beantwoord

Traject Almere Centrum - Utrecht Centraal

• 20 februari 2020
  • 12 reacties
  • 334 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Er was meen ik altijd een rechtstreekse lijn Almere Utrecht. Die zie ik nu niet meer. Is dit tijdelijk? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 februari 2020, 07:20

Ja; door geplande werkzaamheden rijdt de rechtstreekse trein deze week niet. Vanaf zaterdag 22 februari is er weer een reismogelijkheid zonder overstappen.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Ja; door geplande werkzaamheden rijdt de rechtstreekse trein deze week niet. Vanaf zaterdag 22 februari is er weer een reismogelijkheid zonder overstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een aardige klus: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20200219_36113843/prorail-vervangt-114-balkpaalbevestigingen-op-spoortraject-naardermeer-tot-en-met-vrijdag-geen-treinen

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Dat is toch niet cynisch bedoeld he?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen oordeel over de uitvoering. Blijkbaar heeft men per balkpaalbevestiging een uur nodig voor de reparatie/vervanging. Dat kost dan op deze manier 114 uur voor al die bevestigingen. Je kunt je hooguit afvragen of het niet mogelijk zou zijn om de hinder te beperken door bijvoorbeeld 4 ploegen aan het werk te hebben i.p.v. 1. Dan zou de klus in 28,5 uur geklaard zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen oordeel over de uitvoering. Blijkbaar heeft men per balkpaalbevestiging een uur nodig voor de reparatie/vervanging. Dat kost dan op deze manier 114 uur voor al die bevestigingen. Je kunt je hooguit afvragen of het niet mogelijk zou zijn om de hinder te beperken door bijvoorbeeld 4 ploegen aan het werk te hebben i.p.v. 1. Dan zou de klus in 28,5 uur geklaard zijn.

Even wat alternatieven:

- Meer ploegen.

- Meer ploegen gedurende aan aantal nachten of één weekend

- Combinatie met de werkzaamheden afgelopen augustus in Naarden-Bussum.

Het zou goed zijn als ProRail gaat opdraaien voor de kosten van buitendienststellingen, dan zou het snel wat klantvriendelijker worden.

Badge

Is het geen beschermd stukje natuurgebied waardoor dit niet wenselijk is ‘s nachts met veel licht  en waarschijnlijk ook herrie gaan werken? 

En er werd volgens mij ook nog aan een gedeelte van het spoor gewerkt welke opgehoogd moest worden en wellicht nog wat andere werkzaamheden ter afronding van de grote werkzaamheden die er zijn geweest rondom Naarden Bussum.

En 's nachts werken is natuurlijk in verhouding stukken duurder en uiteindelijk houdt dat weer in dat er minder onderhoud uitgevoerd kan worden of dat de prijzen weer stijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat ‘s nachts werken geen alternatief is vanwege het feit dat het spoor in een beschermd natuurgebied ligt. Maar overdag zouden natuurlijk meerdere ploegen kunnen worden ingezet. 

Verder is het natuurlijk nogal merkwaardig dat deze balkpaalbevestigingen niet zijn vervangen in augustus 2019 toen er 23 dagen geen treinen hebben gereden naar/van Naarden-Bussum.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt door ProRail inderdaad gezegd dat het in een natuurgebied ligt, maar ook dat er vijf dagen en nachten gewerkt wordt. De beperking van werken in dit natuurgebied zijn volgens ProRail dat de aannemer alleen aan het begin en aan het einde toegang heeft tot het spoor. De rest ligt in het natuurgebied Naardermeer, waar geen wegen zijn. Daardoor werken ze met een ‘rijdend magazijn’ wat met de ploeg mee gaat. Zou je meer ploegen hebben, dan zou je ook meer van die rijdende magazijnen moeten hebben lijkt me. En er wordt inderdaad ook nog aan het spoor gewerkt.

https://www.prorail.nl/projecten/weesp/nieuws/ruim-honderd-balkpaalbevestigingen-vervangen-hoe-doe-je-dat

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat er verder gebeurt is het uitlijnen van wat eerder gerepareerd spoor. Dat duurt uren, geen dagen.

In het buitenland doen ze het werk aan de bovenleiding met vaak met meerdere eenvoudige hoogwerkertjes die (ook) op rails kunnen rijden. Daar heb je echt geen hele werktrein voor nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Toch blijft het merkwaardig dat deze werkzaamheden niet in augustus 2019 zijn uitgevoerd.

Badge

Toch blijft het merkwaardig dat deze werkzaamheden niet in augustus 2019 zijn uitgevoerd.

Omdat de machines die benodigd waren toen niet over het spoor konden rijden omdat ook dat compleet vervangen werd en er wildtunnels zijn aangelegd. En de vraag is natuurlijk of of het toen al bekend was of toen geconstateerd is.

@Tamzin, hier wordt een verrijdbare kraan gebruikt met daarachter een wagon waar alle spullen op liggen en nog een keet om de uren van de dag zo nuttig mogelijk te kunnen besteden in plaats van heen en weer te rijden naar de keet. 

Zie ook de link van Momo waar je dit op de afbeelding kan zien.

Reputatie 7
Badge +3

Die machines hadden vanuit de richting Weesp best naar de werkplekken kunnen rijden. Het spoor is bij het Naardermeer helemaal niet vernieuwd. Het overgrote deel van de balkpaalbevestigingen had natuurlijk best in augustus 2019 vervangen kunnen worden. Misschien dat er een stuk of 10 niet vervangen hadden kunnen worden vanwege de werkzaamheden bij de fietsonderdoorgang en de wildtunnel. 

Er is nu ontzettend veel overlast op een baanvak dat in augustus 2019 al 23 dagen buiten dienst is geweest. Het verstand staat erbij stil.

Reageer