beantwoord

Trein rijdt door ipv bij station te stoppen

• 15 december 2017
  • 12 reacties
  • 568 Bekeken

Vandaag stond ik netjes om 14.35 te wachten op de intercity naar Nijmegen van 14.41. Deze kwam met een bloedgang voorbij gereden zonder stop. Ook in de reis app en op de borden staat dat de trein normaal zou rijden. Nogal een rare actie? Ook aangezien er mensen in Veenendaal zouden moeten uitstappen? Het lijkt me normaal dat er enige berichtgeving is als een trein niet zal stoppen bij de stations waar hij wel degelijk hoort te stoppen.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 december 2017, 20:15

Hallo Rmhilleb en welkom op het NS Forum,

Ik heb er gelijk een melding van gemaakt en wij gaan dit intern uitzoeken. Indien nodig zal het personeel aan worden gesproken hierover. Erg spijtig en onacceptabel dat dit is gebeurd. Ik had graag meer informatie gegeven, maar die heb ik niet voorhanden.
Bekijk origineel

12 reacties

Te wachten op station Veenendaal-De Klomp*
Reputatie 7
Badge +3
Dat was treinnummer 3049 met stel 9570 en die is inderdaad op volle snelheid zonder te stoppen op Veenendaal-De Klomp doorgereden.
Was vervolgens te vroeg in Ede-Wageningen.
Reputatie 6
Raar. Bij de NS gaat veiligheid toch voor alles? Hoe kan het dan dat een trein die op het station hoort te stoppen met een rotgang doorrijdt?
Hallo Rmhilleb en welkom op het NS Forum,

Ik heb er gelijk een melding van gemaakt en wij gaan dit intern uitzoeken. Indien nodig zal het personeel aan worden gesproken hierover. Erg spijtig en onacceptabel dat dit is gebeurd. Ik had graag meer informatie gegeven, maar die heb ik niet voorhanden.
Badge +3
Ze stoppen om en om op Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp toch?

Misschien was het een vertraagde IC Nijmegen die voorbij raasde, maar de CTA borden op de perrons zouden dat aan moeten geven.

Heb in het verleden veel Eindhoven - Utrecht - De Klomp gereisd en eigenlijk maakte het dan bijzonder weinig uit om dan naar Ede-Wageningen te gaan (met die stop in Driebergen-Zeist en stukje terugsteken) of rechtstreeks.

Richting Nijmegen vanaf Klp is inderdaad balen, dan sta je gewoon een half uur te wachten op de volgende, en de Kiosk is om 14:00 dicht!
Reputatie 7
Badge +3
Ze stoppen inderdaad om en om op Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, de 3000 serie op Veenendaal-De Klomp en de 3100 op Driebergen-Zeist.

Trein 3049 had om 14.42 moeten stoppen op Veenendaal-De Klomp
Zie https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3049/2017-12-15T14:24:00+0100
maar die is gezien de doorkomsten en snelheidsgrafiek om 14.40 met 138 km/u dat station voorbij geraasd. Net na Veenendaal-De Klomp gaat de snelheidsgrafiek iets omlaag, bijna alsof de machinist een "k*t, ik had hier moeten stoppen" momentje had.

Waarschijnlijk is dit een foutje van de machinist geweest.
We gaan hier zeer serieus mee om. We zullen dit uitzoeken.
Raar. Bij de NS gaat veiligheid toch voor alles? Hoe kan het dan dat een trein die op het station hoort te stoppen met een rotgang doorrijdt?
Zolang het sein veilig staat is er niets gevaarlijks aan. En aangezien de overweg direct na het station enkele jaren terug opgeheven lijkt te zijn zal het sein in dit geval bij een trein die moet stoppen gewoon op groen staan. Dat maakt het overigens niet vervelender voor de reiziger, maar dit soort dingen zal men niet opnemen in het beveiligingssysteem, alleen als er een overweg na het station ligt wordt een stop afgedwongen omdat het risico dan te groot is.
Reputatie 6
Treincentrisch gezien is het niet onveilig nee. Mensen op perrons die verwachten in de trein te kunnen stappen tellen natuurlijk niet mee in dit soort analyses.
Reputatie 7
Kwa veiligheid niet nee, een kwartier later komt de andere intercity er standaard hard doorheen rijden. Verder heb je nog goederen en leegmat. Het is absoluut niet de bedoeling dat stations over worden geslagen en het is een zeer kwalijke situatie, maar het is geen onveilige situatie.
Fijn om te lezen dat er in ieder geval een onderzoek gestart is. Het was helaas wel degelijk een ietwat gevaarlijke situatie aangezien wij als reizigers in de verte de trein aan zagen komen op het geplande tijdstip, dus we gingen allen vast klaar staat. Toen de trein dus met een bloedgang voorbij kwam, wat wij allen niet hadden verwachten gezien het "normale" tijdstip (en dus niet de intercity die stopt op Driebergen), was het wel even schrikken. Maar inmiddels zijn we daar al lang van bekomen natuurlijk! Bedankt voor de reacties!
Ik kan me goed voorstellen dat het behoorlijk schrikken was Rmhilleb! Goed dat je het aangegeven hebt!

Reageer