beantwoord

Trein rijd te vroeg weg.

Reputatie 7
Badge
Hallo beste luitjes,πŸ™‚
Ik moet toch even kwijt. Ik heb vanochtend een vriendin van mij met de auto naar het station gebracht. Ze moest naar Amsterdam toe. We waren gewoon op tijd maar het was wel een beetje druk bij de chipkaart automaten. Ze moest namelijk ook nog wat geld op haar chipkaart zetten.
Nou affijn....ik rij weer naar huis toe en opeens krijg ik een smsje van haar (ze was echt boos) (maar goed dat snap ik natuurlijk ook wel).
Schijnt dus dat haar trein (ongeveer) 4 minuten voor de tijd op het station aan kwam rijden en toen zij klaar was met saldo op de kaart zetten liep ze vlug naar de trein toe maar de deuren waren al gesloten en de trein reed weg. Volgens haar begon de trein al weg te rijden (ongeveer) 2 minuten te vroeg.
Dus uh...ja....ik wou dit toch wel eventjes melden hoor.
Het gaat trouwens om de trein van Alkmaar Noord naar Nijmegen toe. Tijdstip van vertrek 09:06.
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 juli 2018, 13:40

Dat is wel heel veel te vroeg inderdaad ...... Maar het veel te vroeg binnen komen is de eigenlijke oorzaak omdat er achter het station een overweg ligt welke door een stop-door schakeling bediend wordt. Dit werkt met een timer zodra de trein een las in het spoor activeert.

Ik denk dat de reden van het vroege wegrijden is geweest dat ze de overweg niet in storing wilde laten vallen. Als de overweg langer dan 5 minuten dicht is vanwege deze trein valt deze in storing.

Het zou kunnen zijn dat de trein in het voortraject met een lagere snelheid had moeten rijden om in de dienstregeling qua tijd te blijven en dat niet gedaan heeft.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7

Reputatie 7
Badge

Ach ja....ik zie het. Inderdaad 2 minuten te vroeg. Die trein hoort eigenlijk rond 09:06 te vertrekken. En niet uh........09:04.πŸ˜‘
Toch wel merkwaardig hoe dit kan gebeuren.
Dankjewel dat je het even hebt nagezocht trouwens.
Dat is wel heel veel te vroeg inderdaad ...... Maar het veel te vroeg binnen komen is de eigenlijke oorzaak omdat er achter het station een overweg ligt welke door een stop-door schakeling bediend wordt. Dit werkt met een timer zodra de trein een las in het spoor activeert.

Ik denk dat de reden van het vroege wegrijden is geweest dat ze de overweg niet in storing wilde laten vallen. Als de overweg langer dan 5 minuten dicht is vanwege deze trein valt deze in storing.

Het zou kunnen zijn dat de trein in het voortraject met een lagere snelheid had moeten rijden om in de dienstregeling qua tijd te blijven en dat niet gedaan heeft.
Reputatie 7
Badge +3
@JBa
De vraag is dan waarom de trein veel te vroeg is aangekomen. Dat doet vermoeden dat hij ook al te vroeg uit Heerhugowaard is vertrokken want op zo'n kort stukje zitten geen minuten speling in de dienstregeling.
Badge +3
Aan de grafiek te zien heeft hij ca. een minuut stil gestaan, dus als hij een minuutje of 2 gewacht had reed hij op tijd en was de overweg ook binnen 5 minuten wel weer vrij.
Reputatie 7
Badge +3
Maar wanneer een trein zo veel te vroeg binnen komt dan kan het toch bijna niet anders dat die ook bij het vorige station of misschien zelfs al vanaf eerdere stations al te vroeg is vertrokken? Wanneer ik zo even snel de stoptijden van Treinpositiies vergelijk met de aankomsttijden volgens de dienstregeling dan is dat iedere keer al vroeger, bv Heerhugowaard 8.58 ipv 9.01. Ook op Den Helder Zuid was die al vroeger binnen en dat ging zo te zien door tot aan Arnhem. Op zo'n manier blijf je te vroeg zijn.
Ik twijfel nog, moet je nou lachen of huilen bij dit soort verhalen? πŸ€“
In een ander topic zeggen machinisten dat het niet mag, maar wat zijn nu de consequenties als er te vroeg wordt weggereden ?

Want het blijft gebeuren en dit is ook geen 10 seconden en ook niet 1 station.

(en het sneeuwbaleffect telt zeker nu niet ?)

En ik praat niet over ontslag of zo, maar meer hoe dit voorkomen kan worden.
En inderdaad, dit was serieus te vroeg, want zelfs op basis van VKL valt nog te detecteren dat er te vroeg vertrokken is, dat bericht kwam al om 09:05:21 namelijk.

Heb nog wel een ideetje om in ieder geval dit soort extreme gevallen te detecteren. Even prutsen zo.
Reputatie 7
Badge +3
Je doet het het weer Henk. VKL?πŸ™„
VKL=verkeersleiding. Zal er geen heel epistel met details van maken.
Badge +3
Haha is wel leuk raden al die afko's. Neem aan dat ROS (las ik in een ander topic in een reactie van je) reizen op saldo betekent?
Je raakt besmet met die afkortingen na een aantal jaar. Werd er laatst ergens anders ook op betrapt, grapte toen al dat je niet wil weten hoeveel BID's (=Business Information Document) er zijn waarin al die afkortingen weer gedocumenteerd staan. En dan ligt het ook weer aan de context wat het betekent.

