Tilburg-Zaltbommel

• 16 oktober 2016
  • 25 reacties
  • 630 Bekeken

Waarom nu ineens overstappen als je van Tilburg naar Zaltbommel wil reizen?!?!?:@
Dadelijk na de splitsing zit er een verschil van 2 minuten in. Naar Utrecht is de trein net 2 min eerder weg dan de trein uit tilburg aankomt. Als je dadelijk dus van een kleiner station in Tilburg komt of uit Gilze-Rijen wordt je treinreis dus bijna verdubbelt omdat je 28 minuten moet wachten tussen de ene en andere sprinter.
Echt waardeloos dus!!!!
Gewoon door laten rijden die trein!!!

25 reacties

Reputatie 3
Badge
Dit is al veelvuldig besproken.

Zie onder meer dit topic voor een uitgebreider antwoord, en wat reflecties daarop.
De kern daarvan is: in een veelheid van afwegingen op een van de drukste trajecten van het land met allerlei intakkingen van andere lijnen, is dit helaas niet te vermijden geweest.
Dit is al veelvuldig besproken.

Zie onder meer dit topic voor een uitgebreider antwoord, en wat reflecties daarop.
De kern daarvan is: in een veelheid van afwegingen op een van de drukste trajecten van het land met allerlei intakkingen van andere lijnen, is dit helaas niet te vermijden geweest.

Ja ik zie het, en lees dus dat meerdere mensen dit probleem gaan hebben.
Zoals ene Stefan die van Tilburg-universiteit naar Tiel straks 28 min langer onderweg is.
Echt absurd!!!
Als je de ene trein dus 1min later laat vertrekken en de andere een min eerder, kan dit gewoon dezelfde trein blijven.
Maar ja, sommige reizigers hebben maar liefst 6 minuten tijdwinst. Dat wordt breed gecommuniceerd en als succes weggezet. Dat dit ten koste gaat van reizigers die bijna een half uur moeten gaan wachten wordt overheen gepraat met afwegingen over trajecten en intakkingen.

Volgens mij sis de oplossing dat de aankomende trein in Den Bosch gewoon moet doorrijden in plaats van daar een knip te maken en twee lijnen te creëren waardoor de overstap niet gehaald kan worden.
Hopelijk is de NS bereid na te denken over een oplossing.
Reputatie 4
De reden om te knippen is oa dat de trein tussen Den Bosch en Utrecht veel meer materieel nodig heeft dan Den Bosch Breda. Vanaf de kleinere Tilburgse stations vormen Lijn 2 en Lijn 4 een alternatief.
Reputatie 7
Badge +3
Het knippen is een goed idee vanwege het verschil in benodigd materieel. Maar dat kan gewoon via een korte overstap gerealiseerd worden als je de dienstregeling van de sprinters Utrecht - Den Bosch niet verandert.
Buslijn 4 is wat mij betreft geen alternatief. Duurt zowat net zo lang als het gewraakte half uur wachten.
In Den Bosch wordt de wachttijd weliswaar 8 minuten, maar op het busstation in Tilburg sta je ook weer te wachten.En de busrit duurt ook een minuut of 10 naar Tilburg Universiteit. Als je zoals ik nog een station verder moet zijn (Tilburg Reeshof) duurt de busrit minimaal een kwartier. Dus absoluut geen alternatief.
Bovendien heb ik een keus gemaakt om met NS te reizen en niet met de bus, voor mij brengt dit bovendien weer extra kosten met zich mee.
De reden om te knippen is oa dat de trein tussen Den Bosch en Utrecht veel meer materieel nodig heeft dan Den Bosch Breda. Vanaf de kleinere Tilburgse stations vormen Lijn 2 en Lijn 4 een alternatief.

Nu het sinds een paar maanden weer twee treinstellen zijn gaat het prima tussen Tilburg en Den Bosch , maar dat is ook een lange tijd een ellende geweest. Dus dat materiaal is daar zeker ook nodig.
Reputatie 4
Nu het sinds een paar maanden weer twee treinstellen zijn gaat het prima tussen Tilburg en Den Bosch , maar dat is ook een lange tijd een ellende geweest. Dus dat materiaal is daar zeker ook nodig.
Houd er maar rekening mee dat die treinen tussen Den Bosch-Breda drastisch worden ingekrompen.
Reputatie 3
Badge
Het knippen is een goed idee vanwege het verschil in benodigd materieel. Maar dat kan gewoon via een korte overstap gerealiseerd worden als je de dienstregeling van de sprinters Utrecht - Den Bosch niet verandert.

De grote vraag is natuurlijk: past het dan nog in de intercitypaden, en sluit het aan op het intakkende verkeer?

