beantwoord

tien minuten trein materieel inzet arnhem-rotterdam

• 10 October 2021
  • 5 reacties
  • 99 Bekeken

Reputatie 3

Aangezien de ns nu 2 extra intercity’s wil bijvoegen op het traject vanaf arnhem vroeg ik mij dus af of de treinen dan niet voor een te grote aanbodsoverschot zorgen?

de eerste paar weken viel het mij al op dat het vooral ook virm’s zijn maar ik vroeg me af of het niet handiger is om die 2 extra intercity’s met icm te rijden? Zodat je de virms dan ook op andere drukke trajecten kan inzetten? En zo juist voor een goede doorstroming zorgt.

de 2 extra intercity’s zijn op woensdag altijd voor het grootste deel leger viel mij op

Zouden 6 bakken icm of 8 bakken icm dan niet al voldoende zijn?

Ik vroeg mij dit namelijk al wat langer af maar toevallig zag ik afgelopen woensdag ook dat de trein van 18:01 naar rotterdam een icm was die vanaf ede vertrok dus is de ns dit misschien al van plan? 

ben benieuwd naar de antwoorden bij voorbaat dank

icon

Beste antwoord door Jeroen 10 October 2021, 10:52

Bekijk origineel

5 reacties

Badge

Het moet allemaal ook vooral in het logistieke plaatje in te passen zijn, daarom wordt er veelal gekozen om met 1 materieelsoort per treinserie te rijden.

Daarnaast moet je rekening houden met de materieel omloop i.v.m. eventueel combineren van treinen gedurende de dienst.

Reputatie 7
Badge +3

6 intercity's per uur tussen Arnhem en Schiphol is inderdaad onzinnige overkill maar als je daar dan treinen met minder capaciteit gaat inzetten geeft dat problemen op het verdere traject richting Rotterdam. Overigens zou voor de reizigers een betere sprinterverbinding tussen Utrecht en Arnhem veel welkomer zijn dan nog meer intercity's.

Reputatie 3

Het moet allemaal ook vooral in het logistieke plaatje in te passen zijn, daarom wordt er veelal gekozen om met 1 materieelsoort per treinserie te rijden.

Daarnaast moet je rekening houden met de materieel omloop i.v.m. eventueel combineren van treinen gedurende de dienst.

De trein vertrekt vanaf een station waar waarschijnlijk vaak icm’s voorbij komen en evt laat op de avonden opgesteld staan (ic roosendaal-zwolle) en komt ook langs utrecht cs , schiphol/hoofddorp en Rotterdam cs  (waar op al deze plekken veel icm’s op het opstel terrein staan) dus in feite zijn deze treinen toch gedurende de dienst goed te combineren op een aantal van deze plekken tijdens de ritten?

Reputatie 3

6 intercity's per uur tussen Arnhem en Schiphol is inderdaad onzinnige overkill maar als je daar dan treinen met minder capaciteit gaat inzetten geeft dat problemen op het verdere traject richting Rotterdam. Overigens zou voor de reizigers een betere sprinterverbinding tussen Utrecht en Arnhem veel welkomer zijn dan nog meer intercity's.

Aaah op die wijze, dat kan ik begrijpen maar de frequentie tussen leiden en rotterdam en evt den haag is volgens mij ook al aardig hoog, waardoor de reizigers de 2 extra intercity’s als icm niet tot last zullen zien en juist de extra virm’s in plaats daarvan tussen utrecht en het oosten van het land ingezet kunnen worden of bijvoorbeeld vanaf amersfoort via duivendrecht naar leiden waardoor je ook op die trajecten meer capaciteit kan bieden. 

Reputatie 2

en dit is een test. In december, als er 5 dagen per week worden er misschien andere keuze gemaakt.  Nu is het waarschijnlijk het gemakkelijkst om (bijna) alle IC’s op deze routes van het zelfde materieel te voorzien. Ook zijn in december - hopelijk - de DDZ treinstellen weer beschikbaar.

Reageer