beantwoord

trein

  • 1 January 2024
  • 19 reacties
  • 754 Bekeken

Goeiedag ik had een vraag.

 

In de vorige dienstregeling reden in almere op de sprinter diensten de nieuwe sng treinen. Nu met nieuwe dienstregeling rijden er in almere alleen nog maar slt treinen die behoorlijk veroudert en vies zijn. Waar zijn de sng gebleven voor op dit traject?

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 January 2024, 11:55

Bekijk origineel

19 reacties

De dienstregeling in Flevoland is dit jaar flink veranderd en dan wordt meestal ook de inzet van het materieel opnieuw bekeken.

Omdat SLT alleen uit grotere treinstellen bestaat (4 en 6 wagens) wordt dat het liefst ingezet op drukkere sprinterlijnen zoals ook rond Almere omdat het buiten de spits te groot is voor wat stillere lijnen. SNG en Flirt (3 en 4 wagens) zijn daar wat handiger inzetbaar.

Overigens is SLT nog niet eens op de helft van zijn levensduur, dat moet nog wel 20 jaar mee. Wel is het zo dat SLT al jaren schreeuwt om een schilderbeurt.

Reputatie 3

De dienstregeling in Flevoland is dit jaar flink veranderd en dan wordt meestal ook de inzet van het materieel opnieuw bekeken.

Omdat SLT alleen uit grotere treinstellen bestaat (4 en 6 wagens) wordt dat het liefst ingezet op drukkere sprinterlijnen zoals ook rond Almere omdat het buiten de spits te groot is voor wat stillere lijnen. SNG en Flirt (3 en 4 wagens) zijn daar wat handiger inzetbaar.

Overigens is SLT nog niet eens op de helft van zijn levensduur, dat moet nog wel 20 jaar mee. Wel is het zo dat SLT al jaren schreeuwt om een schilderbeurt.

Als de SLT geschilderd zouden moeten worden kan je de intercity's (dubbeldekkers) ook wel meenemen. Die zien er ook niet meer uit inmiddels

Net een discussie met SanderVH gevoerd op X. Prijs/kwaliteit is inmiddels wel zeer bedroevend aan het worden. Het is dat de werkgever het meestal betaald natuurlijk, maar ook die zouden eens wat actiever moeten gaan worden. 

 

@Henk L

Het zo vreselijk beknibbelen op schilderbeurten begrijp ik ook niet zo goed omdat het uiterlijk van de trein grote invloed heeft op de perceptie van de reizigers. Zie de laatste opmerking van TS.

Japanse treinen worden bijv. iedere 10 jaar geschilderd en de bekleding van de stoelen (niet de stoelen zelf) wordt steevast iedere 8 jaar vernieuwd. Dure grote renovaties doet men daar dan juist vrijwel niet. Zelfs treinen van 40-50 jaar oud (ja, die heb je daar ook) zien er nog altijd zeer verzorgd uit. 

 

 

 

In Nederland gaat veel meer geld op aan personeel. In en rond Berlijn rijden metro, S-Bahn en regionale treinen (met uitzondering van wat dubbeldekkers) allemaal zonder conducteurs. In Nederland is het allemaal tweemansbediening en dan liggen de lonen in het OV hier ook nog eens hoger dan in Duitsland.

Bij de stadsvervoer in en rond Berlijn rijden verder vooral grote trams, dubbeldeksbussen en gelede bussen, grote eenheden met slechts een man personeel.

Er is kortom een groot verschil in efficiency en dat vertaalt zich in de prijs van de kaartjes. Verder subsidieert de gewone reiziger in Nederland per saldo ook nog de OV-studentenkaart en de seniorenkorting omdat de vergoeding vanuit de overheid daarvoor niet kostendekkend is.

Reputatie 3

Lijkt mij dan hoog tijd dat we zo snel mogelijk gaan overstappen op het Duitse systeem, het huidige OV is in Nederland in ras tempo onbetaalbaar aan het worden. Tel daarbij dan ook nog eens op de viezigheid in het OV en het is duidelijk dat alleen de mensen die niet anders kunnen, nog met het OV gaan reizen.

@Henk L

Er is nog iets wat je bedenken moet. In Duitsland geven werkgevers in het algemeen geen reiskostenvergoeding voor woonwerkverkeer. Dat is in principe voor eigen rekening. Je mag wel wat aftrekken van de belastingen maar dat dekt op geen stukken na de werkelijke kosten.

