toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn | NS Community
beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn


  • Intercity
  • 19 reacties

Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn?  Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”.  Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 March 2022, 18:08

Bekijk origineel

111 reacties

Badge +3

Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die oo kzo betweterig kon zijn en niets aan nam?

Als ze de poortjes in Utrecht net zo zouden zetten als op Bijlmer ArenA (of spoor 1 Hilversum, maar daar stoppen zo weinig mogelijk treinen meer) dan ben je klaar, en betaalt voor je gereden afstand.

En bij reizen op rekening (betaling achteraf) op basis van je abonnement, dus in een vrij reizen periode geen probleem.

Dat gaat dus ook zo worden met ‘Treinreizen met GPS’ na de proef. Als je omreist volgens een advies uit de Reisplanner (zie Eindhoven - Dordrecht via Schiphol met de 3700) is dat prima, maar voor Eindhoven - Rotterdam zal je toch echt via Breda moeten reizen (denk ik).

Tijdens de proef met GPS maakt het op dit moment overigens niet uit, want de Reisplanner is er nog niet aan gekoppeld, dus is niet te bepalen welke trein/route je precies hebt gereisd van A naar B.

Het kan dus best zijn dat later (na die proef) je gewoon van Gouda Rotterdam naar Leidsche Rijn mag reizen via Utrecht Centraal, als dat toevallig een paar minuten sneller is!

Hoe dan ook, met een (traject)abonnement of los kaartje Rotterdam - Leidsche Rijn mag je niet van/naar Utrecht Centraal, en dus ook niet ‘via’ want dat is terugsteken (geen geadviseerde omreis).

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), of bij een UvB 50 euro plus de ritprijs van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn (worst case).

Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.

Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.

Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?

Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.

Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

Beste @Stijn NS, bedankt voor je reactie. Ik heb niet gevraagd om een aanpassing, maar enkel gevraagd waarom de regels zijn zoals ze zijn. Dat is alles. Daarin laat de uitleg (helaas) te wensen over. Het is helder dat via deze weg geen verdere verduidelijking zal plaatsvinden. Wel bedankt voor je tijd!

Reputatie 7
Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in. 

 

Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in.

Oh ja, en wel zo consequent (t.o.v. een UvB).

De hele insteek (gezien vanuit het ov-chipkaart systeem én de spoorkaart met duidelijke uitzonderingen voor welk station er wel of niet aan de HSL ligt, heb het ook niet bedacht) zondert Leidsche Rijn gewoon uit van terugsteken.

Voor wie van Baarn naar Utrecht wil (kortste traject via Soest) mag gewoon via Amersfoort of Hilversum met Traject Vrij, want dat is minder dan 10 TE omreizen.

Dat óók als je op Hilversum (spoor 1) door poortjes moet, want zowel Amersfoort als Hilversum liggen ‘gewoon’ op je (langere maar soms snellre) traject.

Bij reizen op saldo betaal je dan wel extra (wegens door poortjes eventueel spoor 1 Hilversum, zeldzaam). Via de Klantenservice kan je dat wel terug claimen (als je daar recht op hebt wegens een abonnement!)

Sloterdijk discussie natuurlijk hetzelfde, maar dat ging om omreisadviezen uit de planner, wat overigens nog steeds niet opgelost is behalve ‘workarounds’ via trappen lopen en poortjes onderweg vermijden (of overstappen op Zaandam, cross platform, wat veel handiger is).

Als je dat allemaal tegenover elkaar zet heeft @HJS dus wel een punt. Als ik ‘omreis’ ben ik er sneller dus waarom mag dat niet (volgens het systeem)?

Antwoord: omdat het systeem NEE zegt, geen beginnen aan om dat (voor jou) te veranderen… 😏

Maar zodra met GPS reizen de norm wordt (ooit, daar gaat je privacy) zal het best mogen, maar daarover is al gezegd dat de Reisplanner meetelt, dus met welke treinen was je sneller op Leidsche Rijn? Dat moet dan wél bekend zijn.

Voor zover GPS werkt in de trein en op of rondom stations natuurlijk, en jij daar aan mee wilt werken, en de NS dat slikt, plus de conducteurs die dat moeten goedkeuren (eventuele correctie zie je factuur, UvB uitschriijven doen we niet meer aan want geen tijd voor)…

Je komt uit Rotterdam en wil naar (een trein vanuit Utrecht richting Rotterdam)? Tja, betaal daar dan maar voor. Utrecht als keerpunt of zo (terugsteken wegens 3 minuten tijdwinst).

In het nieuwe (GPS, waar ben je op welk moment?) systeem… gaat dat gewoon helemaal goed komen natuurlijk 🤣

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Ookal zou ik het wíllen, van Nieuw Vennep naar Rotterdam via Schiphol hóeft het niet! De reiziger mag 77 tariefeenheden reizen voor de prijs van 57 eenheden. Hoe strookt dat met jouw uitgangspunt: ‘extra kilometers is ook extra betalen’?

Reputatie 7
Badge +3

Het zal altijd de keuze van NS blijven om bepaalde antennetrajecten te faciliteren of niet. Nieuw Vennep-Rotterdam Centraal dus wel en Rotterdam Centraal-Utrecht Leidsche Rijn niet.

Met daarbij de kanttekening dat je voor het traject Schiphol-Rotterdam Centraal toeslag voor de HSL moet betalen. 

Badge +3

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert (of minder overstappen).

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert.

Bedankt voor dit goede nieuws. Deze voorwaarde blijkt voor Rotterdam Centraal - Utrecht Leidsche Rijn inderdaad op te gaan, aldus de NS Reisplanner. 

Badge +3

Het is inderdaad heel goed nieuws want het levert je gunstige reismogelijkheden op.

Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn via Utrecht C levert je 10 minuten tijdwinst op, in de andere richting is dat zelfs 12 minuten.

Rotterdam C - Eindhoven Strijp-S via Eindhoven C levert je 6 minuten tijdwinst op.

Rotterdam - Best via Eindhoven C kost 7 minuten meer, maar mag ook omdat het je een overstap scheelt.

Voor Utrecht C - Veenendaal-De Klomp mag je helaas niet via Ede-Wageningen (latere aankomst dan de volgende IC uit Utrecht, dus daar maar een half uur wachten).

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Dat sowieso, geef ik in mijn vorige reactie al aan.

Met de opmerking dat Utrecht C - Veenendaal-De Klomp rechtstreeks 17 minuten is (aankomst :29 of :59), en via Ede-Wageningen 39 minuten is (aankomst :01 of :31)

Bij een kwartier later vertrekken en via Ede-Wageningen reizen kom je dus 2 minuten later aan dan een half uur wachten op Utrecht, dus mag het niet (al vond men het vóór de NS Flex tijd eigenlijk nooit een probleem, zeker niet in de winter).

Zodra de 10-minutentreinen Utrecht - Arnhem weer gaan rijden zullen er misschien wel weer adviezen via Ede-Wageningen komen.

Reageer