beantwoord

Trein 6:50 uur van Rotterdam naar Utrecht CS

  • 30 maart 2019
  • 39 reacties
  • 1948 Bekeken

Wanneer gaat de trein naar Utrecht die om 6:50 vanaf Rotterdam vertrekt weer rijden? Deze trein rijdt al 6 weken (!) niet vanwege werkzaamheden. De werkzaamheden zouden voorbij moeten zijn maar ik zie deze trein aankomende week nog steeds niet in de dienstregeling verschijnen. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 april 2019, 17:06

Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 2
Het is een beetje een lastige situatie, want er zijn nooit werkzaamheden geweest. De trein van 6:50 eruit gooien was een tijdelijke oplossing om het capaciteitsprobleem vanaf het rangeerterrein (sinds dit jaar) in utrecht "op te lossen". Dit probleem was dan verhult als werkzaamheden. Doordat de trein volgende week alweer niet rijdt lijkt het probleem bij het rangeerterrein dus nog niet opgelost.
Reputatie 6
Badge
Toen ik eerder deze week keek stond ie erin. Nu blijkbaar niet meer. Goede beurt weer NS, fijn weer en uiteraard weer sterk gecommuniceerd. Baal er wel van. En of het nu ProRail is of NS, fix het gewoon.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe lang NS nog weg komt met deze misplaatste grap. Bij het schrappen van de trein Utrecht-Den Bosch voldoet NS voor Zaltbommel doodleuk niet meer aan de concessievoorwaarden die eist dat ieder station twee keer per uur bedient moet worden. Tussen 7.00 en 8.00 uur is er daar nu echter nog maar één trein. Daar zit dus zeker een mogelijkheid om NS aan te pakken, zeker omdat NS en ProRail geen enkele haast menen te moeten maken om dit op te lossen.
Reputatie 4
Ik kan er zelf mee leven. Waar in ieder geval een oplossing voor moet komen is de bediening van Zaltbommel.

Het lijkt me mogelijk om de 3918 of 818 daar te laten stoppen in noordelijke richting. En de 2917 in zuidelijke richting
Badge
@Jeroen
In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/



@Tamzin, Spijtig dat jij dit zo zonder kennis van het werkelijke probleem op een forum neerzet. Dit probleem is ontstaan doordat de treindienstleiding van de NCBG terreinen niet meer bij de NS mocht liggen maar deze moest naar Prorail toe.

Op de NCBG terreinen communiceerde wij voordat deze verschuiving plaatsvond met portofoons zowel onderling als met de treindienstleider en de werkvoorbereider. Doordat iedereen die op NCBG aanwezig was met een portofoon liep op dezelfde frequentie hoorde iedereen welke treinbewegingen er plaats gingen vinden omdat je voor elke beweging toestemming moet hebben van de treindienstleider.

Nu dat de treindienstleiding bij Prorail is komen te liggen en Prorail niet met het systeem (portofoon) welke al jaren door de NS gebruikt wordt wilde werken moet er nu met een telefoon gebeld worden naar de treindienstleider. Het gevolg hiervan is dat er nog maar 1 persoon op het NCBG terrein op de hoogte is van die ene treinbeweging, maar dus ook niet van de andere treinbewegingen.

Dit veroorzaakt dus onwetendheid waar je een trein kunt verwachten en dat brengt met zich mee dat er anders gewerkt moet gaan worden om de veiligheid te garanderen van de medewerkers op het NCBG. Door de onwetendheid welke treinbewegingen er gaan plaatsvinden zijn nml. al bijna aanrijdingen geweest met collega's op de NCBG gebieden. Aangezien de persoonlijke veiligheid hier flink in het geding was bij o.a. de wisselwachters is er voor gekozen deze niet meer in te zetten maar het proces weer op de oudere manier te laten verlopen waarbij er meer tijd nodig is voordat een trein het NCBG gebied heeft verlaten omdat er elke keer in- en uitgestapt moet worden.

