beantwoord

Te weinig reizigers op Dordrecht

In het Ad van 10 april heb ik met verbazing gelezen dat Dordrecht te weinig reizigers zou trekken als intercity station. De cijfers uit 2015 die terug te vinden zijn op www.treinreiziger.nl spreken dit tegen. In 2015 had Dordrecht 23.172 in en uitstappers. Dat is meer dan bijvoorbeeld Rotterdam Alexander 16.756 , Maastricht 15.633 en Gouda 21.298. Is het aantal in en uitstappers dan zo fors gedaalt? Wat is het minimum aantal in en uitstappers voor een intercity station?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 11 april 2017, 21:48

We moeten kritisch kijken naar onze dienstregeling en waar we wel en niet stoppen, plus welke gevolgen dat heeft voor de gehele dienstregeling. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven is er de Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik geloof zeker dat het fors gedaald is nu de service behalve richting Rotterdam ronduit bagger is, maar dat er nu minder dan 18 duizend reizigers zouden zijn zou absoluut te gek voor woorden zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Dat was een Calimero-uitspraak van een of andere wethouder en niet van NS. En wethouders kakelen wel vaker wat zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken. Vergeet niet dat zulke mensen zelf nooit en te nimmer het OV gebruiken.

En die slechte service richting Rotterdam valt wel mee met vier intercity's en vier sprinters per uur.
Inderdaad, totale onzin dat artikel. Dordrecht komt in alle toekomstplannen voor met 4 intercity's per uur richting Rotterdam, wat prima voldoet vergeleken met de rest van de Randstad. Een heikel punt is alleen de intercity naar Breda: de toekomstplannen gingen altijd al uit van of een losse sprinter of een intercity die op alle tussengelegen stations zou stoppen zoals de oude sneltrein Amsterdam - Breda. Voor de richting Breda is de NS niet van plan om zonder extra geld een intercity te laten rijden, maar de politiek doet nu alsof men ook richting Rotterdam geen intercity's wil, en dat is echt pure gelogen onzin.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, leer een keer lezen, wil je. Ik schrijf dat de service bagger is BEHALVE richting Rotterdam. God almachtig nog aan toe, zeg. Doe je dat soms expres voor de grap?
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Richting Brabant is het een heel ander verhaal. Het katholieke Brabant en het streng gereformeerde Dordrecht hebben sociaal-economisch door de eeuwen heen altijd volkomen langs elkaar geleefd met daarbij ook nog eens het Hollands Diep als natuurlijk barrière. West-Brabanders gingen altijd alleen "de rivier over" om in Rotterdam in de haven of in de scheepsbouw te werken. Dat soort cultuurverschillen wis je niet zo maar uit.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin, leer een keer lezen, wil je. Ik schrijf dat de service bagger is BEHALVE richting Rotterdam. God almachtig nog aan toe, zeg. Doe je dat soms expres voor de grap?
Sorry, verkeerd gelezen.

Lieve landrsthrn. Ik vind het super om te zien hoe men hier op het forum zijn/haar bijdrage probeert te leveren. Laten we dat in eerste instantie respecteren. Een foutje kan iedereen maken. En nu we Hem er toch bij betrokken hebben; wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
We moeten kritisch kijken naar onze dienstregeling en waar we wel en niet stoppen, plus welke gevolgen dat heeft voor de gehele dienstregeling. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven is er de Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.

Een sprinter lijkt me geen compensatie voor een intercity... Nog even afgezien van het verschil in reistijd is er ook een aanzienlijk verschil in zitcomfort, zeker als je wat verder weg moet zijn.

Bovendien heeft wegvallen van de al decennia lang betrouwbaar en rendabel functionerende intercity Venlo-Den Haag helemaal geen fluit te maken met kritisch kijken naar de dienstregeling of reizigerscijfers of optimalisering van de service, integendeel, die lijn is gewoon opgeofferd aan het debâcle van de Fyra, waardoor men toch iéts moest met die dure HSL-Zuid en men hem dus is gaan inzetten voor een verbinding waarvoor hij nooit bedoeld is geweest, want als de Fyra wél een succes was geworden, had de intercity Venlo-Den Haag nu waarschijnlijk gewoon nog bestaan. Die lijn is dus gewoon gesneuveld om alsnog iets met die HSL-Zuid te kunnen doen.