Ik heb zelf voor mijn werk een tijd gependeld van Den Bosch naar Nijmegen. De reiskostenvergoeding was zo hoog dat ik er na aftrek van de treinkosten nog €80 per maand aan overhield.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft dat SLT treinen er aan de buitenkant zo vies uitzien en nodig een schilderbeurt kunnen gebruiken, eerder dit jaar is als test een SLT helemaal schoongemaakt aan de buitenkant en voorzien van een glascoating om te zien of deze dan minder snel vui wordt en dus ook minder vaak gewassen hoeft te worden. 

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1660885064006115330

 

Reputatie 3

Wat betreft dat SLT treinen er aan de buitenkant zo vies uitzien en nodig een schilderbeurt kunnen gebruiken, eerder dit jaar is als test een SLT helemaal schoongemaakt aan de buitenkant en voorzien van een glascoating om te zien of deze dan minder snel vui wordt en dus ook minder vaak gewassen hoeft te worden. 

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1660885064006115330

 

Dat nieuwsbericht is van mei 2023. Dus de vraag is nu wat NS hier daadwerkelijk mee gaat doen. In de afgelopen maanden zo te zien weinig want op X regent het klachten over zwaar vervuilde treinen. 

Wat betreft dat SLT treinen er aan de buitenkant zo vies uitzien en nodig een schilderbeurt kunnen gebruiken, eerder dit jaar is als test een SLT helemaal schoongemaakt aan de buitenkant en voorzien van een glascoating om te zien of deze dan minder snel vui wordt en dus ook minder vaak gewassen hoeft te worden. 

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1660885064006115330

 

Klnkt op zich interessant maar ik kan als buitenstaander niet beoordelen of dit technisch een realistisch verhaal is.

Dus is er inmiddels al iets bekend over het resultaat? De proef was in mei.

Reputatie 7
Badge +3

Is er inmiddels al iets bekend over het resultaat? De proef was in mei.

Het aanbrengen van de coating was in mei. Vanaf die tijd zal dus bekeken worden hoe het werkt in de praktijk. Wat mij logisch lijkt is dat NS over een langere periode wil kijken of dit ook echt het effect heeft wat ze voor ogen hadden. Als zou blijken dat een SLT met deze glascoating na een half jaar of jaar weer net zo vies als zonder of net zo vaak schoongemaakt moet worden, dan zal het weinig zin hebben om alle SLT's er mee te behandelen. Geen idee hoe lang de periode is dat deze test loopt en wanneer bij positief resultaat de rest van de SLT's zal volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf voor mijn werk een tijd gependeld van Den Bosch naar Nijmegen. De reiskostenvergoeding was zo hoog dat ik er na aftrek van de treinkosten nog €80 per maand aan overhield.

Ik hield tussen de €60 en €70 per maand over van mijn reiskostenvergoeding, maar dat was wel omdat ik het stuk van station naar werkadres met de fiets deed. Als ik dat stuk met de bus had moeten doen, had dat me misschien nog iets van €50 - €60 per maand gekost. En bij het bedrag wat ik overhield zijn nog niet de kosten voor mijn fiets meegenomen, dus het bedrag wat ik echt overhield is lager. Maar goed, ik hield wel wat geld over van mijn reiskostenvergoeding, wat ik dan maar zag als een beetje tegemoetkoming voor het feit dat door de verhuizing van mijn werkgever ik iedere dag een uur langer moest reizen. Tijd is ook geld. 

Ik heb zelf voor mijn werk een tijd gependeld van Den Bosch naar Nijmegen. De reiskostenvergoeding was zo hoog dat ik er na aftrek van de treinkosten nog €80 per maand aan overhield.

Ik hield tussen de €60 en €70 per maand over van mijn reiskostenvergoeding, maar dat was wel omdat ik het stuk van station naar werkadres met de fiets deed. 

Ik woon zelf op loopafstand van het station en naar mijn werkadres had ik een fiets in Nijmegen staan.

Het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat als forens klagen over de hoge kosten niet zo reëel is als je die grotendeels of geheel vergoed krijgt.

Dat staat los van het feit dat de OV-prijzen in Nederland inderdaad absurd zijn geworden. Het is echter meer aan de werkgevers om daar over te klagen want die moeten het betalen.