De regelgeving vanuit IL&T en het feit dat Prorail in deze situatie niet met portofonie wil werken heeft deze problemen veroorzaakt, absoluut niet een vakbond die opkwam voor de onveilige gevoelens en de bijna aanrijdingen bij de medewerkers van het NCBG.
Badge
En - minstens zo belangrijk - wat is de reden dan Prorail op een manier wil werken die de veiligheid van de mensen die op het opstelterrein aan het werk zijn in gevaar brengt? Men beweert altijd dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat, maar als er door een andere werkwijze bijna-aanrijdingen op het spoor plaatsvinden, geloof ik daar bijzonder weinig van.
Prorail wil niet afwijken van de standaard die ze daar hanteren.

Vanwege het feit dat veiligheid boven alles staat is dit probleem veroorzaakt, na deze 'bijna' incidenten is deze onveiligheid geconstateerd en is er direct actie ondernomen. Deze 'bijna aanrijdingen' zijn bijna aanrijdingen met RET machinisten en machinisten met een lege trein, waarbij door oplettendheid/alertheid van de medewerkers niets is gebeurt. Op NCBG terreinen rij je altijd rustig en met extra oplettendheid en dit heeft niets met het hoofdrailnet te maken waar de reizigerstreinen rijden.
Reputatie 6
Badge
Kom er maar in NS. Waarom zijn de 'werkzaamheden' verlengd? Is er niet hard genoeg gewerkt aan een oplossing?

En wat over de gebrekkige communicatie? Het zou afgelopen vrijdag opgelost zijn, toen bleek zaterdag dat het tot met vandaag zou duren (zo stond het vanochtend nog onder de 'werkzaamheden') en nu weer in ieder geval twee weken verlengd. Complimenten weer en bovenal bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
@Stijn NS Er zijn helemaal geen werkzaamheden, dat is hierboven ook al vermeld. Zie ook dit topic.
Dat ze je dat bij het rondbellen niet kunnen vertellen is wel weer typisch ...
Reputatie 7
Badge +3
@Stijn NS
Bedankt voor de moeite maar je gelooft toch niet dat iemand die 6 mei nog serieus neemt.
Reputatie 4
Bedankt voor het inkijkje, Jeroen. Ik mag hopen dat hier een werkbare oplossing komt, die de veiligheid niet onder druk zet en dat er geen belemmeringen optreden in de treinenloop.
Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Reputatie 4
Enige opheldering is wel op zijn plaats vanuit NS. Waarom blijft een oplossing uit na inmiddels 6 weken.

Hetzelfde geldt voor de slag Utrecht - Den Bosch met vertrek 5.53 uit Utrecht. Ook al weken foetsie.
De persoon die ik hierover heb gesproken gaf aan enkel door te hebben gekregen wat er momenteel ook op de website is vermeld. Ik zal Rizana eens vragen wie zij hiervoor te pakken heeft weten te krijgen.

.....

Overigens zag ik gisteravond om 21.25 een IC uit Utrecht op Rotterdam CS afgerangeerd worden. Die kan dus eigenlijk gewoon blijven staan tot de volgende ochtend 6.50. Probleem vanuit Rotterdam opgelost.

.....
Dat zal niet gaan omdat zo'n trein ook zijn controles moet hebben in de nacht en dat gaat niet langs het perron omdat dan niet alles bekeken kan worden aan de buitenzijde van de trein. De inwendige reiniging zou misschien nog wel langs het perron kunnen in de nacht maar is misschien voor de schoonmakers weer extra lastig omdat die dan naar een andere locatie zouden moeten en er daar ook materialen voor de reiniging aanwezig moeten zijn.

En het perron spoor waar zo'n trein dan staat moet ook nog eens niet meer nodig zijn gedurende de rest van de avond/nacht.



Je bent nu weer allerlei dingen aan het opnoemen waarom iets niet kan. Probeer binnen NS nu eens een oplossing te gaan bedenken hoe dingen wel kunnen. (dus niet Ja, maar..... maar Ja en.....)
Nou, even een tussen update. Ik heb nog niet alles op een rijtje, er wordt nog een en ander verder uitgezocht, dus ik zal later deze week nog meer informatie geven. Wat ik voor nu in ieder geval kan aangeven is dat deze treinen inderdaad geschrapt moesten worden door problemen bij het rangeren (over de precieze reden later meer). Het heeft even geduurd, maar er is een oplossing gevonden. Vanaf 6 mei zullen deze vier ritten weer rijden als normaal. Ze zullen er dus helaas nog een aantal weken uit liggen.

