beantwoord

Traject Utrecht - Lelystad

• 1 november 2019
  • 6 reacties
  • 222 Bekeken

Beste mensen van NS,

Vanmorgen kwam ik erachter dat mijn gebruikelijke reis zoals ik die op maandag- en vrijdagochtend maak, een beetje anders zou verlopen vanwege werkzaamheden.

Nu zou je verwachten dat de reis lastiger zou worden, en / of langer zou gaan duren.
Maar - zo werd mij ook uitgelegd door een vriendelijke NS - medewerker - ik kon vandaag rechtstreeks van Utrecht naar Lelystad reizen, wat me in totaal ook nog eens  20 minuten tijdwinst opleverde.
Normaal gesproken stap ik over op Amsterdam - Zuid (wat nu dus niet kon in verband met werkzaamheden).

Wat bij mij de vraag doet rijzen: waarom is er niet standaard zo`n Intercity op dit traject? (Utrecht Centraal - Lelystad). Ik zou hier heel blij van worden, en volgens mij ben ik niet de enige!

icon

Beste antwoord door Momo 1 november 2019, 15:15

Normaal rijdt treinserie 2400 van Dordrecht naar Lelystad en terug. Deze serie rijdt nu ivm de werkzaamheden slechts Dordrecht - Schiphol.

Door dezelfde werkzaamheden rijdt de serie 3500 niet door naar Schiphol maar gaat vanaf Bijlmer-Arena door naar Lelystad. Zo te zien ook dezelfde tijd op Almere en Lelystad.

Normaal zal er geen ruimte zijn om nog een IC naar Lelystad te hebben.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Normaal rijdt treinserie 2400 van Dordrecht naar Lelystad en terug. Deze serie rijdt nu ivm de werkzaamheden slechts Dordrecht - Schiphol.

Door dezelfde werkzaamheden rijdt de serie 3500 niet door naar Schiphol maar gaat vanaf Bijlmer-Arena door naar Lelystad. Zo te zien ook dezelfde tijd op Almere en Lelystad.

Normaal zal er geen ruimte zijn om nog een IC naar Lelystad te hebben.

Badge

Voor een extra intercity verbinding moeten er dan ook eerst extra treinen zijn en die hebben we simpelweg niet. Dus al zou de wil er zijn kan het niet vanwege het beschikbare materieel.

Reputatie 5

Oud materieel zou kunnen helpen, vooral nu dat er de komende tijd weer met het grootste gemak allerlei oude treinen uit gaan die prima geschikt zijn om reizigers te vervoeren. Dat dat geen echte intercity's zijn zal in de spits niet bijster veel uitmaken, zolang het maar rijdt en er plek is.

Reputatie 7
Badge

Oud materieel zou kunnen helpen, vooral nu dat er de komende tijd weer met het grootste gemak allerlei oude treinen uit gaan die prima geschikt zijn om reizigers te vervoeren. 

Het forum staat vol met berichten van reizigers dat ze niet meer vervoerd willen worden in een DDAR, DDM. Sommige schrijven het zelfs vreselijk te vinden dat de SGM op hun traject komt te rijden.

Dus weg met dat ongeschikte prehistorische materieel @MJL is hier de veelgehoorde wens, en dat doet NS dus nu.

Reputatie 4

Het echte antwoord is nog simpeler: er is volstrekt onvoldoende vraag naar dat traject, getuige de gestage inkrimping van wat ooit een echte (nou ja, ach) IC was op een deelstuk dat veel meer vraag zou doen veronderstellen, nl. Almere-Utr. Cross-platform overstap op Almere C en moet ook in reistijd niet veel schelen met de 1 weekend tijdelijke omlegging, die veel meer TariefKMs vreet.

Reputatie 5

Dal zal niet meer dan een kleine groep mensen zijn die zich niet kan voorstellen dat de mensheid duizenden jaren lang zonder airco en WiFi heeft gereisd. Is eigenlijk bijna niet serieus te nemen, vooral als er woordjes zoals “prehistorisch” gebruikt gaan worden @AbbeyRoad.

Het zijn stuk voor stuk prima treinen, in sommige opzichten ruim beter dan wat er voor terug komt, en als men daar een ongebruikelijke mening over wil hanteren moeten ze dat vooral doen zolang de rest van Nederland maar gewoon de trein kan pakken als het nodig is.

Reageer