beantwoord

tienminutentrein Dordrecht Schiphol

• 6 September 2021
  • 18 reacties
  • 368 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik las het bericht over de tienminutentrein Dordrecht Schiphol, fijn! Kan iemand ook laten weten hoe lang die erover doet? Anders verkies ik toch de vaste dienstregeling.

icon

Beste antwoord door Jeroen 6 September 2021, 19:07

Bekijk origineel

18 reacties

Ik weet enkel dat er een project loopt om iets in te bouwen in de SNG-sprinters, maar niet wat de actuele status is, of dat het sandite zal zijn of iets soortgelijks. Dus helaas weet ik ook niet meer.

Reputatie 7
Badge

Ik zag gisteren een bericht voorbij komen dat bij 2 SGM stellen de Sandite installatie weer was ingebouwd dus die zullen dit jaar hun campagne nog wel rijden.

Beter kijken 😄

Let er op dat de sprinters slechts Rotterdam - Dordrecht v.v. rijden en de IC's enkel Rotterdam - Arnhem v.v. (en een aantal keer per dag Den Haag H.S. - Arnhem in verband met geplande goederentreinen - bij de nieuwe dienstregeling in december zal dat ook aangepast worden zodat ze de hele dag door Rotterdam - Arnhem kunnen rijden).

Als je bijvoorbeeld van Schiphol naar Nijmegen plant, dan krijg je slechts 4 opties per uur te zien omdat op Arnhem de overstap niet mooi uitkomt en je dan zou overstappen op de IC van 10 minuten later. Aangezien die IC gewoon rechtstreeks gaat en daarmee dus een kortere reistijd heeft, worden de extra treinen in dat geval dus niet weergegeven.

Als je Schiphol - Arnhem plant, dan krijg je wel alle treinen te zien.

Voorbeeld van een willekeurige extra IC: https://treinposities.nl/ritinfo/20210908/3220

Eveneens willekeurig voorbeeld van een van de extra sprinters: https://treinposities.nl/ritinfo/20210908/15123

Nee, het is inderdaad helaas geen exacte tienminutentrein, maar er zijn dus wel zes reismogelijkheden per uur tussen Arnhem en Schiphol. Tussen Nijmegen en Arnhem reden er al zes intercitytreinen per uur, dus daar verandert niets aan.

Edit op jouw edit: de twee laatste reismogelijkheden zijn met overstap op Utrecht Centraal. Er rijden geen zes rechtstreekse treinen tussen Arnhem (Ah) en Schiphol (Shl).

Reputatie 7
Badge +3

Een bijkomend voordeel is dat met de komst van de tienminutentrein Dordrecht - Schiphol er niet meer zo'n lange stop op Leiden is van de sprinter Den Haag - Amsterdam Centraal. Die sprinter (4600) is ingekort tot Leiden en ipv daarvan rijdt de sprinter vanaf Hoorn Kersenboogerd (3300) naar Den Haag Centraal, die dus niet zo lang stil staat in Leiden. Aan de andere kant heb je vanaf de sprinter stations dan geen directe trein meer naar Amsterdam Centraal. Maar de reizigers die zeg van Voorschoten of De Vink naar Sassenheim of Schiphol willen, hebben dan een snellere directe verbinding, zonder bijna een kwartier te moeten stilstaan in Leiden.

Ook heeft het invloed op de overstappen op Laan van NOI van sprinter op IC (en andersom),  de helft daarvan wordt langer.

Oh, en NS zegt op Twitter het volgende:

Ik moest even een hulplijn inschakelen. De test staat voor morgen nog steeds op de planning tussen 07.00 uur en 19.00 uur. De update in de reisplanner volgt uiterlijk vannacht om 02.00 uur. Kijk dus morgen voor jouw reis nogmaals in de app. ^AR

Maar goed, dit zal wel hetzelfde blijven 

Nee, dat zal niet veranderen. De reisplanner is al bijgewerkt. Het is puur vanwege onhandige overstappen dat er praktisch slechts vier reisadviezen worden weergegeven omdat die eenvoudigweg de kortste reistijd geven voor die specifieke verbinding.

