beantwoord

Toekomst treinen vanaf Nijmegen-randstad


Reputatie 1
In de toekomst wil NS een sprinter vanaf ede-wageningen naar utrecht en om de tien minuten een trein hebben die Nijmegen verbind met schiphol. Mocht dit in de toekomst gebeuren? Dan is mijn vraag hoe het gaat zitten met de intercity naar Den Helder. Hoe gaat die dan nog in de dienstregeling erbij passen? Want volgens mij staat helemaal niemand te wachten op het feit dat er in de toekomst overgestapt gaat moeten worden om naar bijvoorbeeld Amsterdam te kunnen.
icon

Beste antwoord door Tochjo 6 februari 2019, 18:38

NS heeft in november 2018 advies gevraagd aan het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer (LOCOV) over twee verschillende modellen.

Het eerste model, dat ‘6/4 met IC-stops’ wordt genoemd, kent 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem. Van deze 6 stoppen er 4 in Driebergen-Zeist en 2 in Veenendaal-De Klomp. Er zijn daarnaast 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Veenendaal Centrum en 2 per uur tussen Utrecht en Rhenen. Dit model lijkt het meest op de huidige situatie.

Het tweede model, dat ‘6/2/2 zonder IC-stops’ wordt genoemd, bestaat uit 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem die alleen in Ede-Wageningen stoppen. Daarnaast rijden er 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 2 tussen Utrecht en Rhenen.

Beide scenario’s hebben voordelen en nadelen. Het voordeel van 6/4 is dat er niemand op achteruitgaat ten opzichte van de huidige situatie en sommigen er op vooruit gaan. Daarnaast heeft dit model de beste exploitatiecijfers. Het nadeel van 6/4 is dat er in de huidige randvoorwaarden geen mogelijkheid is tot alterneren. Dat betekent dat alle IC’s uit Arnhem altijd naar Schiphol gaan en alle IC’s uit Den Bosch altijd naar Amsterdam CS gaan. Daarnaast wordt de IC niet sneller ten opzichte van nu. Het voordeel van 6/2/2 is dat alterneren mogelijk is en dat de IC sneller is. Het nadeel is dat er reizigers op achteruit gaan ten opzichte van nu en de exploitatiecijfers minder gunstig zijn.

Het oorspronkelijke voorstel voor de lijnvoering tussen Utrecht en Arnhem ging uit van 6 sprinters per uur, waarvan 3 tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 3 tussen Utrecht en Rhenen, maar dat wordt niet langer als optie gezien. Simpel gezegd wil de regio niet betalen voor de extra sprinters en is zo'n dienstregeling door nieuwere eisen aan hoeveel tijd er tussen twee treinen moet zitten, niet meer te maken op de huidige spoorinfrastructuur.

Persoonlijk denk ik dat het 6/4 met IC-stops zal worden, maar de knoop is nog niet doorgehakt. Zie deze pagina voor meer informatie vanuit NS en deze pagina voor het advies van het LOCOV.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Daniel Tesfaye schreef:

In de toekomst wil NS een sprinter vanaf ede-wageningen naar utrecht en om de tien minuten een trein hebben die Nijmegen verbind met schiphol. Mocht dit in de toekomst gebeuren? Dan is mijn vraag hoe het gaat zitten met de intercity naar Den Helder. Hoe gaat die dan nog in de dienstregeling erbij passen? Want volgens mij staat helemaal niemand te wachten op het feit dat er in de toekomst overgestapt gaat moeten worden om naar bijvoorbeeld Amsterdam te kunnen.


Dat is een netelige kwestie. Zoals de plannen nu staan gaan alle intercity's uit Arnhem straks naar Schiphol en alle intercity's uit Eindhoven straks naar Amsterdam Centraal en moet er dan onderling worden overgestapt. Dat heeft te maken met hoe ProRail de infrastructuur bij Utrecht heeft gepland.
Badge +3
NS heeft in november 2018 advies gevraagd aan het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer (LOCOV) over twee verschillende modellen.

Het eerste model, dat ‘6/4 met IC-stops’ wordt genoemd, kent 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem. Van deze 6 stoppen er 4 in Driebergen-Zeist en 2 in Veenendaal-De Klomp. Er zijn daarnaast 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Veenendaal Centrum en 2 per uur tussen Utrecht en Rhenen. Dit model lijkt het meest op de huidige situatie.

Het tweede model, dat ‘6/2/2 zonder IC-stops’ wordt genoemd, bestaat uit 6 intercity's tussen Utrecht en Arnhem die alleen in Ede-Wageningen stoppen. Daarnaast rijden er 4 sprinters, 2 per uur tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 2 tussen Utrecht en Rhenen.

Beide scenario’s hebben voordelen en nadelen. Het voordeel van 6/4 is dat er niemand op achteruitgaat ten opzichte van de huidige situatie en sommigen er op vooruit gaan. Daarnaast heeft dit model de beste exploitatiecijfers. Het nadeel van 6/4 is dat er in de huidige randvoorwaarden geen mogelijkheid is tot alterneren. Dat betekent dat alle IC’s uit Arnhem altijd naar Schiphol gaan en alle IC’s uit Den Bosch altijd naar Amsterdam CS gaan. Daarnaast wordt de IC niet sneller ten opzichte van nu. Het voordeel van 6/2/2 is dat alterneren mogelijk is en dat de IC sneller is. Het nadeel is dat er reizigers op achteruit gaan ten opzichte van nu en de exploitatiecijfers minder gunstig zijn.

Het oorspronkelijke voorstel voor de lijnvoering tussen Utrecht en Arnhem ging uit van 6 sprinters per uur, waarvan 3 tussen Utrecht en Ede-Wageningen en 3 tussen Utrecht en Rhenen, maar dat wordt niet langer als optie gezien. Simpel gezegd wil de regio niet betalen voor de extra sprinters en is zo'n dienstregeling door nieuwere eisen aan hoeveel tijd er tussen twee treinen moet zitten, niet meer te maken op de huidige spoorinfrastructuur.

Persoonlijk denk ik dat het 6/4 met IC-stops zal worden, maar de knoop is nog niet doorgehakt. Zie deze pagina voor meer informatie vanuit NS en deze pagina voor het advies van het LOCOV.

Reageer