beantwoord

Traject Zwolle - Enschede

• 18 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 812 Bekeken

Reputatie 5
Hallo, met dit topic wil ik een aantal – voor mij – belangrijke zaken aan het licht brengen. Ik ben student die de afgelopen 4 jaar vrijwel dagelijks door de weeks met de trein reist tussen station Oldenzaal – Hengelo – Zwolle. In deze 4 jaar is het erg vaak voorgekomen dat ik (vooral op de terugweg) de overstap niet haal in Hengelo. Voor de onwetenden:
- Trein Zwolle – Hengelo arriveert om .15/.45 in Hengelo, spoor 3a
- Trein Hengelo – Oldenzaal vertrekt om .18/.48 in Hengelo, spoor 3b

Ik heb een aantal vragen/opmerkingen over dit traject waar ik wel graag antwoord op wil hebben. Moet zeggen dat ik erg blij ben dat NS vanaf 2017/2018 het stokje overdraagt aan Syntus. De vragen die ik heb gaan vooral over de reistijd i.c.m. de vertraging. In het vervolg:
Heenweg = Hengelo – Zwolle
Terugweg = Zwolle - Hengelo

1. Waarom is de maximumsnelheid tussen Wierden-Nijverdal en Heino-Zwolle slechts 100 km/u? Er zijn geen huizen en het is een erg recht stuk zonder bochten.
2. Op de heenweg valt het op dat men erg snel afremt bij Wierden, al een heel stuk voor de wissel, waarom?
3. Dat geldt ook voor Nijverdal, terwijl daar geen wissel is voor 40 km/u, maar 100 km/u. De afstand tussen die wissel en het station is nog enorm groot.
4. Op de terugweg valt het op dat het erg lang duurt voor het sein op groen springt als je op Heino wil vertrekken.
5. Op de terugweg valt het op dat de trein erg langzaam (tot ongeveer 5 km/u) optrekt vanaf Heino en Raalte. Dan rijdt ie een klein stukje pakweg 5 km/u en daarna trekt ie pas op tot 40 km/u. Op de heenweg is dit niet het geval.