trein 5:50 van Breda naar Tilburg te vroeg vertrokken

• 23 februari 2021
  • 22 reacties
  • 506 Bekeken

Hallo, 

Voor mijn werk moest ik deze keer de trein van 5:50 op station Breda nemen. OK, ik was aan de "late" kant (5:48), maar hoorde onderaan de roltrap al de fluit. Vollgens de klok op het perron was het 5:49 toen ik boven kwam, maar de trein reed al weg. 

Gevolg: mijn aansluitende stoptrein naar Eindhoven Strijp-s kon ik niet meer halen en ik moest op de eerstvolgende trein naar Eindhoven wachten. An sich is een kwartier wachten niet zo erg. Helaas kom ik hierdoor te laat op mijn werk.

Over het algemeen ben ik tevreden met de diensten van NS, maar ik vindt dat te vroeg vertrekken net zo irritant is als veelvuldige vertragingen.

MvG Lisa

22 reacties

Lijkt op tijd vertrokken te zijn

Reputatie 7
Badge +3

Als je met een kwartier vertraging te laat op jouw werk komt, dan heb je wel een krappe marge. Een minuut voor vertrek op het perron aankomen is echt te laat ivm de vertrekprocedure.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag ik me toch wel af. Om 5.49 was de snelheid 4 kmh, de vraag is of dat een (wel erg forse)  onnauwkeurigheid van GPS is of dat de trein inderdaad te vroeg is vertrokken. Ik heb de neiging toch het laatste te geloven. 

Badge

Vraag ik me toch wel af. Om 5.49 was de snelheid 4 kmh, de vraag is of dat een (wel erg forse)  onnauwkeurigheid van GPS is of dat de trein inderdaad te vroeg is vertrokken. Ik heb de neiging toch het laatste te geloven. 

De GPS data laat geen complete stop zien maar blijft rond de 1 á 2 km per uur staan, vermoedelijk verstoring door de grote stationskap op Breda.  Maar we zien wel duidelik dat hij om 5.50 uur pas 7 km/uur rijdt dus hij is echt enkele seconden voor 5.50 vertrokken want 7 km/uur rij je al vrij snel

Reputatie 7
Badge +3

Als je over het snelheidsverloop hovert dan is er zelfs aan het begin van 5:50 nog 1 moment waar de snelheid 2 km/uur aangeeft. Vrij snel daarna inderdaad 7 km/uur. En in het kaartje van de routeverloop staat de stop in Breda aangegeven tot 5:50:10.  Trein zal echt aan het begin van de minuut zijn vertrokken. Dat de stationsklok nog 5:49 aangaf, zou kunnen; er is al eerder vastgesteld dat helaas niet alle klokken altijd gelijk lopen. 

Reputatie 7

Sein komt daar pas 50 seconden voor vertrek veilig (05:49:10) dus veel te vroeg kun je er niet weg.

@MoDe Vanaf Breda is dat de eerste trein richting mijn werk. Dus ja dat is helaas een krappe marge. Met alle stoplichten tegen red ik het met fietsen meestal nét. Maar vandaag dus niet. 

@Slidestops Trein was ook nog niet helemaal uit het station. Zag het staartje wegrijden maar hij was dus wél te vroeg weg.

Reputatie 7
Badge

@Slidestops Trein was ook nog niet helemaal uit het station. Zag het staartje wegrijden maar hij was dus wél te vroeg weg.

Een conducteur mag pas de deuren sluiten als het sein veilig staat (dat betekent geel of groen). Dat sein komt pas 50 seconden voor vertrektijd uit de stand stop (rood). Pas op dat moment kan de conducteur met het vertrekproces starten, dat duurt een 20-25 seconden bij een normale trein. Vervolgens krijgt de machinist het sein dat de deuren gesloten zijn dmv een groene lamp in de cabine en pas dán kan de trein in beweging komen. Dat betekent in de praktijk dat ie misschien een 15 seconden te vroeg is vertrokken.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Vanaf Breda is dat de eerste trein richting mijn werk. Dus ja dat is helaas een krappe marge. Met alle stoplichten tegen red ik het met fietsen meestal nét. Maar vandaag dus niet. 

Eerder van huis gaan, zeker als het jouw 1e reismogelijkheid is.

Reputatie 7
Badge

Het blijft natuurlijk de eeuwige discussie over de vertrekprocedure vs vertrektijd. Klantgericht (en vooral duidelijk) zou het zijn als op de vertrektijd gefloten wordt. Vandaag zat ik in vier treinen en heb ik het eens ‘nader bekeken’. In die van de vier treinen kwam er nog iemand aanrennen die volgens de vertrektijd op tijd was maar mooi de trein zag wegrijden. Twee van de vier treinen reden 5 seconde voor de vertrektijd weg.