Ik zie dat de werkzaamhedenpagina op dit moment is geüpdatet met de melding dat deze verstoring nog zou duren t/m 26 april, dit wordt nog aangepast. Datzelfde geldt voor de reisplanner zelf, op dit moment geeft die aan dat de treinen vanaf komende week alweer normaal rijden, ook dat zal nog worden bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat jullie het graag eerder opgelost hadden willen zien (trust me, ik ook), maar helaas kan ik niets anders aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/
Wat is eigenlijk de reden dat die emplacementen niet centraal bediend zijn? Zou dat voordelen moeten hebben, of is het gewoon een bezuiniging op spoorbeveiliging? Bij de hoge frequenties waarmee men rijdt zou je verwachten zou je verwachten dat emplacementen ingericht zijn om in hoge intervallen treinen de baan op te sturen.
@Jeroen Dank voor je toelichting! Als reiziger zie je alleen een trein die niet rijdt en ben je je niet bewust van alles wat achter de schermen moet gebeuren om de trein te laten rijden.

@Stijn NS dank je voor het uitzoeken. Nog een maandje volhouden dus.
Reputatie 6
En - minstens zo belangrijk - wat is de reden dan Prorail op een manier wil werken die de veiligheid van de mensen die op het opstelterrein aan het werk zijn in gevaar brengt? Men beweert altijd dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat, maar als er door een andere werkwijze bijna-aanrijdingen op het spoor plaatsvinden, geloof ik daar bijzonder weinig van.
Reputatie 2

@Jeroen

In zijn algemeenheid klopt dat wel maar in dit geval zijn die nieuwe extra regels een gevolg van het gedram van de FNV die pretendeert namens het NS-personeel te spreken.

https://www.spoorpro.nl/personeel/2019/01/08/fnv-spoor-nieuwe-communicatiewijze-onveilig-voor-wisselwachters/
Dit probleem is ontstaan doordat de treindienstleiding van de NCBG terreinen niet meer bij de NS mocht liggen maar deze moest naar Prorail toe.
...
De regelgeving vanuit IL&T en het feit dat Prorail in deze situatie niet met portofonie wil werken heeft deze problemen veroorzaakt, absoluut niet een vakbond die opkwam voor de onveilige gevoelens en de bijna aanrijdingen bij de medewerkers van het NCBG.


Dank je @Jeroen ! Fijn dat jij wel weet wat er aan de hand is en dat hier ook meldt.
NCBG moest ik even opzoeken: Niet Centraal Bediende Gebieden.
Reputatie 7
Badge +3
Beschouw deze hele soap maar als een misplaatste 1april grap van NS en ProRail.
Badge +3
Verhullen als 'werkzaamheden'...

Hmm, komen ze (de NS) daar echt zomaar mee weg?

Voor over een paar uur, de jaarlijkse (NS kan lezen en het gewoon zien aan komen, maar leren het nooit!) Boekenweek chaos.

@Tamzin een soap loopt meestal goed af....uiteindelijk 😃
@MaVA dank je voor je uitleg. Dit klinkt plausibeler dan de 'werkzaamheden' die nu in de app zijn opgeschoven naar tot en met vandaag 1 april #slechte1aprilgrap
Reputatie 4
Dat verhullen als werkzaamheden deden de conducteurs ook dit afgelopen weekend in de sprinters uit Alkmaar naar Haarlem.
Omroepen dat de sprinter niet verder reed dan Haarlem vanwege werkzaamheden, terwijl dat eigenlijk kwam door een evenement in Zandvoort waarvoor alle sprinters uit Amsterdam naar Zandvoort werden gedirigeerd. De sprinter Amsterdam - Beverwijk- Alkmaar was dus alleen maar geknipt in Haarlem.
Nu in de app tot en met 12 april

Reageer