beantwoord

thuisbreng verplichting ns bij vertraging of uitval door storm

• 8 februari 2020
  • 23 reacties
  • 778 Bekeken

Is de ns verplicht je thuis te laten komen als er vertraging en of uitval is door storm?

Stel dat ik om 17:30 op Utrecht Centraal de trein naar Den Bosh wil pakken om daar over te stappen op de IC naar Bergen op zoom. Normaal gesproken zou ik dan ruim voor 22:00 in Bergen op zoom staan, zodat ik de bus naar Ossendrecht nog gemakkelijk kan halen.

Als er nu zondag zoveel vertraging/ niet rijden ontstaat dat ik pas na 22:00 uur maar niet met de laatste trein op Bergen op zoom arriveer, geld dan ook de thuisbreng verplichting?  Door vertraging van NS kom ik dan namelijk niet meer thuis. 

Alvast bedankt! 

mvdende 

icon

Beste antwoord door Momo 8 februari 2020, 10:15

De thuisbrengplicht geldt wanneer wanneer het vertraging (of uitval) van de laatste trein in de reis van de reiziger betreft wel. Zie algemene voorwaarden artikel 6.3

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Maar er zijn wel situaties waarin dit niet kan.

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen

Van dit laatste was bv sprake tijdens de storm van januari 2018 toen vanaf eind van de ochtend NS het treinverkeerd in het hele land stil legde omdat er op diverse plekken bomen, grote takken en andere voorwerpen op het spoor en bovenleidingen waren gewaaid. U kunt zich denk ik wel voorstellen dat wanneer het treinverkeer in het hele land, of zelfs maar in de helft stil ligt, het niet mogelijk is om voor iedereen genoeg bussen in te zetten om nog thuis te komen. Daarnaast was het volgens mij toen ook best chaos op de weg, Ook toen de storm al was gaan liggen konden er nog geen treine rijden omdat het al die bomen nog moesten worden weggehaald, waar nodig bv bovenleidingen worden gerepareerd en zo ongeveer het hele spoornetwerk moest worden gecontroleerd of het veilig was. Zelf heb ik die dag niet gereisd en daar was ik achteraf heel blij om. 

Het kan heel goed zijn dat er een beperkte dienstregeling worden ingesteld waarmee u prima nog thuis zou kunnen komen maar dat er halverwege de dag situaties voordoen waardoor ook deze beperkte dienstregeling niet meer gereden kan worden. ProRail bekijkt zaterdagochtend of het nodig is om de dienstregeling van zondag aan te passen, dus hou dit en de weersvoorspelling goed in de gaten.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad heeft NS dan een thuisbrengverplichting. Alleen moet je het daar op laten aankomen @mvdende  ? Je kan bij jezelf afvragen of het onder de voorspelde omstandigheden verstandig is de reis te maken. Je kan je ook afvragen wat er geregeld kan worden in het stormachtige Bergen op Zoom, als geadviseerd gaat worden om niet naar buiten te gaan. Je kunt je ook afvragen hoeveel taxi's er beschikbaar zijn voor jou in zo'n situatie als er 10.000 reizigers overal gestrand zijn. Persoonlijk zou ik de gok niet nemen en nog voor de storm losbreekt gaan reizen, of de reis uitstellen.

Reputatie 7
Badge +3

Enig gezond verstand lijkt me inderdaad aan te bevelen bij extreme weersomstandigheden. Overigens schoppen veel kranten vooraf wel erg veel paniek als je bijv. kijkt naar de daadwerkeljke voorspellingen op weersites, Maar ja, sensatie verkoopt de krant.

Reputatie 7
Badge +3

Als van te voren gemeld wordt dat bepaalde treinen niet zullen rijden of er vanaf een bepaalde tijd geen treinen meer rijden, is het aan de reiziger om te zorgen dat die op tijd weg gaat.

Je weet nu dat er storm op komst, dus zou het er niet op aan laten komen

De thuisbrengplicht geldt overigens tot het station waar de reis naar toe zou gaan, niet naar een adres.

Reputatie 7
Badge

De thuisbrengplicht geldt overigens tot het station waar de reis naar toe zou gaan, niet naar een adres.

@MoDe  De OV bestemming waar de reis naar toe zou gaan, in geval van @mvdende dus de bushalte in Ossendrecht.