De pijn in het Nederlandse OV zit verder bij privaat reizende zelfbetalers en bij toeristen, mensen die hun reiskosten nergens kunnen declareren. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb zelf voor mijn werk een tijd gependeld van Den Bosch naar Nijmegen. De reiskostenvergoeding was zo hoog dat ik er na aftrek van de treinkosten nog €80 per maand aan overhield.

Ik hield tussen de €60 en €70 per maand over van mijn reiskostenvergoeding, maar dat was wel omdat ik het stuk van station naar werkadres met de fiets deed. 

Ik woon zelf op loopafstand van het station en naar mijn werkadres had ik een fiets in Nijmegen staan.

Het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat als forens klagen over de hoge kosten niet zo reëel is als je die grotendeels of geheel vergoed krijgt.

Dat staat los van het feit dat de OV-prijzen in Nederland inderdaad absurd zijn geworden. Het is echter meer aan de werkgevers om daar over te klagen want die moeten het betalen.

De pijn in het Nederlandse OV zit verder bij privaat reizende zelfbetalers en bij toeristen, mensen die hun reiskosten nergens kunnen declareren. 

 

Ik denk dat de werkgevers inderdaad maar moeten gaan stimuleren om met de auto te komen, bij dit soort prijzen. Dit jaar weliswaar geen prijsstijging maar dat zal ook wel eens worden ingehaald.  

Reputatie 7
Badge +2

Er is nog iets wat je bedenken moet. In Duitsland geven werkgevers in het algemeen geen reiskostenvergoeding voor woonwerkverkeer. Dat is in principe voor eigen rekening. Je mag wel wat aftrekken van de belastingen maar dat dekt op geen stukken na de werkelijke kosten.

Dat mag in Nederland ook

Ik heb zelf voor mijn werk een tijd gependeld van Den Bosch naar Nijmegen. De reiskostenvergoeding was zo hoog dat ik er na aftrek van de treinkosten nog €80 per maand aan overhield.

Toen ik nog pendelde van Amersfoort naar Utrecht lukte dat mij ook ja. En dat terwijl ik toen zelfs al tegen de maximale vergoeding van m'n werkgever aan zat. Van de vergoeding kon ik met gemak het treinabonnement (TrajectVrij) én een busabonnement voor het laatste stukje betalen.

Op een zeker moment werd de vergoeding aangepast, volgens een collega die in de OR zat wegens de gestegen OV-kosten. Maar daarna hield ik alleen maar meer over.

Tegenwoordig, met Amersfoort - Veenendaal-De Klomp als traject, zou ik het voor treinreizen bij lange na niet redden met de vergoeding. Dan kom ik zo'n 87 euro per maand te kort.
Zodoende reis ik dat traject per bus, wat qua reistijd vergelijkbaar is en me ook dagelijks een half uur koukleumen op Utrecht Centraal bespaart. En dan houd ik juist 83 euro per maand over.

Tegenwoordig heb ik een fiets op het station staan, maar een heel aantal tariefwijzigingen terug hield ik zelfs nog geld over terwijl ik dagelijks een OV-fiets voor het laatste stukje gebruikte.

Al met al is het dus vooral NS die in rap tempo onbetaalbaar aan het worden is. Het overige OV valt nog relatief mee al hangt het wel van het traject af (ik zit nu relatief gunstig voor gebruik van een sterabonnement)

Badge +3

Tegenwoordig, met Amersfoort - Veenendaal-De Klomp als traject, zou ik het voor treinreizen bij lange na niet redden met de vergoeding. Dan kom ik zo'n 87 euro per maand te kort.
Zodoende reis ik dat traject per bus, wat qua reistijd vergelijkbaar is en me ook dagelijks een half uur koukleumen op Utrecht Centraal bespaart.

Toen ik nog regelmatig (vanuit Eindhoven) naar De Klomp moest ging ik echt niet een half uur koukleumen op Utrecht maar nam dan ‘gewoon’ de volgende trein naar Ede-Wageningen en dan terugsteken. Dat mocht toen nog niet (en nog steeds niet volgens mij want je wint er geen tijd mee), maar dan zat je in ieder geval warm en had je het idee dat je ‘onderweg was’.

