beantwoord

Traject Arnhem/Nijmegen - Eindhoven

  • 14 februari 2017
  • 22 reacties
  • 497 Bekeken

Reputatie 3
Volgens dienstregeling is er de gehele dag een 2 min. overstap mogelijk tussen de treinen Zwolle-Roosendaal & Amsterdam-Maastricht. Deze komt ook naar voren in de NS reisplanner. Mijn ervaring is dat 's ochtends richting Eindhoven de overstap redelijk goed te halen is. 's Avonds is het een ander verhaal bij de overstap richting Nijmegen. Het is eerder regel dan uitzondering dan regel dat deze overstap niet gehaald wordt. Vaak een (over)volle sprinter richting Arnhem/Nijmegen of geirriteerde mensen die minimaal 1/2 uur op de volgende IC moeten wachten. Opvallend genoeg lijkt de trein vanuit Eindhoven meestal doelloos langzaam te rijden of zelfs stoppend in Vught. Wat heeft dit voor nut?
icon

Beste antwoord door Nick8 14 februari 2017, 19:14

De reden dat de intercity uit Eindhoven bij Vught stopt, is dat de intercity Roosendaal-Zwolle er voorlangs moet kruisen. Deze trein moet eerder aankomen in 's-Hertogenbosch, dus heeft voorrang. Echter: als deze een lichte vertraging heeft, komt die dus bij de kruising op het moment dat de trein uit Eindhoven erlangs moet en geeft hij dus ook een lichte vertraging aan de intercity uit Eindhoven en een mislukte aansluiting tot gevolg.

Dit probleem gaat wel opgelost worden. Het spoor van/naar Eindhoven wordt in Vught verdiept neergelegd, waardoor er ook een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Tilburg - 's-Hertogenbosch komt. Tegelijk komt er ook een 4e spoor tussen de aansluiting bij Vught en station 's-Hertogenbosch, waardoor de treinen Nijmegen-Tilburg v.v. en Utrecht-Eindhoven v.v. volledig vrij van elkaar komen liggen. Dit is echter niet zomaar even aangelegd (duurt in totaal zo'n 4,5 tot 5 jaar), dus dat duurt nog wel even. Het kostplaatje van dit hele verhaal zal zo'n 500 miljoen zijn, dus men heeft er ook echt wel wat voor over.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 3
Voor mij is het een extra min. 1/2 uur op mijn al lange reistijd + meerdere geld terug bij vertraging claims in kunnen dienen
Reputatie 3
Voor de goede orde in de oude dienstregeling was de overstap zo'n 20/30 min. Dus gezien mijn totale reistijd was ik al blij dat ingekort werd. Echter gezien het gedrag van de treinen vanuit Eindhoven is het gewoon niet te halen...
Reputatie 2
De reden dat de intercity uit Eindhoven bij Vught stopt, is dat de intercity Roosendaal-Zwolle er voorlangs moet kruisen. Deze trein moet eerder aankomen in 's-Hertogenbosch, dus heeft voorrang. Echter: als deze een lichte vertraging heeft, komt die dus bij de kruising op het moment dat de trein uit Eindhoven erlangs moet en geeft hij dus ook een lichte vertraging aan de intercity uit Eindhoven en een mislukte aansluiting tot gevolg.

Dit probleem gaat wel opgelost worden. Het spoor van/naar Eindhoven wordt in Vught verdiept neergelegd, waardoor er ook een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Tilburg - 's-Hertogenbosch komt. Tegelijk komt er ook een 4e spoor tussen de aansluiting bij Vught en station 's-Hertogenbosch, waardoor de treinen Nijmegen-Tilburg v.v. en Utrecht-Eindhoven v.v. volledig vrij van elkaar komen liggen. Dit is echter niet zomaar even aangelegd (duurt in totaal zo'n 4,5 tot 5 jaar), dus dat duurt nog wel even. Het kostplaatje van dit hele verhaal zal zo'n 500 miljoen zijn, dus men heeft er ook echt wel wat voor over.
Reputatie 3
Als de IC's voortaan om de 10 minuten gaan rijden vanaf december, hebt u overigens veel vaker een kans op een aansluiting.
Reputatie 2
Jan-Mark, ze heeft het over de overstap vanuit Eindhoven naar Nijmegen. De intercity naar Nijmegen blijft maar om de 30 minuten rijden 😉
Reputatie 3
... maar je hebt vanuit Eindhoven wel meer flexibiliteit. Voorbeeldje: de net-wel-net-nietaansluiting van 2 minuten kan je nu mooi omwisselen voor een overstap van minder dan 10 minuten, die wél altijd te halen is.
Reputatie 3
Ok, want met de andere IC vanuit Eindhoven moet je weer een tijd wachten. De afgelopen periode al met meerdere NS medewerkers besproken, zowel in de trein als op de stations. Gezien de flinke bijval van medereizigers ben ik zeker niet de enige met dit probleem. Veel gaan er al standaard vanuit dat de overstap niet gehaald wordt
Reputatie 3
Nee, juist daarom is het extra handig dat er 6 IC's per uur gaan rijden, dan hoef je niet een heel stuk vroeger weg, om toch een aansluiting te hebben.
Reputatie 3
Vanaaf trouwens het schoolvoorbeeld (vergelijkbaar met jullie uitleg): trein vanuit Eindhoven op tijd. Terwijl volgens een medereiziger de trein vanuit Roosendaal ca 1 a 2 min. vertraging had. Onze trein diende dus af te remmen in Vught om deze eerst te laten gaan. Waardoor ook vertraging + aansluiting op Den Bosch gemist.Dan is de keuze wachten op de volgende IC of de sprinter, in beide gevallen ca. 1/2 uur of meer vertraging. Ben ondertussen maar claims geld terug bij vertraging aan het indienen. Want volgens de Reisplanner zou deze overstap toch echt mogelijk zijn ??
Reputatie 3
Beste heren bedankt voor jullie toelichting en alles. Aangezien het onder meer reizigers leeft en veel NS medewerkers ter plaatse amper wat (lijken) te weten misschien eens uitgebreider &duidelijk communiceren (dwz buiten dit forum)
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem met deze aansluiting was van te voren al verwacht. Het is allemaal gewoon te krap gepland.
Reputatie 2
De reden dat de intercity uit Eindhoven bij Vught stopt, is dat de intercity Roosendaal-Zwolle er voorlangs moet kruisen. Deze trein moet eerder aankomen in 's-Hertogenbosch, dus heeft voorrang. Echter: als deze een lichte vertraging heeft, komt die dus bij de kruising op het moment dat de trein uit Eindhoven erlangs moet en geeft hij dus ook een lichte vertraging aan de intercity uit Eindhoven en een mislukte aansluiting tot gevolg.

