beantwoord

Trein naar utrecht vanuit tiel

• 27 augustus 2019
  • 32 reacties
  • 874 Bekeken

Ik wil zondag 1 september vanuit utrecht centraal naar tiel. Ik las ergens vaag dat er snelbussen en stopbussen worden ingezet. Is dat waar? en zoja, waar kan ik de bushaltes en tijden zien?
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 augustus 2019, 21:19

Er zijn zondag inderdaad werkzaamheden aan het spoor waardoor er geen treinen rijden tussen Utrecht Centraal en Tiel. U kunt per treinvervangende bus, maar een snellere optie is via Arnhem Centraal te reizen. De reisplanner is aangepast aan de werkzaamheden, dus u kunt een reis plannen voor 1 september om te zien op welke tijden de bussen rijden en op welke tijden er een reismogelijkheid via Arnhem Centraal is.
Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3
Er zijn zondag inderdaad werkzaamheden aan het spoor waardoor er geen treinen rijden tussen Utrecht Centraal en Tiel. U kunt per treinvervangende bus, maar een snellere optie is via Arnhem Centraal te reizen. De reisplanner is aangepast aan de werkzaamheden, dus u kunt een reis plannen voor 1 september om te zien op welke tijden de bussen rijden en op welke tijden er een reismogelijkheid via Arnhem Centraal is.
Hi fleursvanwijk en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Tochjo je al een reactie heeft gegeven, Kun je hiermee uit de voeten?
Badge +3
Het is natuurlijk wel een bedroevend slechte busregeling tussen Utrecht en Tiel wanneer de vervangende bus er een uur langer over doet dan de trein en dat het sneller is om via Arnhem te reizen.

De reisplanner geeft weliswaar de route via Arnhem als sneller maar hou er rekening mee dat je de extra kilometers wel moet betalen omdat je moet inchecken bij Arriva in Tiel en omchecken in Elst of Arnhem van Arriva naar NS. Normaal betaal je €7,60 van Utrecht naar Tiel. Via Arnhem is het €19,37 als je op saldo reist.

Het merkwaardige is dat het kaartje als e-ticket niet te koop is wanneer je op de knop "Koop kaartje" klikt in het scherm:

Dan krijg je dit te zien:

Blijkbaar toch geldig via Arnhem want als optie kun je de ICE-toeslag kopen! Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Reputatie 7
Badge +3
Er rijden alleen stopbussen, reistijd Utrecht-Tiel is daarmee 100 minuten.
Badge +3
Het blijft een bedroevend slechte busregeling. Met regulier streekvervoer (inclusief overstappen bij station Culemborg en halte F bij de Lekbrug bij Vianen) reis je sneller van Tiel naar Utrecht dan met de rechtstreekse stopbus van NS.

Het probleem zit bij de denkfout van het laten (om)rijden van de bussen van Utrecht naar Tiel via Geldermalsen. Dat heeft helemaal geen zin. Het zou veel beter zijn om de busdienst te knippen. Een stopbus van Utrecht via Houten en Culemborg naar Tiel, een pendelbus van Tiel naar Geldermalsen en natuurlijk de stopbus van Utrecht naar 's-Hertogenbosch die stopt in Culemborg, Houten, Geldermalsen en Zaltbommel.

Ik lees overigens dat je naar Utrecht Lunetten moet reizen met lijn 8 van U-OV. Het zal mij benieuwen of de chauffeurs dat weten. En voor deze verbinding is weer eens geen prijs bekend....

Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het zou handiger zijn als NS naast de stopbus een snelbus zou rijden van Tiel naar Rhenen. Dat is maar een klein stukje en dan heb je daarvoor dus maar weinig bussen nodig.

Het probleem is uiteraard dat het nog vakantieseizoen is en er dus maar weinig bussen beschikbaar zijn. Als je dan Den Bosch-Utrecht (50km) helemaal sluit kom je al snel in de problemen.
Ik snap de suggestie, Tamzin. In geval van werkzaamheden trekken we de busdienst gelijk aan een normale dienstregeling. Stations waar een Intercity stopt, stopt in principe een snelbus, op Sprinterstations stopt dan ook een Stopbus. In sommige gevallen kan daarvan worden afgeweken maar daar is nu niet voor gekozen.
Badge +3
@Tamzin
Dat is ook een idee. Alleen zie ik niet direct een handige plek in Rhenen om reizigers in te laten stappen of om bussen te laten keren en bufferen.
Badge +3
@Jouke NS
Hoe zit het met het kopen van een treinkaartje naar Tiel vanaf bijvoorbeeld Utrecht wanneer de reisplanner je via Arnhem stuurt? Wordt dat geaccepteerd door Arriva? En hoe krijg je geld terug wanneer je door reizen op saldo veel te veel betaald en wordt omgeleid via Arnhem?
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin

Dat is ook een idee. Alleen zie ik niet direct een handige plek in Rhenen om reizigers in te laten stappen of om bussen te laten keren en bufferen.

