beantwoord

Tiel en Rivierenland

• 10 november 2017
  • 44 reacties
  • 856 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 3
De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen is in beide richtingen 23 minuten. Dit komt door de tijdligging van de Intercity’s en Sprinters tussen Utrecht Centraal en ’s-Hertogenbosch in combinatie met de tijdligging van de Arriva-treinen naar Arnhem. Zowel tussen Elst en Arnhem als rond Geldermalsen is het heel druk op het spoor en rijden naast reizigerstreinen ook nog goederentreinen. Het is daardoor niet mogelijk om te schuiven met de vertrektijden van deze treinen. Daar komt nog bij dat het traject Geldermalsen-Tiel-Elst grotendeels enkelsporig is en de treinen van en naar Tiel gelijkvloers het spoor vanuit ’s-Hertogenbosch richting Utrecht Centraal moeten kruizen.

Er is terecht gesuggereerd dat het wisselen van de bestemmingen van de Sprinters Utrecht-Tiel en Utrecht-'s-Hertogenbosch een mogelijke oplossingsrichting is. Echter: dit past niet op de huidige infrastructuur. Over een aantal jaar komt er extra infrastructuur op station Geldermalsen gereed. Er zijn dan op dit station extra perrons. NS ziet mogelijkheden om op dat moment de dienstregeling aan te passen door de Sprinters uit Den Haag Centraal naar Tiel te laten rijden en de Sprinters uit Woerden naar ‘s-Hertogenbosch in plaats van andersom. Zo kunnen er dan mogelijk betere overstappen gecreëerd worden op de stations Tiel en ’s-Hertogenbosch.
Reputatie 4
Het omwisselen is bekeken maar dan worden de aansluitingen in Geldermalsen richting Den Bosch dramatisch en dat dupeert veel meer reizigers. Dat middel is dus erger dan de kwaal.

Is dat omwisselen wel echt goed bekeken? Als de sprinter Utrecht – Tiel te Geldermalsen halteert om .22/.25 en .52/.55 (de andere kant op om .05/.08 en .35/.38), en de sprinter Utrecht – Den Bosch om .05/.10 en .35/.40 (de andere kant op om .20/.25 en .50/.55) dan is de overstap Tiel – Den Bosch 5 minuten. De overstappen vanaf Gorinchem van/naar Utrecht blijven kort, van/naar Tiel blijft 1x lang, van/naar Den Bosch blijft 1x lang. Netto is er minder wachttijd te Geldermalsen. Plus de aansluiting in Tiel wordt hiermee 10 ipv 23 minuten. En ook: de sprinter Utrecht – Den Bosch is 10 minuten eerder in Den Bosch en biedt betere aansluitingen.
Reputatie 3
Ja die is zeer uitgebreid bekeken. Je zit met kruisende bewegingen te Geldermalsen en dat de trein uit Tiel deels over enkelspoor moet komen. Daarom kan dit op dit moment niet. In de toekomst kan het dus wel.
Reputatie 6
@Tamzin
Heeft niks van doen met vroeger. Hoeveel mensen gaan per Sprinter van Arnhem naar Dordrecht? Als er al mensen tussen deze 2 steden reizen. En waarom dan Heerlen - Enkhuizen of Nijmegen - Den Helder? Dan kan je deze ook wel opknippen, want hoeveel Arnhemmers gaan naar Den Helder?
Reputatie 4
Ja die is zeer uitgebreid bekeken. Je zit met kruisende bewegingen te Geldermalsen en dat de trein uit Tiel deels over enkelspoor moet komen. Daarom kan dit op dit moment niet. In de toekomst kan het dus wel.

