trein rijd door | NS Community

trein rijd door

  • 23 May 2022
  • 9 reacties
  • 307 Bekeken

Goedenmorgen 

Staan keurig op tijd te wachten voor de trein en wat schetst mijn verbazing de trein die ik nodig had ging met razend tempo het station voorbij 

Dit gaat om de treinrit 3008 die had moeten stoppen om 5.45 uur te koog aan de zaan 

Graag een reactie hierop 

Met vriendelijke groet 

Cindy kes

 

 

 

 

 

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik herinner me een dergelijke (dezelfde?) situatie van 9 oktober 2021, zie deze reactie. Omdat de trein Veenendaal De Klomp voorbij gereden was is die extra gestopt op Driebergen-Zeist voor de terugreizigers (plus de trein in de andere richting ook een extra stop daar).

Nee, dat was een andere Daniel op Twitter (extra stoppen in Driebergen-Zeist gaat niet meer, daar komt die IC immers niet langs het perron meer).

Zie hier mijn melding uit 2022: https://twitter.com/dbleumink/status/1497233341527044096

 

 

Reputatie 6

Het blijft steeds weer ergerlijk en het blijft ook vraagtekens oproepen of machinisten wel voldoende oplettend en accuraat zijn en niet te veel op de "automatische piloot" rijden. 

 

Dit soort dingen gebeuren minimaal, van de vele honderdduizenden zoniet miljoenen stops per jaar gaat het een paar keer fout. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, dat zal bij jouw eigen werk niet anders zijn. 

Andersom kan het ook. Sinds de invoering van de snelle intercity in Zeeland in december heb ik al drie maal meegemaakt dat een machinist met deze trein stopte in Rilland-Bath.

Badge +3

Dan is die machinist denk ik een uitzondering, ik heb nog nooit van een collega gehoord dat ze voor zoiets de treindienstleider contacteren juist omdat het helemaal geen toegevoegde waarde heeft.

Ik herinner me een dergelijke (dezelfde?) situatie van 9 oktober 2021, zie deze reactie. Omdat de trein Veenendaal De Klomp voorbij gereden was is die extra gestopt op Driebergen-Zeist voor de terugreizigers (plus de trein in de andere richting ook een extra stop daar).

Dat was dus https://treinposities.nl/ritinfo/20211009/3046, maar goed, dan stoppen we wel extra op Driebergen-Zeist.

Ja kan iedereen (ik gok alle 7 mensen) met de volgende virm naar nijmegen die daar extra stopt. Stukje goede service wel.

Inderdaad, https://treinposities.nl/ritinfo/20211009/3049 is ook maar even gestopt op Driebergen-Zeist om die mensen terug te brengen naar De Klomp. Extra reistijd/vertraging voor die reizigers: slechts 25 minuten :disappointed_relieved:

Daar zul je absoluut de treindienstleiding voor nodig hebben 🤣

Het ‘incident’ zoals gemeld op Twitter https://twitter.com/DanielCaneRebel/status/1446812942872322053

Die minuut wachten komt eerder doordat de trein er te vroeg was en dus moest wachten op de vertrektijd, de verkeersleiding wordt helemaal niet ingelicht bij een gemiste stop want die kunnen daar verder helemaal niets mee.

Nee, want hij kwam volgens de beschikbare data op tijd binnen en vertrok met +1 😉

Ik baseerde mijn post overigens op een eerdere ervaring waarbij de machinist Veenendaal-De Klomp vergat. Toen stond ik toevallig naast de HC op een balkon en hoorde de machinist via de porto meedelen dat hij de verkeersleiding ging informeren.

Het is natuurlijk ook wel logisch om zoiets ergens vast te laten leggen, anders hebben de getroffen reizigers een uitdaging om geld terug bij vertraging te krijgen.

 

Dan is die machinist denk ik een uitzondering, ik heb nog nooit van een collega gehoord dat ze voor zoiets de treindienstleider contacteren juist omdat het helemaal geen toegevoegde waarde heeft. Enige reden waarom je de treindienstleider zou contacteren is als je al glijdend het station passeert omdat je dan een melding maakt van gladheid op het spoor ter voorkoming van mogelijke gevaren.

De verkeerleider is van Prorail en niet van de NS, dus registratie heeft daar geen enkel nut.  De GPS data van de trein is al voldoende voor de NS om te zien of een trein wel of niet gestopt is daar is prorail helemaal niet voor nodig aangezien de NS zelf die GPS data heeft.

Maar je kunt niet simpelweg aannemen dat een machinist de verkeersleider contacteert op basis van een vertrek van +1 want dan zijn er wel erg veel momenten dat die contacten plaats vinden. Overigens heb je die +1 al heel snel te pakken aangezien je dat al krijgt als je enige seconden te laat het meetpunt passeert, je moet dingen baseren op de GPS data die nauwkeuriger is. Meetpunten staan nog wel eens redelijk ver van een perron af nml.

Reputatie 7
Badge +2

Die minuut wachten komt eerder doordat de trein er te vroeg was en dus moest wachten op de vertrektijd, de verkeersleiding wordt helemaal niet ingelicht bij een gemiste stop want die kunnen daar verder helemaal niets mee.

Nee, want hij kwam volgens de beschikbare data op tijd binnen en vertrok met +1 😉

Ik baseerde mijn post overigens op een eerdere ervaring waarbij de machinist Veenendaal-De Klomp vergat. Toen stond ik toevallig naast de HC op een balkon en hoorde de machinist via de porto meedelen dat hij de verkeersleiding ging informeren.

Het is natuurlijk ook wel logisch om zoiets ergens vast te laten leggen, anders hebben de getroffen reizigers een uitdaging om geld terug bij vertraging te krijgen.

Reputatie 7

Het blijft steeds weer ergerlijk en het blijft ook vraagtekens oproepen of machinisten wel voldoende oplettend en accuraat zijn en niet te veel op de "automatische piloot" rijden. 

 

Dit soort dingen gebeuren minimaal, van de vele honderdduizenden zoniet miljoenen stops per jaar gaat het een paar keer fout. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, dat zal bij jouw eigen werk niet anders zijn. 

Het blijft steeds weer ergerlijk en het blijft ook vraagtekens oproepen of machinisten wel voldoende oplettend en accuraat zijn en niet te veel op de "automatische piloot" rijden. 

Die minuut wachten komt eerder doordat de trein er te vroeg was en dus moest wachten op de vertrektijd, de verkeersleiding wordt helemaal niet ingelicht bij een gemiste stop want die kunnen daar verder helemaal niets mee.

Reputatie 7
Badge +2

Zeker met treinen die ergens maar 1x per dag stoppen is een vergissing menselijk. Dat kan dus gebeuren als de machinist even niet door heeft dat deze intercity als enige als stoptrein rijdt vanaf Zaandam.

Ik zie in het actuele vertrektijden overzicht dat deze trein op Zaandijk Zaanse Schans een minuut langer stilgestaan heeft, waarschijnlijk om de verkeersleiding in te lichten over de fout (en reizigers die uit wilden stappen op Koog Zaandijk advies te geven hoe ze terug naar dat station komen)

Als u hierdoor extra kosten gemaakt heeft kunt u zich melden bij de klantenservice. Vaak zijn ze in die gevallen wel coulant en kunnen ze eenmalig wat vergoeden.

Reageer