beantwoord

Trein 6:50 uur van Rotterdam naar Utrecht CS

  • 30 maart 2019
  • 39 reacties
  • 1948 Bekeken

Wanneer gaat de trein naar Utrecht die om 6:50 vanaf Rotterdam vertrekt weer rijden? Deze trein rijdt al 6 weken (!) niet vanwege werkzaamheden. De werkzaamheden zouden voorbij moeten zijn maar ik zie deze trein aankomende week nog steeds niet in de dienstregeling verschijnen. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 april 2019, 17:06

Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 2

@Jeroen

In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/
Dit probleem is ontstaan doordat de treindienstleiding van de NCBG terreinen niet meer bij de NS mocht liggen maar deze moest naar Prorail toe.
...
De regelgeving vanuit IL&T en het feit dat Prorail in deze situatie niet met portofonie wil werken heeft deze problemen veroorzaakt, absoluut niet een vakbond die opkwam voor de onveilige gevoelens en de bijna aanrijdingen bij de medewerkers van het NCBG.


Dank je @Jeroen ! Fijn dat jij wel weet wat er aan de hand is en dat hier ook meldt.
NCBG moest ik even opzoeken: Niet Centraal Bediende Gebieden.
Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Reputatie 6
@Jeroen: klinkt lekker professioneel weer. Eerst klooit men wat aan om vervolgens eerst een paar rangeerders bijna plat te rijden. Als men veiligheid nu echt serieus zou nemen zou er eerst een risico-analyse gedaan worden alvorens men de werkwijze verandert.
Reputatie 4
Bedankt voor het inkijkje, Jeroen. Ik mag hopen dat hier een werkbare oplossing komt, die de veiligheid niet onder druk zet en dat er geen belemmeringen optreden in de treinenloop.
Badge
En - minstens zo belangrijk - wat is de reden dan Prorail op een manier wil werken die de veiligheid van de mensen die op het opstelterrein aan het werk zijn in gevaar brengt? Men beweert altijd dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat, maar als er door een andere werkwijze bijna-aanrijdingen op het spoor plaatsvinden, geloof ik daar bijzonder weinig van.
Prorail wil niet afwijken van de standaard die ze daar hanteren.

Vanwege het feit dat veiligheid boven alles staat is dit probleem veroorzaakt, na deze 'bijna' incidenten is deze onveiligheid geconstateerd en is er direct actie ondernomen. Deze 'bijna aanrijdingen' zijn bijna aanrijdingen met RET machinisten en machinisten met een lege trein, waarbij door oplettendheid/alertheid van de medewerkers niets is gebeurt. Op NCBG terreinen rij je altijd rustig en met extra oplettendheid en dit heeft niets met het hoofdrailnet te maken waar de reizigerstreinen rijden.
Reputatie 6
En - minstens zo belangrijk - wat is de reden dan Prorail op een manier wil werken die de veiligheid van de mensen die op het opstelterrein aan het werk zijn in gevaar brengt? Men beweert altijd dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat, maar als er door een andere werkwijze bijna-aanrijdingen op het spoor plaatsvinden, geloof ik daar bijzonder weinig van.
@Jeroen Dank voor je toelichting! Als reiziger zie je alleen een trein die niet rijdt en ben je je niet bewust van alles wat achter de schermen moet gebeuren om de trein te laten rijden.

@Stijn NS dank je voor het uitzoeken. Nog een maandje volhouden dus.
Wat is eigenlijk de reden dat die emplacementen niet centraal bediend zijn? Zou dat voordelen moeten hebben, of is het gewoon een bezuiniging op spoorbeveiliging? Bij de hoge frequenties waarmee men rijdt zou je verwachten zou je verwachten dat emplacementen ingericht zijn om in hoge intervallen treinen de baan op te sturen.
Badge
@Jeroen
In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/



@Tamzin, Spijtig dat jij dit zo zonder kennis van het werkelijke probleem op een forum neerzet. Dit probleem is ontstaan doordat de treindienstleiding van de NCBG terreinen niet meer bij de NS mocht liggen maar deze moest naar Prorail toe.

Op de NCBG terreinen communiceerde wij voordat deze verschuiving plaatsvond met portofoons zowel onderling als met de treindienstleider en de werkvoorbereider. Doordat iedereen die op NCBG aanwezig was met een portofoon liep op dezelfde frequentie hoorde iedereen welke treinbewegingen er plaats gingen vinden omdat je voor elke beweging toestemming moet hebben van de treindienstleider.

