Tienminutentrein en gevolgen dienstregeling

• 5 September 2021
  • 16 reacties
  • 412 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

De “tienminutentrein” rijdt alweer wat jaartjes over een deel van de A2 corridor. Heel handig als je langs die drukbereden route woont. Als je van verder weg komt ben je wel regelmatig het haasje.

Ik vraag me af waarom ervoor gekozen is om de treinen te splitsen in de bestemmingen Maastricht, Heerlen en Venlo. Operationeel is dit natuurlijk heel handig, minder keer in Eindhoven immers. Maar voor deze grote wijzigingen waren er veel treinen die netjes verknoopt waren, dit is allemaal teniet gedaan door de keuzes die er gemaakt zijn. Immers, als je elk half uur 3 treinen met 3 verschillende bestemmingen hebt, is het onmogelijk om voor 2 van deze 3 bestemmingen redelijke aansluitingen te ontwerpen. Dat is inherent aan de keuze. Ik denk dan aan overstappen in Eindhoven richting Den Haag, in Den Bosch richting Arnhem/Nijmegen en in Utrecht richting Noord Nederland. Vaak is de eerste reactie, ook van personeel, dat er elke tien minuten een trein rijdt dus dat er altijd wel eentje aansluit. Dat dit niet zo werkt lijkt me evident, dat dat niet ingezien wordt heel typisch, zeker mensen voor wie het hun vaak is zou je toch iets meer begrip van de situatie toedichten.

Was het niet slimmer geweest om de verknoping in stand te houden en net als vroeger de “tussentreinen” in Eindhoven te laten keren? 10 minuten om te keren moet toch voldoende zijn zou je zeggen? Ik ken plekken waar het binnen 5 minuten gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat dit extra perrons nodig zou maken, maar stel dat dat wel zo zou zijn, zou dat niet redelijk zijn? Want nu betalen de uitlopers van ons spoornet de rekening voor de frequenties tussen de grote steden.

Dat de grote steden het meest relevant zijn is natuurlijk en logisch, maar tot hoever is het redelijk om dit door te trekken? Ik ben inmiddels, voor een groot deel door dit beleid, wel omgeslagen, en hoop dat het hoofdrailnet opgebroken wordt. Als NS geen interesse heeft in het bedienen van de uitlopers van het net, moet iemand anders het maar gaan doen. Bijkomend voordeel zou zijn dat als een grotere massa de ellende van overchecken mee gaat krijgen, de druk wellicht eindelijk wat groter zou worden om dat probleem op te lossen door een systeemwijziging. 

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het in grote lijnen wel eens met de redenering. De 10-minutentreindienst heeft allerlei onbedoelde gevolgen buiten de corridors, de uitlopers. Het toont maar weer eens aan dat er allerlei sub-optimalisatie plaatsvindt die een ravage aanricht bij de aansluitingen. 

Het klinkt heel stoer dat er iedere 10 minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. Maar op veel knooppunten gaan aansluitingen dan de mist in, zowel op andere treinen als op het overige openbaar vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem lijkt me meer dat NS op sommige lijnen voor 10 minuten diensten kiest en op andere lijnen voor 15 minuten diensten. Dat is lastig plannen met aansluitingen, zeker als je dan in de stillere uren toch weer voor 15 minuten intercity diensten kiest. 

Oorspronkelijk beweerde NS dat ook de sprinters iedere 10 minuten zouden gaan rijden maar daar is tot nu toe niets van terecht gekomen mede door de 3 min regel van ProRail. Het gevolg is dat de sprinters Utrecht-Geldermalsen nu bijv. in een 10/20 min frequentie rijden. Een zelfde probleem komt straks tussen Veenendaal en Utrecht. 

Het meest logische is om te kiezen voor overal 10/20 min frequenties of voor overal 15/30 min frequenties. 

Heel krom wordt de situatie zo meteen tussen Arnhem en Utrecht waar 6 treinen per uur gaan rijden maar niet in een 10 min frequentie omdat 2 treinen een stop minder krijgen dan de andere 4. Terwijl dit eenvoudig op te lossen was door de treinen iedere 20 min in De Klomp en iedere 20 min in Driebergen te laten stoppen.

