beantwoord

Trein 6:50 uur van Rotterdam naar Utrecht CS

• 30 maart 2019
  • 39 reacties
  • 1919 Bekeken

Wanneer gaat de trein naar Utrecht die om 6:50 vanaf Rotterdam vertrekt weer rijden? Deze trein rijdt al 6 weken (!) niet vanwege werkzaamheden. De werkzaamheden zouden voorbij moeten zijn maar ik zie deze trein aankomende week nog steeds niet in de dienstregeling verschijnen. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 april 2019, 17:06

Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 2
Het is een beetje een lastige situatie, want er zijn nooit werkzaamheden geweest. De trein van 6:50 eruit gooien was een tijdelijke oplossing om het capaciteitsprobleem vanaf het rangeerterrein (sinds dit jaar) in utrecht "op te lossen". Dit probleem was dan verhult als werkzaamheden. Doordat de trein volgende week alweer niet rijdt lijkt het probleem bij het rangeerterrein dus nog niet opgelost.
Reputatie 6
Badge
Toen ik eerder deze week keek stond ie erin. Nu blijkbaar niet meer. Goede beurt weer NS, fijn weer en uiteraard weer sterk gecommuniceerd. Baal er wel van. En of het nu ProRail is of NS, fix het gewoon.
Reputatie 7
Badge +3
Beschouw deze hele soap maar als een misplaatste 1april grap van NS en ProRail.
Badge +3
Verhullen als 'werkzaamheden'...

Hmm, komen ze (de NS) daar echt zomaar mee weg?

Voor over een paar uur, de jaarlijkse (NS kan lezen en het gewoon zien aan komen, maar leren het nooit!) Boekenweek chaos.

@Tamzin een soap loopt meestal goed af....uiteindelijk 😃
@MaVA dank je voor je uitleg. Dit klinkt plausibeler dan de 'werkzaamheden' die nu in de app zijn opgeschoven naar tot en met vandaag 1 april #slechte1aprilgrap
Reputatie 4
Dat verhullen als werkzaamheden deden de conducteurs ook dit afgelopen weekend in de sprinters uit Alkmaar naar Haarlem.
Omroepen dat de sprinter niet verder reed dan Haarlem vanwege werkzaamheden, terwijl dat eigenlijk kwam door een evenement in Zandvoort waarvoor alle sprinters uit Amsterdam naar Zandvoort werden gedirigeerd. De sprinter Amsterdam - Beverwijk- Alkmaar was dus alleen maar geknipt in Haarlem.
Nu in de app tot en met 12 april
Reputatie 6
Badge
Kom er maar in NS. Waarom zijn de 'werkzaamheden' verlengd? Is er niet hard genoeg gewerkt aan een oplossing?

En wat over de gebrekkige communicatie? Het zou afgelopen vrijdag opgelost zijn, toen bleek zaterdag dat het tot met vandaag zou duren (zo stond het vanochtend nog onder de 'werkzaamheden') en nu weer in ieder geval twee weken verlengd. Complimenten weer en bovenal bedankt.
Reputatie 4
Enige opheldering is wel op zijn plaats vanuit NS. Waarom blijft een oplossing uit na inmiddels 6 weken.

Hetzelfde geldt voor de slag Utrecht - Den Bosch met vertrek 5.53 uit Utrecht. Ook al weken foetsie.
Ik heb er even over rondgebeld maar ik heb helaas niets anders wat ik kan aangeven dan wat er bij de werkzaamheden staat. Wat voor een werkzaamheden precies worden uitgevoerd en in hoeverre dit plaats vind op het rangeerterrein of niet durf ik niet te zeggen. De exacte reden waarom ze zijn verlengd weet ik ook niet. Heel simpel zou ik zeggen, de werkzaamheden zijn nog niet af.

Ik snap dat jullie graag de exacte details zouden willen weten over wat er precies aan de hand is, maar helaas heb ik die niet om te geven.
Reputatie 7
Badge +3
@Stijn NS Er zijn helemaal geen werkzaamheden, dat is hierboven ook al vermeld. Zie ook dit topic.
Dat ze je dat bij het rondbellen niet kunnen vertellen is wel weer typisch ...
De persoon die ik hierover heb gesproken gaf aan enkel door te hebben gekregen wat er momenteel ook op de website is vermeld. Ik zal Rizana eens vragen wie zij hiervoor te pakken heeft weten te krijgen.
Reputatie 4
Ik zou het bijzonder waarderen. Erg knullig zoals het nu week na week wordt uitgesteld. Persoonlijk heb ik er weinig nadeel van qua reistijd, maar ik mis een stukje flexibiliteit in mijn reis (een beperking van het aantal reismogelijkheden).
Hopelijk weet Rizana NS iets meer!
Reputatie 6
Badge
Hopelijk weet HEEL NS iets meer. Het is allemaal zo knullig en amateuristisch geregeld.

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

Op naar acht weken geklungel. *boos*

PS: vorige week viel de 7.05 ook nog een keer uit. Door dit gedoe te laat en propvolle trein.
De persoon die ik hierover heb gesproken gaf aan enkel door te hebben gekregen wat er momenteel ook op de website is vermeld. Ik zal Rizana eens vragen wie zij hiervoor te pakken heeft weten te krijgen.