Wees dan ook gewoon zo eerlijk dat te zeggen, in plaats van met drogredenen te komen als "reizigersaantallen" en "kritisch kijken naar de dienstregeling" en "optimalisering van de service".
Reputatie 6
Badge
Prachtig gesproken, Pejeka. +1 Voor jou 🙂
Overigens, ben ik nou gek, of stopten er vroeger op Dordrecht nog véél meer intercity's dan 4 per uur op Dordrecht richting Rotterdam?

So-wie-so de intercity uit Vlissingen.
Dan de intercity uit Brussel
De internationale uit Parijs
De intercity uit Venlo
De intercity uit Keulen

En misschien ben ik nog wel iets vergeten.

Daarnaast nog sneltreinen, die wel op meer stations stopten, maar op minder dan de stoptreinen, dus eigenlijk ook een tamelijk snelle verbinding boden.

Dus zou wel eens willen zien of het nu met 4 intercity's per uur richting Rotterdam écht meer is dan vroeger...
Reputatie 7
Badge +3
De situatie in het spoorboekje uit 1985:
De intercity uit Venlo en Keulen was dezelfde en reed vanaf Venlo eenmaal per uur.
De stoptrein uit Venlo reed vanaf Eindhoven door als intercity ook eenmaal per uur
De intercity uit Vlissingen reed eenmaal per uur.
De intercity uit Brussel reed eenmaal per uur.
In totaal reden er 4 intercity's per uur tussen Dordrecht en Rotterdam en geen sneltreinen.
Verder reden er 2 stoptreinen per uur
Vroeger was alles beter maar niet heus.

Later werd de tweede trein uit Venlo vervangen door een uit Heerlen.
De trein uit Parijs heeft nooit in Dordrecht gestopt.
Reputatie 2
Dat gevoel dat vroeger alles beter was, kwam dat NS destijds een staatsbedrijf was met ambtenaren, die er voor de mensen waren. Dat is een beetje zo als sommige mensen terug verlangen naar de tijd voor de val van de muur. Dat is de paradox van de vermarkting van diensten. Doordat ze publieke diensten zoals bijvoorbeeld openbaar vervoer hebben vermarkt, hebben ze reizigers aangezet om zich als consumenten te gedragen. En dat gebeurt dan ook.
Nu de boel terug gaan naar de staat is ondoenlijk geworden. Daar mensen een bepaald niveau van aanbod gewend zijn.
De situatie in het spoorboekje uit 1985:
De intercity uit Venlo en Keulen was dezelfde en reed vanaf Venlo eenmaal per uur.
De stoptrein uit Venlo reed vanaf Eindhoven door als intercity ook eenmaal per uur
De intercity uit Vlissingen reed eenmaal per uur.
De intercity uit Brussel reed eenmaal per uur.

Ik kan me toch echt herinneren dat ik regelmatig met de trein richting Parijs (in van die jaren '70 Corail-wagons) van Den Haag of Rotterdam naar Dordrecht ging. Dat zal ergens tussen 1980 en 1985 zijn geweest.
In totaal reden er 4 intercity's per uur tussen Dordrecht en Rotterdam en geen sneltreinen.
Verder reden er 2 stoptreinen per uur
Vroeger was alles beter maar niet heus.

Later werd de tweede trein uit Venlo vervangen door een uit Heerlen.
De trein uit Parijs heeft nooit in Dordrecht gestopt.
Reputatie 2
[h4]Beantwoord: Traject Nijmegen-Dordrecht en Dordrecht- Wijchen[/h4]
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/traject-nijmegen-dordrecht-dordrecht-wijchen-31986
overstap in Den Bosch van stoptrein uit Dordrecht op stoptrein naar Wijchen;
overstap op Breda van trein uit Nijmegen op trein naar Dordrecht

[h4]Beantwoord: Situatie rond Dordrecht[/h4]
https://forum.ns.nl/op-station-17/situatie-rond-dordrecht-33551
traject Breda - Dordrecht; trein die tijdelijk stil blijft staat op station Dordrecht; de 2300 en de 2400.

