toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn | NS Community
beantwoord

toegestane reisroute Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn


  • Intercity
  • 19 reacties

Mag je vanaf Rotterdam Centraal naar Utrecht Leidsche Rijn met de intercity via Utrecht Centraal reizen en dan terugsteken naar Leidsche Rijn?  Deze verbinding duurt 48 minuten, terwijl reizen met overstap in Gouda op de Sprinter naar Leidsche Rijn totaal 51 minuten duurt. Reizen via Utrecht Centraal is in tariefeenheden ‘verder’, maar ik ben comfortabeler en iets sneller op de bestemming. Toch geeft de NS Reisplanner de verbinding via Utrecht Centraal niet standaard weer, alleen bij de instelling “Altijd Vrij”.  Ik dacht dat ook bij reizen op saldo geldt: omweg is toegestaan wanneer daardoor sneller op bestemming?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 March 2022, 18:08

Bekijk origineel

111 reacties

Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Dat sowieso, geef ik in mijn vorige reactie al aan.

Met de opmerking dat Utrecht C - Veenendaal-De Klomp rechtstreeks 17 minuten is (aankomst :29 of :59), en via Ede-Wageningen 39 minuten is (aankomst :01 of :31)

Bij een kwartier later vertrekken en via Ede-Wageningen reizen kom je dus 2 minuten later aan dan een half uur wachten op Utrecht, dus mag het niet (al vond men het vóór de NS Flex tijd eigenlijk nooit een probleem, zeker niet in de winter).

Zodra de 10-minutentreinen Utrecht - Arnhem weer gaan rijden zullen er misschien wel weer adviezen via Ede-Wageningen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat terugsteken mag, maar dan alleen als de Reisplanner dat aangeeft.

Badge +3

Het is inderdaad heel goed nieuws want het levert je gunstige reismogelijkheden op.

Rotterdam C - Utrecht Leidsche Rijn via Utrecht C levert je 10 minuten tijdwinst op, in de andere richting is dat zelfs 12 minuten.

Rotterdam C - Eindhoven Strijp-S via Eindhoven C levert je 6 minuten tijdwinst op.

Rotterdam - Best via Eindhoven C kost 7 minuten meer, maar mag ook omdat het je een overstap scheelt.

Voor Utrecht C - Veenendaal-De Klomp mag je helaas niet via Ede-Wageningen (latere aankomst dan de volgende IC uit Utrecht, dus daar maar een half uur wachten).

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert.

Bedankt voor dit goede nieuws. Deze voorwaarde blijkt voor Rotterdam Centraal - Utrecht Leidsche Rijn inderdaad op te gaan, aldus de NS Reisplanner. 

Badge +3

Als toevoeging en afsluiting van dit lange topic, per 7 juni 2022 is het terugsteekverbod vervallen. Mits (op voorwaarde dat) het je een snellere reis oplevert (of minder overstappen).

Reputatie 7
Badge +3

Het zal altijd de keuze van NS blijven om bepaalde antennetrajecten te faciliteren of niet. Nieuw Vennep-Rotterdam Centraal dus wel en Rotterdam Centraal-Utrecht Leidsche Rijn niet.

Met daarbij de kanttekening dat je voor het traject Schiphol-Rotterdam Centraal toeslag voor de HSL moet betalen. 

@HJS

Blijven doordrammen terwijl het antwoord hier al tig keer gegeven is: het mag niet tenzij je de extra kilometers betaalt.

Wat betreft je laatste betoog: slechts ongeveer 25% van alle stations heeft poortjes.

.

Het lijkt wel of je aandelen bij de NS hebt Tamzin. De gedachte dat het huidige systeem niet erg reizigersvriendelijk is, landt blijkbaar niet.

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Ookal zou ik het wíllen, van Nieuw Vennep naar Rotterdam via Schiphol hóeft het niet! De reiziger mag 77 tariefeenheden reizen voor de prijs van 57 eenheden. Hoe strookt dat met jouw uitgangspunt: ‘extra kilometers is ook extra betalen’?

Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in.

Oh ja, en wel zo consequent (t.o.v. een UvB).

De hele insteek (gezien vanuit het ov-chipkaart systeem én de spoorkaart met duidelijke uitzonderingen voor welk station er wel of niet aan de HSL ligt, heb het ook niet bedacht) zondert Leidsche Rijn gewoon uit van terugsteken.

