beantwoord

tilburg universiteit overslaan?

• 9 januari 2020
  • 15 reacties
  • 428 Bekeken

Klopt het dat station tilburg universiteit voortaan wordt overgeslagen als de.sprinter vertraging heeft?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 januari 2020, 16:34

Ik zie dat we geen reactie meer hebben gekregen van Jvdljdvl op de vragen van mijn collega. Algemeen gezien kan het gebeuren dat een station overgeslagen wordt wanneer een trein vertraging heeft. Dit is dan een uitzonderlijke keuze van de treindienstleiding om te voorkomen dat de vertraging nog verder oploopt en invloed gaat hebben op andere trajecten.

Dat treinen standaard Tilburg Universiteit zouden gaan overslaan bij vertraging is echter niet het geval.

Bekijk origineel

15 reacties

Hoi Jvdljdvl en welkom op de NS Community! 

Dit is niet iets waar ik mee bekend ben. Vanwaar je vraag? Heb je dit zelf een aantal keren meegemaakt?

Ik zie dat we geen reactie meer hebben gekregen van Jvdljdvl op de vragen van mijn collega. Algemeen gezien kan het gebeuren dat een station overgeslagen wordt wanneer een trein vertraging heeft. Dit is dan een uitzonderlijke keuze van de treindienstleiding om te voorkomen dat de vertraging nog verder oploopt en invloed gaat hebben op andere trajecten.

Dat treinen standaard Tilburg Universiteit zouden gaan overslaan bij vertraging is echter niet het geval.

Reputatie 5

De vraag van de TS is wel ter zake. In de afgelopen dagen is de “uitzonderlijke keuze van de treindienstleider” in de ochtendspits bij Tilburg Universiteit herhaaldelijk gemaakt:

9 jan trein 6619 (07:22) bij 10 minuten vertraging

9 jan trein 6621 (07:52) bij 2 minuten vertraging

10 jan trein 6625 (08:52) bij 2 minuten vertraging

Het lijkt er op dat deze bijsturingsmaatregel heel gemakkelijk wordt getroffen, ook bij een minimale vertraging. Nu zit de op Tilburg Universiteit eindigende treinserie 5200 er vlak achter, maar voor de reizigers van Universiteit richting Breda is het wel erg zuur.

De frequentie hiervan lijkt mij ook niet de bedoeling. Ik ga uitvragen hoe dit komt.

mijn collega heeft het nu een paar keer meegemaakt. Zij stapt altijd op bij Tilburg universiteit en reist dan naar Breda

Update: Het lijkt inderdaad om een bijsturingsmaatregel te gaan, hoewel ook mijn contactpersoon dit bij 2 minuten erg voorbarig vind. Gezien de drukte op het spoor op traject Tilburg - Breda (Sprinters, Intercity's en goederentreinen) kan er gekozen worden om Tilburg Universiteit over te slaan. De constatering is dat vanaf Tilburg alleen Universiteit overgeslagen is, maar Reeshof niet. Op Tilburg is nog een andere trein naar Universiteit, zo dupeer je zo min mogelijk passagiers. Alleen rot voor reizigers die in willen stappen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit blijft volslagen belachelijk bij een paar minuten vertraging.

Het is vooralsnog een vermoeden, mijn contactpersoon kon dit niet volledig bevestigen omdat hij het TAD niet in kon zien op dat moment.

Update: Indien de 6600 tussen de 5 en 7 minuten vertraging heeft wacht de 5200 (sprinter Eindhoven - Tilburg) op de 6600 om reizigers over te nemen en stopt de 6600 niet op Tilburg Universiteit. Bij grotere vertragingen wacht die andere sprinter niet.

De vertraging wordt op een bepaald punt gemeten en dat is niet elke halte langs de lijn. Als die trein 5 minuten of meer vertraging heeft tussen Den Bosch en Tilburg wordt de stop op Tilburg Universiteit eventueel al opgeheven, terwijl het best mogelijk is dat de vertraging deels kan worden ingelopen. Als de beslissing eenmaal is genomen bij Bijsturing/Treindienstleiding, wordt dit niet meer teruggedraaid.

