beantwoord

Traject Amsterdam-Sloterdijk v.v Krommenie-Assendelft.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Het is al vaker langsgekomen, maar ik wordt er af en toe doodziek van dat ik in Wormerveer op de volgende trein moet wachten omdat de trein waar ik in zit te veel vertraging zou hebben, terwijl ik nog maar een station verder moet. Ik heb eens op gelet of hetgeen de reden is om niet verder te gaan wel klopt. Regelmatig, inderdaad niet altijd, is de trein bij aankomst op Sloterdijk 2 of 3 minuten te laat. Niets aan de hand zal je dan zeggen. Even wat bewust vertragen voor de tunnel bij Zaandam, nog even wat langer dan normaal blijven staan bij de Zaanse Schans en daar gaan we weer, Gaat niet verder dan Wormerveer. Als de trein namelijk bij Sloterdijk al 5 minuten of langer te laat is wordt je de mogelijkheid geboden om bij Zaandam al over te stappen door, ze roepen om dat de trein niet verder gaat dan Wormerveer. Er wordt dus bewust aangestuurd op een te laat zijn en dan kunnen de cijfers weer gemanipuleerd worden. Op dit traject valt er niet over te stappen op een alternatieve trein, dus daar staan we dan weer. Heel irritant. De NS trekt zich daar toch geen zak van aan en komt er ook ieder jaar mee weg. Misschien een boete die ze dan weer op de kaartjes terughalen. Walgelijke figuren daar bij de planning.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 28 juli 2017, 19:04

Goedenavond ART61, welkom op het forum.

Ik snap dat het vervelend is dat een trein er hier regelmatig uit wordt gehaald. Wij zien het natuurlijk ook liever anders, maar soms moet deze moeilijke beslissing gemaakt worden om te voorkomen dat de vertraging zich verder verspreidt.

Het spijt me dat je denkt dat we dit doen om cijfers te manipuleren. Dat is zeker niet het geval.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sprinters hebben bij NS geen prioriteit. Voor NS zijn sprinters bijzaak.
Reputatie 7
Ik snap het niet helemaal. Je moet dus eigenlijk overstappen in Wormenveer ART61?
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Bij een lichte vertraging laat NS de sprinter naar Uitgeest in Wormerveer keren. De reizigers naar Krommenie en Uitgeest worden dan in Wormerveer uit de trein gezet en moeten daar dan een kwartier of een halfuur wachten op de volgende trein.
Reputatie 7
@Trein-D
Bij een lichte vertraging laat NS de sprinter naar Uitgeest in Wormerveer keren. De reizigers naar Krommenie en Uitgeest worden dan in Wormerveer uit de trein gezet en moeten daar dan een kwartier of een halfuur wachten op de volgende trein.

Ooh oke, nu snap ik het.
Goedenavond ART61, welkom op het forum.

Ik snap dat het vervelend is dat een trein er hier regelmatig uit wordt gehaald. Wij zien het natuurlijk ook liever anders, maar soms moet deze moeilijke beslissing gemaakt worden om te voorkomen dat de vertraging zich verder verspreidt.

Het spijt me dat je denkt dat we dit doen om cijfers te manipuleren. Dat is zeker niet het geval.
Reputatie 6
Er zijn twee problemen:
- De kering (dus dat de trein aankomt en weer 'omdraait' en weer teruggaat) in Uitgeest is erg kort. Ik dacht 6 minuten ofzo.
- Op de Zaanlijn zitten de Sprinters en Intercity's erg dicht op elkaar. Vertraging van de Sprinter kan resulteren in vertraging van de Sprinter die er vaak vlak achteraan zit.

Geen idee of in Uitgeest wat creatief kan worden omgegaan met het spoorgebruik op spoor 1a/1b. Maar ik kan mij voorstellen dat het opheffen van de Sprinter in Wormerveer erg vervelend is. Het probleem is bij NS bekend, omdat er vaker over is geklaagd.
Reputatie 6
Badge +1
U suggereert alsof NS cijfers manipuleert. Laat me even schetsen hoe het werkt.
Bij een vertraging van een bepaald aantal minuten besluit de Treindienstleider (van ProRail!) of een sprinter in Wormerveer zal keren of niet. NS heeft daar niets anders over te zeggen dan welke mcn of hc er weer de terugrit rijdt...
Verder tellen stations waar een trein niet aankomt niet mee in de punctualiteit, dat stukje van uw vooronderstelling is juist. Maar Krommenie en Uitgeest zijn geen stations waar gemeten wordt voor punctualiteit. Dus eerder keren van de sprinters verandert de cijfers van punctualiteit niet! Wel wordt de uitval hoger, dus de opheffing komt toch terug in de cijfers. Ook zal de reizigerspunctualiteit dalen door deze beslissing.
Het handelen van een partij buiten NS leidt dus tot lagere cijfers voor NS, en niet tot hogere zoals u suggereert.
Reputatie 2
Dit probleem is ondertussen ook ROVER opgevallen:

https://www.rover.nl/actueel/1304-oplossing-nodig-voor-vertragingen-sprinter-uitgeest
Het is eindelijk bij meer mensen aangekomen. Weten kan ik het inderdaad niet, maar suggereren dat de boel gemanipuleerd wordt als dat goed uitkomt is echt niet geen vreemd gedachte in Nederland. Het is zelfs een tendens, ook het CBS doet niet anders. Als het volk maar geloof in al die onzin blijft houden gaat men daarmee dapper door. Even wat variabelen weglaten en opeens ziet alles er veelnrooskleuriger uit en je kan niet spreken van liegen. Ik oordeel over wat ik zie en wat ik meemaak, in dit geval het reizen met de trein. En altijd maar naar elkaar wijzen, ook typerend. Ieder jaar zien we weer allerlei persvoorlichters op tv met een mooi sussend verhaal dat ze er alles aan doen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Daar gaan we dan ook maar van uit. Helaas het opvolgende jaar gebeurt het gewoon weer. Toch wel jammer met al die experts die zich er mee bezig houden.
Reputatie 6
Zoals ik al shcreef zitten de treinen op de Zaanlijn erg dicht op elkaar (waarnok de Omtercoty's ook nog het halve land moeten doorcrossen) en is de kering in Uitgeest te krap.

Ik hoop dan voor je dat er in de nieuwe dienstregeling wat gaat veranderen. Volgens mij worden i.v.m. de zes treinen per uur tussen Amsterdam en Eindhoven ook de tijden van de IC's en Sprinters op de Zaanlijn veranderd.

Als je verder reist met de fiets en station Wormerveer is niet al te ver weg, zou je eventueel kunnen overwegen je fiets bij Wormerveer neer te zetten.

Reageer