Met doorkomsten van de IC's uit Utrecht om .07/.17./enz. en goederentreinen tussen .25/.29 en .55/.59 (symmetrisch uit Den Bosch) en de sprinter uit Gorinchem tussen .02/.09 en .32/.39 zie ik geen probleem om het nu al door te voeren. Enkelspoor naar Tiel is pas na 6 minuten.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Die diensten opknappen lijkt me ook een goed idee. Je moet niet koppelen wat niet nodig is omdat dat de dienstregeling vertragingsgevoelig en inflexibel maakt.
Reputatie 6
@Rene74
Die diensten opknappen lijkt me ook een goed idee. Je moet niet koppelen wat niet nodig is omdat dat de dienstregeling vertragingsgevoelig en inflexibel maakt.

Ik snap je punt wel hoor, en er is wat voor te zeggen, maar teveel van die gesplitste lijnen lijken me nu ook niet weer niet de bedoeling. Ben zelf ook blij met de weer herstelde IC Roosendaal - Zwolle, die reed enkele jaren terug ook een poos opgeknipt in 2 stukken. Blijkbaar is NS hier toch op teruggekomen. En zo'n flutstukje als Apeldoorn- Zutphen, dat is toch eigenlijk niets. Dat koppel je toch verder aan een andere Arrivatrein zou je zeggen..... Oldenzaal - Hengelo reed vroeger bij NS ook "los", nu gelukkig niet meer. Maar goed, meningen verschillen nu eenmaal 😉 en dat mag gelukkig.
Badge
Nogmaals: bij een koppeling van Apeldoorn - Zutphen aan een andere Arriva-lijn (i.e. Zutphen - Winterswijk) kom je in de knel met de perroncapaciteit en kruisingen in Zutphen. De provincie Gelderland is bereid om er 9 miljoen tegenaan te gooien maar zelfs dan zie ik het nog somber in.
Als je alle treinen in de knoop wil laten en geen stations wil sluiten, kan je Apeldoorn - Zutphen praktisch eigenlijk alleen koppelen aan Zutphen - Oldenzaal (Keolis/Blauwnet). Moet je wel de IC's naar spoor 2 verplaatsen en de kruisende stoppers Apeldoorn - Oldenzaal op 3a en 3b neerzetten. Maar het levert geen tijdwinst op (enkel een weggenomen overstap van 10 minuten oid) dus het nut van een koppeling in Zutphen zie ik überhaupt niet.
Reputatie 6
Nogmaals: bij een koppeling van Apeldoorn - Zutphen aan een andere Arriva-lijn (i.e. Zutphen - Winterswijk) kom je in de knel met de perroncapaciteit en kruisingen in Zutphen. De provincie Gelderland is bereid om er 9 miljoen tegenaan te gooien maar zelfs dan zie ik het nog somber in.
Als je alle treinen in de knoop wil laten en geen stations wil sluiten, kan je Apeldoorn - Zutphen praktisch eigenlijk alleen koppelen aan Zutphen - Oldenzaal (Keolis/Blauwnet). Moet je wel de IC's naar spoor 2 verplaatsen en de kruisende stoppers Apeldoorn - Oldenzaal op 3a en 3b neerzetten. Maar het levert geen tijdwinst op (enkel een weggenomen overstap van 10 minuten oid) dus het nut van een koppeling in Zutphen zie ik überhaupt niet.

