Skip to main content

In de nieuwe dienstregeling rijdt de 726, vertrek 7.49 uit Groningen, versneld tussen Groningen en Zwolle. Dus alleen een stop in Assen en niet zoals nu nog op alle tussengelegen stations. 

Nu valt mij op dat de NS planner aangeeft dat dit ook het geval is op zondag 17 december.  Maar as zondag 10 december rijdt de 726 echter nog wel als stoppende IC. En dit terwijl de sprinter 8126 wel er vlak voor zal rijden.

 

De 8126 vertrekt dus as zondag om 7.33 uur uit Groningen en de 726 om 7.37 uur. Iemand enig idee waarom de 726 as zondag al niet versneld is en er dus twee stoppende treinen achter elkaar tuffen?

Lijkt op een eenmalige vergissing. Of die trein de 10e inderdaad al om 7.37 uur vertrekt of dat hij alleen fout in de planner staat en toch om 7.49 rijdt is niet duidelijk.


Nou ja, blijft opvallend om twee stoppende treinen een paar min achter elkaar te laten rijden. Alles zal wel een goede reden hebben zullen we maar zeggen. Of inderdaad een foutje in de planner. 


 

Grappige is wel dat de trein van 07:37 uur wel als intercity wordt aangegeven maar inderdaad ook op elk station tussen Groningen en Zwolle stopt. Voorts doet de “intercity” er ook nog 3 minuten langer over dan de stoptrein. Dat is dan misschien wel weer logisch omdat het sprintermaterieel sneller optrekt


Wat zou kunnen is dat er vanwege de werkzaamheden de trein van 3-12 naar 10-12 in de database is gekopieerd en toen is aangepast voor het deel Almere - Den Haag CS ? (ivm werkzaamheden )


 

Grappige is wel dat de trein van 07:37 uur wel als intercity wordt aangegeven maar inderdaad ook op elk station tussen Groningen en Zwolle stopt. Voorts doet de “intercity” er ook nog 3 minuten langer over dan de stoptrein. Dat is dan misschien wel weer logisch omdat het sprintermaterieel sneller optrekt

Dat die trein als intercity wordt aangemerkt is niet vreemd omdat hij vanaf Zwolle alleen nog op de intercity stations stopt. Die regeling is niet ongewoon voor de eerste treinen richting Randstad en andersom hetzelfde voor de laatste treinen die 's nachts uit de Randstad komen.

Op hele vroege en hele late uren loont het kennelijk niet om aparte intercity's en sprinters te laten rijden tussen Zwolle en Groningen v.v. en neemt de intercity op dat stuk de rol van de sprinter over.


Volgens rijdendetreinen.nl heeft intercity 726 vanmorgen inderdaad tot Zwolle overal gestopt. De sprinter die er vlak voor zou rijden was 10 minuten te laat (waarom om 7.30 uur op zondag???) en vertrok dus niet vlak voor maar vlak na de intercity. Ze hebben uiteindelijk allebei braaf overal gestopt.


Reageer