[h4]Beantwoord: Verbinding Helmond-Dordrecht[/h4]
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/verbinding-helmond-dordrecht-32137
klachten over TWEE keer overstappen, terwijl men vroeger kon blijven zitten op het traject Helmond-Dordrecht

[h4]Beantwoord: Sprinter Breda - Dordrecht vertrektijdwijzigingen[/h4]
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/sprinter-breda-dordrecht-vertrektijdwijzigingen-31605

[h4]Treinen Dordrecht - Rotterdam[/h4]
https://forum.ns.nl/de-trein-11/treinen-dordrecht-rotterdam-31328
uitpuilende treinen

[h4]Beantwoord: ergernis over traject dordrecht-eindhoven vv en Dordrecht -Boxtel vv[/h4]
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/ergernis-over-traject-dordrecht-eindhoven-vv-dordrecht-boxtel-vv-32533

wachten in het 'masoleumachtig station' Breda

[h4]Beantwoord: intercity direct niet meer via Dordrecht[/h4]
Blij dat Intercity direct niet meer via Dordrecht gaat.
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/intercity-direct-niet-meer-via-dordrecht-33918

[h4]Beantwoord: Hoe kan Rotterdam - Breda korter duren dan Dordrecht - Breda terwijl Dordrecht 20km dichterbij ligt?[/h4]
https://forum.ns.nl/op-station-17/rotterdam-breda-korter-duren-dordrecht-breda-terwijl-dordrecht-20km-dichterbij-ligt-33530

[h4]Dordrecht bestaat niet meer?[/h4]
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dordrecht-bestaat-niet-meer-31316
de noodzaak om de auto naar het werk te pakken wordt steeds groter
Reputatie 2
Ter aanvulling in de periode 1979/1980 was er sprake in het Meerjarenplan personenvervoer 1980 - 1984 (kamerstuknummer 15885) van een uitbreiding naar 4 sporen op het traject Rotterdam Dordrecht.
(zie bladzijde 26, punt 68)
resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3Ampeg21%3A19791980%3A0006143
Ik heb geen idee of er tussen Dordrecht en Rotterdam vier spoor liggen.

Verder zou er volgens een artikel in de ANWB kampioen van mei 1980 een hoge brug moeten komen bij station Dordrecht
https://books.google.nl/books?id=b9tePB3M3GoC&pg=PA490&dq=de+kampioen+mei+1980&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiizs-nyqPTAhXhK8AKHWD-D6UQuwUIJjAA#v=snippet&q=dordrecht&f=false

Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Die Corail-rijtuigen waren door NS gehuurd voor binnenlandse diensten.
Reputatie 6
Badge
De trein naar Parijs heeft nooit op Dordrecht gestopt, die stopt nog maar net op Rotterdam CS, lol.
Tussen Doredrecht en Rotterdam liggen niet over het hele traject vier sporen, de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht heeft er nog altijd maar twee. Die nieuwe brug is er nooit gekomen.
Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar die viersporige brug ligt er echt al meer dan 20 jaar. Ook de fly-over bij Lage Zwaluwe is gewoon aangelegd (ik neem aan dat men de fly-over voor de trein uit Dordrecht richting Breda bedoeld) en zowel Dordrecht als Lage Zwaluwe hebben een extra perron gekregen. Kortom hoop sensatie om niks hier, graag gewoon bij de feiten houden want op deze manier ontstaan indianenverhalen zoals regelmatig in plaatselijke media.
Reputatie 4
Dat van die viersporigheid klopt, maar je kunt het wat subtieler brengen, Benzines.
Reputatie 4
Benzines* Bemined
Reputatie 7
Badge +3
Ik las toevallig wat meer over de plannen.

Wat is voorgesteld is om ook het resterende tweesporige stuk Delft-Schiedam te verdubbelen zodat het hele traject Dordrecht-Den Haag dan viersporig is. Vervolgens worden twee sporen aan NS toegewezen die daarover alleen intercity's laat rijden. De twee andere sporen zouden dan net als de Hoekselijn worden omgezet in een metrolijn Dordrecht-Rotterdam-Den Haag.
Dat is volgens mij niet meer dan een proefballonnetje, de daadwerkelijke plannen in het kader van PHS gaan uit van twee sporen tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal, daarover gaan dan 6 sprinters en 8 intercity's per uur rijden. De helft van deze intercity's gaat door richting Dordrecht, de andere helft gaat of de HSL op of keert in Rotterdam. De sprinters gaan alle zes richting Dordrecht door, maar het is mij nog onduidelijk of ze daar echt alle 6 aan zullen komen of dat er enkele sprinters in Zwijndrecht moeten keren omdat het openen van de brug te lang duurt voor een dergelijke frequente dienstregeling.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, dat had ik ook ergens gelezen. Zeer waarschijnlijk is dat hele verhaal gewoon een papieren tijger.

Reageer