ROS zal waarschijnlijk Reizen op Saldo zijn geweest inderdaad, al weet ik dat niet zeker.
Reputatie 7
Badge

Oke ja....ik dacht al. Waarom hebben ze niet gewoon gewacht.
Maar ja...die machinist had in ieder geval even langzamer kunnen rijden voor dat hij Alkmaar Noord binnen reed. (zonder verder te oordelen uiteraard)
Reputatie 7
Badge
En inderdaad, dit was serieus te vroeg, want zelfs op basis van VKL valt nog te detecteren dat er te vroeg vertrokken is, dat bericht kwam al om 09:05:21 namelijk.

Heb nog wel een ideetje om in ieder geval dit soort extreme gevallen te detecteren. Even prutsen zo.

Joh je hoeft niks te prutsen vriend. Slidestops had het al voor mij opgezocht. Maar uh...je bent weer lekker bezig in mijn topic zie ik. πŸ˜‘
Doe het ook niet voor jou specifiek, no worries. Volgens mij staat het ook mij verder vrij om in dit topic te reageren 🙂
Reputatie 7
Badge
@JBa

De vraag is dan waarom de trein veel te vroeg is aangekomen. Dat doet vermoeden dat hij ook al te vroeg uit Heerhugowaard is vertrokken want op zo'n kort stukje zitten geen minuten speling in de dienstregeling.

Weetje wat het is...Vanaf Heerhugowaard naar Alkmaar Noord is inderdaad niet zo'n heel lang stuk. Het is ongeveer zo'n km of 8 denk ik. Dus als je echt minuten wilt kweken dan moet je daar dat hele stuk een km of 50 blijven rijden denk ik.
Maar ik weet niet of dat wenselijk is op dat stukje traject en of er daardoor ook weer andere storingen kunnen optreden. Want anders was dat misschien de oplossing geweest.
Reputatie 7
Badge +3
Dank Henk.
Ik zag dat ergens anders van je ook al, iets met SD en BDπŸ˜‚

En laat Henkie toch lekker prutsen als hij wil Trein-D. Is toch alleen maar mooi wanneer er iets is om zulke extreem te vroeg vertrokken treinen makkelijk te kunnen bijhouden. Zelf doet NS dat niet.
Reputatie 7
Badge
Doe het ook niet voor jou specifiek, no worries. Volgens mij staat het ook mij verder vrij om in dit topic te reageren :)
Ja maar weetje....je hoeft ook niet oftopic te gaan. Het is hier geen caffe. πŸ˜‘
Reputatie 6
Gelukkig is er altijd een excuus.
Reputatie 7
Badge
Dank Henk.
Ik zag dat ergens anders van je ook al, iets met SD en BDπŸ˜‚

En laat Henkie toch lekker prutsen als hij wil Trein-D. Is toch alleen maar mooi wanneer er iets is om zulke extreem te vroeg vertrokken treinen makkelijk te kunnen bijhouden. Zelf doet NS dat niet.

Oke, nou vooruit dan. πŸ˜‘Maar wel graag een beetje serieus svp
Reputatie 7
Badge
Gelukkig is er altijd een excuus.

Ach... ik geloof hem wel hoor. En dit zou voor een deel een verklaring kunnen zijn waarom deze trein zo vroeg vertrokken is.

Maar ik denk dat het gewoon beter was geweest als de machinist van die trein gewoon het hele stuk van Heerhugowaard naar Alkmaar Noord 50 km had gereden ofzo. Dan was die waarschijnlijk gewoon precies op tijd op Alkmaar Noord aangekomen.
Reputatie 7
Badge
En ik praat niet over ontslag of zo, maar meer hoe dit voorkomen kan worden.

Nee joh. Alsjeblieft niet zeg. Geen ontslag. Maar 2 minuten is natuurlijk wel een beetje extreem natuurlijk.
Ik denk dat veel mensen (vooral degen die hierdoor de trein gemist hebben) er ook wel behoorlijk pissig om zullen zijn. En dat is logisch natuurlijk.
Daarom, het sneeuwbal dan wel domino effect is gigantisch (volgens NS dan)

(sarcastische mode)

Ik denk dat de reden van het vroege wegrijden is geweest dat ze de overweg niet in storing wilde laten vallen. Als de overweg langer dan 5 minuten dicht is vanwege deze trein valt deze in storing.Gelukkig is er altijd een excuus.

@wsm

Het is absoluut geen excuus, ik vind dit persoonlijk ook niet correct en zoek er geen excuus voor. Dit is alleen wat ik hier als mogelijkheid dat het gebeurt is voor zie. Of de tijd op de telefoons moet enorm verschillen.

Ik wil het absoluut niet goed praten laat dat wel even duidelijk zijn !!!!

En mensen die dit overkomt met zo'n verschil zijn ook terecht boos.

@Henk_NL, ik zie momenteel wel vaak een melding bij ons op de app's en TimTim dat wij te laat zouden rijden (+1) maar in werkelijkheid is dat niet zo als ik naar de real time kijk. Ik neem aan dat jij kunt controleren of de tijden van de VKL dan wel juist zijn ?

Reageer