beantwoord

Tiel en Rivierenland

  • 10 november 2017
  • 44 reacties
  • 856 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben niet blij met de nieuwe dienstregeling 2018 als ik met de stoppert naar Tiel moet gaan reizen. Mede doordat er ieder 10 min een Sneltrein tussen Utrecht en Den Bosch dendert waardoor de stoppert naar Tiel vaak op moet wachten. Als je kijkt naar de aansluiting van Utrecht richting Kesteren, Hemmen-Dodewaard dan is de aansluiting in Tiel niet zo heel erg best en je zult dan nog veel langer onderweg zijn, dan voorheen. Ook de aansluitingen in Geldermalsen weet ik dan niet of dat haalbaar zou zijn. Maar er zullen vast en waarschijnlijk meer klachten erop kunnen gaan volgen. Surf nu ook op: http://www.treinreiziger.nl/reizigers-blij-tienminutentrein/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter. Ik ben benieuwd of de NS wel toe in staat is naar vooral de bereikbaarheid in deze streek?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 18 december 2017, 14:44

De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen is in beide richtingen 23 minuten. Dit komt door de tijdligging van de Intercity’s en Sprinters tussen Utrecht Centraal en ’s-Hertogenbosch in combinatie met de tijdligging van de Arriva-treinen naar Arnhem. Zowel tussen Elst en Arnhem als rond Geldermalsen is het heel druk op het spoor en rijden naast reizigerstreinen ook nog goederentreinen. Het is daardoor niet mogelijk om te schuiven met de vertrektijden van deze treinen. Daar komt nog bij dat het traject Geldermalsen-Tiel-Elst grotendeels enkelsporig is en de treinen van en naar Tiel gelijkvloers het spoor vanuit ’s-Hertogenbosch richting Utrecht Centraal moeten kruizen.

Er is terecht gesuggereerd dat het wisselen van de bestemmingen van de Sprinters Utrecht-Tiel en Utrecht-'s-Hertogenbosch een mogelijke oplossingsrichting is. Echter: dit past niet op de huidige infrastructuur. Over een aantal jaar komt er extra infrastructuur op station Geldermalsen gereed. Er zijn dan op dit station extra perrons. NS ziet mogelijkheden om op dat moment de dienstregeling aan te passen door de Sprinters uit Den Haag Centraal naar Tiel te laten rijden en de Sprinters uit Woerden naar ‘s-Hertogenbosch in plaats van andersom. Zo kunnen er dan mogelijk betere overstappen gecreëerd worden op de stations Tiel en ’s-Hertogenbosch.
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De oplossing zou zijn dat Arriva een kwartier schuift maar dan kan hun trein niet meer verder rijden dan Elst. De Provincie had deze oplossing eerder al voorgesteld omdat als je Hemmen-Dodewaard dan sluit je daar dan met 2 treinen een halfuurdienst kunt rijden en in de stille urwn met 1 trein een uurdienst. Arriva voelt daar voorlopig weinig voor en dus zit de discussie nu wat vast.
Reputatie 7
Dit zal ik moeten uitvragen bij mijn Dienstregelingspecialist. Update volgt.
Reputatie 4
Zou mooi zijn als hier nog een reparatie mogelijk is. Maar dan zal Arriva een zet moeten maken.
Reputatie 7
Badge +3
Nou er zijn nog wat essentiële details die dan niet kloppen. Zoals aansluitende busdiensten die dan ook een kwartier verschoven moeten worden (kan maar eens per jaar) en de treinaansluitingen in Elst. De dan aansluitende sprinters Arnhem-Dordrecht rijden in de avond en op zondag maar om het uur waardoor er dan in Elst van/naar Arnhem of Nijmegen soms geen aansluiting is. Dat laatste zou NS dan dus weer moeten oplossen. Daarnaast zullen de reizigers uit de Betuwe naar Arnhem natuurlijk niet staan te juichen bij een extra overstap en zo'n 8 minuten extra reistijd.

Arriva zou dit een hoop omzet en inkomsten gaan kosten en daar hebben ze natuurlijk geen trek in. De kans is dus dat ze de Provincie gewoon aan het contract zullen houden omdat ze de verbinding naar Arnhem/Nijmegen veel belangrijker vinden dan de aansluiting in Tiel.

