toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn | NS Community
beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn


  • Intercity
  • 19 reacties

Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn?  Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”.  Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 March 2022, 18:08

Bekijk origineel

111 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Terugsteken mag niet. Je dient de het reisadvies van de reisplanner te volgen, dat is de toegestane reisroute. Wil je wel terugsteken dien je op Utrecht Centraal uit en weer in te checken. 

Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

Ja, maar je mag niet terugsteken omdat je anders wel erg makkelijk zou kunnen frauderen.

In principe mag je alle reisopties gebruiken die de reisplanner geeft. De omrit met terugsteken via Utrecht Centraal geeft de reisplanner dan ook niet, tenzij je een Altijd Vrij abonnement hebt.

 


In de algemene voorwaarden staat het als volgt:

Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.


Via Utrecht Centraal wordt de bestemming met de kortste reistijd bereikt. Hoe moet ik dat dan interpreteren? Dan doe ik (lijkt mij ) niets frauduleus

Reputatie 7
Badge +1

Weliswaar haal je de kortste reistijd, het is geen reis die NS adviseert in de reisplanner. 

Wat met de tekst uit de voorwaarden bedoeld wordt, is dat de reisplanner over het algemeen een route geeft conform de bovenstaande punten.

In dit geval is de gegeven route dus niet de snelste, maar wel die met de minste tariefeenheden.

@HJS

Het advies van de reisplanner is leidend en geeft de toegestane opties Daarnaast mg je altijd via de kortste route reizen.

In de tekst die je aanhaalt staan de ruwe uitgangspunten waarop het algoritme van de reisplanner is gebaseerd. Het is echter niet het volledig algoritme, er zijn andere beperkingen zoals bijv. het verbod op terugsteken, minimale overstaptijden, etc.

Dan rijst de vraag waarom de reisoptie met de kortste reistijd voor deze verbinding niet gegeven wordt in de Reisplanner. Er worden 4 punten ‘naar uw keuze’ genoemd, waaronder ‘met de kortste reistijd wordt bereikt’. Er staat niet dat de reis per sé de reis met het laagst aantal tariefeenheden moet zijn.

Dan rijst de vraag waarom de reisoptie met de kortste reistijd voor deze verbinding niet gegeven wordt in de Reisplanner. 

Omdat terugsteken verboden is vanwege het risico op fraude.

De tekst die je aanhaalt geeft slechts wat algemene informatie over het algoritme en beschrijft niet wat uw rechten zijn.

Nogmaals, het mag dus niet! U dient gewoon in Gouda/Woerden over te stappen of in Utrecht Centraal uit en weer in te checken.

Reputatie 7
Badge +3


In de algemene voorwaarden staat het als volgt:

Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.


Via Utrecht Centraal wordt de bestemming met de kortste reistijd bereikt. Hoe moet ik dat dan interpreteren? Dan doe ik (lijkt mij ) niets frauduleus

Er staat “over het algemeen” dus niet altijd. Belangrijkst is het gedeelte “Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis”. Dat advies krijg je via de reisplanner. Wanneer de reisplanner geen reis met terugsteken adviseert mag het niet. 

Ook belangrijk is artikel 2.4 van diezelfde voorwaarden, en dan punt 2 daarvan:

2) Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

Wanneer je vanaf Utrecht Centraal weer terug reist naar Leidsche Rijn reis je weer in de richting van Rotterdam. Het mag wel wanneer je eerst in Utrecht Centraal uitcheckt en weer incheckt. Uitzonderingen zijn de situaties die daar in de laatste regel worden genoemd.

Dat punt is ook niet erg duidelijk: “Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon.”

Maar dat doe ik niet. Ik reis via de snelste route naar mijn bestemming. Als reiziger interesseert het mij niet of ik daarbij ‘terugsteek’. Het is de snelste route en die zou dan ook in de Reisplanner vermeld moeten worden. ‘Over het algemeen’ wordt blijkbaar ruim geïnterpreteerd.

Hoe zit het dan wanneer ik niet met de ov chipkaart reis, maar met een e-ticket?

Reputatie 7
Badge +3

Voor een e-ticket geldt ook dat je niet mag terugsteken. 

Reputatie 7
Badge +3

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 

Reputatie 7
Badge +1

Maar dat doe ik niet. Ik reis via de snelste route naar mijn bestemming. Als reiziger interesseert het mij niet of ik daarbij ‘terugsteek’. Het is de snelste route en die zou dan ook in de Reisplanner vermeld moeten worden. ‘Over het algemeen’ wordt blijkbaar ruim geïnterpreteerd.