Reputatie 3

Wacht de info van NS af. NS maakt vanmiddag (za 8-2) bekend wat ze zondag gaan doen en wat het advies is. Als NS afraad te reizen, doe het dan niet. Ik ben van mening dat dan elk recht op GTBV vervalt of een thuiskomverplichting.

Naar mijn weten is de thuiskomregeling niet voor een busoverstap. Ook Arriva (Bravo) kan besluiten te stoppen met rijden.

De vorige storm in Juni 2019 lag in Eindhoven het busvervoer plat. Niet zozeer vanwege de wind, maar eerder het gevolg van de zeer korte hevige rukwinden die ruim 1000 bomen kostte en tal van hoofdwegen blokkerde.

Reputatie 5
Badge

Inderdaad-er bestaat altijd nog ook zoiets als overmacht. Kan me ook nog herinneren dat 1000en mensen gestrand in Utrecht bij een storm in de jaarbeurs moesten overnachten. En dan vervallen al die ´rechten´. Als duidelijk tevoren is gewaarschuwd dat veel treinen/bussen uitvallen en niets gegarandeerd kan worden, ga je op eigen risico.

Het is zo vaak een storm in een glas water.…

Ik ben het met jullie eens dat je niet expres de laatste trein moet gaan nemen in deze omstandigheden. 

Maar een reis die normaal gesproken 1:31 minuten duurt en ik daar 4 uur de tijd voor uitreken ivm mogelijk uitval/ vertraging van een trein, dan vind ik dat ik genoeg reserve tijd heb ingebouwd.  

Ik wacht even de dienstregeling af, als daaruit blijkt dat mijn reis onmogelijk gaat worden, blijf ik thuis. Maar als uit de nieuwe dienstregeling blijkt dat er genoeg mogelijkheden zijn om van Utrecht naar Bergen op zoom te reizen morgen, dan ga ik gewoon.  

Reputatie 7
Badge +3

De thuisbrengplicht geldt wanneer wanneer het vertraging (of uitval) van de laatste trein in de reis van de reiziger betreft wel. Zie algemene voorwaarden artikel 6.3

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Maar er zijn wel situaties waarin dit niet kan.

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen

Van dit laatste was bv sprake tijdens de storm van januari 2018 toen vanaf eind van de ochtend NS het treinverkeerd in het hele land stil legde omdat er op diverse plekken bomen, grote takken en andere voorwerpen op het spoor en bovenleidingen waren gewaaid. U kunt zich denk ik wel voorstellen dat wanneer het treinverkeer in het hele land, of zelfs maar in de helft stil ligt, het niet mogelijk is om voor iedereen genoeg bussen in te zetten om nog thuis te komen. Daarnaast was het volgens mij toen ook best chaos op de weg, Ook toen de storm al was gaan liggen konden er nog geen treine rijden omdat het al die bomen nog moesten worden weggehaald, waar nodig bv bovenleidingen worden gerepareerd en zo ongeveer het hele spoornetwerk moest worden gecontroleerd of het veilig was. Zelf heb ik die dag niet gereisd en daar was ik achteraf heel blij om. 

Het kan heel goed zijn dat er een beperkte dienstregeling worden ingesteld waarmee u prima nog thuis zou kunnen komen maar dat er halverwege de dag situaties voordoen waardoor ook deze beperkte dienstregeling niet meer gereden kan worden. ProRail bekijkt zaterdagochtend of het nodig is om de dienstregeling van zondag aan te passen, dus hou dit en de weersvoorspelling goed in de gaten.

Reputatie 6

@MoDe  De OV bestemming waar de reis naar toe zou gaan, in geval van @mvdende dus de bushalte in Ossendrecht.

@AbbeyRoad , @MoDe 

Laten we de vervoerconcessie hoofdrailnet er eens bij nemen. 

Artikel 41, 5e lid:

“NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).”

Passen jullie zelf jullie berichten even aan?

En in mijn geval staat de bushalte letterlijk voor de deur. Dus tot de bushalte of tot de deur maak hier niet zoveel uit. 

Ze zijn iig verplicht je naar de bushalte te brengen, desnoods met een taxi, of je een overnachting in een hotel aan te bieden.  

Reputatie 7
Badge +3

In normale situaties wel ja, maar bij massale uitval van treinen is dat gewoon onmogelijk.