Voor wie van Baarn naar Utrecht wil (kortste traject via Soest) mag gewoon via Amersfoort of Hilversum met Traject Vrij, want dat is minder dan 10 TE omreizen.

Dat óók als je op Hilversum (spoor 1) door poortjes moet, want zowel Amersfoort als Hilversum liggen ‘gewoon’ op je (langere maar soms snellre) traject.

Bij reizen op saldo betaal je dan wel extra (wegens door poortjes eventueel spoor 1 Hilversum, zeldzaam). Via de Klantenservice kan je dat wel terug claimen (als je daar recht op hebt wegens een abonnement!)

Sloterdijk discussie natuurlijk hetzelfde, maar dat ging om omreisadviezen uit de planner, wat overigens nog steeds niet opgelost is behalve ‘workarounds’ via trappen lopen en poortjes onderweg vermijden (of overstappen op Zaandam, cross platform, wat veel handiger is).

Als je dat allemaal tegenover elkaar zet heeft @HJS dus wel een punt. Als ik ‘omreis’ ben ik er sneller dus waarom mag dat niet (volgens het systeem)?

Antwoord: omdat het systeem NEE zegt, geen beginnen aan om dat (voor jou) te veranderen… 😏

Maar zodra met GPS reizen de norm wordt (ooit, daar gaat je privacy) zal het best mogen, maar daarover is al gezegd dat de Reisplanner meetelt, dus met welke treinen was je sneller op Leidsche Rijn? Dat moet dan wél bekend zijn.

Voor zover GPS werkt in de trein en op of rondom stations natuurlijk, en jij daar aan mee wilt werken, en de NS dat slikt, plus de conducteurs die dat moeten goedkeuren (eventuele correctie zie je factuur, UvB uitschriijven doen we niet meer aan want geen tijd voor)…

Je komt uit Rotterdam en wil naar (een trein vanuit Utrecht richting Rotterdam)? Tja, betaal daar dan maar voor. Utrecht als keerpunt of zo (terugsteken wegens 3 minuten tijdwinst).

In het nieuwe (GPS, waar ben je op welk moment?) systeem… gaat dat gewoon helemaal goed komen natuurlijk 🤣

Reputatie 7
Badge +3

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), 

Bij Flex denk ik eerder aan €50 correctietarief voor een reis tegen de reisrichting in. 

 

Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.

Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.

Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?

Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.

Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

Beste @Stijn NS, bedankt voor je reactie. Ik heb niet gevraagd om een aanpassing, maar enkel gevraagd waarom de regels zijn zoals ze zijn. Dat is alles. Daarin laat de uitleg (helaas) te wensen over. Het is helder dat via deze weg geen verdere verduidelijking zal plaatsvinden. Wel bedankt voor je tijd!

Badge +3

Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die oo kzo betweterig kon zijn en niets aan nam?

Als ze de poortjes in Utrecht net zo zouden zetten als op Bijlmer ArenA (of spoor 1 Hilversum, maar daar stoppen zo weinig mogelijk treinen meer) dan ben je klaar, en betaalt voor je gereden afstand.

En bij reizen op rekening (betaling achteraf) op basis van je abonnement, dus in een vrij reizen periode geen probleem.

Dat gaat dus ook zo worden met ‘Treinreizen met GPS’ na de proef. Als je omreist volgens een advies uit de Reisplanner (zie Eindhoven - Dordrecht via Schiphol met de 3700) is dat prima, maar voor Eindhoven - Rotterdam zal je toch echt via Breda moeten reizen (denk ik).

Tijdens de proef met GPS maakt het op dit moment overigens niet uit, want de Reisplanner is er nog niet aan gekoppeld, dus is niet te bepalen welke trein/route je precies hebt gereisd van A naar B.

Het kan dus best zijn dat later (na die proef) je gewoon van Gouda Rotterdam naar Leidsche Rijn mag reizen via Utrecht Centraal, als dat toevallig een paar minuten sneller is!

Hoe dan ook, met een (traject)abonnement of los kaartje Rotterdam - Leidsche Rijn mag je niet van/naar Utrecht Centraal, en dus ook niet ‘via’ want dat is terugsteken (geen geadviseerde omreis).

De controle daarop zal zeldzaam zijn, dus ga gerust je gang maar je riskeert simpelweg een correctie en dat zal dan 20 euro zijn (geen incheck bekend vanuit Utrecht Centraal), of bij een UvB 50 euro plus de ritprijs van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn (worst case).