Dat doe je via die route dus wel, want je reist tegen de richting in. Dat is om eerdergenoemde redenen niet toegestaan. Precies daarom zijn deze ritten dus niet meegenomen in de reisplanner.

‘Over het algemeen’ wordt hier overigens helemaal niet ruim geïnterpreteerd, gezien de reisplanner gewoon een rit conform punt 4 geeft: Namelijk met de minste tariefeenheden.

Tja als je zo'n probleem maakt van 3 minuten extra reizen en daar dan graag Euro 50,- extra voor betaald bij een controle dan moet je het maar eens ervaren lijkt mij.

Alle routes die de reisplanner aangeeft zijn toegestaan, geeft de reisplanner deze niet aan dan niet. En heb je een altijd vrij abonnement dan is er inderdaad meer mogelijk alleen betaal je daar dan ook voor.

 

Badge +3

Je riskeert inderdaad een boete wegens terugsteken als het geen reisadvies uit de NS planner is.

Zelfde als van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal naar Breda/Tilburg/Eindhoven. Dat is een paar minuten sneller maar dan moet je op Centraal wel uit- en weer inchecken (vanwege de extra gereisde tariefeenheden/kilometers).

Bij Traject Vrij mag je wel tot 10 TE omreizen, dus vanaf Baarn naar Utrecht (kortste route via Soest) mag je gewoon zonder kosten via Amersfoort of Hilversum. Die stations zijn dus onderdeel van je traject (je mag daar ook in/uitstappen), en je steekt niet terug maar reist om.

Het gekke is dat je vanaf Barendrecht wél via Rotterdam Centraal mag (wat niet eens sneller is), en dat maar € 8,40 kost (2e klas voltarief). Van Rotterdam Centraal naar Breda is € 10,40. Van Barendrecht naar Breda via Rotterdam kost € 13,50.

Met een e-ticket Barendrecht - Breda bespaar je dus € 2,00 op Rotterdam - Breda.

Reputatie 7
Badge +3

Jouw reis gaat met IC van Rotterdam langs Leidsche Rijn via Utrecht centraal met sprinter naar Leidsche Rijn. Je komt 2x bij station Leidsche Rijn. In feite maak je 2 reizen en daar moet je dus ook voor betalen. Het goedkoopst is omchecken op Utrecht Centraal, dan krijg je lange afstandkorting. Bij e-tickets zou je er 2 voor deze reis moeten aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Met een e-ticket mag je de reis onderbreken in Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is het nog steeds zo dat je het advies van de reisplanner moet volgen, zo ook in Robert's Barendrecht voorbeeld. Dus als de reisplanner aangeeft dat je mag terugsteken mag het, anders niet. 

De reisplanner kan ook een reis tegen de reisrichting geven wanneer er een storing is. Ik kreeg eens voor een reis Delft - De Vink het advies om via Rotterdam - Schiphol (HSL) te reizen naar De Vink. Vanaf Schiphol reis je dan ook in de richting van het vertrekststation Delft. Maar ja, als er geen treinen Delft - Den Haag HS rijden kun je alleen eerst de andere kant op. Ik heb het overigens maar niet gedaan, de tram naar HS (hoewel overvol) was sneller.

Badge +3

Een andere bekende is natuurlijk Driebergen-Zeist ↔ Veenendaal-De Klomp, met terugsteken via Ede-Wageningen.

Daarom ook tussen Veenendaal-De Klomp ↔ Maarn terugsteken via Utrecht Centraal (of in de avond via Driebergen-Zeist), er rijden immers geen sprinters tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Overigens werd er nooit moeilijk gedaan over Utrecht → Veendendaal-De Klomp via Ede-Wageningen, als je een intercity in Utrecht miste en in de volgende ri. Nijnmegen stapte (die dus niet stopt op Veenendaal-De Klomp, maar op Driebergen-Zeist).

Reputatie 7
Badge +1

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Een zogenaamd antennetraject.

Reputatie 7
Badge +2

Ik ken in ieder geval één situatie waarbij je wel een stukje mag terugsteken:  een reis van Hilversum naar Amsterdam Amstel waarbij je komt twee keer langs Muiderpoort komt. Je mag dan via Amsterdam Centraal met de IC reizen omdat die niet in Muiderpoort stopt. 

Idem mocht je in de tijd dat de ICs over de Hanzelijn nog in Duivendrecht stopte ook van Almere/Lelystad naar Amersfoort reizen via Duivendrecht (waarbij je twee keer door Diemen Zuid komt).