Reputatie 5

Dank voor de duidelijkheid met betrekking tot deze bijsturingsmaatregel.

Blijft de vraag welke voorziening NS biedt aan de reizigers van Tilburg Universiteit richting Breda, te meer daar deze maatregel, zoals op 9 januari, op twee achtereenvolgende sprinters kan worden toegepast.

Reputatie 7
Badge +3

Update: Indien de 6600 tussen de 5 en 7 minuten vertraging heeft wacht de 5200 (sprinter Eindhoven - Tilburg) op de 6600 om reizigers over te nemen en stopt de 6600 niet op Tilburg Universiteit. Bij grotere vertragingen wacht die andere sprinter niet.

De vertraging wordt op een bepaald punt gemeten en dat is niet elke halte langs de lijn. Als die trein 5 minuten of meer vertraging heeft tussen Den Bosch en Tilburg wordt de stop op Tilburg Universiteit eventueel al opgeheven, terwijl het best mogelijk is dat de vertraging deels kan worden ingelopen. Als de beslissing eenmaal is genomen bij Bijsturing/Treindienstleiding, wordt dit niet meer teruggedraaid.

Bij 5 minuten is volslagen bespottelijk. Dat bevestigt  maar weer eens dat NS alleen maar in intercity's geïnteresseerd is en van het sprintervervoer af wil.

Het lijkt vrij drastisch, dat ben ik met je eens. Dit is besloten/vooropgesteld door de treindienstleiding. Gezien de drukte op het spoor zal het geen onterechte maatregel zijn.

Reputatie 7
Badge

Tilburg-Breda-Lage Zwaluwe is een ontiegelijk druk baanvak. Er rijden sprinters, 2 intercity series en weet ik het hoeveel goederentreinen per uur. Zelfs een kleine vertraging op dat stuk kan voor hele grote problemen zorgen. Als er een goederentrein achter zo'n vertraagde stopper zit, moet ie óf afremmen naar 40 en dat blijven rijden tot Breda en waarschijnlijk zelfs Lage Zwaluwe, óf constant afremmen en weer optrekken wat bij zo'n ding een risico oplevert dat de trein in 2 of meer stukken komt te staan omdat het achterste deel nog geremd is en het voorste deel alweer aan het versnellen is.

Je kunt er van alles van vinden maar zo'n afhandeling is er niet om van sprinters af te komen, dan zouden we ze wel onmogelijk haalbare rijtijden meegeven en bij een vertraging van 30 seconden gewoon opheffen.

Reputatie 7
Badge +3

Tilburg-Breda-Lage Zwaluwe is een ontiegelijk druk baanvak. Er rijden sprinters, 2 intercity series en weet ik het hoeveel goederentreinen per uur. Zelfs een kleine vertraging op dat stuk kan voor hele grote problemen zorgen. Als er een goederentrein achter zo'n vertraagde stopper zit, moet ie óf afremmen naar 40 en dat blijven rijden tot Breda en waarschijnlijk zelfs Lage Zwaluwe, óf constant afremmen en weer optrekken wat bij zo'n ding een risico oplevert dat de trein in 2 of meer stukken komt te staan omdat het achterste deel nog geremd is en het voorste deel alweer aan het versnellen is.

Je kunt er van alles van vinden maar zo'n afhandeling is er niet om van sprinters af te komen, dan zouden we ze wel onmogelijk haalbare rijtijden meegeven en bij een vertraging van 30 seconden gewoon opheffen.

Misschien toch maar die sprinters in Oost-Brabant eindelijk eens aanbesteden. Zijn we van de slechte dienstverlening van NS op deze lijn verlost. Kan er gelijk wat worden gedaan aan die belachelijke uurdienst tussen Den Bosch en Nijmegen op zondag overdag.

Reputatie 7
Badge

Of je leest gewoon wat ik heb neergezet, maar je wil het gewoon niet zien.

Prima, ik ga er niet meer op in verder.

Reageer