Ik hoop ook dat er eindelijk meer informatie komt.

Ik reis zelf met een dal vrij abo op de trein Utrecht - Den Bosch met vertrek 5.53 uit Utrecht. Deze trein is voor mij de enige trein die mij de mogelijkheid geeft in de daluren te vertrekken (station Zaltbommel, vertrek 6.24). Nu reis ik om 6.34 naar Geldermalsen en draai daar om, om weer terug te reizen naar Den Bosch. Erg omslachtig... en nu al meerdere weken een half uur langer onderweg.
Reputatie 6
Badge
Het allermooiste: Nu, om 6.50, staat er een lege/donkere trein op spoor 13 klaar. Die zou dus gewoon hebben kunnen rijden. #eenkwartierwachtenvoor.....
Badge

.....

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

.....

Dat zal niet gaan omdat zo'n trein ook zijn controles moet hebben in de nacht en dat gaat niet langs het perron omdat dan niet alles bekeken kan worden aan de buitenzijde van de trein. De inwendige reiniging zou misschien nog wel langs het perron kunnen in de nacht maar is misschien voor de schoonmakers weer extra lastig omdat die dan naar een andere locatie zouden moeten en er daar ook materialen voor de reiniging aanwezig moeten zijn.

En het perron spoor waar zo'n trein dan staat moet ook nog eens niet meer nodig zijn gedurende de rest van de avond/nacht.

.....

.....
Dat zal niet gaan omdat zo'n trein ook zijn controles moet hebben in de nacht en dat gaat niet langs het perron omdat dan niet alles bekeken kan worden aan de buitenzijde van de trein. De inwendige reiniging zou misschien nog wel langs het perron kunnen in de nacht maar is misschien voor de schoonmakers weer extra lastig omdat die dan naar een andere locatie zouden moeten en er daar ook materialen voor de reiniging aanwezig moeten zijn.

En het perron spoor waar zo'n trein dan staat moet ook nog eens niet meer nodig zijn gedurende de rest van de avond/nacht.

Je bent nu weer allerlei dingen aan het opnoemen waarom iets niet kan. Probeer binnen NS nu eens een oplossing te gaan bedenken hoe dingen wel kunnen. (dus niet Ja, maar..... maar Ja en.....)
Badge
Ik geef alleen aan wat de beperkingen zijn voor hetgeen genoemd wordt, oplossingen lijken nog wel eens makkelijk te zijn maar het moet ook in het gehele plaatje passen. En dat gehele plaatje is bij de NS nogal complex, al lijkt het van buitenaf vaak iets heel makkelijk het is in het hele proces vaak niet zo eenvoudig te regelen.

Aangezien Rotterdam niet mijn standplaats is heb ik ook geen idee wat daar verder allemaal speelt en wat een oplossing zou kunnen zijn. Maar als de oplossing simpel was dan ga ik er vanuit dat ze dat in Rotterdam ook al aangegeven zouden hebben.
Rizana NS is deze week niet aanwezig, een antwoord kan dan helaas nog even duren. Ik geef aan haar door dat jullie met smacht op een reactie wachten.
Ik zal ook nog even van mij laten horen. Rizana zal er geen verdere informatie over geven, ik heb enkel gevraagd met wie zij een maand geleden contact heeft gehad. Ik ben zelf op verder onderzoek gegaan hierover en ben ook beland bij collega's die meer kunnen vertellen. Ik verwacht hier later vandaag over teruggebeld te worden en hoop dan meer informatie te kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe lang NS nog weg komt met deze misplaatste grap. Bij het schrappen van de trein Utrecht-Den Bosch voldoet NS voor Zaltbommel doodleuk niet meer aan de concessievoorwaarden die eist dat ieder station twee keer per uur bedient moet worden. Tussen 7.00 en 8.00 uur is er daar nu echter nog maar één trein. Daar zit dus zeker een mogelijkheid om NS aan te pakken, zeker omdat NS en ProRail geen enkele haast menen te moeten maken om dit op te lossen.
Nou, even een tussen update. Ik heb nog niet alles op een rijtje, er wordt nog een en ander verder uitgezocht, dus ik zal later deze week nog meer informatie geven. Wat ik voor nu in ieder geval kan aangeven is dat deze treinen inderdaad geschrapt moesten worden door problemen bij het rangeren (over de precieze reden later meer). Het heeft even geduurd, maar er is een oplossing gevonden. Vanaf 6 mei zullen deze vier ritten weer rijden als normaal. Ze zullen er dus helaas nog een aantal weken uit liggen.

Ik zie dat de werkzaamhedenpagina op dit moment is geüpdatet met de melding dat deze verstoring nog zou duren t/m 26 april, dit wordt nog aangepast. Datzelfde geldt voor de reisplanner zelf, op dit moment geeft die aan dat de treinen vanaf komende week alweer normaal rijden, ook dat zal nog worden bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat jullie het graag eerder opgelost hadden willen zien (trust me, ik ook), maar helaas kan ik niets anders aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
@Stijn NS
Bedankt voor de moeite maar je gelooft toch niet dat iemand die 6 mei nog serieus neemt.

Reageer