Pfffff, inmiddels post 100, hebben we hier weer te maken met onze beruchte treinspotter die ook zo betweterig kon zijn en niets aan nam?

De NS heeft zijn keuzes gemaakt en dan blijven ze daarbij, zo werkt het nu eenmaal bij de NS.

Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de  reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert. 

Precies mijn punt.

Badge +3

Tja, wie van Dordrecht naar Eindhoven (en Helmond - Venlo) wil mag ook gewoon met de 3700 Dordrecht – Rotterdam Centraal – Schiedam Centrum – Delft – Den Haag HS – Leiden Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Zuid – Utrecht Centraal – 's-Hertogenbosch – Eindhoven Centraal

Het is een pokkeneind om, maar het is een directe verbinding dus de Reisplanner toont hem wegens de regel ‘minder overstappen’.

Op Eindhoven is het soms verwarrend omdat deze trein en die naar Den Haag (via Breda - Rotterdam) naast elkaar staan en je voor naar Rotterdam veel beter de 1100 kunt nemen, die een paar minuten later vertrekt maar natuurlijk veel sneller in Rotterdam is.

Er staat dan wel bij dat in Den Bosch overstappen sneller is voor wie naar Dordrecht wil (wat overigens net zo goed in Breda kan).

Reputatie 7

Het is en blijft toch lastig. ‘ Het eerste wordt bereikt’ en ‘de kortste reistijd’ geldt dan weer niet altijd en overal. De reisplanner geeft deze niet altijd weer, waardoor de  reisplanner (NS) dus de eigen voorwaarden negeert. 

Reputatie 6

Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:

Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.

In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).

In dit geval zou het dus om regel 1 gaan. 

Via de kortste route is de reistijd 29 of 33 minuten, via de langste route 44 minuten. Met de trein die de lange route neemt ben je 1 minuut eerder op de eindbestemming dan de eerstvolgende trein via de kortste route. Op alle 2 routes is het een directe verbinding zonder overstappen. 
Die ene minuut eerder aankomen, via een omreis van 15 TE, mag in dit geval kennelijk wat kosten…
Maar op andere plaatsen een route kiezen waardoor je eerder aankomt op je bestemming, is meestal niet toegestaan dus. Moeten de mensen die de lange route kiezen de NS op hun blote knieen danken voor deze “korting”

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

 

Perfecte reactie!

In dat oude topic waren er ook reacties van Frank Visser, die toen bij NS werkte en intussen bij Rover. Een andere Frank Visser (die van de rijdende rechts) had een uitspraak “Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen". In dit geval kun je zeggen “Dit zijn de regels van NS en daar zult u het mee moeten doen”. 

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Voor sommige trajecten wordt inderdaad niet gekeken naar de verschillende routes maar wordt een vast aantal tariefeenheden in rekening gebracht. Dat geldt met name voor het traject Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal. Het maakt niet uit via welke route je reist, je betaalt altijd 86 tariefeenheden. Je kunt dan reizen via Haarlem, Schiphol, de HSL of de Sprinter via Gouda en zelfs met IC's met overstap in Utrecht. 

Het is immers administratief niet te regelen dat het systeem ziet met welke trein je precies gereisd hebt op basis van een incheck in Amsterdam Centraal en een uitcheck in Rotterdam Centraal. Voor het kopen van een los treinkaartje is het ook veel eenvoudiger omdat je als reiziger niet hoeft na te denken via welke route je wilt of mag reizen. Je stapt gewoon in de eerstvolgende trein in en je mag je reis altijd onderbreken.

Dat heeft dan weer te maken met dit stuk uit de algemene voorwaarden:

Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze)
1) het eerst wordt bereikt of
2) met de kortste reistijd wordt bereikt of
3) met de minste overstappen wordt bereikt of
4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw vervoerbewijs gereisd mag worden.

In sommige gevallen is het traject met de kortste tariefeenheden een traject met langzamere treinen, waarbij er een langer traject is met kortere reistijd. Daarbij zal er echter vrijwel nooit sprake zijn van terugsteken, maar meer dat er een omreis gemaakt wordt via een derde station met een overstap, waarbij het tijdsverschil significant genoeg is om dat alternatief aan te bieden. Met name bij routes rondom Amsterdam, specifiek met overstap op Duivendrecht als snellere optie, wil dit wel gebeuren (meen ik me te herinneren in ieder geval).