Badge +3

Hoe dan ook, je kunt dus niet elke 10 minuten van Rotterdam via Schiphol en Utrecht naar Arnhem/Nijmegen (wat het artikel suggereert, maar waarom zou je dat willen)?

Er komen (2x per uur) ‘reismogelijkheden’ bij tussen Arnhem en Schiphol (rechtstreeks) en meer is het dus niet. De huidige mogelijkheden met overstap zijn sneller!

Voor van/naar Nijmegen (of Driebergen-Zeist) levert het dus weinig op, en van Rotterdam naar Schiphol is er ook nog de IC direct.

Badge

Op de komende 12 woensdagen gaat de NS 6 sprinters per uur laten rijden tussen Dordrecht en Rotterdam en daarnaast zullen er 6 Intercity’s per uur gaan rijden tussen Rotterdam - Den Haag HS - Schiphol en Schiphol- Nijmegen gaan rijden.

Er blijft dus maar 2x per half uur de IC van Dordrecht naar Schiphol zoals deze er nu ook is zonder overstappen.

De IC zal gewoon via Leiden Centraal rijden en er dus net zo lang over doen vanaf Rotterdam naar Schiphol, in het overige treinverkeer kunnen kleine veranderingen zijn qua tijden op deze dagen.

Dit alles is een proef voor de dienstregeling 2022.

Badge +3

Komt daarmee die avond/zondag intercity 3700 Venlo/Eindhoven - Dordrecht via Schiphol te vervallen, of rijdt die 10-minutendienst ‘s avonds en in het weekend niet?

Reputatie 6
Badge +1

Hmm-die rijdt s´avonds later (deze proef is meen ik zo van 7-19) en weekend-en die proef is enkel WO.

Dus het lijkt me elkaar niet in de weg te zitten. Nieuw schijnt dus wel een dienst Rtm-ICD-S´hol-Utr-Arnhem (maar NIET door naar Nmg) te zijn. Ook nog een klein raadsel hoe de BNL=AMS-BRU hierin gaat passen. De enkele naar den Haag (regeringszetel!) afgebogen BNL rijden die dagen niet

Overigens is een andere (niet)proef: vanwege herfst=vallende blaadjes=slippery rails en zo meer, moeten die ouwe SGM stellen, vanwege het hebben van een sandite bestrijdingsinstallatie hiervoor, weer op enkele routes-maar dan slechts enkele diensten- terugkomen. Deze installaties worden tzt overgezet naar nieuwere stellen. Dit is al enkele jaren eerder zo gepraktizeerd, maar toen waren er nog veel minder van die nieuwe CAF-stellen

Reputatie 7
Badge +3

Komt daarmee die avond/weekend intercity Venlo/Eindhoven - Dordrecht via Schiphol te vervallen?

Waarom zou die moeten vervallen? Die nieuwe IC Rotterdam - Schiphol - Arnhem rijdt niet in de avond. 

En de IC Venlo/Eindhoven - Dordrecht via Schiphol rijdt wanneer de IC Dordrecht - Schiphol - Lelystad niet rijdt, dus wanneer die vervalt gaat er geen trein meer rechtstreeks van Rotterdam naar Schiphol via Leiden. 

Badge +3

Komt daarmee die avond/weekend intercity Venlo/Eindhoven - Dordrecht via Schiphol te vervallen?

Waarom zou die moeten vervallen? Die nieuwe IC Rotterdam - Schiphol - Arnhem rijdt niet in de avond. 

En de IC Venlo/Eindhoven - Dordrecht via Schiphol rijdt wanneer de IC Dordrecht - Schiphol - Lelystad niet rijdt, dus wanneer die vervalt gaat er geen trein meer rechtstreeks van Rotterdam naar Schiphol via Leiden. 

Ah, oke dan. Staat er ook bij op Wikipedia  Vervangt de 2400 en de 3500. Vormt tussen Dordrecht en Leiden Centraal een kwartierdienst met serie 2200.

Zat met de 2200 in mijn hoofd, maar die gaat niet via Schiphol.

