beantwoord

Traject Zwolle - Den Haag

• 6 september 2017
  • 6 reacties
  • 292 Bekeken

Waarom is de aansluiting van het traject Zwolle (sprinter) naar Den Haag niet wat eenvoudiger?
Ik stap op in Nijkerk met als reisbestemming Den Haag.

Een paar voorbeelden (volgens de reisplanner):
Om 6:05 kan ik in Nijkerk op de sprinter stappen en bij Amersfoort Schothort overstappen. Wel moet ik dan 21 minuten wachten....wat je eigenlijk niet wilt op Schothorst (geen fijne plek) en zeker niet in de wintermaanden.
Vervolgens rijd de Intercity, met 3 stops, naar Den Haag en kom je om 7:37 aan.
Voordeel: Minste overstappen
Nadeel: 21 minuten!! wachten op Schothort, en gaat maar 1 keer in het uur.

Of:
Ik stap om 6:05 in Nijkerk op de sprinter. Stap vervolgens over in Amersfoort. 10 minuten wachten. Vervolgens met de Intercity naar Gouda. Daar 3 minuten wachten en dan overstappen op de sprinter! Een sprinter!
Voordeel: Deze reismogelijkheid kan elk half uur.
Nadeel: 2x keer overstappen. Waarvan de laatste een sprinter!

Voor de nieuwe dienstregeling was er nog een andere optie:
Om 6:33 vanaf Nijkerk met de sprinter naar Utrecht.
Daar kwam je dan aan op spoor 2 en 5 minuten later de Intercity opstappen op spoor 20 of 21 naar Den Haag. Vervolgens kwam ik dan aan in Den Haag om 7:51.
Dit werkte op zicht prima mits de sprinter vanuit Zwolle geen vertraging had.
In de nieuwe dienstregeling is dit bijna niet mogelijk. Je komt dan aan op spoor 3 om 7:11 en moet dan rennen naar spoor 20 of 21 omdat daar de Intercity vertrekt om 7:14.

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik heb een goed idee. :)
Als de sprinter vanuit Zwolle nou een paar minuten eerder vertrekt (het is toch een begin- eindstation. Dan zou die dus ook eerder in Utrecht aankomen en kan iedereen die vanaf het traject Zwolle – Den Haag met de sprinter reist vervolgens heel fijn op de intercity naar Den Haag stappen.
Of de intercity die nu vanaf spoor 20 of 21 vertrekt naar Den Haag zou wellicht ook vanaf een ander spoor kunnen vertrekken.
Het punt is dat dat vele overstappen en dan het laatste stuk met de sprinter nogal onwenselijk is.
Met de sprinter naar Den Haag.....
Alsof Den Haag een station of stad is waar bijna niemand naartoe gaat.......?

Plus dat ik, wanneer ik in Nijkerk opstap, er meerdere mensen die al in de sprinter zitten ook naar Den Haag reizen en diezelfde ervaring hebben.
Dus ik ben benieuwd wat de slimme mensen van dit forum er van vinden. :)
Naar mijn idee kan dit dus beter!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 september 2017, 16:35

In onze dienstregeling zijn vooral de IC-verbindingen op elkaar afgestemd, maar waar mogelijk uiteraard ook sprinter-IC-overstappen. De sprinter tussen Zwolle en Amersfoort/Utrecht moet op een bepaald tijdstip vertrekken, anders in de huidige frequentie niet mogelijk. Er is dus geen andere oplossing. Ik adviseer toch echt de reis met twee overstappen. En het gedeelte Gouda - Den Haag Centraal is relatief een korte route met de sprinter en de aansluiting/overstap is prima. Ik kan het niet mooier maken.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het probleem met de dienstregeling van NS is dat alles in elkaar grijpt. Wanneer je Sprinters eerder uit Zwolle laat vertrekken heeft dat gevolgen voor alle andere treinseries in Nederland. Zwolle is immers het draaipunt waarop de hele dienstregeling geënt is. Het overige openbaar vervoer in Nederland richt zich weer op de dienstregeling van NS.

Kortom, uw verbeteringsvoorstel zal goed uitpakken in Nijkerk maar zal allerlei onbedoelde neveneffecten hebben in de rest van het land.
Oké. Dat begrijp ik iMark, dat eerder vertrekken meerdere gevolgen heeft.
Maar dan vraag ik me toch nog steeds af dat wanneer je in de richting van Den Haag rijd slechts 1 keer per uur met de Intercity kan reizen.
Dat zou voor een bestemming als Den Haag toch niet wenselijk zijn denk ik dan nog steeds.
Het was voor de nieuwe dienstregeling wel mogelijk. En nu is de reistijd, doordat de trein vanuit Nijkerk 2 minuten later vertrekt, met 15 minuten toegenomen!
In onze dienstregeling zijn vooral de IC-verbindingen op elkaar afgestemd, maar waar mogelijk uiteraard ook sprinter-IC-overstappen. De sprinter tussen Zwolle en Amersfoort/Utrecht moet op een bepaald tijdstip vertrekken, anders in de huidige frequentie niet mogelijk. Er is dus geen andere oplossing. Ik adviseer toch echt de reis met twee overstappen. En het gedeelte Gouda - Den Haag Centraal is relatief een korte route met de sprinter en de aansluiting/overstap is prima. Ik kan het niet mooier maken.
Reputatie 5
Badge
Ik weet dat dit advies uw probleem niet oplost, maar toch geef ik hem. U kan voor het gemak de Sprinter naar Utrecht nemen en daar overstappen op de Intercity naar Den Haag, deze gaat 4x per uur. Uw aankomsttijd is dan 7:22 ALS u de 3 minuten overstap van spoor 3 naar spoor 21 haalt. Anders heeft u 18 min overstaptijd op dezelfde IC vanuit Schothorst of u neemt vanaf Utrecht dezelfde IC/Sprinter combinatie naar Den Haag. Dan zijn de aankomsttijden 7:34 danwel 7:37, zoals u genoemd heeft.
Reputatie 1
Ik reis zelf van Zl naar gvc met de IC. Ik heb hetzelfde probleem, maar dat zoek ik wel zelf op. Ik zou de rechtstreekse IC om 6.17 uur kunnen nemen, maar ik neem de IC om 6.20 uur richting Rtd en stap in ut over. Dat is slechts 2 min (7.12 spoor 8 -> 7.14 spoor 21). Dat gaat meestal goed, als ik de onderdoorgang pak. Het zou makkelijker zijn als de IC naar gvc van spoor 9 zou vertrekken, maar dat is niet mogelijk ( zie eerdere discussie).
Reputatie 5
Sprinter uit Zwolle richting Utrecht kan niet eerder weg volgens mij. Om .15 vertrekt de IC naar Den haag, .18 de IC naar Rotterdam en .20 de Spr naar Utrecht. Als je de Spr voor de IC wil hebben, moet dat weer heel veel eerder, waardoor je later in Amersfoort/Utrecht heel erg in de knoop gaat zitten. Niet alleen Zwolle is een belangrijk overstapstation, maar Amersfoort is dat ook.

Reageer