Reputatie 6

Het hele terugsteek verhaal een beetje vreemd als je ziet dat er soms 2 standaard routes gegeven worden voor een rit tussen 2 stations. Daarbij is de ene route 23TE en de andere 38TE. Alle 2 routes zonder overstap. Daarvoor betaal je volgens de reisplanner even veel. ( € 5,40) Zou dit volgens de TE tabel berekend worden zou je voor de langere route € 8,20 moeten betalen. Kennelijk zijn hier de extra 15 TE geen probleem. Het zal wel hogere wiskunde zijn dat je op dit omreis traject 15 TE meer mag gebruiken voor de zelfde prijs. 

Reputatie 7
Badge +4

 

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

 

Perfecte reactie!

Ik heb me gisteren afwezig gehouden uit de inhoudelijke discussie, omdat het wat mij betreft door andere gebruikers meer dan duidelijk genoeg was aangegeven dat wat jij wilt doen simpelweg niet mag en niet gaat veranderen. Blijkbaar wil je dat om de een of andere reden niet accepteren, dus bij deze alsnog even vanuit de Moderators (en dat terwijl ik niet eens een dienst heb momenteel).

Kortom: de vraag is met het uiteindelijke lang-op -zich-hebben-latende-wachtende antwoord niet beantwoord.

Even heel beknopt, de vraag in het andere topic was uiteindelijk gewoon “mag dit?”. Het antwoord daarop was “nee, dat mag niet”, met daarna een uitleg over het achterliggende fenomeen.

Zou je nog wel een poging willen doen alsnog een verhelderend antwoord vanuit NS te krijgen. Kun je daar bij helpen?

Dus wat deze vraag betreft: Heel simpel, nee, want die is er al.

Mijn bericht uit het andere topic is duidelijk. Terugsteken is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven in de NS Reisplanner. Er hoeft dan ook niks verder genuanceerd te worden, want wat mag en wat niet mag wordt al duidelijk gemaakt door de adviezen die de Reisplanner geeft. Barendrecht en Zwijndrecht zijn daarin dus uitzonderingen voor het traject Rotterdam - Breda, en er zullen nog enkele anderen zijn, maar daar blijft het bij. Sterker nog, deze zullen met verloop van tijd waarschijnlijk alleen maar afnemen.

Dat sommige reizigers, jij inclusief, het daar niet mee eens zijn is duidelijk. Dat doet er echter niet aan onder dat dit is hoe de situatie is en dat zul je moeten accepteren. Nee is ook een antwoord. Er gaat hier geen aanpassing in plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +3

Niet willen betalen voor extra gereisde kilometers heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Sneller op bestemming kunnen zijn, maar dit niet zonder extra kosten mogen vanwege “het systeem” ook niet.

Het lijkt me logisch dat iedereen als basisprincipe gewoon betaalt voor de gereisde kilometers.

Vroeger had je dit soort gezeur niet omdat een ticket toen uitsluitend geldig was voor de kortste route (op een paar logische uitzonderingen na). Het probleem is ontstaan toen omritten zonder bijbetaling werden toegestaan als dat sneller is. Het was beter geweest het niet te veranderen want als je sommige mensen een vinger geeft willen ze dan gelijk weer een hele hand.

Nee, dat is niet per definitie logisch. Je kunt een tariefmodel op allerlei manieren inrichten, bijv ook op basis van reistijd. Of bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. Het toestaan van omreizen zonder bijbetaling hoeft (dacht ik) volgens de reisregels overigens niet eens sneller te zijn, het criterium is ‘route met minder overstappen is toegestaan’ dus lees: je bestemming comfortabeler kunnen bereiken. Vanuit reizigersoogpunt bekeken zou ik niet weten wat hier mis mee is.

Daar ga je, of je in Gouda overstapt op de sprinter of in Utrecht, het is in beide gevallen 1 overstap. Wat jij wilt, is comfortabel reizen zonder daarvoor extra te betalen. Dat is wat er vanuit jouw reizigersoogpunt mis is: betalen voor extra kilometers. Terugsteken is op jouw gewenste route niet toegestaan. Er dient gereisd te worden volgens de reisplanner. Zit er in jouw reis een via station, dan zul je moeten omchecken of een extra kaartje kopen. Anders reis je zwart

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel blijven doordrammen, maar het standpunt van NS is en blijft wat er in het toen gegeven antwoord staat:

Regel is dat terugsteken niet mag, tenzij is aangegeven dat het wel mag.Wel mogen terugsteken is dus altijd een uitzondering en geen recht of principe.

