over de poortjes maar over teveel reizigers die in veel te korte treinen willen instappen.

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

De reizigers zijn nog niet door de poortjes. Ze willen namelijk het station verlaten. Voor de poortjes stroopt het dan op. Dat is al een oud probleem. https://www.destentor.nl/zwolle/topdrukte-voor-ns-poortjes-op-station-zwolle-veroorzaken-vertraging-zorg-dat-je-eerder-komt~aaf059c5/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

@Tamzin aan de foto kun je al zien dat de reizigers niet willen instappen.

Reputatie 7
Badge +1

Die chaos op station Zwolle bestaat al jaren. Er zijn te weinig poortjes daar. Maar dat het al jaren chaos is, betekent ook dat de NS niet bij machte is er iets aan te doen. Dan kun je een heel verhaal ophangen over ProRail - en er is vast iemand op het forum die dat gaat doen - feit is dat er niets gebeurt.

De reizigers die hier beneden staan, zijn al door de poortjes. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Ik ben met enige regelmaat op Zwolle en ik vind het aantal poortjes daar best wel groot in aantal. 

Die mensen zijn nog niet door de poortjes, daar staan ze namelijk voor. Deze foto is genomen vanaf de trap bij spoor 10, richting de zuidzijde van het station.

Deze situatie is dagelijks gaande, het is elke dag in de ochtendspits een totale chaos daar. Om het station uit te komen duurt lang, maar erin kom je überhaupt niet op dat moment. Dat is vooral het gevolg van het feit dat alle treinen elk half uur tegelijk aankomen en de vele studenten die tegelijk beginnen. Daardoor krijg je dat iedereen tegelijk het station uit wil.

Het aantal poortjes is, voor dat moment, inderdaad veel te weinig. Het gaat voornamelijk om de ochtendspits waarin het steeds mis gaat. Dat is al jaren een probleem.

Reputatie 6

Met alle respect, Zwolle is het knooppunt van scholieren en studenten. In de vakanties is dit helemaal geen issue. Bovendien zijn er poortjes van drie verschillende vervoerders, dus dat vertraagt ook.ik denk weleens dat NS inmiddels voor 80% afhankelijk is van de reizigers met een studentenreisproduct Als ik hoor en zie welke afstanden die afleggen……

Reageer