Dit probleem is al heel lang bij NS bekend, en je maakt mij niet wijs dat ze daar niet in alle hoeken en gaten van de dienstregeling hebben gekeken om te zien of het op te lossen is. Dit doen ze echt niet uit onkunde of om reizigers te pesten.

Terwijl met een beetje samenwerking de oplossing hier redelijk voor de hand ligt: laat de gemeente Tilburg of de provincie Noord-Brabant zorgen voor een goede pendelbus. Het bestaande busvervoer doet er 25 minuten over. Met een bus die alleen heen en weer gaat moet het in een kwartiertje kunnen. En van Utrecht Centraal naar de Uithof doe je er ook bijna 20 minuten over, en daar klaagt niemand over....
Reputatie 4

Dit probleem is al heel lang bij NS bekend, en je maakt mij niet wijs dat ze daar niet in alle hoeken en gaten van de dienstregeling hebben gekeken om te zien of het op te lossen is. Dit doen ze echt niet uit onkunde of om reizigers te pesten.

Het gaat om de eenzijdige prioriteitsstelling. Bij NS moet inmiddels alles wijken om een paar IC's 5 minuten te versnellen en daar wordt het sprintervervoer aan opgeofferd. Rover had gelijk toen het pas geleden stelde dat het sprintervervoer buiten de Randstad bij NS moet worden weggehaald omdat het daar niet in goede handen is.

Terwijl met een beetje samenwerking de oplossing hier redelijk voor de hand ligt: laat de gemeente Tilburg of de provincie Noord-Brabant zorgen voor een goede pendelbus. Het bestaande busvervoer doet er 25 minuten over. Met een bus die alleen heen en weer gaat moet het in een kwartiertje kunnen. En van Utrecht Centraal naar de Uithof doe je er ook bijna 20 minuten over, en daar klaagt niemand over....

Een onzinnige vergelijking omdat er in de Uithof geen station is en terwijl het in Tilburg pal naast de universiteit ligt.

Verder leidt de combinatie trein-bus voor veel reizigers tot een forse kostenstijging vergeleken met alleen de trein.

De grote vraag is natuurlijk: past het dan nog in de intercitypaden, en sluit het aan op het intakkende verkeer?

Dat is lekker makkelijk, als de NS het niet doet, moet de gemeente het maar oplossen. Enne ik moet nog steeds naar Tilburg Reeshof, dus een pendel naar de universiteit lost niks op.

Overigens kan ik bevestiging wat Lucas zegt mbt het materieel. De sprinter Den Bosch -Breda is erg druk, en zeker niet met alleen maar studenten. Die knip is dus niet nodig vanwege het gestelde.

Haha, het moet niet gekker worden!!
De oplossing zoeken in het busvervoer? Heb je 's morgens weleens over de N65 gereden? Duurt minimaal 45 min om van station naar station te komen.
En investeren in een speciale busbaan zeker?!? Alle bomen weg langs de N65 en meer asfalt neerknallen.
De oplossing is niet de treinproblemen naar het busvervoer te verschuiven.
Reputatie 2
Vervelend @Lucas_72! Het probleem van deze overstap is al in meerdere topics besproken en ik heb daar reeds uitgebreid op gereageerd, maar natuurlijk kan ik deze 30 minuten nooit goed praten, maar hoop dat je daar kan lezen wat onze beweegredenen waren.

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/vraag-over-overstap-28-min-den-bosch-28341

In bovenstaande topics heb ik ook aangeboden hier nog verder naar te kijken! hier komen we op terug!
Reputatie 3
Met de huidige dienstregeling worden reizigers vanuit West-Brabant (+16) en Zeeland(+16 en +13) naar Tilburg Universiteit geconfronteerd met een lange overstap. Voor reizigers uit Zeeland loopt deze overstaptijd in totaal op tot 29 minuten. Met de nieuwe dienstregeling is dit nog maar 11 minuten. Het probleem lijkt nu aan de andere kant van Tilburg Universiteit te ontstaan. Ik reis dagelijks vanuit West-Brabant naar Tilburg Universiteit en kan wel iets vertellen over de huidige situatie met het busvervoer. In de meeste gevallen kies ik ervoor om door te reizen naar Tilburg CS en daar de bus naar Tilburg Uni. te pakken (bus 2 of 4). Arriva biedt hier een prettige verbinding omdat er veel aanbod is (volgens mij 12/14 bussen per uur en in de ochtendspits nog meer). Deze lijnen vervullen voornamelijk een mooie verbinding voor veel studenten omdat deze lijnen 4 scholen met het centraal station verbinden. Qua drukte is er absoluut geen pijl op te trekken. Het verlicht het leed waarschijnlijk niet, maar voor zo ver is mijn ervaring met de bus goed.
Reputatie 3
Badge

Haha, het moet niet gekker worden!!
De oplossing zoeken in het busvervoer? Heb je 's morgens weleens over de N65 gereden? Duurt minimaal 45 min om van station naar station te komen.
En investeren in een speciale busbaan zeker?!? Alle bomen weg langs de N65 en meer asfalt neerknallen.
De oplossing is niet de treinproblemen naar het busvervoer te verschuiven.