….

Door dat er uitzonderingen zijn, zullen er ook altijd methoden zijn waarop er creatief/frauduleus gebruik gemaakt kan worden van terugsteekroutes. Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.

 

En behalve uitzonderingen zijn er dus ook aparte gevallen zoals Barendrecht waarbij bepaald is dat het geen terugsteken is. 

 

Verder mag je op zich best terugsteken, mits je er gewoon voor betaalt, dus in jouw geval uit en weer inchecken op Utrecht Centraal. NS gaat niet speciaal voor jou voor de paar minuutjes tijdwinst en dat je dan makkelijker werken van alles veranderen in het systeem. Dus geen aparte overstappaaltje plaatsen (hoewel er wel een aantal paaltjes zijn voor internationale reizigers die je zou kunnen gebruiken), gaat niet de poortjes en e-tickets aanpassen dat reizigers in dit soort gevallen niet bij een verder station door de poortjes kunnen en gaat ook niet bepaalde stations samenvoegen als het gaat om tarifering. De zogeheten gemeenschappelijke tariefpunten die er waren zijn juist bijna 7 jaar geleden afgeschaft.

NS is wel bezig met een pilot “Treinreizen met GPS”. Daarmee zou je denk ik wel automatisch de extra kosten in zo'n geval van terugsteken betalen omdat aan de hand van je GPS gegevens wordt herkend waar en met welke trein je hebt gereisd. Daarmee zou, tenminste dat neem ik aan, je overstap op Utrecht Centraal en de extra TE daardoor geregistreerd worden en dus ook berekend. Dan mag je reizen hoe je wilt, want je betaalt ervoor. 

 

Ik snap de insteek/vraag dus wel, maar zie inderdaad de Spoorkaart waarom Barendrecht/Lombardijen en Hoofddorp/Nieuw Vennep verschillen.

 

Ik zie het verschil tussen Nieuw Vennep en Barendrecht niet. Hoezo ligt Barendrecht voor de terugsteekregel niet langs de HSL en Nieuw Vennep wel? De HSL buigt immers pas ná Barendrecht af reichting de Hoekse Waard. Nieuw Vennep - Rotterdam C mag volgens de Reisplanner immers niet via Schiphol, terwijl veel sneller, Barendrecht - Breda mag wél via Rotterdam C, terwijl meer tariefeenheden én langere reistijd.

“Waarom is Barendrecht een uitzondering?Barendrecht is eigenlijk geen uitzondering. Barendrecht (en tevens Zwijndrecht) worden voor routebepalingen en regels als terugsteken gehanteerd als niet langs de HSL liggend. Gezien de definitie van terugsteken is dat je niet in de richting van het startstation reist zorgt dat ervoor dat een reis vanaf Barendrecht via Rotterdam niet als terugsteken wordt gezien en bij Rotterdam Lombardijen wel.”

Je steekt wel degelijk terug volgens de definitie.
Ja, als je Barendrecht in een zelf gecreëerde werkelijkheid niet langs de HSL laat liggen, dan niet. Maar dan kan ik er ook wel voor gaan pleiten dat de middelste sporen in Utrecht Leidsche Rijn niet langs dat traject liggen… de intercity komt niét langs het perron van Leidsche Rijn… dus is die trein daar nooit geweest en steek ik dus ook niét terug als ik via Utrecht C reis vanuit Rotterdam C… 

Begrijp de logica niet want NS maakt het zichzelf moeilijk door Barendrecht topografisch niet langs de HSL te laten liggen.

Anders gezegd: welk belang heeft NS erbij om de reisroute Barendrecht - Breda via Rotterdam C zonder te hoeven bijbetalen een geldige reisroute te laten zijn?

Ik heb geen toegang tot het gearchiveerde topic, misschien wordt het antwoord daar gegeven. Excuses voor mijn vraag in dat geval.

Correctie: ik zie dat Nieuw Vennep en Barendrecht in de Reisplanner ‘gelijkwaardig’ behandeld worden. En Hoofddorp en Lombardijen ook (behalve voor de Thalys)

Reageer