Je kunt je verder afvragen of er überhaupt wel genoeg reizigers zijn voor 10 minuten diensten met buiten de spits vaak mini-treintjes. Zeker tussen Nijmegen en Arnhem maar ook tussen Arnhem en Utrecht lijkt er sprake te zijn van overbewinkeling. 

Reputatie 6
Badge +1

Nog niet eens dat: op de binnenkort nieuw in te voeren ETMET Schiphol-Utr en Utr-Arnhem wordt het niet elke 10, maar iets als 5/10/15, dus gewoon wat vroeger ´volgtrein´ heette bij grote drukte-zal dus nu wel vrijwel leeg gaan. Men is van plan een aantal woensdagen dit in de praktijk uit te gaan proberen. Incl. ook nog ICD Rotjeknor-S´hol en de stoppers Rtm-Dordt.

Dit houdt dus ook in dat je terechte klacht/opmerking in die zin wordt opgepikt dat door meer (quasi) 10-min diensten er ook verbeterde aansluitingen zouden moeten komen.

In Ehv heb je nu dus wel de aldaar kerende IC-defect die in theorie een hele krappe 2 min cross-platform overstap naar Venlo-en aldaar een 4/5 min doordetunnel lange voetweg overstap/Umstieg nach MönchenGladbach und so weiter. Ook nog net zo gepland dat de 2 stromen uit 2 richtingen elkaar precies in die smalle tunnel tegemoet komen.

Badge +3

Heel krom wordt de situatie zo meteen tussen Arnhem en Utrecht waar 6 treinen per uur gaan rijden maar niet in een 10 min frequentie omdat 2 treinen een stop minder krijgen dan de andere 4. Terwijl dit eenvoudig op te lossen was door de treinen iedere 20 min in De Klomp en iedere 20 min in Driebergen te laten stoppen.

Je kunt je verder afvragen of er überhaupt wel genoeg reizigers zijn voor 10 minuten diensten met buiten de spits vaak mini-treintjes. Zeker tussen Nijmegen en Arnhem maar ook tussen Arnhem en Utrecht lijkt er sprake te zijn van overbewinkeling. 

Gewoon de sprinter Utrecht - Arnhem terug (handig voor mensen uit Arnhem/Ede-Wageningen naar Maarn en zo) maar dat zal wel te lastig zijn, want het lijntje naar Veenendaal Centrum en Rhenen moet ook nog bediend worden.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon de sprinter Utrecht - Arnhem terug (handig voor mensen uit Arnhem/Ede-Wageningen naar Maarn en zo) maar dat zal wel te lastig zijn, want het lijntje naar Veenendaal Centrum en Rhenen moet ook nog bediend worden.

Dat kan pas zodra station Ede-Wageningen is verbouwd, maar dat duurt nog jaren. 

Badge +3

Dat kan pas zodra station Ede-Wageningen is verbouwd, maar dat duurt nog jaren. 

In het filmpje van @Thom kwam Ede-Wageningen ook kort voorbij, met een extra perron?

Dat zou er dan al moeten zijn, willen ze in 2022 met die tienminutendienst aanvangen?

Reputatie 7
Badge +3

Voor een tienminutendienst is geen extra perron nodig maar wel voor een extra sprinter naar Utrecht want die moet daar of beginnen of ingehaald worden.

Reputatie 7
Badge +3

Met al die extra IC’s word het hele tijd/wegdiagram dichtgeplamuurd waardoor er geen extra ruimte is voor Sprinters. En juist bij Sprinterstations zit de meeste potentie voor groei voor NS. Maar Sprinters hebben prestige.

Iedere twintig minuten stoppen op De Klomp en op Driebergen-Zeist is een drama voor de aansluitende bussen. Niet dat de NS zich daar iets van aantrekt, helaas.

Pas waren er werkzaamheden en stopte een week lang de andere trein op Veenendaal De Klomp. Geen extra reistijd volgens de NS, in de praktijk een half uur. 

Nu weer een proef met een tienminutentrein. Weer geen aansluiting. Syntus klaagt steen en been omdat ze zo geen goede dienstregeling kunnen rijden.

