beantwoord

Thalys en Eurostar voorrang op ICD

• 5 december 2017
  • 7 reacties
  • 259 Bekeken

Zoals vele ICD reizigers vast wel weten komt het soms voor dat wanneer een ICD eindelijk een keer op tijd is deze alsnog vertraagd raakt omdat een vertraagde Thalys voorrang heeft. Er moet dan eerst op de vertraagde Thalys gewacht worden, dan moet er worden gewacht tot deze een paar minuten op het station heeft gestaan en wegrijdt, en dan nog een paar minuten zodat er wat ruimte tussen de Thalys en ICD zit. Nu de Eurostar ook op de HSL rijdt (of nu dan nog test ritten denk ik, hij was in ieder geval helemaal leeg) heeft die trein ook nog eens voorrang. Ik heb nu alweer 16 minuten vertraging omdat we op een Thalys én Eurostar moeten wachten. Waarom krijgen deze treinen voorrang en raakt er dan een extra trein vertraagd, terwijl de ICD ook gewoon op tijd kan gaan rijden en de al vertraagde Thalys en/of Eurostar dan wat extra minuten vertraging hebben? Ik snap dat namelijk niet echt. De Thalys is maar 5 minuten sneller.
icon

Beste antwoord door Tamzin 5 december 2017, 14:18

@camomille
Als ik me goed herinner hebben internationale treinen voorrang op binnenlandse treinen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik snap het ook niet. Maar waarschijnlijk komt het omdat de Thalys super snel rijd. 300 km ofzo.
De Eurostar rijdt nog niet definitief per 10 december. Er worden voornamelijk proefritten gereden. Zie ook op https://twitter.com/LNevesGoncalves . Pas rond het voorjaar/Pasen zou de Eurostar volgens dienstregeling kunnen gaan rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@camomille
Als ik me goed herinner hebben internationale treinen voorrang op binnenlandse treinen.
Hooray, je geheugen doet het nog! 😃 Dat is wel het uitgangspunt idd 😉
Badge +3
Het uitgangspunt is subtieler: alleen internationale treinen richting de grens krijgen voorrang op binnenlandse treinen. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat vertragingen naar het buitenland worden geëxporteerd.

Een vertraagde trein uit het buitenland behoort geen enkele voorrang op binnenlandse treinen te krijgen.
In de praktijk krijgen ook buitenlandse ritten het land in veelal een andere behandeling, onder andere om te voorkomende dat kerende treinen terug naar het buitenland opgeheven moeten worden.
Badge +3
De praktijk kan natuurlijk afwijken van het uitgangspunt. Over het algemeen zijn de keringen een stuk ruimer dan die van binnenlandse treinen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een vertraging van een kwartier opliep tot een half uur, gewoonweg omdat er geen pad beschikbaar was.

Reageer