Maar zo te zien zit het terugsteekverbod 'm vooral ook in het niet twee keer op hetzelfde station mogen stoppen tijdens een reis. Ik kreeg net met wat proberen op typische trajecten waar je terugsteekadviezen zou verwachten bijvoorbeeld ook deze uit de planner, die uitsluitend door vertraging mogelijk is…

 

Je riskeert inderdaad een boete wegens terugsteken als het geen reisadvies uit de planner is.

Zelfde als van Rotterdam Lombardijen via Rotterdam Centraal naar Breda/Tilburg/Eindhoven. Dat is een paar minuten sneller maar dan moet je op Centraal wel uit- en weer inchecken.

Het gekke is dat je vanaf Barendrecht wél via Rotterdam Centraal mag (wat niet eens sneller is), en dat maar € 8,40 kost (2e klas voltarief). Van Centraal naar Breda is € 10,40. Van Barendrecht naar Breda via Rotterdam kost € 13,50.

Met een e-ticket Barendrecht - Breda bespaar je dus € 2,00 op Rotterdam - Breda.

Dit voorbeeld laat zien dat het algoritme van de Reisplanner niet consequent is. Of in dit voorbeeld rekening houdt met een omstandigheid die ik als leek niet kan doorgronden. Bij Barendrecht - Breda via Rotterdam C is er ook sprake van ‘terugsteken’.  Terwijl de reis via Rtd langer duurt en ook nog eens in tariefeenheden ‘verder’ is. Je reist hier óók terug in dezelfde reisrichting, waar punt 2.4 van de AVR over rept, maar in dit geval is in- en uitchecken in Rotterdam C niet noodzakelijk, want de Reisplanner geeft immers deze verbinding. Waarom zou dat tussentijds in- en uitchecken tijdens mijn reis Rotterdam C - Leidsche Rijn via Utrecht C dan wél het geval moeten zijn, terwijl het hier om de snelste verbinding gaat…? De logica ontgaat me.

 

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 
 

 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

Prima, dan zul je neem ik aan ook geen probleem hebben om de extra kilometers te betalen. Of probeer je alleen je eigen zin door te drijven?

Met e-ticket zou je een ticket Rotterdam Centraal - Leidse Rijn kunnen kopen, wanneer je dan via Utrecht Centraal zou mogen reizen kun je ook op Centraal je reis beëindigen. Een kaartje tot aan Leidse Rijn is goedkoper dan tot Utrecht Centraal.

Het is gewoon heel simpel, je volgt de route zoals geadviseerd door reisplanner. Doe je dan niet, dan check je bij reizen met de OV-chipkaart in en uit op het station waarop je van dit advies afwijkt, in dit geval dus Utrecht Centraal. Bij controle maak je anders kans op een boete/UvB of bij Flex op een correctietarief van €50 wegens reizen tegen de reisrichting. En het verschil in reistijd is maar 3 minuten, is dat nu echt zo'n onoverkomelijk verschil? 
 

 

Ja, want je kunt op het lange stuk naar Utrecht Centraal een stuk meer werk verzetten onderweg wanneer je niet halverwege in Gouda over hoeft te stappen op een Sprinter zonder klaptafeltje. En ik ben er nog sneller ook.

HEEL SIMPEL, HET MAG NIET.

Hoe jij er ook over denkt maakt totaal niet uit, in deze heeft de NS de regels bepaalt.  Dus als je wel zo wilt reizen zul je moeten uitchecken op Utrecht en daarna weer in moeten checken voordat je terug reist naar Leidsche Rijn.

Probeer enkel te doorgronden waarom de regels zijn zoals ze zijn. Dat heeft niets met ‘zin doordrijven’ te maken. Er komen in dit topic voorbeelden voorbij die laten zien dat de Reisplanner voor bepaalde verbindingen terugsteken blijkbaar wel ‘legaal’ acht, zoals het voorbeeld wat Robert B aangaf, Barendrecht - Breda, met reisoptie via Rotterdam C. Vraag is dus waarom dit blijkbaar wel is toegestaan, en je niet mag terugsteken als je daardoor zelfs sneller op je bestemming kunt zijn. 
 

Dus we zijn weer terug bij de definitie van Reisroute volgens de AVR:

 

“Reisroute
  Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Ver- voerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.”

 

Vraag is dus hoe de Reisplanner ‘over het algemeen’ komt tot het gegeven advies. Nu jullie weer!

Reageer