Kortom vergeet maar dat zoiets op korte termijn te realiseren is. Dat had nu meteen goed geregeld moeten worden en die kans is voorlopig dus verkeken.
Reputatie 7
Badge
Die " stoppert" staat vele minuten lang te wachten in Geldermalsen voor ie doorrijdt naar Tiel. Daar zit het probleem. Die wachtstop er uit, en je bent bij een oplossing.
Reputatie 7
Badge +3
De wachttijd is 7 minuten en je komt in Tiel 10 minuten te kort dus dat lost niks op. Daarnaast kan die trein niet eerder vertrekken omdat hij moet kruisen..
Ik denk dat er voor deze streek wel een structureel probleem is. Wat ik mij zit af te vragen of de Stoppert naar Den Bosch en Breda niet kan worden omwisselen met de Stoppert naar Tiel? Of dat de Stoppert van Utrecht naar Tiel dan beter niet kan worden vervangen voor als NS bussen zodat de aansluitingen in Tiel misschien beter in het gering zou kunnen komen, ook al is dit een tijdelijke oplossing en dat er later dan een betere oplossing kan gaan komen? Ik vrees ook dat de kans op wisselstoringen het grootst kan zijn. Het probleem is dat in Geldermalsen helemaal geen Fly-Over is zoals bijvoorbeeld bij de Utrechtboog wel te zien is. Het geeft vooral in Geldermalsen een spoorinfarct waardoor alle treinen dan over alle wissels moeten kruizen. Ik vind eigenlijk dat de NS nogal voorbarig is om dan elk 10 min Sneltreinen te laten denderen op het traject Utrecht - Den Bosch. Maar het werken aan structurele oplossingen zijn er na genoeg nooit verder goed over nagedacht.
Reputatie 7
Badge +3
Het omwisselen is bekeken maar dan worden de aansluitingen in Geldermalsen richting Den Bosch dramatisch en dat dupeert veel meer reizigers. Dat middel is dus erger dan de kwaal.

Verder heeft NS geen belang bij de aansluitingen in Tiel. Het gaat om kleine aantallen reizigers en het traject Tiel-Arnhem is niet van NS.
Reputatie 6
Badge +1
Een oplossing voor dit probleem is zoals Tamzin zegt niet mogelijk zonder dat Arriva een kwartier schuift. Door het enkel spoor tussen Tiel en Geldermalsen en door het moeten oversteken van de intercitysporen bij binnenkomst te Geldermalsen zit de Tieltrein aan deze tijden vast.
Reputatie 7
Update: Mijn dienstregelingcontacten zullen z.s.m. mij van een antwoord voorzien. Excuses voor het late antwoord.
Reputatie 7
Update: Ik hoop volgende week via Dienstregeling een woordvoering klaar te hebben. Excuses voor het (te) lange wachten.
Update: Ik hoop volgende week via Dienstregeling een woordvoering klaar te hebben. Excuses voor het (te) lange wachten. Ik weet niet of het voor volgende week al een antwoord is gezien het rondom kerst is zullen de meeste mensen vrij hebben. Maar misschien kan de NS beter gaan overleggen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en ook met Prorail. Als er misschien bij Geldermalsen een extra spoor en een perron voor Tiel kan worden aangelegd en/of anders een Fly over zou dat misschien een verbetering zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Een fly-over? Dan ben je alleen door alle procedures al 10 jaar verder, los van de zak geld die je dan eerst moet zien te vinden.

Extra perrons in Geldermalsen is een oud idee dat al vele jaren wordt tegenhouden door buurtbewoners.
Badge
Een prima oplossing zou zijn dat Arriva Elst - Tiel doortrekt tot Geldermalsen (wellicht zonder stop in Passewaaij). Dan heb je alleen wel een extra omloop nodig, maar die is denk ik wel te betalen met de extra inkomsten van alle reizigers tussen Tiel en Geldermalsen.
Vervelend is dan dat NS weer gaat morren dat ze inkomsten mislopen op Tiel - Geldermalsen. Maar misschien dan een dealtje dat Arriva voor die extra omloop een Buffeltje of twee least van NS? Dat lost weer een financieel probleem op.
Enige logistieke probleem is dan dat 4 treinen per uur per richting op het enkelspoor Tiel - Wadenoijen wat riskant wordt. Maar het zou toch moeten kunnen, niet?
Reputatie 7
Badge +3
Welke extra inkomsten???? Die reizigers in die extra trein gaan gewoon van de andere treinen af, zelfde verhaal als bij Breda--Dordrecht. Kortom zoek maar iemand met een flinke zak geld.
Badge
Het gaat om de reizigers op het traject Tiel - Geldermalsen. Die zitten nu nog allemaal bij NS, maar als de Arriva-boemel wordt doorgetrokken zal een groot deel van die meute naar de Arriva-paaltjes trekken. Zeker de reizigers van/naar de richtingen Gorinchem en Elst. Arriva krijgt dus extra inkomsten door extra reizigers, die ze van NS 'afpakken'.