Ik heb het idee dat zeker nu met ‘corona’ treinen vaker te vroeg vertrekken. Ik ga ervan uit, dat Marjan Rintel met de auto naar kantoor komt. Anders zou ze ook doorhebben dat vanuit de klant gezien de vetrekprocedure opgestart zou moeten worden op een logischer moment: bij het verspringen van de secondewijzer…..

Badge

…..

Ik heb het idee dat zeker nu met ‘corona’ treinen vaker te vroeg vertrekken. Ik ga ervan uit, dat Marjan Rintel met de auto naar kantoor komt. Anders zou ze ook doorhebben dat vanuit de klant gezien de vetrekprocedure opgestart zou moeten worden op een logischer moment: bij het verspringen van de secondewijzer…..

Nou gelukkig vertrekken de treinen al bij het verspringen van de secondewijzer :stuck_out_tongue_winking_eye:  die verspringt zo'n 60 keer per minuut

Eerder van huis gaan, zeker als het jouw 1e reismogelijkheid is.

@MoDe je gaat hier wel een beetje kort door de bocht hoor.
Nóg vroeger van huis vertrekken??? Mijn wekker gaat al om 4:15 uur, zodat ik om 5 uur op de fiets kan zitten. Normaliter fiets ik er zo'n 3 kwartier op. En ja, helaas heb ík niet de luxe van een elektrische fiets of ander sneller vervoermiddel dan mijn oude brikkie. En, nee, de bus pakken is ook geen optie. die rijden dan nog niet. Ik ben de jongste niet meer, dus als ik een beetje aan mijn nachtrust wil toekomen (ongeveer 6 á 7 uur slaap nodig) ga ik voor zulke vroege diensten al om 21 uur mijn bed in.  "Supergezellig” voor mijn gezin…..  

Gewoon 5 minuutjes voor vertrek op het perron staan is zo vreemd toch niet? Er kan altijd last minute iets veranderen zoals een perronwissel of een haperende ov kaart. Ik denk niet dat @MoDe hier kort door de bocht gaat.

btw 3 kwartier fietsen naar station is een flinke kluif, misschien toch die elektrische fiets overwegen?

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem blijft natuurlijk het sluiten van de deuren voor de vertrektijd, dat blijft aanhoudend tot onbegrip en discussies zorgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon 5 minuutjes voor vertrek op het perron staan is zo vreemd toch niet? Er kan altijd last minute iets veranderen zoals een perronwissel of een haperende ov kaart. Ik denk niet dat @MoDe hier kort door de bocht gaat.

Sommige trein- en busaansluitingen zijn minder dan 5 minuten, dus dat is geen optie. Niet iedereen reist point-to-point met maar één trein en eigen voortransport. 

Reputatie 7
Badge

…..

Nou gelukkig vertrekken de treinen al bij het verspringen van de secondewijzer :stuck_out_tongue_winking_eye:  die verspringt zo'n 60 keer per minuut

De minuutaanduider/wijzer idd! Verder moet Marjan is er toch eens naar kijken!

.......

btw 3 kwartier fietsen naar station is een flinke kluif, misschien toch die elektrische fiets overwegen?

Betaal jij die? 

De GPS data laat geen complete stop zien

Gelukkig kunnen we in de achterliggende dataset kijken, dat verduidelijkt het nodige. Er zijn een heel aantal regels met 1 of 2km/h snelheid, wat inderdaad de onnauwkeurigheid van GPS is. De eerste “echte” snelheidsverhoging is tussen 04:50:18 en 04:50:27, van 0km/h naar 5km/h, en daarna oplopend.

Reputatie 1

De GPS lijkt dus niet helemaal betrouwbaar @Henk_NL, zou dan niet te veel waarde hechten aan die exacte tijdstippen die je noemt.

De GPS is prima betrouwbaar, en als er een consistente stijgende lijn zit in de snelheid tussen de metingen (interval = 10 seconden), dan is dat prima te verklaren als vertrek. Alleen de kleine verschuivingen van enkele meters door de onnauwkeurigheid triggeren net de berekening van snelheid. Die zijn alleen ook kinderlijk eenvoudig te spotten.

Wil gerust de dump van de data hier plaatsen overigens, maar is wel 150MB aan XML.

Reputatie 1

De stijgende lijn zal ongetwijfeld het vertrek zijn, het gaat er dan even om of het tijdstip dat de GPS doorgeeft wel klopt. Een onnauwkeurige GPS kan in theorie ook qua tijd een afwijking hebben.

Maar als dat niet zo is en we er vanuit gaan dat @EFM1964 de waarheid spreekt, dan zou het goed zijn om de stationsklokken van Breda nog eens na te lopen.

De tijd is zowel de GPS timestamp als de timestamp van de NS ESB en de timestamp van mijn ontvangende server, als die (met kleine marge) bij elkaar ligt durf ik daar in eerste instantie op te vertrouwen.

Zie nu overigens dat ik de tijden zo heb overgenomen, die moeten +1 uur voor lokale tijd natuurlijk. Dataset is in UTC.

Afwijkende stationsklokken is helaas niks nieuws inderdaad.

Reageer