Nu dat de treindienstleiding bij Prorail is komen te liggen en Prorail niet met het systeem (portofoon) welke al jaren door de NS gebruikt wordt wilde werken moet er nu met een telefoon gebeld worden naar de treindienstleider. Het gevolg hiervan is dat er nog maar 1 persoon op het NCBG terrein op de hoogte is van die ene treinbeweging, maar dus ook niet van de andere treinbewegingen.

Dit veroorzaakt dus onwetendheid waar je een trein kunt verwachten en dat brengt met zich mee dat er anders gewerkt moet gaan worden om de veiligheid te garanderen van de medewerkers op het NCBG. Door de onwetendheid welke treinbewegingen er gaan plaatsvinden zijn nml. al bijna aanrijdingen geweest met collega's op de NCBG gebieden. Aangezien de persoonlijke veiligheid hier flink in het geding was bij o.a. de wisselwachters is er voor gekozen deze niet meer in te zetten maar het proces weer op de oudere manier te laten verlopen waarbij er meer tijd nodig is voordat een trein het NCBG gebied heeft verlaten omdat er elke keer in- en uitgestapt moet worden.

De regelgeving vanuit IL&T en het feit dat Prorail in deze situatie niet met portofonie wil werken heeft deze problemen veroorzaakt, absoluut niet een vakbond die opkwam voor de onveilige gevoelens en de bijna aanrijdingen bij de medewerkers van het NCBG.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/
Badge

#DenkinmogeljkhedenProRail en NS denken anno 2019 helaas alleen nog in regels en procedures.
Flexibiliteit en improviseren zijn vieze woorden geworden in spoorwegland.

Deze klacht moet je even deponeren waar deze hoort, nml. bij het IL&T die steeds meer verzint aan regelgeving die dingen veel meer omslachtig maakt dan het hoeft te zijn.

Helaas zie je in meer sectoren dat regelgeving door de overheid meer stuk maakt dan je lief is.
Reputatie 4
Ik kan er zelf mee leven. Waar in ieder geval een oplossing voor moet komen is de bediening van Zaltbommel.

Het lijkt me mogelijk om de 3918 of 818 daar te laten stoppen in noordelijke richting. En de 2917 in zuidelijke richting
Reputatie 7
Badge +3
#Denkinmogeljkheden
ProRail en NS denken anno 2019 helaas alleen nog in regels en procedures.
Flexibiliteit en improviseren zijn vieze woorden geworden in spoorwegland.
Reputatie 6
Badge
Ik sluit mij bij Tamzin aan. NS heeft dus 10 weken nodig om dit op te lossen. Als het al lukt. Bedenk een betere oplossing en zet gewoon al een trein op Utrecht CS klaar. Kan mij niet voorstellen dat een trein neerzetten aldaar aan het eind van de avond niet mogelijk is.

#Denkinmogeljkheden
Reputatie 7
Badge +3
@Stijn NS
Bedankt voor de moeite maar je gelooft toch niet dat iemand die 6 mei nog serieus neemt.
Nou, even een tussen update. Ik heb nog niet alles op een rijtje, er wordt nog een en ander verder uitgezocht, dus ik zal later deze week nog meer informatie geven. Wat ik voor nu in ieder geval kan aangeven is dat deze treinen inderdaad geschrapt moesten worden door problemen bij het rangeren (over de precieze reden later meer). Het heeft even geduurd, maar er is een oplossing gevonden. Vanaf 6 mei zullen deze vier ritten weer rijden als normaal. Ze zullen er dus helaas nog een aantal weken uit liggen.