Bufferen? Twee keer per uur één of twee bussen in aansluiting op de trein is genoeg. Van Tiel gaat een fors deel van de reizigers namelijk naar Den Bosch (over die busdienstregeling zullen we het overigens maar helemaal niet hebben).
Ik heb dit even nagevraagd voor je, iMark. Ik was zelf ook verwonderd over het aangeven van deze optie. We regelen vervangend vervoer voor onze reizigers door middel van stopbussen. Er is voor reizigers die geen gebruik willen maken van de stopbus voor dit traject een optie om via Arnhem te reizen. Dit is echter een eigen keuze en die kosten worden niet betaald door NS. Je dient dan gewoon in- en uit te checken op Arnhem en betaald de ritprijs die in de reisplanner wordt aangegeven.
Badge +3
@Jouke NS
Dat beantwoordt nog niet mijn vraag over hoe het mogelijk is dat een reis van €19,37 getoond wordt in de reisplanner maar dat er alleen een kaartje van €7,60 te koop is. Wat gebeurt er wanneer ik dat kaartje Utrecht naar Tiel koop als e-ticket en dat ticket met reisadvies toon aan een conducteur bij NS en een controleur bij Arriva? Normaal gesproken geldt de regel dat je volgens iedere route mag reizen die de reisplanner aangeeft. Geldt dat nu opeens niet?

Bij allerlei reizen tijdens werkzaamheden wordt geen prijs getoond in de reisplanner maar uitgerekend bij deze reis wel en is het kaartje niet te koop.
Hoi iMark,

Jouke NS is er nu niet meer maar ik denk dat ik het wel kan beantwoorden. Dat kaartje van € 7,60 is voor de, normaliter, kortste route. Die gaat niet via Arnhem Centraal. Wat betreft je opmerking over dat je over elk reisadvies mag reizen die de reisplanner aangeeft, dat mag nog steeds. Maar die extra kosten zijn dan, zoals Jouke NS al zei, dan wel voor jezelf. Of doel je op iets anders? Dan lees ik dat graag!
Reputatie 7
Badge +2
@iMark eerst stond er alleen stopbus in de planner vanaf Lunetten. Dat U_OV stond er nog niet bij. Zaterdag dus maar weer fietsen naar Utrecht Centraal. Ga de bus niet testen, een retour Utrecht Lunetten - Utrecht Centraal is duurder dan een keuzedag 😉
Met een e-ticket zou een buschauffeur nog genoegen kunnen nemen, maar mijn ervaring is dat je met ov-chip gewoon moet inchecken omdat buschauffeur niet kan zien dat je bij NS bent ingecheckt.
Reputatie 5
@Jouke NS
Dat beantwoordt nog niet mijn vraag over hoe het mogelijk is dat een reis van €19,37 getoond wordt in de reisplanner maar dat er alleen een kaartje van €7,60 te koop is. Wat gebeurt er wanneer ik dat kaartje Utrecht naar Tiel koop als e-ticket en dat ticket met reisadvies toon aan een conducteur bij NS en een controleur bij Arriva? Normaal gesproken geldt de regel dat je volgens iedere route mag reizen die de reisplanner aangeeft. Geldt dat nu opeens niet?

Als alle trajecten NS trajecten zijn heb je helemaal gelijk en mag je deze omweg gewoon maken, tegen het lage tarief. Maar dit is een uitzondering op de vrijheid van omreizen met de Reisplanner:
De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen.

Ik verwacht dat NS conducteurs niet zo moeilijk zullen doen, maar Arriva zal het wat minder leuk vinden. Die krijgen immers niet betaald voor deze omreis.
Reputatie 5
@iMark eerst stond er alleen stopbus in de planner vanaf Lunetten. Dat U_OV stond er nog niet bij. Zaterdag dus maar weer fietsen naar Utrecht Centraal. Ga de bus niet testen, een retour Utrecht Lunetten - Utrecht Centraal is duurder dan een keuzedag 😉
Met een e-ticket zou een buschauffeur nog genoegen kunnen nemen, maar mijn ervaring is dat je met ov-chip gewoon moet inchecken omdat buschauffeur niet kan zien dat je bij NS bent ingecheckt.

