beantwoord

trein amsterdam - berlijn stopt niet in Amersfoort???

• 12 december 2016
  • 11 reacties
  • 656 Bekeken

De Duitse intercity van 17.00 vanaf amsterdam naar berlijn stopte vandaag niet meer in hilversum en amersfoort. Althans, de reisplanner geeft m niet meer aan. Ook op de perronborden stond dat niet meer in hilversum en amersfoort wordt gestopt. Echter, hij stopt er wel, ik ben er gewoon mee naar amersfoort gereisd. Ook als je vanaf die stations naar berlijn kunt reizen kun je instappen. Waarom wil NS niet meer dat reizigers met deze trein vanaf amsterdam naar hilversum of Amersfoort reizen? Dit slaat nergens op. Het evt argument dat binnenlandse reizigers de internationale in de weg zitten klopt alvast niet, want de trein is altijd erg rustig en in de drukkere zomermaanden kon ik altijd zitten. Gaat NS deze trein weer gewoon in de reisplanner zetten?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 27 december 2016, 15:45

Het is wel vaker zo dat in de dienstregelingsontwerpen zaken voorkomen die je in de reisinformatie niet goed kunt publiceren. Treinen die onlogische routes of eindpunten hebben, treinen die onderweg van ritnummer veranderen, bussen die alleen verder rijden voor uitstappers, etc. etc. De overwegingen worden verder hier in dit topic heel aardig opgesomd. Het leidt inderdaad tot inconsistentie, maar wat betreft deze specifieke trein zal er geen aanpassing (meer) plaatsvinden.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
NS heeft hier een hele slimme truc uitgehaald. Het probleem is namelijk, dat er (vooral doordeweeks) te veel reizigers gebruik maken van de IC Berlijn als binnenlandse Intercity. Deze is namelijk bedoeld voor doorgaande reizigers, maar veel mensen met bestemming Hilversum of Amersfoort gebruiken hem ook. Om de trein te ontlasten rijdt er al geruime tijd van maandag t/m vrijdag een zogenaamde voortrein vanuit Amsterdam Centraal. Deze intercity vertrok drie minuten eerder dan de IC Berlijn van 17.01, en kon zo mooi de reizigers naar Hilversum en Amersfoort meepakken. Zo werd de 17.01 ontlast van de vele spitsreizigers. Het probleem is echter, dat om een mij onbekende reden, die extra spitstrein naar Amersfoort vanaf de nieuwe dienstregeling niet meer vóór, maar ná de Berlijner vertrekt. De eerst vertrekkende trein naar Amersfoort zou dus de IC Berlijn zijn, die dan alle reizigers moet meepakken, en de spitstrein zou dan leeg zijn. Om te voorkomen dat de spitsreizigers dan de eerste trein, dus de IC Berlijn, pakken, heeft men de stops in Hilversum en Amersfoort eruit gehaald. Het lijkt dus voor de argeloze reiziger zo, dat de trein er niet meer stopt, die is echter niet het geval. De reden dat de trein er dus zogenaamd niet meer stopt, is dus dat de spitstrein niet meer als eerste vertrekt vanaf Amsterdam. Om de Berlijner toch te ontlasten, zijn de stops dus uit de reisplanner gehaald, maar worden dus wel degelijk uitgevoerd.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het kwalijk dat de reisplanner door zulke manipulaties inconsistent wordt gemaakt. bijdragevandennis
Reputatie 3
Ja, daar heb je gelijk in, maar in zekere zin snap ik het ook wel. Wat ik alleen echt niet snap, is waarom de voortrein nu juist een volgtrein is geworden. Als het bij het oude was gebleven, was dit hele omslachtige en verwarrende gedoe niet nodig geweest. Tim/Frank/Jesper misschien een antwoord?
Een ander nadeel is dat binnenlandse reizigers nu in 1 trein worden gestopt. De 17.03 (voorheen 16.58) was nooit echt rustig maar zal nu wel goed vol zitten.
Reputatie 3
Aan de andere kant, de Berlijner loopt juist vaak vertraging op, omdat heel veel spitsreizigers er in Hilversum en (vooral) Amersfoort uit willen. Juist omdat die volgtrein in Amersfoort uitloopt, maakt het niet uit dat het in Amersfoort lang duurt voordat iedereen de trein heeft verlaten. Daarnaast zijn de deuren van de Berlijner ook smaller, en dat werkt nou ook weer niet echt bevorderend.
Als die spitstrein dan leeg zou rijden omdat hij na de IC Berlijn vertrekt, kan je die beter ergens anders in zetten.

Verder moet je natuurlijk wel gewoon de goede informatie geven, dat is geen slimme truc, dat is reizigers bewust misleiden.
Reputatie 7
Badge +3
Vroeger was het heel gebruikelijk bij internationale treinen dat er bij bepaalde stations vermeld stond dat er alleen in- of uitgestapt mocht worden. Dat was om duidelijk te maken dat deze treinen alleen bestemd waren voor internationale reizigers. Dat is bij NS in onbruik geraakt. Er waren zelfs twee speciale tekens voor in de dienstregelingstabellen.
In de tabel is de trein gewoon te vinden en is er geen vermelding dat in Hilversum en Amersfoort niet uitgestapt mag worden wanneer gereisd wordt met trein 241.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1480434378995/content/assets/ns-nl/dienstregeling/november-2016/100-105/102a.pdf

Bij Thalys werkt het bijvoorbeeld heel goed om Schiphol niet in Amsterdam Centraal als bestemming op de borden te zetten. Dat scheelt ergernis bij alle partijen.
Ja, daar heb je gelijk in, maar in zekere zin snap ik het ook wel. Wat ik alleen echt niet snap, is waarom de voortrein nu juist een volgtrein is geworden. Als het bij het oude was gebleven, was dit hele omslachtige en verwarrende gedoe niet nodig geweest. Tim/Frank/Jesper misschien een antwoord?

Helaas lukt een voortrein in de nieuwe dienstregeling niet meer. Dit hangt samen met de aangepaste vertrektijden van verschillende treinen rondom Weesp, het Gooi en Flevoland. Er is op het traject Weesp - Hilversum te weinig marge tussen de sprinter Almere - Utrecht en de internationale trein Amsterdam - Hannover om nog een spitstrein toe te voegen. Daarom rijdt deze spitstrein voortaan na de reguliere internationale trein i.p.v. er voor.
Reputatie 4
Ik deel de mening van Dennis hierin, dit soort trucjes komt de betrouwbaarheid van de reisinformatie niet ten goede, zeker als ook die tussenhaltes onterecht van de perronborden verdwijnen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben wel benieuwd of deze volgtrein een succes gaat worden, zeker omdat die in Amersfoort niet aansluit op de IC 241.

Wel een beetje merkwaardig gerommel in de tabellen. In Fa wordt de aankomsttijd in Amersfoort niet vermeld maar in 20b wel.

Het is wel vaker zo dat in de dienstregelingsontwerpen zaken voorkomen die je in de reisinformatie niet goed kunt publiceren. Treinen die onlogische routes of eindpunten hebben, treinen die onderweg van ritnummer veranderen, bussen die alleen verder rijden voor uitstappers, etc. etc. De overwegingen worden verder hier in dit topic heel aardig opgesomd. Het leidt inderdaad tot inconsistentie, maar wat betreft deze specifieke trein zal er geen aanpassing (meer) plaatsvinden.

Reageer