Een sprinter Utrecht - Arnhem zou dit probleem wel oplossen, omdat er dan meer treinen op Veenendaal De Klomp gaan stoppen en er dus altijd een goede aansluiting is.

Reputatie 5

Iedere twintig minuten stoppen op De Klomp en op Driebergen-Zeist is een drama voor de aansluitende bussen. Niet dat de NS zich daar iets van aantrekt, helaas.

Pas waren er werkzaamheden en stopte een week lang de andere trein op Veenendaal De Klomp. Geen extra reistijd volgens de NS, in de praktijk een half uur. 

Nu weer een proef met een tienminutentrein. Weer geen aansluiting. Syntus klaagt steen en been omdat ze zo geen goede dienstregeling kunnen rijden.

Een sprinter Utrecht - Arnhem zou dit probleem wel oplossen, omdat er dan meer treinen op Veenendaal De Klomp gaan stoppen en er dus altijd een goede aansluiting is.

Zelfde probleem als in Heerlen, waar de dienstregeling ineens bijna een kwartier verdraait als de rechtstreekse trein er naartoe vervalt in de avonduren. Is echt geen doen om een dienstregeling te ontwerpen die betrouwbaar en begrijpelijk is, als je afhankelijk bent van de "willekeur" van de NS. 

Leuk de 10 minuten regeling. Maar helaas worden tussenliggende stations als Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist buitengesloten van deze verbeteringen.

De 10min dienstregeling zorgt er bij mij voor dat ik nu een kwartier eerder de trein moet nemen (Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist) om vervolgens een kwartier langer te wachten op mijn overstap naar de bus. Persoonlijk is het dus geen verbetering.

Daarnaast lijkt de 10min dienstregeling ook een excuus om kortere treinen te gebruiken, met als gevolg overvolle treinen. Helaas geen verbetering tot zover dus. 

Een extra Sprinter op het traject Ede-Wageningen - Utrecht Centraal, zou een groot deel van het reisongemak wegnemen. Dan kunnen de intercity treinen gewoon eens per 15 min blijven. Laten we hopen dat dit misschien na de uitbreiding van station Ede-Wageningen mogelijk is. 

Badge +3

Er zijn ook mensen blij mee… :laughing:

Oh nee, ik had woensdag dus gewoon een gelukje en zat in een experiment... Wat mij betreft is de proef geslaagd, dus snel invoeren die rechtstreekse verbinding van #Delft naar #Wageningen

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1445837071021715459

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, als ik nog eens een keer (misschien volgend jaar zomer) ga fietsen op de Veluwe kan ik misschien ook mooi vanaf Leiden direct naar Arnhem of terug.

Reputatie 1

Probleem van 4 weken testen is dat er 3 keer infra storingen zijn geweest aan één of meerdere kanten van het traject. Daar moet ProRail duidelijk over zijn en aangeven dat zij de partij zijn die een traject vervolgens lamleggen. Het was gisteren een nogo zeg ik als tester... 

Badge +3

Voor wat betreft de kortere treinen valt het wel mee, de 3200 werd gisteren steevast met VIRM-6 gereden https://treinposities.nl/treinseries/3200/2021-10-06

Wel wat geneuzel van iemand die naar Den Helder moest en kreeg te zien dat de trein maar tot Heiloo/Alkmaar reed.

Maar op Alkmaar was er een overstap van een VIRM-6 naar een VIRM-4 (zelfde spoor) dus eigenlijk niets aan de hand qua vertraging. Was rond 18:00

Reputatie 7
Badge +3

Probleem van 4 weken testen is dat er 3 keer infra storingen zijn geweest aan één of meerdere kanten van het traject. Daar moet ProRail duidelijk over zijn en aangeven dat zij de partij zijn die een traject vervolgens lamleggen. Het was gisteren een nogo zeg ik als tester... 

Ik zag gister inderdaad het één en ander aan meldingen voorbij komen. Op zulke dagen ben ik blij dat ik niet meer dagelijks met de trein vanaf Delft naar huis hoef. Reden is misschien iets minder fijn (geen baan), maar die trein/infra storingen mis ik zeker niet. 

Reageer