Ik vermoed dan ook dat mensen met een abonnement met afgekocht reisrecht of een keuzedag 'gewoon' mogen betalen. En dat terwijl je geen eigen keuze hebt want je hebt geen stopbus van de NS. Vind het wel misleidend dat de planner spreekt over een stopbus... Het is nog altijd een stadsbus. Zal wel weer voor verwarring zorgen.
Badge +3
Hoi iMark,

Jouke NS is er nu niet meer maar ik denk dat ik het wel kan beantwoorden. Dat kaartje van € 7,60 is voor de, normaliter, kortste route. Die gaat niet via Arnhem Centraal. Wat betreft je opmerking over dat je over elk reisadvies mag reizen die de reisplanner aangeeft, dat mag nog steeds. Maar die extra kosten zijn dan, zoals Jouke NS al zei, dan wel voor jezelf. Of doel je op iets anders? Dan lees ik dat graag!

Ik bedoel dat de reisplanner de route geeft via Arnhem, er zelfs een prijs aan hangt maar dat het kaartje via die route niet te koop is als je op "Koop kaartje" klikt. Ik vind dat vreemd.
@iMark Op die manier. Ja, daar kan ik ook wel inkomen. Maar dan zal ik alsnog op het antwoord van Jouke NS moeten terugvallen. Die optie is er dus alternatief ingezet voor als je de bus niet wil nemen, als ware een omreis advies. En ik vermoed dat er geen ticket op onze reisplanner voor te koop is omdat je dus een deel met Arriva moet reizen.
Badge +3
Ik denk dat je met een e-ticket (uiteraard voltarief) een heel eind komt. Zowel bij U-OV maar ook bij Arriva, als je het geheel geldige reisplanner-omreis-advies toont voor de tijd waarop je reist.

Met een ov-chipkaart zonder afgekocht reisrecht gaat het natuurlijk behoorlijk in de papieren lopen door de overstap NS-Arriva. Of die enkele euro's bij U-OV dus, als ze je niet zonder inchecken mee willen laten reizen (als je toch voor de bus kiest).

Als de NS het drama van Qbuzz rond Dordrecht al kent, dan ook niet zelf aan zulke dingen beginnen, en gewoon stop- en snel bussen vanaf Centraal laten rijden, of één van de andere opties met pendelbussen op korte stukjes.
Badge +3
Het blijft vreemd want bij veel andere trajecten met werkzaamheden zetten jullie er "Er is geen prijs bekend bij". Nog opvallender is dat de reisplanner dus wel omwegen kan berekenen maar alleen wanneer dat tijdens werkzaamheden is. Wanneer ik voor vandaag een reisadvies opvraag voor Utrecht Centraal naar Tiel via Arnhem dan krijg ik dit:

Je blijft lachen met NS.
Badge +3
Tja, maar dat laatste komt omdat de NS planner nooit een prijs geeft bij adviezen met een handmatige 'via'.

9292 doet dat wel, maar ziet het dan als twee losse ritten zonder bijbehorende langeafstandskorting.

In praktijk ben je dan eigenlijk altijd wat goedkoper uit, als je de reis in één keer maakt met geldige overstap (of uit/incheck bij terugsteken).
Badge +3
Dat begrijp ik allemaal best. Maar de vraag blijft waarom de reisplanner tijdens de werkzaamheden opeens prijzen laat zien voor een rit via Arnhem terwijl het kaartje via die route niet te koop is. En die vraag is nog steeds niet beantwoord.
Badge +3
9292 doet dat wel, maar ziet het dan als twee losse ritten zonder bijbehorende langeafstandskorting.

In praktijk ben je dan eigenlijk altijd wat goedkoper uit, als je de reis in één keer maakt met geldige overstap (of uit/incheck bij terugsteken).

Hier moet ik mezelf even corrigeren, ook 9292 geeft bij Ut-Ah-Tl die €19,37 voltarief 2e klas, op basis van 102 TE.

Bij via Elst i.p.v. Arnhem gaat 9292 wél de mist in, en maakt er € 20,35 van.

@iMark Deze reis (lees: de omreis via Arnhem) is er bewust ingezet als alternatief. Daarom staat er in dit geval wel een ritprijs erbij.
Badge +3
@iMark Deze reis (lees: de omreis via Arnhem) is er bewust ingezet als alternatief. Daarom staat er in dit geval wel een ritprijs erbij.
Dat begrijp ik allemaal. Maar dat is een totaal zinloze exercitie wanneer je het bijbehorende kaartje niet kunt kopen. Probeer voor de grap eens de knop "Koop kaartje" bij een reisadvies via Arnhem op zaterdag of zondag.

Duidelijker kan ik het toch echt niet uitleggen. De reisplanner verkoopt gewoon kletskoek. Die kun je ook niet kopen via de knop "Koop kaartje".

Reageer