Dit probleem gaat wel opgelost worden. Het spoor van/naar Eindhoven wordt in Vught verdiept neergelegd, waardoor er ook een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Tilburg - 's-Hertogenbosch komt. Tegelijk komt er ook een 4e spoor tussen de aansluiting bij Vught en station 's-Hertogenbosch, waardoor de treinen Nijmegen-Tilburg v.v. en Utrecht-Eindhoven v.v. volledig vrij van elkaar komen liggen. Dit is echter niet zomaar even aangelegd (duurt in totaal zo'n 4,5 tot 5 jaar), dus dat duurt nog wel even. Het kostplaatje van dit hele verhaal zal zo'n 500 miljoen zijn, dus men heeft er ook echt wel wat voor over.


Maak er maar gerust 8 tot 10 jaar van en doe 500 miljoen maal drie.
Dat is bij alle grote infrastructuurprojecten.
Die spoorverdubbeling bij de brug bij Ravenstein is een stuk makkelijker, goedkoper en sneller te realiseren.
Reputatie 3
Maar daar hebben de omringende gemeenten vooralsnog geen zin in, die zullen ook wat moeten bijdragen. De tunnel in Vught komt vanuit de gemeente zelf, die betalen ook mee. Als zij initiatief tonen, komt een project ook sneller van de grond. Bij elk project ligt het er gewoon aan, of de omgeving er belang bij heeft. Zo ja, dan betaalt ze mee en gaan projecten veel sneller.
Reputatie 2
Maar daar hebben de omringende gemeenten vooralsnog geen zin in, die zullen ook wat moeten bijdragen. De tunnel in Vught komt vanuit de gemeente zelf, die betalen ook mee. Als zij initiatief tonen, komt een project ook sneller van de grond. Bij elk project ligt het er gewoon aan, of de omgeving er belang bij heeft. Zo ja, dan betaalt ze mee en gaan projecten veel sneller.
Kijk even naar het project de Betuwelijn? Daar werd in 1992 al over gesproken. Dat was de oplossing voor het goederenvervoer en de Rotterdamse haven. Helaas mijn reader 'transport' van die tijd weg gedaan.
Reputatie 2
Of de geplande dienstregeling van 2018 veel soelaas zal bieden, is maar vraag:



Reputatie 7
Badge +3
Belangrijker is hoe de 10 minuten dienst Eindhoven-Utrecht wordt gerealiseerd. Als je geluk hebt vervalt de cross-platform overstap en gaan die treinen 5 minuten voor en 5 minuten na de intercity naar Nijmegen.
Reputatie 3
Nou ja, da's het probleem juist een beetje, de overstap wordt namelijk ongeveer 10 minuten.
Welkom op het NS serviceforum Elsie.

Vervelend om te horen dat dit vaak fout gaat. 2 minuten is vrij krap inderdaad, met een kleine vertraging ga je dit inderdaad niet redden. Dit zal niet snel veranderen, de dienstregeling staat de komende tijd vast. Wel ga ik een interne melding maken in het systeem. Ik laat de desbetreffende afdeling hier toch even na kijken. In het interne proces kan ik je helaas niet meenemen.
Reputatie 2
Belangrijker is hoe de 10 minuten dienst Eindhoven-Utrecht wordt gerealiseerd. Als je geluk hebt vervalt de cross-platform overstap en gaan die treinen 5 minuten voor en 5 minuten na de intercity naar Nijmegen.Dat gaat overdag dus ook gebeuren. De huidige intercity Schiphol - Venlo / Heerlen blijft in de huidige tijden rijden (maar dan in zijn geheel naar Venlo), waardoor de IC Alkmaar - Maastricht dus 5 minuten verschuift. De intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal wordt verlengd naar Heerlen en vormt de 5e/6e intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Eindhoven.

's Avonds, als er maar 4 IC's per uur rijden, krijg je dan uiteraard (ongeveer) dezelfde tijden als je nu hebt. De intercity Alkmaar - Maastricht wordt dan gewijzigd in een intercity Enkhuizen - Maastricht en de intercity Enkhuizen - Heerlen wordt ingekort tot Eindhoven - Heerlen (in de late avond tot Sittard - Heerlen).
Reputatie 7
Badge +3
En hoe kom je dan 's avonds in Venlo?
Reputatie 3
Gewoon, IC's die op en neer pendelen op Ehv - Vl.
Reputatie 2
En hoe kom je dan 's avonds in Venlo?Tot rond 23:00 blijft de intercity Schiphol - Venlo gewoon rijden. Daarna rijdt er een pendeltrein Eindhoven - Venlo.

Reageer