Traject Venlo-Den Haag

• 28 september 2018
  • 7 reacties
  • 396 Bekeken

Om vanuit Venlo, Deurne en Helmond naar Tilburg, Breda en Den Haag te reizen moet je overstappen in Eindhoven. We krijgen hier maar liefst 3 minuten voor. Als het spoor wijzigt, is het dus al onhaalbaar. Ik haal de aansluiting vaker niet dan wel en dat begint vrij irritant te worden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Kan de NS aub naar deze reis kijken!?

7 reacties

Reputatie 6
Badge
Dit komt doordat NS twee jaar geleden deze lijn geknipt heeft om tussen Breda en Rotterdam een stukje over de HSL te kunnen (/moeten) rijden. Het succes daarvan is bekend en bedroevend.
Helaas is jouw stabiele doorgaande verbinding Venlo Den Haag daarvoor opgeofferd.

Wellicht zou je in je eerste trein vrij vooraan kunnen instappen, zodat je bij de trap in Eindhoven uitkomt en het hopelijk haalt als er een spoorwijziging is.

Vergeet niet geld terug bij vertraging in te dienen bij >30 minuten vertraging.
Hi, Dianne van waar naar waar reis jij?
Als je helemaal naar Den Haag CS reist kun je ook overstappen op Utrecht CS.
Reputatie 7
Badge +3
Geeft de reisplanner deze verbinding met overstap van 3 minuten aan?
Badge +3
Geeft de reisplanner deze verbinding met overstap van 3 minuten aan?
Ja, in het algemeen wel want het is hooguit 1 perron verderop (van spoor 1/2 of 5/6 naar 3/4) of zelfs cross-platform als je geluk hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie in de reisplanner dat deze overstap gegeven wordt. Maar mijn ervaring is dat bij een soortgelijke overstap in Den Bosch (cross over) waar ik 7 minuten voor zou hebben bij >3 minuten vertraging de planner aangeeft dat overstap niet mogelijk is. Daar gaan ze vanuit dat je minstens 4 minuten nodig hebt voor die overstap.
Bij spoorwijziging zou de planner dus moeten aangeven dat overstap niet mogelijk is (en zou je GTbV kunnen claimen als volgende trein half uur later vertrekt).
Als het jou niet uitmaakt zou ik in het vervolg via Utrecht reizen.
Wat MoDe beschrijft lijkt me een ontwerpfout van de reisplanner, overstappen korter dan de standaard overstaptijd per station moeten expliciet opgenomen worden in de reisplanner. Bij treinen met een ruime overstap doet men dat blijkbaar niet, vergetende dat de reisplanner dan bij vertraging niet snapt dat de overstap alsnog haalbaar is, want deze valt dan terug op de standaard overstaptijd.

Normaal is de overstaptijd voor hetzelfde perron in ieder geval 2 minuten, in het geval dat de overstap schuin is (bijvoorbeeld 7b -> 6a) wordt dat 3 minuten. Naar een ander perron is 4 of 5 minuten, afhankelijk van hoe ver het perron is.
Badge +3
In Den Bosch (heb ik vrijdagavond gemerkt) is het flink doorstappen inderdaad, bijv. van 6b naar 7a of zo, maar datzelfde speelt in Roosendaal van/naar de IC Vlissingen - Amsterdam.

Voor Ehv zou dan 3 minuten moeten gelden, maar als de IC vanuit Venlo met 3 minuten overstap aangegeven wordt zou het cross-platform moeten zijn, want daar is geen a/b zijde.

Het eeste antwoord van @Raymond123 klopt op zich wel, de overstap is krap maar omdat Ehv vertrekstation is kan de IC Den Haag ook wel een minuutje wachten (want heeft vrij spoor, in ieder geval tot Boxtel) om de 'klassieke' aansluiting op spoor 5/6 toch over te nemen 🤔

Maar de 10-minutendienst ri. Utrecht zorgt voor nogal wat spoorwisselingen, en de planner (met name de app) zijn niet altijd helemaal actueel.

Reageer