Daar heeft niemand ooit moeilijk over gedaan (voor zover er op dat stukje al gecontroleerd wordt). Eén keer een HC met bedenkingen, maar toen ik zei dat ik de vorige IC gemist had en op De Klomp moest zijn (kon hij ook zien in mijn eerdere transacties) vond hij het ‘verstandig’ en verder prima. Met Flex zal dat wellicht anders zijn…

Zo’n sterabonnement natuurlijk ideaal, mits niet te veel drukte door scholieren/studenten.

Reputatie 7
Badge +2

Tegenwoordig, met Amersfoort - Veenendaal-De Klomp als traject, zou ik het voor treinreizen bij lange na niet redden met de vergoeding. Dan kom ik zo'n 87 euro per maand te kort.
Zodoende reis ik dat traject per bus, wat qua reistijd vergelijkbaar is en me ook dagelijks een half uur koukleumen op Utrecht Centraal bespaart.

Toen ik nog regelmatig (vanuit Eindhoven) naar De Klomp moest ging ik echt niet een half uur koukleumen op Utrecht maar nam dan ‘gewoon’ de volgende trein naar Ede-Wageningen en dan terugsteken.

Dat werkt vanuit/naar Amersfoort niet, want de overstap is 14 minuten op de kwartiersdienst ri. Arnhem 🤔 (dat half uur was beide richtingen opgeteld).

Ten tijde van de stakingen bij de bus reed de 2000 nog naar Amersfoort en die kon je met een Sprintje komend vanaf De Klomp nog wel halen met een beetje geluk. Maar dat werkte natuurlijk alleen op de terugweg.

Reputatie 6

Ik heb meerdere keren mogen forensen met het OV.

De eerste keer had ik nog een *sterabonnement bij een NS trajectkaart. Dat was wel heel handig. Alleen betaalde ik wel per maand wat bij maar dit was de goedkoopste oplossing met 5 dagen reizen (Utrecht.- Den Haag). We kregen een gemaximeerde vergoeding. Ik was na een jaar al verhuisd vlakbij het werk. 

Mijn tweede keer was bij een andere werkgever. Ov werd vergoed op basis van werkelijke kosten. Van en naar station deed ik op de fiets. De betaalde Haagse NS stalling alleen op basis van werkelijke kosten mits je op een chipkaart kon stallen. Dat kon toen nog niet daar. Het duurdere OV werd dus als voor- of natransport wel vergoed. In de tussentijd verhuisde ik. OV werd volledig vergoed. Maar al snel kwam corona.…

Inmiddels weer ander werk.

Nu forens ik nog steeds. Maar heb ik geen effectieve OV verbinding meer. Ik krijg nu vergoeding per km.  Soms fiets ik (maar niet met storm of s avonds laat door polder) en soms met auto. Ik wissel af.

OV wordt volledig vergoed naar werkelijke kosten. Sinds vorig jaar mag je als OV reiziger je reistijd als werktijd zien... In mijn geval zal ik dan van 18 tot 40 min enkele reis (auto of fiets) naar 70 minuten gaan. En de kosten voor mijn werkgever zijn dan circa 12 euro per keer, 3 keer zo hoog als nu. Ik heb mog maar niet gevraagd of ik voortaan met OV kan gaan en zo ook mijn reistijd uitspaar ;)

Reputatie 5

Voor mij is er niet echt een goede treinverbinding. Daarom reis ik vaak met de auto naar werk, maar soms ga ik ook met de bus. De bus vind ik zelfs comfortabeler dan de sprinters, maar het is ook nog erg snel. Maar de auto blijft mijn favoriet. De reiskosten worden vergoed door werkelijke kosten. Lang geleden werkte ik nog niet ver van Sloterdijk. Toen reden er ook comfortabelere treinen waar je nog goed in kon werken. Toen ging ik ook met de trein naar werk.

Je mag wel wat aftrekken van de belastingen maar dat dekt op geen stukken na de werkelijke kosten.

Dat mag in Nederland ook

Reiskosten voor woonwerkverkeer zijn in Nederland alleen aftrekbaar voor zover ze niet door de werkgever worden vergoed.

 

 

Het overige OV valt nog relatief mee al hangt het wel van het traject af (ik zit nu relatief gunstig voor gebruik van een sterabonnement)

Dat hangt sterk van de regio af. Brabant kent bijv. al bijna 15 jaar geen abonnementen meer, uitgezonderd een heel goedkoop kortingabonnenent voor de daluren. Als forens betaal je daar in de ochtendspits altijd vol tarief maar kun je in de middag spits wel met 40% korting reizen.

Reageer