Zolang er geen sprake is van overmacht en een voorspelde storm kan, zoals al wordt aangegeven een overmacht situatie worden. 

Is er geen sprake van een overmacht situatie, dan behoort NS vervoer tot de eindbestemming te regelen en in bepaalde gevallen kan dit ook een overnachting zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De algemene voorwaarden geven dat NS zich maximaal zal inspannen om reizigers kosteloos een slaapplaats aan te bieden. Ze zijn niet verplicht je  een overnachting in een hotel aan te bieden. Ik zie bv nog de tv beelden voor me van de storm van 1990 waarbij er veel reizigers in Utrecht gestrand waren en er gezorgd werd voor noodbedden. 

Ook wordt er gesproken van dat NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, zorgt voor vervangend vervoer.

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer 14 bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. Als u gebruik maakt van een papieren Vervoerbewijs dan kunt u dit omwisselen op de wijze zoals beschreven in artikel 6.2.

Bij grote vertraging biedt NS u, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Indien door een langdurige versperring vervoer per trein in het geheel niet mogelijk is op een NS-traject, zorgt NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, voor vervangend vervoer.

Het hangt helemaal van de situatie af. Wat niet kan, kan gewoon niet. Moeten er 100 reizigers met een bus worden vervoerd dan kan dat prima, 1000 lukt ook wel, maar gaat het in de 10.000-den of 100.000-en lopen dan wordt het wel een schier onmogelijke zaak dat iedereen thuis wordt afgezet.

Laten we gehopen dat het meevalt. En dat er ook bv door betere controle van bomen de zwakke exemplaren die bij een dergelijke storm de meeste kan hebben op het spoor te waaien al zijn gekapt. Dat was bv 2 jaar geleden de reden dat er ook na het gaan liggen van de storm geen treinen konden rijden, de vele bomen moesten eerst worden opgeruimd. 

@Momo 

Ik heb ooit voor een internationale reiziger een overnachting laten boeken, want dat was blijkbaar interessanter dan een taxi inzetten. Voor nationale reizigers zal dit zelden worden geregeld.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me voorstellen dat er voor nationale reizigers zelden een hotelovernachting wordt geregeld. Het zal alleen in situaties gebeuren wanneer thuisbrengen met een taxi niet haalbaar is, in het voorbeeld van de algemene voorwaarden wordt bv gesproken van afgesloten wegen of reizen naar een Waddeneiland.  Stel bv dat er een pak sneeuw van een meter of meer ligt of ijzel waardoor de wegen spiegelglad zijn en rijden erop echt niet verantwoord is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe  De OV bestemming waar de reis naar toe zou gaan, in geval van @mvdende dus de bushalte in Ossendrecht.

@AbbeyRoad , @MoDe 

Artikel 41, 5e lid:

“NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).”

Ik pas mijn bericht niet aan, want de enige keer dat ik gebruik kon maken van de thuisbrengregeling werd iedereen alleen bij het station dat eindbestemming zou zijn afgeleverd. Let wel, het ging om de laatste treinen die uitgevallen waren en ons vervoer kwam pas na ruim 4 uur wachten in de nacht op een verlaten station.

Andere keren dat ik beroep deed op de regeling, werd er niets geregeld omdat ik op het centraal station strandde en op een ander station in de stad moest zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het is natuurlijk niet zo dat u gezien de verwachte weersomstandigheden gewoon op pad kunt gaan met de gedachte dat NS de verplichting heeft u met een taxi wel weer thuis te brengen. Dat is een regeling die normaal geldt als u door vertraging van de laatste trein iemand niet meer met openbaar vervoer thuis kunt komen. Het is een nette en correcte service, maar geen regeling bij voorbaat. Mogelijk liggen er morgen bomen op het spoor, maar daar is van te voren weinig over te zeggen.

Bij eerdere grootscheepse verstoringen, toen bijvoorbeeld Utrecht of Amsterdam er uit lagen, gebeurde dat ook niet en dat kan redelijkerwijs ook niet verwacht worden. Ik zou morgen de weerberichten en de reisplanner in de gaten houden, het zou ook best eens mee kunnen vallen.

Als er geen absolute noodzaak is, kan gewoon thuis blijven natuurlijk ook, maar dat zal mijn Noordelijke nuchterheid wel weer zijn. Bij mogelijk te verwachten overmacht kan wat boerenverstand ook geen kwaad.