Ik zie dat de werkzaamhedenpagina op dit moment is geüpdatet met de melding dat deze verstoring nog zou duren t/m 26 april, dit wordt nog aangepast. Datzelfde geldt voor de reisplanner zelf, op dit moment geeft die aan dat de treinen vanaf komende week alweer normaal rijden, ook dat zal nog worden bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat jullie het graag eerder opgelost hadden willen zien (trust me, ik ook), maar helaas kan ik niets anders aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe lang NS nog weg komt met deze misplaatste grap. Bij het schrappen van de trein Utrecht-Den Bosch voldoet NS voor Zaltbommel doodleuk niet meer aan de concessievoorwaarden die eist dat ieder station twee keer per uur bedient moet worden. Tussen 7.00 en 8.00 uur is er daar nu echter nog maar één trein. Daar zit dus zeker een mogelijkheid om NS aan te pakken, zeker omdat NS en ProRail geen enkele haast menen te moeten maken om dit op te lossen.
Ik zal ook nog even van mij laten horen. Rizana zal er geen verdere informatie over geven, ik heb enkel gevraagd met wie zij een maand geleden contact heeft gehad. Ik ben zelf op verder onderzoek gegaan hierover en ben ook beland bij collega's die meer kunnen vertellen. Ik verwacht hier later vandaag over teruggebeld te worden en hoop dan meer informatie te kunnen geven.
Rizana NS is deze week niet aanwezig, een antwoord kan dan helaas nog even duren. Ik geef aan haar door dat jullie met smacht op een reactie wachten.
Badge
Ik geef alleen aan wat de beperkingen zijn voor hetgeen genoemd wordt, oplossingen lijken nog wel eens makkelijk te zijn maar het moet ook in het gehele plaatje passen. En dat gehele plaatje is bij de NS nogal complex, al lijkt het van buitenaf vaak iets heel makkelijk het is in het hele proces vaak niet zo eenvoudig te regelen.

Aangezien Rotterdam niet mijn standplaats is heb ik ook geen idee wat daar verder allemaal speelt en wat een oplossing zou kunnen zijn. Maar als de oplossing simpel was dan ga ik er vanuit dat ze dat in Rotterdam ook al aangegeven zouden hebben.

.....

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

.....
Dat zal niet gaan omdat zo'n trein ook zijn controles moet hebben in de nacht en dat gaat niet langs het perron omdat dan niet alles bekeken kan worden aan de buitenzijde van de trein. De inwendige reiniging zou misschien nog wel langs het perron kunnen in de nacht maar is misschien voor de schoonmakers weer extra lastig omdat die dan naar een andere locatie zouden moeten en er daar ook materialen voor de reiniging aanwezig moeten zijn.

En het perron spoor waar zo'n trein dan staat moet ook nog eens niet meer nodig zijn gedurende de rest van de avond/nacht.



Je bent nu weer allerlei dingen aan het opnoemen waarom iets niet kan. Probeer binnen NS nu eens een oplossing te gaan bedenken hoe dingen wel kunnen. (dus niet Ja, maar..... maar Ja en.....)
Badge

.....

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

.....

Dat zal niet gaan omdat zo'n trein ook zijn controles moet hebben in de nacht en dat gaat niet langs het perron omdat dan niet alles bekeken kan worden aan de buitenzijde van de trein. De inwendige reiniging zou misschien nog wel langs het perron kunnen in de nacht maar is misschien voor de schoonmakers weer extra lastig omdat die dan naar een andere locatie zouden moeten en er daar ook materialen voor de reiniging aanwezig moeten zijn.

En het perron spoor waar zo'n trein dan staat moet ook nog eens niet meer nodig zijn gedurende de rest van de avond/nacht.
Reputatie 6
Badge
Het allermooiste: Nu, om 6.50, staat er een lege/donkere trein op spoor 13 klaar. Die zou dus gewoon hebben kunnen rijden. #eenkwartierwachtenvoor.....
De persoon die ik hierover heb gesproken gaf aan enkel door te hebben gekregen wat er momenteel ook op de website is vermeld. Ik zal Rizana eens vragen wie zij hiervoor te pakken heeft weten te krijgen.

Ik hoop ook dat er eindelijk meer informatie komt.

Ik reis zelf met een dal vrij abo op de trein Utrecht - Den Bosch met vertrek 5.53 uit Utrecht. Deze trein is voor mij de enige trein die mij de mogelijkheid geeft in de daluren te vertrekken (station Zaltbommel, vertrek 6.24). Nu reis ik om 6.34 naar Geldermalsen en draai daar om, om weer terug te reizen naar Den Bosch. Erg omslachtig... en nu al meerdere weken een half uur langer onderweg.
Reputatie 6
Badge
Hopelijk weet HEEL NS iets meer. Het is allemaal zo knullig en amateuristisch geregeld.

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

Op naar acht weken geklungel. *boos*

PS: vorige week viel de 7.05 ook nog een keer uit. Door dit gedoe te laat en propvolle trein.

Reageer