beantwoord

Tijd om over te stappen of niet?

Met ingang van de nieuwe dienstregeling laat NS reisplanner mij vanuit Hillegom via Leiden Centraal en Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal reizen (voorheen was dit via Alphen a/d Rijn). In Amsterdam Zuid wordt ik geacht over te stappen van de intercity naar Lelystad Centrum op de intercity naar Utrecht Centraal e.v. aan de overzijde van het perron. Het gebeurt regelmatig dat deze trein of net voor mijn neus weg rijdt, of dat de conducteur van deze trein het fluitsignaal voor vertrek al geeft terwijl ik nog aan het overstappen ben (na het fluitsignaal niet meer instappen, toch?). Mijn vraag is: mag ik van NS verwachten dat ik de gelegenheid krijg om in Amsterdam Zuid over te stappen? Indien niet: hoe zinvol is dan dit reisadvies als je regelmatig je aansluiting mist, ook als de intercity naar Lelystad Centrum geen of geen noemenswaardige vertraging heeft?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 22 maart 2017, 16:13

Wat ik hier zie is inderdaad de 2 minuten overstaptijd van spoor 3 naar spoor 4. Ik heb wat treinritten bekeken, maar vind hier ook dat de 3500 meestal op tijd is in Amsterdam Zuid waardoor de overstap te halen moet zijn. Wat natuurlijk kan voorkomen is dat de 3500 vertraagd is, waardoor de overstap bijvoorbeeld maar 30 seconden is. Zeker in de spits is er dan niet de mogelijkheid voor jouw aansluiting naar Leiden Centraal om te wachten op deze vertraagde trein. Is heel vervelend, maar het wachten van deze trein zou resulteren in meer gemiste overstappen van de trein naar Leiden. Dit sneeuwbaleffect wordt graag voorkomen, vandaar dat de overstap soms lastig te halen kan zijn.

Wat je ik je in dit geval wil aanraden is een claim in te dienen voor Geld Terug Bij Vertraging. Hier vind je daar meer informatie over.
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Raroorda, en welkom op het forum.

Ik reis dit traject ook weleens, maar niet via Amsterdam Zuid. Wel via Den Haag CS, of Leiden en Schiphol. Hoe laat reis je normaal?
Via Amsterdam Zuid sluiten de treinen nooit goed op elkaar aan. Ik denk dat het verstandiger is om dan over Den Haag Centraal te reizen. Dat is nog iets sneller dan via Schiphol/Amsterdam Zuid. Je kan ook over Alphen aan den Rijn maar ik weet niet of de treinen via dit traject met elkaar goed aansluiten. Ik zou als ik jou was over Den Haag Centraal te gaan.
Ha Sivan,

Ik zie net als jij dat NS Reisplanner het reisadvies voor de heenreis heeft gewijzigd (kennelijk is de dienstregeling iets aangepast of waren er meer klachten). Voor de terugreis adviseert NS Reisplanner evenwel nog steeds te reizen via Amsterdam Zuid en Leiden Centraal. Dan heb ik, zoals gisteren bleek, op Amsterdam Zuid hetzelfde probleem.

Wat betreft de heenreis: de overstaptijd in Leiden Centraal bedraagt volgens het nieuwe reisadvies in theorie 4 minuten, in praktijk zal dit onder de voorwaarde dat de sprinter naar Leiden Centraal e.v. op tijd aankomt, niet veel meer dan drie minuten zijn. In deze tijd moet je van perron 9 naar perron 4b lopen, zeg maar rennen. Dat zal een significant deel van de reizigers niet gegeven zijn. Dus opnieuw de vraag: hoe reëel is dit reisadvies.

(Als de sprinter naar Leiden Centraal e.v. op tijd aankomt, kan je beter de intercity naar Utrecht Centraal via Alphen a/d Rijn van 22 minuten over het halve of het hele uur nemen, die veel dichterbij staat dan de sprinter naar Schiphol Airport. Bijkomend voordeel is dat deze intercity veel eerder in Utrecht Centraal aankomt (totale reisduur: 1:03 uur). Dit tot voor kort reguliere reisadvies is komen te vervallen omdat de sprinter naar Leiden Centraal nu vijf minuten later uit Hillegom vertrekt).

Als de sprinter naar Leiden Centraal een vertraging heeft van 1 minuut of meer, ben je de pineut; dan haal je beide aansluitingen normaliter niet! In dat geval ben je gedwongen via Den Haag Centraal te reizen en ben je 11 resp. 22 minuten langer onderweg. Laten we het er maar op houden dat je dan meer reistijd voor hetzelfde geld krijgt.
hoe reëel is dit reisadvies.