Reputatie 6

@AbbeyRoad , @MoDe 

Artikel 41, 5e lid:

Ik pas mijn bericht niet aan, want de enige keer dat ik gebruik kon maken van de thuisbrengregeling werd iedereen alleen bij het station dat eindbestemming zou zijn afgeleverd. Let wel, het ging om de laatste treinen die uitgevallen waren en ons vervoer kwam pas na ruim 4 uur wachten in de nacht op een verlaten station.

Andere keren dat ik beroep deed op de regeling, werd er niets geregeld omdat ik op het centraal station strandde en op een ander station in de stad moest zijn.

Dan houdt NS zich in die gevallen niet aan de eigen algemene voorwaarden en aan de vervoerconcessie, hetgeen me toch weer verbaast van een bedrijf dat bekendstaat als buitengewoon integer en klantgericht. 

Reputatie 5

Niet altijd is de NS makkelijk over te halen om mensen thuis te laten brengen of zelfs maar de benzinekosten voor het laatste stuk van de reis te vergoeden als het sneller voor de reiziger en goedkoper voor de NS is. Zo gebeuren er wel meer onbegrijpelijke zaken. Laatste treinen, sein en wisselstoring, met de echt laatste trein is omreizen niet meer mogelijk. Vervangend vervoer duurt wel anderhalf uur. Medewerker van de klantenservice: “Als het vervangend vervoer er is zetten we de poortjes open, checkt u nu al uit kan u straks niet met het vervangend vervoer mee want een mobiele paal kunnen we niet zo snel regelen.” Koud en verlaten station, tegenover het station een koffiebar/nachtwinkel die open is. Vraag aan de kantenservice: “kunnen we daar niet een bakje koffie en een gevulde koek halen op jullie kosten?” Klantenservice: “U kunt toch in de trein wachten daar staat de verwarming ook aan.”…..

Er gaan ook dingen goed. Reis altijd met een e-ticket. Deze keer een enkeltje omdat ik terug met iemand mee kon rijden. Onderweg verstoring. Ga mijn terugreis nooit halen. Overleg met de HC. Terugreizen op mijn enkeltje… geen probleem. “Als wij je er niet op tijd kunnen brengen en je daarom terug naar huis gaat zou het idioot zijn om je voor de terugreis te laten betalen”

Reputatie 6

Mooi dat het soms ook goed gaat. Heeft NS uw e-ticket ook terugbetaald?

Badge +3

Ups en downs inderdaad, maar dat je na een uitcheck niet meer met vervangend vervoer mee kunt is natuurlijk onzin.

Want bij gebrek aan een mobiele paal check je dan toch gewoon op het station weer even in (zonder door poortjes te gaan)?

Hulde voor de HC trouwens die je terug laat reizen op je enkeltje (e-ticket) als je toch niet op tijd op je bestemming kunt komen.

Reputatie 7
Badge +4

Tot nu toe dit bericht:

Zondag 9 februari zware storm voorspeld

Laatst gewijzigd: 08 februari 2020, 15.07 uur

Morgen raast storm Ciara over Nederland. Dit kan ook van invloed zijn op uw treinreis. We adviseren u om de weerberichten en deze site in de gaten te houden. Vanaf het hoogtepunt van de storm dat morgen rond 14.00 uur verwacht wordt tot 23.00 uur, passen we de treindienst tussen Den Helder en Zaandam enigszins aan. Hou daarom rekening met een extra overstap te Alkmaar en eventueel een langere reisduur. Plan uw reis kort voor vertrek.

Mogelijk hangt het samen met een mogelijke windkracht tien in het noordwesten van Nederland.

De aanpassing is marginaal. Waarschijnlijk alleen bedoeld om te voorkomen dat vertragingen in het noordwesten opgelopen, doorwerken op de langere trajecten vanaf Den Helder. 

Tot zo ver rijdt de ns dus gewoon de normale dienstregeling tussen Utrecht Rotterdam Bergen op zoom en Utrecht Den Bosch Roosendaal Bergen op zoom. 

Ik kijk het weerbericht morgen vroeg nog ff en dan reis ik of door naar Utrecht of maak linksomkeert terug naar Bergen op zoom vanuit Den Haag. 

Reageer