Nee, voor 9 miljoen is het sowieso ook onzinnig. Zonde van het geld. Maar ik bedoelde meer dat er oorspronkelijk wel een doorgaande verbinding naar de Achterhoek was en dat hadden ze destijds toch zo kunnen laten. Ik heb er weleens gereden vroeger met NS en de reizigers waren op een hand te tellen. Is nu wel verbeterd!
Reputatie 3
@sycorax probleem is juist de andere kant op dus treinen vanuit tiel naar geldermalsen. Deze moeten op tijd op stuk dubbelspoor zijn maar komen dan te vroeg in geldermalsen. Daar heb je kruisende beweging met treinen uit s Hertogenbosch. Nieuwe oostperron geldermalsen lost dat op want dan kun je kruisingsvrij op station aankomen.
Reputatie 4
Als de 6000 om .59 Wadenooijen passeert, dan is deze om .05 te Geldermalsen, en kruist dan achter de 3900 langs die om .03 passeert. Kan dat niet verder onderzocht worden? Ik kan wel een ideetje voor het traject Ut - Ehv aandragen. Geeft ook betere aansluitingen rond Den Bosch.
Reputatie 2
De huidige kruisingen zijn in de praktijk veel te ruim, vanuit Tl gezien. Vaak genoeg gehad met de IC naar Schiphol, met stevig doorrijden, dat deze géén last heeft van de sprinter die voorlangs kruist... terwijl de IC dan om .49 al door Geldermalsen stuift. Dat is dus ruim 1 minuut te vroeg. Ook heeft de sprinter Tlp > Gdm 9 minuten rijtijd, terwijl andersom de sprinter íncl vertrek te Tlp er maar 8 minuten over doet. Met bovenstaande gegevens zou je er zelfs voor kunnen kiezen om de sprinter juist ná de IC naar Schiphol binnen te laten komen. Deze kan dan nog steeds om .53 te Gdm vertrekken.. Maakt de route ook weer 5 minuten korter. Maar dat staat los van bovenstaande vraag.
Reputatie 7
Badge +3
Met later vertrekken uit Tiel gaat de aansluiting naar Den Bosch verloren.
Reputatie 2
Daar heb je gelijk in. Maar bij het omswitchen van de sprinters Tiel/Den Bosch lijkt me dat niet meer aan de orde. 's avonds is de overstap nu een halfuur... dus dat is ook knudde.
Het wordt tussen het voormalig station Wadenoijen en Tiel pas enkelsporig. Op station TPSW vertrekken alle sprinters van spoor 1 in beide richtingen. Ik denk vooral dat op station TPSW onduidelijk gaat worden waar de treinen naar toe zullen gaan. Het valt mij idd op dat daar geen Centrale Trein Aanwijzer is. En dat de mensen die op station TPSW staan maar moeten gaan raden waar de trein naar toe gaat. Ik denk als het even zou kunnen dat er ipv sprinters misschien beter is dat daar Intercity's kunnen gaan rijden vanuit Ut met alleen tussenstops in GDM en TPSW om dan naar TL te gaan rijden en dat mensen uit bijvoorbeeld in Htn en Cl in GDM kunnen gaan overstappen op de trein naar TPSW en TL. Zo heb je dan meer tijdwinst en dan ontstaat er minder wachttijden. Maar een oostperron in Gdm zie ik wel zitten + een spoorverdubbeling tussen GDM en TL. Zodat er ook op station TPSW niet alleen overzichtelijker word maar dat er dan voldoende spoorcapaciteit is om de treinen elkaar te kunnen gaan passeren. Op die manier denk ik dan wel dat de railinfrastructuur dan wel veel beter word.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem zal zijn dat ProRail weinig trek zal hebben in een extra perron en spoorverdubbeling voor alleen een paar overstappende reizigers uit Tiel. Kosten versus baten.
Reputatie 6
Badge +1
Een trein Dordrecht-Elst zal er wel niet meer komen. De lange termijn plannen voor Geldermalsen zijn om een extra perron aan te gaan leggen aan de kant van Gorinchem, waar de Arrivatrein dan onafhankelijk kan binnenkomen. Geen mogelijkheid om door te rijden richting Tiel meer dan.
Reputatie 4
Het probleem zal zijn dat ProRail weinig trek zal hebben in een extra perron en spoorverdubbeling voor alleen een paar overstappende reizigers uit Tiel. Kosten versus baten.

En zoals ik probeer te betogen is een extra perron niet nodig om de aansluiting in Tiel te verbeteren. Wel zal de aansluitingen te Geldermalsen richting Gorinchem verbeteren met een perron aan de westzijde, zoals Keuzereiziger aangeeft.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, dat idee is gekoppeld aan het driesporig maken van het kleine stukje van de aansluiting uit Beesd tot station Geldermalsen. Dat plan is overigens al vele jaren vertraagd door dwarsliggende bewoners van Tricht.

Reageer