Ik heb het nagevraagd en het valt net binnen onze overstaptijd met daarbij de looproutes meegenomen in de berekening. Het is echter inderdaad krapjes. De afdeling 'reisinformatie' buigt zich er binnenkort nog eens over.

Dit tot voor kort reguliere reisadvies is komen te vervallen omdat de sprinter naar Leiden Centraal nu vijf minuten later uit Hillegom vertrekt).

Helaas vindt hier geen aanpassing (meer) in plaats

Laten we het er maar op houden dat je dan meer reistijd voor hetzelfde geld krijgt.

Niet echt de bedoeling, maar een positieve benadering 😃
Dankjewel Klaas-Jan,

Misschien kan jij of een collega van jou nog even reageren op de overstapproblematiek in Amsterdam Zuid op de terugweg.
Reputatie 7
Zou je mij die overstap misschien kunnen beschrijven raroorda, want ik zie in jouw bericht alleen de heenreis beschreven. Dan kijk ik graag met je mee.
Dag Thomas, komt ie nog een keer:

Met ingang van de nieuwe dienstregeling laat NS reisplanner mij vanuit Utrecht Centraal via Amsterdam Zuid en Leiden Centraal naar Hillegom reizen (voorheen was dit via Alphen a/d Rijn). In Amsterdam Zuid wordt ik geacht over te stappen van de intercity naar Schiphol Airport op de intercity naar Leiden e.v. aan de overzijde van het perron. Het gebeurt regelmatig dat deze trein of net voor mijn neus weg rijdt, of dat de conducteur van deze trein het fluitsignaal voor vertrek al geeft terwijl ik nog aan het overstappen ben (na het fluitsignaal niet meer instappen, toch?). Mijn vraag is: mag ik van NS verwachten dat ik de gelegenheid krijg om in Amsterdam Zuid over te stappen? Indien niet: hoe zinvol is dan dit reisadvies als je regelmatig je aansluiting mist, ook als de intercity naar Schiphol geen of geen noemenswaardige vertraging heeft?
Reputatie 7
Wat ik hier zie is inderdaad de 2 minuten overstaptijd van spoor 3 naar spoor 4. Ik heb wat treinritten bekeken, maar vind hier ook dat de 3500 meestal op tijd is in Amsterdam Zuid waardoor de overstap te halen moet zijn. Wat natuurlijk kan voorkomen is dat de 3500 vertraagd is, waardoor de overstap bijvoorbeeld maar 30 seconden is. Zeker in de spits is er dan niet de mogelijkheid voor jouw aansluiting naar Leiden Centraal om te wachten op deze vertraagde trein. Is heel vervelend, maar het wachten van deze trein zou resulteren in meer gemiste overstappen van de trein naar Leiden. Dit sneeuwbaleffect wordt graag voorkomen, vandaar dat de overstap soms lastig te halen kan zijn.

Wat je ik je in dit geval wil aanraden is een claim in te dienen voor Geld Terug Bij Vertraging. Hier vind je daar meer informatie over.
Inmiddels vermeldt de NS reisplanner ook weer het reisadvies Utrecht Centraal – Leiden Centraal – Hillegom, weliswaar alleen met de vertrektijd hh:54 uur. Omdat de intercity naar Leiden Centraal nu één minuut eerder van Utrecht Centraal vertrekt, heb je nu (in theorie) 4 minuten overstaptijd op Leiden Centraal. De vertrektijd hh:24 (waarvoor volgens mij dezelfde condities gelden) ontbreekt in het overzicht van reisadviezen.
raroorda, het scheelt inderdaad 1 minuut. Normaliter is het 3 minuten (wat een te korte overstaptijd is). I.v.m. de werkzaamheden is het nu op deze manier zichtbaar in de reisplanner. Vanaf morgen zal het weer teruggaan naar de oude adviezen.
Ik reis vanaf Veenendaal De Klomp naar Amsterdam Bijlmer Arena. Volgens jullie online dienstregeling is overstappen in Utrecht CS niet mogelijk omdat de IC met 3 minuten vertraagd is. Van spoor 5 naar spoor 7 lopen vergt nauwelijks 30 seconden, én, de IC naar Den Helder van spoor 5 vertrekt altijd eerst, en daarna pas de IC naar Schiphol!
De reisinformatie is onjuist en veroorzaakt verwarring bij reizigers die denken hun aansluiting te missen!

Reageer