beantwoord

traject amsterdam almere zwolle

• 16 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 481 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Goedemorgen,

Sinds woensdag 14-08-2019 kan ik niet meer via vanaf Amsterdam centraal naar Almere centrum en daar overstappen op de trein richting zwolle. Hoezo kan ik hier niks over terug vinden op ns.nl? Is dit traject geschrapt? Hierdoor bijna een half uur meer reistijd doordat ik via utrecht moet reizen...

Enige wat ik online kon vinden (behalve bij ns.nl) was dat het 2 dagen niet mogelijk was naar almere centrum te reizen, nu is het dag 3 en kan nergens informatie hierover vinden.

Graag opheldering.
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Jeroen 16 augustus 2019, 07:52

Dit heeft te maken met de werkzaamheden bij Weesp en Naarden-Bussem en staan vermeld bij de werkzaamheden. De dienstregeling wijzigt in deze periode meerdere maken dus het advies is om uw reis in de app te plannen.

Overigens rijden er wel trein vervangende bussen op deze trajecten maar ook daarmee zult u langer onderweg zijn.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge
Dit heeft te maken met de werkzaamheden bij Weesp en Naarden-Bussem en staan vermeld bij de werkzaamheden. De dienstregeling wijzigt in deze periode meerdere maken dus het advies is om uw reis in de app te plannen.

Overigens rijden er wel trein vervangende bussen op deze trajecten maar ook daarmee zult u langer onderweg zijn.
Badge +3
Volgens mij komt het door een stapeling van werkzaamheden op meerdere trajecten. Zo zijn er werkzaamheden bij Naarden-Bussum maar ook tussen Leiden en Den Haag.
Helaas is op de website van NS volkomen onduidelijk welke treinseries uitvallen wegens werkzaamheden. Zo rijden de IC's van Den Haag via Almere en Zwolle naar het noorden niet door werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag.

Vandaag is het wel mogelijk om vanuit Amsterdam Centraal via Lelystad naar Zwolle te reizen. Maar dan stap je in Lelystad over op de Sprinter. De reistijd is even lang als via Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Het vreemde is dat het vandaag weer wel mogelijk om vanuit Amsterdam naar Almere en Lelystad te reizen (geen bus meer, maar doorgetrokken 2600) maar de sprinter 14600 die normaal Amsterdam Centraal - Zwolle rijdt, gaat niet verder dan Lelystad. Vervolgens gaan er extra sprinters alleen van Lelystad naar Zwolle (en terug).

De overstaptijden zijn ook niet bijzonder gelukkig, 14600 aankomst Lelystad .00 en .30. Dan is net om .54 en .24 de 28700 weg en is het 15 minuten wachten op de 28600 van .15 en .45
De IC 2600 heeft aankomst Lelystad .03 en .33 dus reizigers daaruit die verder dan Lelystad moeten komen dan in diezelfde 28600 van .15 en .45. Die zal dan wel vol zijn en de 28700 leeg.

Andersom een soortgelijke situatie. 28700 aankomst Lelystad .10 en .40, dan kunnen reizigers de 2600 nemen van .18 en .48 of de 14600 van .21 en .51. De 28600 komt om .26 en .56 aan en geeft geen aansluiting.

Waarom kan de 14600 niet doorrijden naar Zwolle zoals altijd?
En waarom kunnen de overstaptijden niet wat gunstiger?
Badge +3
Zouden ze gewoon geen capaciteit hebben bij NS om de dienstregelingen op dagniveau goed te specificeren? Ik heb nog nooit zo'n opeenstapeling van werkzaamheden gezien die dan ook nog eens per dag andere gevolgen hebben. Geen wonder dat de aansluitingen niet geoptimaliseerd zijn.

Overigens is NS natuurlijk afhankelijk van de beschikbaarheid van de infrastructuur. En als die bijna dagelijks wijzigt dan is het maken van een eenduidig plan voor een wat langere periode onmogelijk.

Ik denk dat de periode waarin de werkzaamheden bij Naarden-Bussum worden uitgevoerd nog eens goed geëvalueerd moet worden, met name van de kant van ProRail. Was het werkelijk noodzakelijk om in de periode dat er gewerkt wordt bij Naarden-Bussum ook nog eens werkzaamheden bij Weesp te plannen zodat ook een belangrijke omreisroute versperd is? En dan in dezelfde week maar op andere dagen ook nog eens werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag plannen?
Hier iemand die in Weesp (vlak aan het spoor) woont en dagelijks zijn woon-werk naar Schiphol doet.
De werkzaamheden waar u het over heeft, zijn geen twee afzonderlijke werkzaamheden, maar een en dezelfde project.
Het gehele spoor wordt van Naarden-Bussum tot bijna Diemen (centrum) vernieuwd. Er blijven, welgeteld twee wissels liggen (deze zijn recent nog vervangen). Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd, door Pro-Rail voor omwonenden. Daarin werd precies uitgelegd, wat deze werkzaamheden inhielden en wat ze wanneer gingen doen. Er is op de Pro-Rail site informatie over te vinden. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van die werktrein, die in een ruk het gehele spoor kan vervangen, dus grit, bielzen en rails in een keer. Dit is de enigste trein in Europa (oorsprong Oostenrijk) die dit kan. Ik geloof, dat dit wel zegt hoe groot de werkzaamheden zijn, die zich rondom mijn woonplaats plaats vinden.

En daar heb ik best een slechte nachtrust en twee weken met mijn eigen auto rijdenvoor over staan, want ze gaan 24 uur per dag, 7 dagen per week door met die werkzaamheden.
Badge +3
Dat is allemaal leuk en aardig maar het levert wel een bak hinder op voor het treinverkeer die onwaarschijnlijk groot is. In het verleden was er de stelregel dat er niet gelijktijdig werkzaamheden op zowel de route als de omleidingsroute waren. ProRail wil met grote halen snel thuis zijn maar dat gaat ten koste van de reizigers.
@iMark Had je deze grootschalige werkzaamheden dan liever buiten de vakantie periode gehad?
Ik in ieder geval niet, dan maar wat meer ellende op een kort tijdstip samen.
Badge +3
Dat hoor je mij niet zeggen. Maar er kan best meer gefaseerd worden zodat de hinder gespreid wordt. Dus niet gelijktijdig werken aan beide zijden van Weesp.

Reageer