Wie heeft het over de N65?

Bus van Station Tilburg naar Tilburg Uni hoeft niet langer dan een kwartier te duren. Halte maken aan de 'achterkant' van het station (de Spoorzone), westwaarts rijden, Jan Heinsstraat, Hart van Brabantlaan en dan via de Wandelboslaan naar de universiteit. Tien minuten, schat ik. (Ik kom uit Tilburg...)
En nee: dat is geen ideale oplossing. Maar zoals Bezemsteel hier al zegt: voor reizigers uit West-Brabant is het een verbetering.

Ook opvallend hoe de reflex is "met de bus zijn er extra kosten". Getuigt van een totaal onvermogen om een beetje out-of-the-box te denken. Het gaat mij er juist om dat verschillende partijen met creatieve oplossing komen. Verzin gewoon een tariefconstructie die aan de reiziger geen extra geld kost. De oplossing is inderdaad niet om treinproblemen naar het busvervoer te verschuiven, de oplossing is om te kijken hoe trein, bus, fiets, reiziger, gemeente, provincie, samen het probleem kunnen aanpakken...

Het schiet gewoon niet op als iedereen doet alsof zijn probleem (hoe serieus ook) het enige probleem is dat opgelost moet worden....
Als je het inderdaad alleen over de route naar de universiteit hebt is de bus wellicht een goed alternatief. Maar ik bedoel alle kleinere stations. Dus Gilze-Rijen, Reeshof Universiteit, als aan de andere kant van Den-Bosch , Zaltbommel, Geldermalsen enz. Alle mensen die daartussen reizen moeten met de overstap dus 28min wachten als er geen fatsoenlijk busvervoer is. Want dan heb je gewoon 2 sprinters nodig. En voornamelijk in de spits met woon- werk verkeer is het gewoon druk. Niet iedereen gaat naar de universiteit. Laat dan de sprinters zo rijden dat je ze met een overstap wel kan halen, en niet op 2 min na missen.
En voor de duidelijkheid: Ik stap gewoon op Centraal op, dus kan eerst een Intercity nemen.
Voor mij valt het dus wel mee, maar ik denk wel aan andere die straks 28 min moeten wachten.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, maar er zijn maar heel weinig reizigers uit Zaltbommel en Geldermalsen naar Reeshof en Gilze. Het gaat primair om studenten naar Tilburg Universiteit.

Overigens verbaast het me wel dat niemand klaagt over de aansluiting van de sprinters uit Nijmegen naar Tilburg Universiteit. Die is namelijk even beroerd.
@Tamzin
De overstap van de sprinter vanuit Nijmegen naar de 6600 is in mijn voorstel ook haalbaar. De 4400 vertrekt dan drie minuten eerder uit Oss om binnen te kunnen komen op 7b en er ontstaat daardoor een drie-minuten overstap van de 4400 op de 6600. Van 6600 naar 4400 was deze overstap al haalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ja , dat zou ook handig zijn. Het enige wat me verbaasde is dat er uit die richting nooit geklaagd is.
Lijkt meer op een NS belang dat hier gediend wordt dan het reizigersbelang. Ze hadden die sprinter nooit moeten knippen in Den Bosch
Reputatie 7
Badge +3
Het klopt dat dit inderdaad alleen voor NS zelf is. NS kan zo materieel uitsparen.
Op dag één al 2x raak. Nu al zelf een uur al geen trein. Prutters!!!! Dagen worden wel lang zo
Laat eens een Intercity stoppen dan op Zaltbommel NS, want die rijden wel gewoon voorbij!!! Er zitten hier al mensen vanaf 16.45u. ( heeft al 3 intercity's voorbij zien komen) Het ziet er niet naar uit dat er een sprinter komt binnen een half uur.
Helaas vandaag ook twee vertragingen mogen ervaren. Misschien volgende keer de dienstregeling wijziging in de zomer.
Vervelend om dat te lezen Pauwels. Toch heeft de herfst geen patent op vertragingen en kan ieder weertype invloed hebben op het spoor.

Reageer