Er is weliswaar kans dat er nieuwe reizigers bijkomen door de verbeterde verbindingen/aansluitingen, maar die aantallen schat ik erg marginaal in.
Reputatie 7
Badge +3
Er waren en zijn maar weinig overstappers in Tiel, gemiddeld minder dan 10. En reizigers bij NS weghalen zal niet gebeuren aangezien vanaf Tiel vrijwel iedereen naar Utrecht of Den Bosch gaat. Per saldo heb je dus extra kosten en geen extra inkomsten als Arriva doorrijdt naar Geldermalsen.
Reputatie 6
Ik zou dan één lange, doorgaande Arriva-lijn meer logisch vinden, Gorinchem- Elst, die overstap naar Arnhem daar is wel vlot en vaak te maken. Met in Geldermalsen een goede overstap voor mensen naar /uit Utrecht. Is toch niet zo erg, als het maar een soepele overstap is. Maar de infrastructuur in Geldermalsen zal vast wel beperkend werken. (Ook een doorgaande Arriva-lijn Winterswijk - Apeldoorn ligt bijvoorbeeld voor de hand, maar dit terzijde).
Reputatie 6
Misschien komt het nog wel zover in 2025 dat NS het traject Tiel - Geldermalsen niet meer gaat berijden, zo vol reizigers zit dat stuk niet buiten de spits en schooltijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene
Waarom moet er in hemelsnaam een trein Elst-Gorinchem komen? Er zijn nauwelijks reizigers uit de richting Tiel die richting Gorinchem gaan. Vrijwel alle vervoer van/via Tiel is richting Utrecht en Den Bosch. En voor de treizigers uit de richting Leerdam geldt hetzelfde, ook die gaan massaal naar Utrecht en Den Bosch.
Badge
Ik zou dan één lange, doorgaande Arriva-lijn meer logisch vinden, Gorinchem- Elst, die overstap naar Arnhem daar is wel vlot en vaak te maken. Met in Geldermalsen een goede overstap voor mensen naar /uit Utrecht. Is toch niet zo erg, als het maar een soepele overstap is. Maar de infrastructuur in Geldermalsen zal vast wel beperkend werken. (Ook een doorgaande Arriva-lijn Winterswijk - Apeldoorn ligt bijvoorbeeld voor de hand, maar dit terzijde).

Winterswijk - Apeldoorn? Daar zit de provincie al een paar jaar om te smeken, maar dat gaat telkens niet door om de doodsimpele reden dat je niet kan kruisen in Zutphen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk eerder dat Rene74.heimwee naar vroeger heeft en daarom allerlei doorgaande verbindingen van 50 jaar geleden weer wil herstellen.
Badge
Hoek van Holland - Moskou, let's go! :D

Even serieus. Winterswijk - Apeldoorn reed 25 jaar geleden nog. Overdrijven is ook een vak.
Overigens neemt de Provincie Gelderland dat idee toch wel serieus. Niet de eerste keer dat ze hierover zijn begonnen: https://www.gelderlander.nl/achterhoek/gelderland-wil-trein-winterswijk-apeldoorn~a0aa81c9/
Ik denk dat het op die manier treintje spoor bijster kan zijn. Volgens mij zit er helemaal geen logica qua treindienst voor Geldermalsen en Tiel. @Ddietzen Heel vroeger heeft er wel een sneltrein van Amsterdam via Apeldoorn naar Zutphen gereden. Maar dat moet dan meer dan 25 jaar geleden zijn volgens mij.
Badge
Dat moet dan wel heel erg lang geleden zijn idd. Op OV in Nederland staat er niets over.

Reageer