Reputatie 2

Ik las het bericht over de tienminutentrein Dordrecht Schiphol, fijn! Kan iemand ook laten weten hoe lang die erover doet? Anders verkies ik toch de vaste dienstregeling.

deze doet er as. woensdag (als de proef met de 10 minutentrein start) net zo lang over de de andere dagen van de week. Wel zijn de vertrektijden iets aangepast. En mogelijk de aansluitingen in Dordrecht en op schiphol.

Badge

Hmm-die rijdt s´avonds later (deze proef is meen ik zo van 7-19) en weekend-en die proef is enkel WO.

Dus het lijkt me elkaar niet in de weg te zitten. Nieuw schijnt dus wel een dienst Rtm-ICD-S´hol-Utr-Arnhem (maar NIET door naar Nmg) te zijn. Ook nog een klein raadsel hoe de BNL=AMS-BRU hierin gaat passen. De enkele naar den Haag (regeringszetel!) afgebogen BNL rijden die dagen niet

Overigens is een andere (niet)proef: vanwege herfst=vallende blaadjes=slippery rails en zo meer, moeten die ouwe SGM stellen, vanwege het hebben van een sandite bestrijdingsinstallatie hiervoor, weer op enkele routes-maar dan slechts enkele diensten- terugkomen. Deze installaties worden tzt overgezet naar nieuwere stellen. Dit is al enkele jaren eerder zo gepraktizeerd, maar toen waren er nog veel minder van die nieuwe CAF-stellen

Mijn laatste info was dat sandite niet in de CAF treinen gaat komen omdat er proeven lopen met andere oplossingen voor gladheid waar goede resultaten mee behaald zijn. Zonder er even compleet in te duiken zijn volgens mij verschillende FLIRT treinstellen al omgebouwd naar dit systeem.

De SGM treinstellen zitten gewoon aan het einde van hun levensduur en zullen de dienst gaan verlaten.

Wellicht zijn @Julian  of @Edwin op de hoogte van de actuele situatie hieromtrent.

Badge +3

Ik zie voor morgen (wo 08-09) niets terug van al die intercity’s (Nijmegen - Schiphol)

Arnhem - Schiphol (en door naar Rotterdam maar waarom zou je dat willen?) gaat wel 4 keer per uur rechtstreeks (3100/3200).

Badge +3

Oke thanks.

Grappig dat je met overstap in Zuid op de sprinter naar Hoofddorp (bijv. vertrek 7:51 vanuit Arnhem) drie minuten sneller op Schiphol bent.

Voor Ah - Shl rechtstreeks zie ik .15 (3100) .21 (3200) .45 (3100) en .51 (3200) dus ik mis er toch een paar.

Badge +3

Nee, het is inderdaad helaas geen exacte tienminutentrein, maar er zijn dus wel zes reismogelijkheden per uur tussen Arnhem en Schiphol. Tussen Nijmegen en Arnhem reden er al zes intercitytreinen per uur, dus daar verandert niets aan.

Edit op jouw edit: de twee laatste reismogelijkheden zijn met overstap op Utrecht Centraal. Er rijden geen zes rechtstreekse treinen tussen Arnhem (Ah) en Schiphol (Shl).

Aha, dan had ik dat verkeerd begrepen. https://nieuws.ns.nl/nieuwe-tienminutentreinen-gaan-al-rijden-op-woensdagen/ spreekt over (Rotterdam) - Schiphol - Nijmegen. maar dat moet dus hooguit Arnhem zijn.

Logisch ook wel, want er moet natuurlijk ook nog e.e.a. naar Den Helder (3000), en Rotterdam - Arnhem (Nijmegen) kan ook prima via Gouda/Utrecht.

De optie naar Schiphol met overstap in Utrecht is wel de snelste.

Badge +3

Oh, en NS zegt op Twitter het volgende:

Ik moest even een hulplijn inschakelen. De test staat voor morgen nog steeds op de planning tussen 07.00 uur en 19.00 uur. De update in de reisplanner volgt uiterlijk vannacht om 02.00 uur. Kijk dus morgen voor jouw reis nogmaals in de app. ^AR

Maar goed, dit zal wel hetzelfde blijven 

Reageer